Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Widzenie artystyczne - 2 w zakresie malarstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-WAM2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Widzenie artystyczne - 2 w zakresie malarstwa
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Widzenie artystyczne - rozwinięcie zagadnienia. Dzieło sztuki jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Wybrane elementy formy dzieła sztuki, analiza stopnia złożoności dzieła plastycznego. Widzenie artystyczne a pogłębienie warsztatu malarskiego. Metody poszukiwania indywidualnych formalnych środków wyrazowych dla dzieła sztuki. Metody budowania artystycznych kontekstów wokół dzieła sztuki. Sposoby opracowywania treści dzieła sztuki w oparciu o wybrane zagadnienia wyrazowe.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do technik plastycznych z zakresu malarstwa.

Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej.

Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w wybranych technikach malarskich.

Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w wybranych technikach z zakresu warsztatu malarskiego.

Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu malarskiego współczesnymi technologiami multimedialnymi.

Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.

Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.

Umiejętności

Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.

Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.

Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.

Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.

Kompetencje społeczne

Student/ka posiada umiejętność krytycznej oceny własnych prac malarskich pod kątem użytych środków wyrazowych.

Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki malarskie.

Student/ka potrafi publicznie, rzeczowo i z poszanowaniem rozmówców dyskutować zagadnienia widzenia artystycznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Stasiak
Prowadzący grup: Joanna Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Problem integracja - dezintegracja

Ukazanie różnic między widzeniem codziennym a artystycznym. Wskazanie możliwości kształcenia widzenia artystycznego poprzez analizowanie dzieł sztuki, obserwację natury, twórczość własną. Widzenie artystyczne na kanwie przedmiotowych spostrzeżeń wiąże różne elementy w jednolitą całość. Ukazuje rzeczywistość w formie uporządkowanej i zdyscyplinowanej.

Pełny opis:

Widzenie artystyczne po pandemii odniosło się do dezintegracji pozytywnej. Kazimierz Dąbrowski, przedstawiciel polskiej psychiatrii humanistycznej, stworzył autorską koncepcję rozwoju osobowego. Odwołując się do własnej praktyki klinicznej oraz do życiorysów twórców pokazuje, że trudne doświadczenia i związany z nimi ból psychiczny mogą przynieść wzrost wrażliwości, empatii, głębsze rozumienie siebie i świata.

Zadania artystyczne

Zamknięcie wokół czerni otwarcie na światło

Miasto zamknięte. Miasto otwarte

Droga zamknięta – otwarta

Twarz zamknięta – otwarta

Integracja – dezintegracja

Trwanie skał – erozja

Literatura:

Dąbrowski K. (2021) Dezintegracja pozytywna, Warszawa

Lam W. (1964) Malarstwo problemy podstawowe, Warszawa

Merlau-Ponty M. (1996) Oko i umysł. Szkice o malarstwie. Gdańsk

Szczepański S. (1961) Rysunek i malarstwo dla amatorów. Warszawa

Zieliński J., A. (1999) Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne, książka dla nauczycieli. Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Paruch
Prowadzący grup: Piotr Bukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA

Ćwiczenia, dyskusja, pokazy multimedialne

Pełny opis:

Pełny opis:

Problematyka “przejścia” tym razem stanowi punkt wyjścia do obserwacji natury w jej zróżnicowanych wariantach przestrzennych. Świat zewnętrzny - daleki pejzaż widziany za oknem i przedmioty codziennego użytku widziane z bliskiej odległości, to zawieszone między sprzecznością a koegzystęcją perspektywy, dające podstawy do doskonalenia warsztatu malarskiego w zakresie budowania kompozycji, znalezienia odpowiednich relacji kolorystycznych i walorowych. Ćwiczenia powyższych zagadnień odbywają się poprzez ralizację takich tematów jak martwa natura, pejzaż, postać we wnętrzu.

Zadania artystyczne:

1. Wydobywanie wzajemnych relacji w obszarach o wyraźnych kontrastach kolorystycznych i walorowych oraz różnicach indywidualnych. Marwa natura.

2. Widok z okna. Podjęcie zagadnienia perspektywy w powiązaniu z ustawieniem planów. Można też podejść do tego ćwiczenia, traktując wizerunek samego okna, jako autonomicznego motywu obrazu (motyw przejścia). Wtedy pejzaż za oknem może pełnić jedynie rolę dopełniającą.

3. Kształtowanie umiejętności operowania walorem w zawężonej gamie barwnej. Martwa natura.

4. Diagonala jako decydujący akcent kompozycyjny

Literatura:

Historia koloru, Maria Rzepińska, Arkady, Warszawa, 2009

Iluzja w malarstwie. Próba filozoficznej interpretacji, Mateusz Salwa, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2010

Kolor i znaczenie, Sztuka, nauka i symbolika, John Gage, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2010

Sztuka i złudzenie, O psychologii przedstawienia obrazowego, Ernst Gombrich, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981

Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Wydawnictwo Literackie, 1974

Punkt i linia a płaszczyzna, Wassily Kandyński, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30

FORMA AKTYWNOŚCI - udział w zajęciach, wykonanie ćwiczeń

ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do egzaminu - 0

Przygotowanie referatu, prezentacji - 0

Inne formy kontaktu dydaktycznego z prowadzącym 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Temat realizowany w roku 2021/22: “Przejście”

Organizacja postrzeganego pola widzenia w odniesieniu do przestrzeni w najbliższym otoczeniu, jak i tej widzianej z oddali.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Paruch
Prowadzący grup: Marta Paulat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA

Ćwiczenia, dyskusja, pokazy multimedialne

Pełny opis:

Temat dla malarstwa, grafiki, rzeźby, intermediów ustalany wspólnie przez pedagogów podczas zebrania rozpoczynającego rok akademicki

W roku akadmickim 2022/23 realizujemy temat "Połączenia". Celem jednego zagadnienia rozwiązywanego różnymi narzędziami jest wzmocnienie świadomości specyfiki każdego warsztatu artystycznego i umiejętności wykorzystania go do własnych zamierzeń twórczych.

Proces dydaktyczny jest indywidualnym podejściem do każdego studenta. Praca studyjna nad obrazem w oparciu o obserwację natury jest podstawowym założeniem . Służy on kontynuacji rozwoju kultury plastycznej poprzez doświadczanie różnych technik malarskich, środków wyrazu artystycznego oraz elementów budowy obrazu. Zagadnienia te są przybliżane poprzez ćwiczenia malarskie oparte na umiejętności obserwacji szeroko rozumianej natury, a następnie jej twórczej interpretacji. Proces ten odbywa się poprzez realizowanie takich tematów jak studium postaci, portret, martwa natura czy pejzaż.

Jest to klucz do kształcenia możliwości twórczego wypowiadania się poprzez środki i narzędzia formalne zawarte w malarstwie. Drugim zadaniem jest wydobywanie powodów, dla których sięga się po środki twórczej wypowiedzi. Służą temu stawiane zadania, rozmowy dydaktyczne i stały kontakt z bieżącymi wydarzeniami w sztuce.

Realizowane zadania malarskie:

1. Synteza Formy ( Od obrazu przedstawiającego do abstrakcji)

2. „A czerń, E biel, I czerwień, U zieleń, O błękity” fragment wiersza A. Rimbaud

„ Samogłoski”

Literatura:

Historia koloru, Maria Rzepińska, Arkady, Warszawa, 2009

Iluzja w malarstwie. Próba filozoficznej interpretacji, Mateusz Salwa, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2010

Kolor i znaczenie, Sztuka, nauka i symbolika, John Gage, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2010

Sztuka i złudzenie, O psychologii przedstawienia obrazowego, Ernst Gombrich, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981

Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Wydawnictwo Literackie, 1974

Punkt i linia a płaszczyzna, Wassily Kandyński, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986

O obrazach i widzeniu, Antologia tekstów, Gottfried Boehm, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2014

Wiedza tajemna, Sekrety Technik Malarskich Dawnych Mistrzów, David Hockney.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30

FORMA AKTYWNOŚCI - udział w zajęciach, wykonanie ćwiczeń

ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do egzaminu - 0

Przygotowanie referatu, prezentacji - 0

Inne formy kontaktu dydaktycznego z prowadzącym 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Mroczkowski
Prowadzący grup: Piotr Bukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematy zajęć obejmują następujące zagadnienia:

- martwa natura z uwzględnieniem dominanty kolorystyczno-walorowej

- martwa natura o zawężonej skali intensywności barw

- studium postaci w kontekście relacji światłocieniowych

Literatura:

Valery P. (1974) Rzeczy przemilczane. Warszawa

Reed H. (1994) Sens sztuki. Warszawa

Herbert Z. (2003) Martwa natura z wędzidłem. Warszawa

Arnheim R. (2011) Myślenie wzrokowe. Gdańsk

Juszczak W. (1985) Postimpresjoniści

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30

FORMA AKTYWNOŚCI - udział w zajęciach, wykonanie ćwiczeń

ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do egzaminu - 0

Przygotowanie referatu, prezentacji - 0

Inne formy kontaktu dydaktycznego z prowadzącym 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Mroczkowski
Prowadzący grup: Piotr Bukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)