Widzenie artystyczne - 2 w zakresie malarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2F-WAM2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Widzenie artystyczne - 2 w zakresie malarstwa |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Widzenie artystyczne - rozwinięcie zagadnienia. Dzieło sztuki jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Wybrane elementy formy dzieła sztuki, analiza stopnia złożoności dzieła plastycznego. Widzenie artystyczne a pogłębienie warsztatu malarskiego. Metody poszukiwania indywidualnych formalnych środków wyrazowych dla dzieła sztuki. Metody budowania artystycznych kontekstów wokół dzieła sztuki. Sposoby opracowywania treści dzieła sztuki w oparciu o wybrane zagadnienia wyrazowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do technik plastycznych z zakresu malarstwa. Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej. Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w wybranych technikach malarskich. Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w wybranych technikach z zakresu warsztatu malarskiego. Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu malarskiego współczesnymi technologiami multimedialnymi. Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych. Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych. Umiejętności Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym. Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej. Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną. Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą. Kompetencje społeczne Student/ka posiada umiejętność krytycznej oceny własnych prac malarskich pod kątem użytych środków wyrazowych. Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki malarskie. Student/ka potrafi publicznie, rzeczowo i z poszanowaniem rozmówców dyskutować zagadnienia widzenia artystycznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Stasiak | |
Prowadzący grup: | Joanna Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Problem integracja - dezintegracja Ukazanie różnic między widzeniem codziennym a artystycznym. Wskazanie możliwości kształcenia widzenia artystycznego poprzez analizowanie dzieł sztuki, obserwację natury, twórczość własną. Widzenie artystyczne na kanwie przedmiotowych spostrzeżeń wiąże różne elementy w jednolitą całość. Ukazuje rzeczywistość w formie uporządkowanej i zdyscyplinowanej. |
|
Pełny opis: |
Widzenie artystyczne po pandemii odniosło się do dezintegracji pozytywnej. Kazimierz Dąbrowski, przedstawiciel polskiej psychiatrii humanistycznej, stworzył autorską koncepcję rozwoju osobowego. Odwołując się do własnej praktyki klinicznej oraz do życiorysów twórców pokazuje, że trudne doświadczenia i związany z nimi ból psychiczny mogą przynieść wzrost wrażliwości, empatii, głębsze rozumienie siebie i świata. Zadania artystyczne Zamknięcie wokół czerni otwarcie na światło Miasto zamknięte. Miasto otwarte Droga zamknięta – otwarta Twarz zamknięta – otwarta Integracja – dezintegracja Trwanie skał – erozja |
|
Literatura: |
Dąbrowski K. (2021) Dezintegracja pozytywna, Warszawa Lam W. (1964) Malarstwo problemy podstawowe, Warszawa Merlau-Ponty M. (1996) Oko i umysł. Szkice o malarstwie. Gdańsk Szczepański S. (1961) Rysunek i malarstwo dla amatorów. Warszawa Zieliński J., A. (1999) Wiedza o sztuce. Widzenie artystyczne, książka dla nauczycieli. Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Paruch | |
Prowadzący grup: | Piotr Bukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Ćwiczenia, dyskusja, pokazy multimedialne |
|
Pełny opis: |
Pełny opis: Problematyka “przejścia” tym razem stanowi punkt wyjścia do obserwacji natury w jej zróżnicowanych wariantach przestrzennych. Świat zewnętrzny - daleki pejzaż widziany za oknem i przedmioty codziennego użytku widziane z bliskiej odległości, to zawieszone między sprzecznością a koegzystęcją perspektywy, dające podstawy do doskonalenia warsztatu malarskiego w zakresie budowania kompozycji, znalezienia odpowiednich relacji kolorystycznych i walorowych. Ćwiczenia powyższych zagadnień odbywają się poprzez ralizację takich tematów jak martwa natura, pejzaż, postać we wnętrzu. Zadania artystyczne: 1. Wydobywanie wzajemnych relacji w obszarach o wyraźnych kontrastach kolorystycznych i walorowych oraz różnicach indywidualnych. Marwa natura. 2. Widok z okna. Podjęcie zagadnienia perspektywy w powiązaniu z ustawieniem planów. Można też podejść do tego ćwiczenia, traktując wizerunek samego okna, jako autonomicznego motywu obrazu (motyw przejścia). Wtedy pejzaż za oknem może pełnić jedynie rolę dopełniającą. 3. Kształtowanie umiejętności operowania walorem w zawężonej gamie barwnej. Martwa natura. 4. Diagonala jako decydujący akcent kompozycyjny |
|
Literatura: |
Historia koloru, Maria Rzepińska, Arkady, Warszawa, 2009 Iluzja w malarstwie. Próba filozoficznej interpretacji, Mateusz Salwa, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2010 Kolor i znaczenie, Sztuka, nauka i symbolika, John Gage, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2010 Sztuka i złudzenie, O psychologii przedstawienia obrazowego, Ernst Gombrich, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981 Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Wydawnictwo Literackie, 1974 Punkt i linia a płaszczyzna, Wassily Kandyński, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986 |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30 FORMA AKTYWNOŚCI - udział w zajęciach, wykonanie ćwiczeń ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30 Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu - 0 Przygotowanie referatu, prezentacji - 0 Inne formy kontaktu dydaktycznego z prowadzącym 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Temat realizowany w roku 2021/22: “Przejście” Organizacja postrzeganego pola widzenia w odniesieniu do przestrzeni w najbliższym otoczeniu, jak i tej widzianej z oddali. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Paruch | |
Prowadzący grup: | Marta Paulat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Ćwiczenia, dyskusja, pokazy multimedialne |
|
Pełny opis: |
Temat dla malarstwa, grafiki, rzeźby, intermediów ustalany wspólnie przez pedagogów podczas zebrania rozpoczynającego rok akademicki W roku akadmickim 2022/23 realizujemy temat "Połączenia". Celem jednego zagadnienia rozwiązywanego różnymi narzędziami jest wzmocnienie świadomości specyfiki każdego warsztatu artystycznego i umiejętności wykorzystania go do własnych zamierzeń twórczych. Proces dydaktyczny jest indywidualnym podejściem do każdego studenta. Praca studyjna nad obrazem w oparciu o obserwację natury jest podstawowym założeniem . Służy on kontynuacji rozwoju kultury plastycznej poprzez doświadczanie różnych technik malarskich, środków wyrazu artystycznego oraz elementów budowy obrazu. Zagadnienia te są przybliżane poprzez ćwiczenia malarskie oparte na umiejętności obserwacji szeroko rozumianej natury, a następnie jej twórczej interpretacji. Proces ten odbywa się poprzez realizowanie takich tematów jak studium postaci, portret, martwa natura czy pejzaż. Jest to klucz do kształcenia możliwości twórczego wypowiadania się poprzez środki i narzędzia formalne zawarte w malarstwie. Drugim zadaniem jest wydobywanie powodów, dla których sięga się po środki twórczej wypowiedzi. Służą temu stawiane zadania, rozmowy dydaktyczne i stały kontakt z bieżącymi wydarzeniami w sztuce. Realizowane zadania malarskie: 1. Synteza Formy ( Od obrazu przedstawiającego do abstrakcji) 2. „A czerń, E biel, I czerwień, U zieleń, O błękity” fragment wiersza A. Rimbaud „ Samogłoski” |
|
Literatura: |
Historia koloru, Maria Rzepińska, Arkady, Warszawa, 2009 Iluzja w malarstwie. Próba filozoficznej interpretacji, Mateusz Salwa, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2010 Kolor i znaczenie, Sztuka, nauka i symbolika, John Gage, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2010 Sztuka i złudzenie, O psychologii przedstawienia obrazowego, Ernst Gombrich, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981 Teoria widzenia, Władysław Strzemiński, Wydawnictwo Literackie, 1974 Punkt i linia a płaszczyzna, Wassily Kandyński, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986 O obrazach i widzeniu, Antologia tekstów, Gottfried Boehm, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2014 Wiedza tajemna, Sekrety Technik Malarskich Dawnych Mistrzów, David Hockney. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30 FORMA AKTYWNOŚCI - udział w zajęciach, wykonanie ćwiczeń ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30 Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu - 0 Przygotowanie referatu, prezentacji - 0 Inne formy kontaktu dydaktycznego z prowadzącym 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Mroczkowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Bukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematy zajęć obejmują następujące zagadnienia: - martwa natura z uwzględnieniem dominanty kolorystyczno-walorowej - martwa natura o zawężonej skali intensywności barw - studium postaci w kontekście relacji światłocieniowych |
|
Literatura: |
Valery P. (1974) Rzeczy przemilczane. Warszawa Reed H. (1994) Sens sztuki. Warszawa Herbert Z. (2003) Martwa natura z wędzidłem. Warszawa Arnheim R. (2011) Myślenie wzrokowe. Gdańsk Juszczak W. (1985) Postimpresjoniści |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30 FORMA AKTYWNOŚCI - udział w zajęciach, wykonanie ćwiczeń ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30 Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu - 0 Przygotowanie referatu, prezentacji - 0 Inne formy kontaktu dydaktycznego z prowadzącym 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Mroczkowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Bukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.