Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Widzenie artystyczne - 1 w zakresie grafiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-WAG1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Widzenie artystyczne - 1 w zakresie grafiki
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Widzenie artystyczne - wprowadzenie. Fundamentalne zagadnienia z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania. Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej. Obserwacja natury jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień.

Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu graficznego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu graficznego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki w ramach warsztatu graficznego. Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z technikami graficznymi.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa

2. Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk

2. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa

3. Kubalska-Sulkiewicz K. (red.), 2012, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa

4. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa

5. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszaw

6. Teoria Widzenia - Władysław Strzemiński - ISBN 9788363820473

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do technik plastycznych z zakresu grafiki.

Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej.

Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w wybranych technikach plastycznych.

Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w technikach plastycznych z zakresu warsztatu graficznego.

Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu graficznego współczesnymi technologiami multimedialnymi.

Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych.

Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych.

Umiejętności

Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym.

Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.

Student/ka dostosowuje warsztat do koncepcji twórczych.

Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną.

Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą.

Kompetencje społeczne

Student/ka krytycznie ocenia własne prac pod kątem użytych środków wyrazowych.

Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki graficzne.

Metody i kryteria oceniania:

Student poznaje podstawowe techniki graficzne.

Student poznaje jedną z technik graficznych druku wypukłego, wklęsłego lub płaskiego zależnie od przedstawionego w danym semestrze zadania.

Student poznaje podstawowe zagadnienia związane z technicznymi aspektami pracy w wybranej dziedzinie graficznej.

Student uczestniczy w wykładzie wprowadzającym w treść i problematykę aktualnego tematu.

Student uczy się budować wypowiedź za pośrednictwem języka graficznego.

Student uczy się wykonywać poprawną odbitkę graficzną.

Metody i kryteria oceniania:

Przegląd prac w trakcie ostatnich zajęć, na którym student przedstawia: komplet oprawionych grafik wraz z prezentacją multimedialną, zawierającą dokumentację zrealizowanych prac.

Ocena na podstawie artystycznego poziomu pracy, jakości wykonania oraz obecności i aktywności na zajęciach

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Sumaryczna liczba godzin pracy studenta 30

15 h zajęcia kontaktowe, ćwiczenia i realizacja pod okiem prowadzącego

2 h zaliczenia na ocenę z udziałem prowadzącego

13 h indywidualna praca studenta i przygotowanie projektów poza zajęciami zgodnie z tematem zadanym przez prowadzącego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan
Prowadzący grup: Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

przegląd prac,

ocena prezentacji,

ocena na podstawie rozmowy podczas przeglądów i korekt

Pełny opis:

1. Usystematyzowanie wiedzy dotyczącej technik druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego – prezentacja technik i narzędzi. Rozszerzenie o pokaz autorskich technik realizowanych w Pracowni Grafiki Warsztatowej. Wybrane problemy formalne budowy dzieła graficznego. Rola kontrastu w grafice. Uwarunkowania technologiczne (możliwości i ograniczenia). Ogólne zasady pracy i przepisy BHP oraz organizacja zajęć w pracowni. (2 g)

2. Opracowanie szkiców poszczególnych prac w oparciu o dobór wybranych środków ekspresji plastycznej do określonego tematu zadania. (2 g.)

3. Przygotowanie projektów, w tym zapisów cyfrowych. (1g.)

4. Przygotowanie prac w wybranej technice graficznej (8 g.)

5. Prezentacja podstawowych zasad przygotowania oprawy odbitek graficznych oraz organizacji wystawy prac plastycznych. Oprawa prac. (2g)

Treści realizowane są poprzez:

• przygotowanie szkiców zgodnych z tematem zadania

• wykonanie cyklu 4 grafik w dowolnej technice

• przygotowanie prezentacji multimedialnej

• przygotowanie oprawy własnych grafik oraz prezentacji prac

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa

2. Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk

2. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa

3. Kubalska-Sulkiewicz K. (red.), 2012, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa

4. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa

5. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszaw

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarema Drogowski
Prowadzący grup: Jarema Drogowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Realizacja tematu "PRZEJŚCIE" w oparciu o warsztat graficzny.

Pełny opis:

Tegorocznym tematem zajęć jest "PRZEJŚCIE".

W ramach zajęć będziemy badać ten temat w rozumieniu abstrakcyjnym i w odniesieniu do innych artystów. Nie chodzi jednak o kopiowanie myśli innego twórcy, ale o zrozumienie struktury która stoi za dziełem sztuki.

Technika w jakiej realizowane będzie zadanie to linoryt.

Do realizowanego dzieła należy dołączyć opis koncepcji i inspiracji.

Student na zajęcia musi być wyposażony w linoleum (najlepiej to które nie jest podklejone filcem, proszę pytać w sklepie plastycznym)

dłuto do linorytu (jedno lub więcej)

Papier do odbitek.

Nafta do zmywania, terpentyna, szmatki, rękawiczki, fartuch.

Projekty należy przygotowywać w technikach pozwalających na uzyskanie głębokiej czerni - tusz, wycinany czarny papier.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa

2. Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk

2. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa

3. Kubalska-Sulkiewicz K. (red.), 2012, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa

4. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa

5. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszaw

6. Teoria Widzenia - Władysław Strzemiński - ISBN 9788363820473

Uwagi:

Student oddaje na koniec poprawną odbitkę pracy oraz reprodukcję w formie cyfrowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Bieńkuński
Prowadzący grup: Wiesław Bieńkuński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa – Kraków 1978r. J. Werner, Podstawy Techn. Malarstwa i Grafiki. Wydawnictwo Arkady – Warszawa1975r. Roman Artymowski, Podręcznik Metod Grafiki Artystycznej. Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa1984r. Ales Krojce, Techniki Sztuk Graficznych.

Katalogi : Grafika Warszawska, Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie.

Pełny opis:

OCENA KREATYWNOŚCI

Środki wyrazu artystycznego w obszarze grafiki stwarzają wielorakie możliwości możliwości stosowania dowolnych technik, oprócz możliwości łączenia (programowo realizowanych) podstawowych technik druku: wypukłego, wklęsłego i płaskiego, stwarzają możliwości stosowania technik niekonwencjonalnych. Zezwalają na swobodne kreowanie myśli i idei. Swobodę która dopuszcza pewną dowolność w formułowaniu wypowiedzi twórczej. Rozwijają umiejętności posługiwania się warsztatem graficznym, właściwy dobór środków wyrazu jest zawsze inspirujący w sferze formalnej budowy dzieła, w nadaniu sensu dzieła artystycznego. stwarza możliwość realizacji zmierzeń twórczych, począwszy od analizy projektu do jego realizacji. Pogłębiając tym samym wiedzę odnośnie klasycznych i niekonwencjonalnych technik grafiki warsztatowej.Pobudzają kreatywność.

Literatura:

Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa – Kraków 1978r. J. Werner, Podstawy Techn. Malarstwa i Grafiki. Wydawnictwo Arkady – Warszawa1975r. Roman Artymowski, Podręcznik Metod Grafiki Artystycznej. Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa1984r. Ales Krojce, Techniki Sztuk Graficznych.

Katalogi : Grafika Warszawska, Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie.

Uwagi:

Przegląd prac w trakcie ostatnich zajęć, na którym student przedstawia: komplet oprawionych grafik wraz z prezentacją multimedialną, zawierającą dokumentację zrealizowanych prac.

Ocena na podstawie artystycznego poziomu pracy, jakości wykonania oraz obecności i aktywności na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarema Drogowski
Prowadzący grup: Jarema Drogowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarema Drogowski
Prowadzący grup: Jarema Drogowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)