Widzenie artystyczne - 1 w zakresie grafiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2F-WAG1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Widzenie artystyczne - 1 w zakresie grafiki |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Widzenie artystyczne - wprowadzenie. Fundamentalne zagadnienia z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania. Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej. Obserwacja natury jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień. Definiowanie treści dzieła sztuki w ramach warsztatu graficznego. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu graficznego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki w ramach warsztatu graficznego. Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z technikami graficznymi. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa 2. Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk 2. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa 3. Kubalska-Sulkiewicz K. (red.), 2012, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 4. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 5. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszaw 6. Teoria Widzenia - Władysław Strzemiński - ISBN 9788363820473 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do technik plastycznych z zakresu grafiki. Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej. Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w wybranych technikach plastycznych. Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w technikach plastycznych z zakresu warsztatu graficznego. Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu graficznego współczesnymi technologiami multimedialnymi. Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych. Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych. Umiejętności Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym. Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej. Student/ka dostosowuje warsztat do koncepcji twórczych. Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną. Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą. Kompetencje społeczne Student/ka krytycznie ocenia własne prac pod kątem użytych środków wyrazowych. Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki graficzne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student poznaje podstawowe techniki graficzne. Student poznaje jedną z technik graficznych druku wypukłego, wklęsłego lub płaskiego zależnie od przedstawionego w danym semestrze zadania. Student poznaje podstawowe zagadnienia związane z technicznymi aspektami pracy w wybranej dziedzinie graficznej. Student uczestniczy w wykładzie wprowadzającym w treść i problematykę aktualnego tematu. Student uczy się budować wypowiedź za pośrednictwem języka graficznego. Student uczy się wykonywać poprawną odbitkę graficzną. Metody i kryteria oceniania: Przegląd prac w trakcie ostatnich zajęć, na którym student przedstawia: komplet oprawionych grafik wraz z prezentacją multimedialną, zawierającą dokumentację zrealizowanych prac. Ocena na podstawie artystycznego poziomu pracy, jakości wykonania oraz obecności i aktywności na zajęciach Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 Sumaryczna liczba godzin pracy studenta 30 15 h zajęcia kontaktowe, ćwiczenia i realizacja pod okiem prowadzącego 2 h zaliczenia na ocenę z udziałem prowadzącego 13 h indywidualna praca studenta i przygotowanie projektów poza zajęciami zgodnie z tematem zadanym przez prowadzącego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: przegląd prac, ocena prezentacji, ocena na podstawie rozmowy podczas przeglądów i korekt |
|
Pełny opis: |
1. Usystematyzowanie wiedzy dotyczącej technik druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego – prezentacja technik i narzędzi. Rozszerzenie o pokaz autorskich technik realizowanych w Pracowni Grafiki Warsztatowej. Wybrane problemy formalne budowy dzieła graficznego. Rola kontrastu w grafice. Uwarunkowania technologiczne (możliwości i ograniczenia). Ogólne zasady pracy i przepisy BHP oraz organizacja zajęć w pracowni. (2 g) 2. Opracowanie szkiców poszczególnych prac w oparciu o dobór wybranych środków ekspresji plastycznej do określonego tematu zadania. (2 g.) 3. Przygotowanie projektów, w tym zapisów cyfrowych. (1g.) 4. Przygotowanie prac w wybranej technice graficznej (8 g.) 5. Prezentacja podstawowych zasad przygotowania oprawy odbitek graficznych oraz organizacji wystawy prac plastycznych. Oprawa prac. (2g) Treści realizowane są poprzez: • przygotowanie szkiców zgodnych z tematem zadania • wykonanie cyklu 4 grafik w dowolnej technice • przygotowanie prezentacji multimedialnej • przygotowanie oprawy własnych grafik oraz prezentacji prac |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa 2. Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk 2. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa 3. Kubalska-Sulkiewicz K. (red.), 2012, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 4. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 5. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszaw |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarema Drogowski | |
Prowadzący grup: | Jarema Drogowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Realizacja tematu "PRZEJŚCIE" w oparciu o warsztat graficzny. |
|
Pełny opis: |
Tegorocznym tematem zajęć jest "PRZEJŚCIE". W ramach zajęć będziemy badać ten temat w rozumieniu abstrakcyjnym i w odniesieniu do innych artystów. Nie chodzi jednak o kopiowanie myśli innego twórcy, ale o zrozumienie struktury która stoi za dziełem sztuki. Technika w jakiej realizowane będzie zadanie to linoryt. Do realizowanego dzieła należy dołączyć opis koncepcji i inspiracji. Student na zajęcia musi być wyposażony w linoleum (najlepiej to które nie jest podklejone filcem, proszę pytać w sklepie plastycznym) dłuto do linorytu (jedno lub więcej) Papier do odbitek. Nafta do zmywania, terpentyna, szmatki, rękawiczki, fartuch. Projekty należy przygotowywać w technikach pozwalających na uzyskanie głębokiej czerni - tusz, wycinany czarny papier. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa 2. Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk 2. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa 3. Kubalska-Sulkiewicz K. (red.), 2012, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 4. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 5. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszaw 6. Teoria Widzenia - Władysław Strzemiński - ISBN 9788363820473 |
|
Uwagi: |
Student oddaje na koniec poprawną odbitkę pracy oraz reprodukcję w formie cyfrowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Bieńkuński | |
Prowadzący grup: | Wiesław Bieńkuński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa – Kraków 1978r. J. Werner, Podstawy Techn. Malarstwa i Grafiki. Wydawnictwo Arkady – Warszawa1975r. Roman Artymowski, Podręcznik Metod Grafiki Artystycznej. Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa1984r. Ales Krojce, Techniki Sztuk Graficznych. Katalogi : Grafika Warszawska, Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. |
|
Pełny opis: |
OCENA KREATYWNOŚCI Środki wyrazu artystycznego w obszarze grafiki stwarzają wielorakie możliwości możliwości stosowania dowolnych technik, oprócz możliwości łączenia (programowo realizowanych) podstawowych technik druku: wypukłego, wklęsłego i płaskiego, stwarzają możliwości stosowania technik niekonwencjonalnych. Zezwalają na swobodne kreowanie myśli i idei. Swobodę która dopuszcza pewną dowolność w formułowaniu wypowiedzi twórczej. Rozwijają umiejętności posługiwania się warsztatem graficznym, właściwy dobór środków wyrazu jest zawsze inspirujący w sferze formalnej budowy dzieła, w nadaniu sensu dzieła artystycznego. stwarza możliwość realizacji zmierzeń twórczych, począwszy od analizy projektu do jego realizacji. Pogłębiając tym samym wiedzę odnośnie klasycznych i niekonwencjonalnych technik grafiki warsztatowej.Pobudzają kreatywność. |
|
Literatura: |
Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa – Kraków 1978r. J. Werner, Podstawy Techn. Malarstwa i Grafiki. Wydawnictwo Arkady – Warszawa1975r. Roman Artymowski, Podręcznik Metod Grafiki Artystycznej. Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa1984r. Ales Krojce, Techniki Sztuk Graficznych. Katalogi : Grafika Warszawska, Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. |
|
Uwagi: |
Przegląd prac w trakcie ostatnich zajęć, na którym student przedstawia: komplet oprawionych grafik wraz z prezentacją multimedialną, zawierającą dokumentację zrealizowanych prac. Ocena na podstawie artystycznego poziomu pracy, jakości wykonania oraz obecności i aktywności na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarema Drogowski | |
Prowadzący grup: | Jarema Drogowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarema Drogowski | |
Prowadzący grup: | Jarema Drogowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.