Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Magisterska pracownia artystyczna - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-MPA1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Magisterska pracownia artystyczna - 1
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Prezentacja teorii artystycznych i koncepcji sztuki współczesnej, związanych z kręgiem tematycznym, realizowanym w ofercie wybranej magisterskiej pracowni artystycznej. Inspiracja sztuką współczesną i dziełami historycznymi. Poszukiwanie przez studentów osobistej tematyki pracy dyplomowej. Znajdowanie właściwej korelacji idei wypowiedzi artystycznej i planowanych środków wyrazu artystycznego. Wybór obszaru zagadnień podejmowanych w pracy artystycznej. Rozpoczęcie pracy koncepcyjnej nad tematem dzieła i jego znaczeniami. Rozpoczęcie pracy nad zaplanowaniem dzieła jako cyklu tematycznego. Wstępne szkice i projekty rozwiązań formalnych realizujących temat. Eksperymentowanie z technikami warsztatowymi i poszukiwanie właściwej formy wyrazu. Praktykowanie warsztatu przypisanego wybranej dziedzinie artystycznej.

Dokonanie przez studentów na poziomie zapisów wyboru kursowych pracowni dyplomujących ze względu na dziedzinę warsztatową: rzeźby, malarstwa i grafiki. Osoby poszukujące w obszarach innych mediów sztuk plastycznych mają możliwość realizacji dyplomów artystycznych w ramach opieki indywidualnej z dziedzin, takich jak: fotografia, multimedia, intermedia czy projektowanie graficzne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma pogłębioną wiedzę o celach, metodach, środkach ekspresji, jakimi posługuje się w swojej pracy dyplomowej.

Wie, dlaczego wybrał taką a nie inną technikę i jak ten wybór wpływa na charakter wypowiedzi artystycznej.

Zna nowe technologie i poszukuje własnych narzędzi.

Wie, jak eksponować swoje dzieło i dzieła kolegów w przestrzeni galerii jak i przestrzeni publicznej.

Student w pogłębiony sposób widzi swoje indywidualne poszukiwania artystyczne w kontekście teorii sztuki, dorobku innych artystów i dylematów współczesnej kultury.

Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą kreatywności i twórczości człowieka.

Student ma poszerzoną o wiedzę o artystycznych i kulturowych zagadnieniach z obszaru swojej pracy artystycznej.

Umiejętności

Student w sposób pogłębiony potrafi zrealizować pracę artystyczną w wybranym przez siebie medium sztuk plastycznych.

Student potrafi poddać pogłębionej analizie i objaśnić własne prace artystyczne w odniesieniu do dawnych i współczesnych nurtów sztuki.

Potrafi dostrzec swoją kreatywność i kształtować ją poprzez długotrwały wysiłek pracy indywidualnej.

Student potrafi trafnie i precyzyjnie wypowiedzieć się o twórczości innych artystów. Umie dostrzec potencjał twórczy kolegów i wspomóc rozwój drugiego człowieka. Ma potrzebę czynnego uczestnictwa w kulturze.

Kompetencje społeczne

Student potrafi interpretować i stosować przepisy o własności intelektualnej.

Student potrafi w sposób przekonujący i pogłębiony prezentować własne koncepcje artystyczne, podejmując merytoryczną dyskusję oraz konstruktywnie przyjmując krytykę. Jest świadomy konieczności nieustannego doskonalenie i jest zdolny do długotrwałego wysiłku nakierowanego na jeden cel. Jednocześnie jego realizacje uwzględniają etyczny wymiar dzieła.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wiesław Bieńkuński, Jarema Drogowski, Monika Masłoń, Tomasz Sadlej, Joanna Stasiak, Magdalena Świercz-Wojteczek, Marzanna Wróblewska, Maciej Zychowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 60 godzin, 36 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Paruch
Prowadzący grup: Wiesław Bieńkuński, Jarema Drogowski, Maria Kiesner, Monika Masłoń, Grzegorz Mroczkowski, Maciej Zychowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 60 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jarema Drogowski, Joanna Stasiak, Maciej Zychowicz
Prowadzący grup: Jarema Drogowski, Monika Masłoń, Grzegorz Mroczkowski, Tomasz Sadlej, Joanna Stasiak, Maciej Zychowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Laboratorium/warsztaty - Zaliczenie
Skrócony opis:

Student przygotowuje tematykę pracy dyplomowej magisterskiej.

Pełny opis:

W pierwszym semestrze pracy w Magisterskiej pracowni artystycznej, student we współpracy z prowadzącym opracowuje pole działań artystycznych pozwalających na zbudowanie szerokiej wypowiedzi plastycznej możliwej do realizacji jako dyplom pracy magisterskiej.

Odbywa się to w oparciu o konsultacje na bazie przedstawionych przez studenta szkicach, rysunkach, opisach, zdjęciach, nagraniach i innych materiałach.

W tym okresie student przepracowuje liczne drogi i warianty pomysłów na realizacje dyplomu.

Student nabiera umiejętności tworzenia struktury do zbudowania wypowiedzi plastycznej na poziomie magisterskim.

Student rozpoznaje swoje mocne i słabe strony w budowaniu komunikatu i potrafi zadecydować o tematyce i kierunku dyplomu na poziomie magisterskim.

Student potrafi rozpoznać co jest autentycznym (własnym) tematem, a co może być jedynie zapożyczeniem.

Student uczy się omawiać cele i środki zaplanowanej realizacji dyplomowej.

Na zakończenie semestru student powinien mieć gotowy temat pracy dyplomowej, który będzie rozwijany w kolejnych semestrach.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

przegląd prac,

ocena prezentacji,

ocena na podstawie rozmowy podczas przeglądów i korekt,

obecność i aktywność na zajęciach

Literatura:

Literatura Obowiązkowa:

1. "Teoria widzenia", Władysław Strzemiński, wydane przez Muzeum Sztuki w Łodzi, ISBN 978-83-63820-47-3

2. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk

Literatura Uzupełniająca:

1. "Psychopatologia życia codziennego. Marzenia senne" Sigmund Freud, Wydawnictwo naukowe PWN, ISBN 978-83-01-17283-1

2. "Wstęp do Psychoanalizy" Sigmund Freud, Wydawnictwo Marek Derewiecki, ISBN 978-83-61199-18-2

3. "Imiona - Ojca" Jacques Lacan, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-17437-8

4. "Seminarium III Psychozy" Jacques Lacan, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-17840-6

5. "Hiperprzestrzeną" Michio Kaku, Wydawnictwo Pruszyński i S-ka, ISBN 978-83-7648-769-4

6. "Europa niedokończona przygoda" Zygmunt Bauman, Wydawnictwo Literackie, 978-83-08-04972-3

7. "Diabeł i arcydzieło", Stanisław Lem, Wydawnictwo Literackie, ISBN 978-83-08-06809-0

8. "Mit indywidualny neurotyka", Jacques Lacan, Wydawnictwo PWN, ISBN: 978-83-01-18073-7

9. Polski Street Art (vol. 1), Fundacja Sztuki Zewnętrznej

10. Polski Street Art (vol. 2), Fundacja Sztuki Zewnętrznej

11. Graffiti w Polsce, (2011), Fundacja Sztuki Zewnętrznej

12. "Poza zasadą przyjemności", Sigmund Freud, Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN: 978-83-01-14494-4

13. "Człowiek i jego znaki", Adrian Frutiger, d2d.pl, ISBN: 978-83-927308-3-5

14. "Jeszcze krótsza historia czasu", Stephen Hawking, Leonard Mlodinow, Zysk i S-ka, ISBN: 978-83-7785-296-5

15. "Interaction of Color" Josef Alberts, Yale University Press, ISBN: 978-0-300-17935-4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Bieńkuński, Maria Kiesner, Maciej Zychowicz
Prowadzący grup: Wiesław Bieńkuński, Maria Kiesner, Łukasz Niewiadomski, Maciej Zychowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarema Drogowski, Grzegorz Mroczkowski, Maciej Zychowicz
Prowadzący grup: Jarema Drogowski, Grzegorz Mroczkowski, Łukasz Niewiadomski, Maciej Zychowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-21 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)