Analiza dzieła sztuki - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2F-ADS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła sztuki - 1 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Analiza dzieła sztuki - dzieło sztuki jako komunikat |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wprowadzenie do zagadnień analizy dzieła sztuki (forma, treść, interpretacja, bibliografia sztuki). Elementy analizy formalnej i treściowej, interpretacja znaczeniowa dzieła. Prezentacja różnorodnych metod interpretacyjnych i analitycznych dzieł sztuki. Przedstawienie podstaw analizy ikonograficznej i ikonologicznej. Język dzieła sztuki. Ujęcie artystyczne, historyczne, filozoficzne, społeczne kontekstów dzieła. Terminologia opisu dzieła sztuki. Elementy archiwizacji dzieł. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa. Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa. Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005. Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań. Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32. Literatura uzupełniająca: Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa. Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków. Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa. Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa. Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa. Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa. Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków. Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków. Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna wybrane metody analizy dzieła sztuki i ich podstawy teoretyczne. Student ma podstawową wiedzę o źródłach danych do analizy dzieł sztuki. Umiejętności Student potrafi przeanalizować dzieło sztuki historyczne bądź współczesne pod względem formy, treści i interpretacji. Student potrafi wykazać poprzez analizę dzieła artystycznego ciągłość tradycji i współczesności w sztukach plastycznych. Student potrafi wyszukiwać źródła wiedzy potrzebnej do analizy dzieł sztuki na potrzeby pracy artystycznej i badawczej. Kompetencje społeczne Student jest gotów do uczestnictwa w debatach dotyczących sztuki dawnej i współczesnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin ustny - pisemne i ustne opisy i interpretacje dzieł sztuki (w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem adekwatnej terminologii oraz ikonografii; z umiejętnym posługiwaniem się bibliografią) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a521c459d030a48458eaea12f5c5f4e3b%40thread.tacv2/conversations?groupId=0c795480-7572-4a5e-ba39-f56bac3e7e34&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa. Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa. Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005. Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań. Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32. Literatura uzupełniająca: Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa. Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków. Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa. Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa. Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa. Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa. Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków. Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków. Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Janota-Bzowska, Katarzyna Stamm | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ay_tg2d2aS10F2lvXjJsuC9-4r0qwNTDbOKWwW4dW_FY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=74208a38-3be4-44a0-9ba7-a3fe738bc7e4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Analiza dzieła sztuki - dzieło sztuki jako komunikat |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wprowadzenie do zagadnień analizy dzieła sztuki (forma, treść, interpretacja, bibliografia sztuki). Elementy analizy formalnej i treściowej, interpretacja znaczeniowa dzieła. Prezentacja różnorodnych metod interpretacyjnych i analitycznych dzieł sztuki. Przedstawienie podstaw analizy ikonograficznej i ikonologicznej. Język dzieła sztuki. Ujęcie artystyczne, historyczne, filozoficzne, społeczne kontekstów dzieła. Terminologia opisu dzieła sztuki. Elementy archiwizacji dzieł. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa. Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa. Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005. Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań. Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32. Literatura uzupełniająca: Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa. Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków. Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa. Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa. Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa. Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa. Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków. Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków. Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ay_tg2d2aS10F2lvXjJsuC9-4r0qwNTDbOKWwW4dW_FY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=74208a38-3be4-44a0-9ba7-a3fe738bc7e4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Analiza dzieła sztuki - dzieło sztuki jako komunikat. Wykład z pokazem multimedialnym połączony z konwersatorium i analizą dzieł sztuki. - egzamin ustny - pisemne i ustne opisy i interpretacje dzieł sztuki (w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem adekwatnej terminologii oraz ikonografii; z umiejętnym posługiwaniem się bibliografią) Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wprowadzenie do zagadnień analizy dzieła sztuki (forma, treść, interpretacja, bibliografia sztuki). Elementy analizy formalnej i treściowej, interpretacja znaczeniowa dzieła. Prezentacja różnorodnych metod interpretacyjnych i analitycznych dzieł sztuki. Przedstawienie podstaw analizy ikonograficznej i ikonologicznej. Język dzieła sztuki. Ujęcie artystyczne, historyczne, filozoficzne, społeczne kontekstów dzieła. Terminologia opisu dzieła sztuki. Elementy archiwizacji dzieł. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa. Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa. Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005. Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań. Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32. Literatura uzupełniająca: Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa. Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków. Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa. Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa. Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa. Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa. Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków. Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków. Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce. |
|
Uwagi: |
link do Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9FooV8nlCPQFalL5ovSAgzHvlFFoQlqgfVmUiUQOf5A1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4778cff3-e3d2-46bd-b2cc-1a35a6559d38&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy 3 pkt. ECTS: 30 godz. kontaktowych w formie wykładu multimedialnego, 15 godz. pracy indywidualnej z korektą wykładowcy (przygotowanie opracowania analitycznego z zakresu ikonografii - konwersatorium), 20 godz. lektura literatury przedmiotu (analiza tekstów źródłowych) 25 godz. pracy własnej studenta (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ay_tg2d2aS10F2lvXjJsuC9-4r0qwNTDbOKWwW4dW_FY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=74208a38-3be4-44a0-9ba7-a3fe738bc7e4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Analiza dzieła sztuki - dzieło sztuki jako komunikat. Wykład z pokazem multimedialnym połączony z konwersatorium i analizą dzieł sztuki. - egzamin ustny - pisemne i ustne opisy i interpretacje dzieł sztuki (w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem adekwatnej terminologii oraz ikonografii; z umiejętnym posługiwaniem się bibliografią) Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wprowadzenie do zagadnień analizy dzieła sztuki (forma, treść, interpretacja, bibliografia sztuki). Elementy analizy formalnej i treściowej, interpretacja znaczeniowa dzieła. Prezentacja różnorodnych metod interpretacyjnych i analitycznych dzieł sztuki. Przedstawienie podstaw analizy ikonograficznej i ikonologicznej. Język dzieła sztuki. Ujęcie artystyczne, historyczne, filozoficzne, społeczne kontekstów dzieła. Terminologia opisu dzieła sztuki. Elementy archiwizacji dzieł. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa. Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa. Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005. Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań. Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32. Literatura uzupełniająca: Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa. Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków. Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa. Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa. Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa. Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa. Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków. Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków. Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce. |
|
Uwagi: |
link do Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLW2DDZ251Xxw9C8Tv8tuGNx6fvshXrqsetbwBkNZeus1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9a83cd3e-13eb-4162-bbbd-23a5f6c107a9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy 3 pkt. ECTS: 30 godz. kontaktowych w formie wykładu multimedialnego, 15 godz. pracy indywidualnej z korektą wykładowcy (przygotowanie opracowania analitycznego z zakresu ikonografii - konwersatorium), 20 godz. lektura literatury przedmiotu (analiza tekstów źródłowych) 25 godz. pracy własnej studenta (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AlkzyMlhVWrRFu1_sut4dNBRCL5QEO4Pgoy_HPiYYMw41%40thread.tacv2/conversations?groupId=0f52114d-d174-4f12-9f46-657b7861c853&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c8619%3ay_tg2d2aS10F2lvXjJsuC9-4r0qwNTDbOKWwW4dW_FY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=74208a38-3be4-44a0-9ba7-a3fe738bc7e4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Analiza dzieła sztuki - dzieło sztuki jako komunikat. Wykład z pokazem multimedialnym połączony z konwersatorium i analizą dzieł sztuki. - egzamin ustny - pisemne i ustne opisy i interpretacje dzieł sztuki (w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem adekwatnej terminologii oraz ikonografii; z umiejętnym posługiwaniem się bibliografią) Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wprowadzenie do zagadnień analizy dzieła sztuki (forma, treść, interpretacja, bibliografia sztuki). Elementy analizy formalnej i treściowej, interpretacja znaczeniowa dzieła. Prezentacja różnorodnych metod interpretacyjnych i analitycznych dzieł sztuki. Przedstawienie podstaw analizy ikonograficznej i ikonologicznej. Język dzieła sztuki. Ujęcie artystyczne, historyczne, filozoficzne, społeczne kontekstów dzieła. Terminologia opisu dzieła sztuki. Elementy archiwizacji dzieł. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa. Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa. Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005. Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań. Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32. Literatura uzupełniająca: Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa. Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków. Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa. Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa. Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa. Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa. Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków. Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków. Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce. |
|
Uwagi: |
link do Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AlkzyMlhVWrRFu1_sut4dNBRCL5QEO4Pgoy_HPiYYMw41%40thread.tacv2/conversations?groupId=0f52114d-d174-4f12-9f46-657b7861c853&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy 3 pkt. ECTS: 30 godz. kontaktowych w formie wykładu multimedialnego, 15 godz. pracy indywidualnej z korektą wykładowcy (przygotowanie opracowania analitycznego z zakresu ikonografii - konwersatorium), 20 godz. lektura literatury przedmiotu (analiza tekstów źródłowych) 25 godz. pracy własnej studenta (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.