Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo edukacyjno-zawodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AP-3F-PZA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo edukacyjno-zawodowe
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wspieranie rozwoju uczniów: określanie potencjału i potrzeb, opracowywanie planów wspomagania uczniów w zależności od potrzeb w porozumieniu ze specjalistami z placówki oświatowej i spoza niej; stymulowanie samodzielności myślenia i kreatywności (zwłaszcza w ekspresji plastycznej). Doradzanie w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, także przez włączenie się w działania instytucjonalne placówki oświatowej. Zasady organizacji doradztwa zawodowego w placówkach oświatowych według regulacji prawnych (Roz. MEN z dn. 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego). Współpraca nauczyciela plastyki z doradcą zawodowym i innymi nauczycielami oraz specjalistami w ramach realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego. Idea uczenia się przez całe życie. Regulacje prawne wykonywania zawodu nauczyciela i ścieżki jego rozwoju zawodowego. Planowanie rozwoju osobistego i jego formalizacja przez kolejne stopnie awansu zawodowego. Obligatoryjny Plan rozwoju zawodowego nauczyciela oraz kolejne wymogi formalne. Spełnianie kryteriów formalnych jako narzędzie do zarządzania własnym rozwojem.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka dysponuje niezbędną wiedzą o prawnych, instytucjonalnych, pedagogicznych i interpersonalnych zasadach udzielania uczniom pomocy w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.

Zna i rozumie poradnictwo edukacyjno-zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania młodzieży do uczenia się przez całe życie.

Zna strategie i sposoby skutecznego rozwijania własnego warsztatu pedagogicznego i metodycznego z uwzględnieniem podstaw prawnych, i wsparcia instytucjonalnego; zasady planowania osobistego rozwoju zawodowego.

Umiejętności

Student/ka świadomie planuje i konsekwentnie realizuje rozwój własny; łącząc etapy rozwoju z kolejnymi stopniami awansu zawodowego.

W sposób zindywidualizowany, przez celowe i usystematyzowane diagnozowanie potrzeb i potencjału każdego ucznia, wspiera jego rozwój, w tym - podejmowanie ważnych decyzji edukacyjnych i zawodowych.

Potrafi nawiązywać współpracy z nauczycielami oraz środowiskiem pozaszkolnym.

Kompetencje społeczne

Student/ka w pracy z uczniami kieruje się nadrzędną zasadą poszanowania podmiotowości każdego z uczniów, akceptacji jego odrębności i odmienności (medycznej, kulturowej, społecznej, językowej itd.), na gruncie uniwersalnych zasad i powszechnych norm etyki.

W kontaktach z uczniami i innymi interesariuszami procesu kształcenia kieruje się nadrzędną zasadą budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi stronami na zasadach sprawiedliwego i uczciwego dialogu, sytuacje konfliktowe rozwiązując poprzez działania mediacyjne lub negocjacje; nie nadużywając przy tym swojej pozycji instytucjonalnej.

Nieustannie dąży do samorozwoju i nieprzerwanego doskonalenia warsztatu pracy nauczycielskiej, mając na względzie dobro własne i uczniów; w pełnym zaangażowaniu w pracę z ludźmi nie traci poczucia własnej wartości i zaspokaja swoje potrzeby rozwoju osobistego (w tym artystycznego) i spełniania życiowych pragnień oraz aspiracji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka, Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka, Michał Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka, Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka, Michał Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)