Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AP-3F-BRW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Rozwój osobniczy człowieka. Medyczne uwarunkowania rozwoju organizmu. Czynniki rozwoju. Etapy rozwoju pre- i postnatalnego. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekście etapów rozwoju i dojrzewania. Metody i zasady oceny rozwoju. Rozwój a środowisko Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. Zdrowie - jego ochrona i promocja. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych. Badania przesiewowe. Poradnictwo genetyczne. Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka ma wiedzę na temat biologicznych czynników wpływających na procesy wychowania i kształcenia; zna specyfikę rozwoju i funkcji poszczególnych układów i narządów, zna metody oceny rozwoju fizycznego istotne w pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą; posiada wiedzę na temat rozwoju ontogenetycznego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju somatycznego, metod jego oceny oraz odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów; posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcji układów: nerwowego, krążenia, oddechowego, pokarmowego i odpornościowego oraz czynników środowiskowych zaburzających ich funkcje. Ma wiedzę na temat profilaktyki, diagnostyki i leczenia wybranych chorób wrodzonych i cywilizacyjnych, istotną w kontekście działań pedagogicznych; posiada wiedzę z zakresu zdrowia publicznego dotyczącą zarówno kształtowania postaw prozdrowotnych jak też profilaktyki pierwotnej i wtórnej zarówno wobec chorób wrodzonych, jak i cywilizacyjnych. Umiejętności Student/ka potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu nauk biologicznych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych; potrafi odróżniać choroby wrodzone od chorób nabytych, identyfikować zagrożenia zdrowotne. Umie prezentować własne przemyślenia i wątpliwości na temat istoty zdrowia i choroby oraz celów profilaktyki. Kompetencje społeczne Student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu nauk biologicznych, rozumie jej znaczenie w kontekście własnej pracy pedagogicznej. Prezentuje odpowiedzialne podejście do swojej przyszłej pracy pedagogicznej, ma świadomość wagi tego przygotowania dla podopiecznych i ich rodzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu, pytania zamknięte i otwarte, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0-15: 2 16-18: 3 19-21: 3,5 22-24: 4 25-27: 4,5 28-30: 5 Zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie referatu na zadany temat + kolokwium końcowe |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Od genu do cechy. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Błędy w informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia chorób monogenowych. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Rola układu nerwowego w powstawaniu uzależnień. Homeostaza wewnątrzustrojowa i mechanizmy jej utrzymywania. Stres jako zaburzenie homeostazy. Rola żywienia w rozwoju dzieci i młodzieży: karmienie naturalne, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, diety eliminacyjne, zaburzenia przewodu pokarmowego. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). Profilaktyka chorób cywilizacyjnych w wieku rozwojowym: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, otyłość, cukrzyca typu 2; profilaktyka stomatologiczna. Tematyka ćwiczeń: Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka: od poczęcia do starości. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. |
|
Literatura: |
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 2. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 4. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 5. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 6. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 7. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 8. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę ćwiczenia - prezentacja multimedialna, praca z tekstem, referaty studentów + dyskusja LICZBA GODZIN: kontaktowych 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15 potrzebnych do przygotowania referatu: 10 potrzebnych do przygotowania się do kolokwium: 30 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 130 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
WYK
N WYK
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu, pytania zamknięte i otwarte, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0-14: 2 15-17: 3 18-20: 3,5 21-23: 4 24-26: 4,5 27-29: 5 Zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie referatu na zadany temat |
|
Pełny opis: |
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Od genu do cechy. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Błędy w informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia chorób monogenowych. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Rola układu nerwowego w powstawaniu uzależnień. Homeostaza wewnątrzustrojowa i mechanizmy jej utrzymywania. Stres jako zaburzenie homeostazy. Rola żywienia w rozwoju dzieci i młodzieży: karmienie naturalne, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, diety eliminacyjne, zaburzenia przewodu pokarmowego. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). Profilaktyka chorób cywilizacyjnych w wieku rozwojowym: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, otyłość, cukrzyca typu 2; profilaktyka stomatologiczna. Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka: od poczęcia do starości. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. |
|
Literatura: |
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 2. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 4. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 5. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 6. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 7. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 8. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę ćwiczenia - prezentacja multimedialna, praca z tekstem, referaty studentów + dyskusja LICZBA GODZIN: kontaktowych 15 (wykład) + 12 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30 + 24 potrzebnych do przygotowania referatu: 15 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 126 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu, pytania zamknięte i otwarte, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0-15: 2 16-18: 3 19-21: 3,5 22-24: 4 25-27: 4,5 28-30: 5 Zaliczenie ćwiczeń: zasady ustala i przekazuje grupom prowadzący |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Od genu do cechy. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Błędy w informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia chorób monogenowych. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Rola układu nerwowego w powstawaniu uzależnień. Homeostaza wewnątrzustrojowa i mechanizmy jej utrzymywania. Stres jako zaburzenie homeostazy. Rola żywienia w rozwoju dzieci i młodzieży: karmienie naturalne, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, diety eliminacyjne, zaburzenia przewodu pokarmowego. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). Profilaktyka chorób cywilizacyjnych w wieku rozwojowym: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, otyłość, cukrzyca typu 2; profilaktyka stomatologiczna. Tematyka ćwiczeń: Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka: od poczęcia do starości. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. |
|
Literatura: |
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 2. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 4. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 5. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 6. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 7. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 8. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę ćwiczenia - prezentacja multimedialna, praca z tekstem, referaty studentów + dyskusja LICZBA GODZIN: kontaktowych 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15 potrzebnych do przygotowania referatu: 10 potrzebnych do przygotowania się do kolokwium: 30 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 130 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu, pytania zamknięte i otwarte, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0-10: 2 11-12: 3 13-14: 3,5 15-16: 4 17-18: 4,5 19-20: 5 Zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie referatu na zadany temat |
|
Pełny opis: |
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Od genu do cechy. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Błędy w informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia chorób monogenowych. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Rola układu nerwowego w powstawaniu uzależnień. Homeostaza wewnątrzustrojowa i mechanizmy jej utrzymywania. Stres jako zaburzenie homeostazy. Rola żywienia w rozwoju dzieci i młodzieży: karmienie naturalne, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, diety eliminacyjne, zaburzenia przewodu pokarmowego. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). Profilaktyka chorób cywilizacyjnych w wieku rozwojowym: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, otyłość, cukrzyca typu 2; profilaktyka stomatologiczna. Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka: od poczęcia do starości. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. |
|
Literatura: |
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 2. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 4. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 5. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 6. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 7. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 8. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę ćwiczenia - prezentacja multimedialna, praca z tekstem, referaty studentów + dyskusja LICZBA GODZIN: kontaktowych 15 (wykład) + 12 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30 + 24 potrzebnych do przygotowania referatu: 15 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 126 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk, Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu, pytania zamknięte i otwarte, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0-15: 2 16-18: 3 19-21: 3,5 22-24: 4 25-27: 4,5 28-30: 5 Zaliczenie ćwiczeń: zasady ustala i przekazuje grupom prowadzący |
|
Pełny opis: |
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Od genu do cechy. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Błędy w informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia chorób monogenowych. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Rola układu nerwowego w powstawaniu uzależnień. Homeostaza wewnątrzustrojowa i mechanizmy jej utrzymywania. Stres jako zaburzenie homeostazy. Rola żywienia w rozwoju dzieci i młodzieży: karmienie naturalne, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, diety eliminacyjne, zaburzenia przewodu pokarmowego. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). Profilaktyka chorób cywilizacyjnych w wieku rozwojowym: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, otyłość, cukrzyca typu 2; profilaktyka stomatologiczna. Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka: od poczęcia do starości. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. |
|
Literatura: |
1. Mizgajska-Wiktor H., Jarosz W., Fogt-Wyrwas R. Podstawy biologii człowieka. Wyd. PWN i PZWL 2022 2. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2021 4. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 5. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 6. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 7. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014 8. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 9. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę ćwiczenia - prezentacja multimedialna, praca z tekstem, referaty studentów + dyskusja LICZBA GODZIN: kontaktowych 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15 potrzebnych do przygotowania referatu: 10 potrzebnych do przygotowania się do kolokwium: 30 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 130 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gawrylak, Maciej Golan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu, pytania zamknięte i otwarte |
|
Pełny opis: |
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Od genu do cechy. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Błędy w informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia chorób monogenowych. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Rola układu nerwowego w powstawaniu uzależnień. Homeostaza wewnątrzustrojowa i mechanizmy jej utrzymywania. Stres jako zaburzenie homeostazy. Rola żywienia w rozwoju dzieci i młodzieży: karmienie naturalne, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, diety eliminacyjne, zaburzenia przewodu pokarmowego. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). Profilaktyka chorób cywilizacyjnych w wieku rozwojowym: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, otyłość, cukrzyca typu 2; profilaktyka stomatologiczna. Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka: od poczęcia do starości. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. |
|
Literatura: |
1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2. Wolański N. (2018) Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN 3. Mizgajska-Wiktor H., Jarosz W., Fogt-Wyrwas R. (2022) Podstawy biologii człowieka. Wyd. PWN i PZWL |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę ćwiczenia - prezentacja multimedialna, praca z tekstem, referaty studentów + dyskusja LICZBA GODZIN: kontaktowych 15 (wykład) + 12 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30 + 24 potrzebnych do przygotowania referatu: 15 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 126 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.