Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedsiębiorczość i rynek pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AK-0F-PRP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedsiębiorczość i rynek pracy
Jednostka: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 1 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla 1 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st.
Obowiązkowe dla 1 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 10 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 10 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 2 sem. SC, (3-l) stacj. I st.
Obowiązkowe dla 3 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 5 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. FT, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla I r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
Cel 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt
Cel 9: Innowacyjność, przemysł, infrastruktura

Skrócony opis:

Nakład pracy : 30 godzin, 15 godzin zajęć dydaktycznych. 15 godzin przygotowanie do zaliczenia.

Przewidziano zaliczenie w formie stacjonarnej w budynkach APS.

Zróżnicowanie sylabusów dotyczy realizacji zajęć dla różnych kierunków studiów, z uwzględnieniem profilu studiów, realizowanych przez studentów przedmiotów, treści kształcenia.

Pełny opis:

Szczegółowe treści programowe:

1. Instruktaż przedmiotowy.

2. Ekonomia a gospodarka. Nauka a praktyka.

3. Przedsiębiorczość jako czynnik produkcji. Pojęcie i rodzaje przedsiębiorstw.

4. Ewolucja przedsiębiorstwa.

5. Przedsiębiorczość jako cechy przedsiębiorcy. Podmiot przedsiębiorczy.

6. Pojęcie rynku. Popyt, Podaż, Ceny.

7. Kwalifikacje, kompetencje kadry pracowniczej w rozwoju idei przedsiębiorczości na rynku.

8. Uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne i społeczne przedsiębiorczości.

9. Rynki pracy. Pojęcie i klasyfikacja.

10. „Przedsiębiorcze przedsiębiorstwa”, „Przedsiębiorcze zarządzanie”- co oznacza przedsiębiorcze myślenie i działanie?.

11. Sukces przedsiębiorstwa.

12. Sukces na rynku pracy.

Literatura:

/Literatura zalecana przez P. prof. S. M. Kwiatkowskiego/

OBOWIĄZKOWA:

1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008

2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 2011.

3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010.

2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015.

3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007

4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999

5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999

--------------------------------------------------------------

/Literatura zalecana przez P. dr A. Kruk/

• Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020.

• Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016.

• Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.

• Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009)

• Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341.

• Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015.

• Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35.

• Christoph M.: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297.

• Jeruszka U.: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] F. Szlosek, R. Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka ma podstawową wiedzę na temat przedsiębiorczości, zna zasady i mechanizmy różnych form przedsiębiorczości, w tym - w odniesieniu do instytucji obiegu sztuki.

Zna uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne i społeczne działalności gospodarczej na współczesnym rynku pracy.

Zna pojęcie oraz elementy rynku pracy, współzależności pomiędzy nimi i typy rynków pracy.

Umiejętności

Student/ka potrafi rozróżnić pojęcia: przedsiębiorczość i przedsiębiorca oraz przedsiębiorcze przedsiębiorstwo i przedsiębiorcze zarządzanie.

Potrafi określić cechy osoby przedsiębiorczej.

Potrafi posługiwać się wiedzą dotyczącą ekonomicznych zasad w zakresie planowania i realizowania działań artystycznych, edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych.

Kompetencje społeczne

Student/ka ma świadomość znaczenia myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy dla rozwoju jednostki i organizacji.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w pisemnej formie opisowej - maksimum to 30 punktów, 15 punktów minimum na ocenę dostateczną.

Przewidziano zaliczenie w formie stacjonarnej w budynkach APS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Telep
Prowadzący grup: Jan Sikora, Tomasz Telep
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sprawdzenie efektów kształcenia

1. Sprawdzian pisemny z zagadnień objętych programem kształcenia.

2. Ocena opracowania pisemnego zleconego tematu, np.: Przygotowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej.

Pełny opis:

1. Interpretacja podstawowych pojęć

- wprowadzenie do przedmiotu: cele, efekty kształcenia i sposoby ich sprawdzenia,

- definicje i znaczenie pojęć: ekonomia, gospodarowanie, przedsiębiorczość, przedsiębiorstwo, innowacyjność, konkurencyjność.

2. Biznesplan.

- pojęcie i znaczenie biznesplanu dla działalności gospodarczej,

- elementy składowe,

- konstrukcja biznesplanu.

3. Funkcjonowanie gospodarki rynkowej

- modele systemów gospodarczych,

- charakterystyka gospodarki rynkowej,

- schemat funkcjonowania gospodarki rynkowej (rynki, podmioty gospodarcze, przepływ dóbr, przepływ pieniądza, zasada niewidzialnej ręki, podstawowe pojęcia ekonomii, podstawowe pytania (problemy) ekonomiczne, siły rynkowe – popyt, podaż (funkcje popytu i podaży, prawo popytu i podaży, czynniki kształtujące popyt i podaż), równowaga rynkowa.

4. Rynek pracy

- praca, zatrudnienie, polityka rynku pracy,

- podaż pracy i popyt na pracę,

- klasyczny i keynesowski model rynku pracy.

5. Sukces rynkowy przedsiębiorstwa.

- konkurencyjność podstawą sukcesu przedsiębiorstwa,

- charakterystyka elementów konkurencyjności.

6. Wykształcenie i kompetencje pracowników w budowaniu potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa.

- definicje podstawowych pojęć,

- model kompetencji pracowniczych,

- praktyki menedżerskie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. J. Klimek, S. Klimek, Przedsiębiorstwo bez tajemnic, Wydawnictwo Adam Marszałek, Torun 2016.

2. A. Francik, A. Pocztowski, Wybrane problemy zatrudnienia i rynku pracy, Akademia Ekonomiczna, Kraków 1993.

J.T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, POLTEXT, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. R. Gmińska (red.), Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza. Nowe wyzwania i możliwości, Prace naukowe Wyuższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom. 47/2016, Gdańsk - Warszawa 2016.

2. W. Glabiszewski, Kształtowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Ekonomia Organizacja Przedsiębiorstw, nr 4/2004, WSiP, Warszawa 2004. .

3. M. J. Stankiewicz, Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, „Gospodarka narodowa” nr 7 – 8/200, SGH,Warszawa 2000.

4. Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa 2004.

5. B. Nelson, P. Economy, Zarządzanie dla bystrzaków, Helion, Gliwice 2008.

6. B. PLawgo, J. Kornecki, Wykształcenie pracowników, a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2010.

7. P. Kordel, J. Kornecki, A. Kowalczyk, K. Krawczyk, K. Pylak, J. Wiktorowicz, Inteligentne organizacje – zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników, PARP, Warszawa 2010.

Uwagi:

Metody prowadzenia zajęć:

wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15.;

opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej-8 godzin;

przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin.

Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS,

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Telep
Prowadzący grup: Jan Sikora, Tomasz Telep
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sprawdzenie efektów kształcenia

1. Sprawdzian pisemny z zagadnień objętych programem kształcenia.

2. Ocena opracowania pisemnego zleconego tematu, np.: Przygotowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej.

W związku z koniecznością kształcenia zdalnego uzupełniono sylabusy z poszczególnych przedmiotów o rozszerzone treści każdego tematu, które stanowią minimum wiedzy do pozytywnego zaliczenia przedmiotu.

Kontakt telefoniczny: 608 521 557

Kontakt mailowy: ttelep@aps.edu.pl lub tomasz.telep@wp.pl

Zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia , a tym samym zaliczenia przedmiotu.

Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób:

- na oceny 3 (gdy praca jest oceniona na 3) i 3,5 (gdy praca jest oceniona na co najmniej 4) - opracowanie pisemne zleconego tematu;

- na oceny 4, 4,5 i 5 dodatkowo odpowiedzi na pytania w formie online , lub telefoniczne podczas obustronnego, bezpośredniego kontaktu.

Tematy zlecone do opracowania, stanowiące podstawę do zaliczenia przedmiotu, muszą być opracowane na co najmniej ocenę dostateczną (3).

Pełny opis:

1. Interpretacja podstawowych pojęć

- wprowadzenie do przedmiotu: cele, efekty kształcenia i sposoby ich sprawdzenia,

- definicje i znaczenie pojęć: ekonomia, gospodarowanie, przedsiębiorczość, przedsiębiorstwo, innowacyjność, konkurencyjność.

Zajęcia z tego tematu przeprowadzono w ramach godzin kontaktowych na Uczelni, przewidzianych rozkładem zajęć.

2. Biznesplan.

- pojęcie i znaczenie biznesplanu dla działalności gospodarczej,

- elementy składowe,

- konstrukcja biznesplanu.

Zajęcia z tego tematu przeprowadzono w ramach godzin kontaktowych na Uczelni, przewidzianych rozkładem zajęć.

3. Podstawowe akty prawne i rodzaje spółek

- podstawowe akty prawne,

- rejestracja działalności gospodarczej,

- rodzaje spółek i ich charakterystyka.

Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 30.03.2020 na adres mailowy grupy studentów.

Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi.

4. Funkcjonowanie gospodarki rynkowej

- modele systemów gospodarczych,

- charakterystyka gospodarki rynkowej,

- schemat funkcjonowania gospodarki rynkowej (rynki, podmioty gospodarcze, przepływ dóbr, przepływ pieniądza, zasada niewidzialnej ręki, podstawowe pojęcia ekonomii, podstawowe pytania (problemy) ekonomiczne, siły rynkowe – popyt, podaż (funkcje popytu i podaży, prawo popytu i podaży, czynniki kształtujące popyt i podaż), równowaga rynkowa.

Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 30.03.2020 na adres mailowy grupy studentów.

Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi.

5. Rynek pracy

- praca, zatrudnienie, polityka rynku pracy,

- podaż pracy i popyt na pracę,

- klasyczny i keynesowski model rynku pracy.

Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 30.03.2020 na adres mailowy grupy studentów.

Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi.

6. Struktura organizacji

- pojęcie i rodzaje struktur organizacyjnych,

- charakterystyka podstawowych rodzajów struktur organizacyjnych.

Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 30.03.2020 na adres mailowy grupy studentów.

Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi.

7. Sukces rynkowy przedsiębiorstwa.

- konkurencyjność podstawą sukcesu przedsiębiorstwa,

- charakterystyka elementów konkurencyjności.

Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 30.03.2020 na adres mailowy grupy studentów.

Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi.

8. Wykształcenie i kompetencje pracowników w budowaniu potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa.

- definicje podstawowych pojęć,

- model kompetencji pracowniczych,

- praktyki menedżerskie.

Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym do poszczególnych zagadnień składających się na każdy temat zostały przesłane elektronicznie w dniu 30.03.2020 na adres mailowy grupy studentów.

Studenci potwierdzili otrzymanie materiałów z zagadnieniami problemowymi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. J. Klimek, S. Klimek, Przedsiębiorstwo bez tajemnic, Wydawnictwo Adam Marszałek, Torun 2016.

2. A. Francik, A. Pocztowski, Wybrane problemy zatrudnienia i rynku pracy, Akademia Ekonomiczna, Kraków 1993.

J.T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, POLTEXT, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. R. Gmińska (red.), Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza. Nowe wyzwania i możliwości, Prace naukowe Wyuższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom. 47/2016, Gdańsk - Warszawa 2016.

2. W. Glabiszewski, Kształtowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Ekonomia Organizacja Przedsiębiorstw, nr 4/2004, WSiP, Warszawa 2004. .

3. M. J. Stankiewicz, Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, „Gospodarka narodowa” nr 7 – 8/200, SGH,Warszawa 2000.

4. Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa 2004.

5. B. Nelson, P. Economy, Zarządzanie dla bystrzaków, Helion, Gliwice 2008.

6. B. PLawgo, J. Kornecki, Wykształcenie pracowników, a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2010.

7. P. Kordel, J. Kornecki, A. Kowalczyk, K. Krawczyk, K. Pylak, J. Wiktorowicz, Inteligentne organizacje – zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników, PARP, Warszawa 2010.

Uwagi:

Metody prowadzenia zajęć:

wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15.;

opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej-8 godzin;

przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin.

Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS,

Zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia , a tym samym zaliczenia przedmiotu.

Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób:

- na oceny 3 (gdy praca jest oceniona na 3) i 3,5 (gdy praca jest oceniona na co najmniej 4) - opracowanie pisemne zleconego tematu;

- na oceny 4, 4,5 i 5 dodatkowo odpowiedzi na pytania w formie online , lub telefoniczne podczas obustronnego, bezpośredniego kontaktu.

Tematy zlecone do opracowania, stanowiące podstawę do zaliczenia przedmiotu, muszą być opracowane na co najmniej ocenę dostateczną (3).

Modyfikacja metod kształcenia polega na:

1. Przesłaniu studentom poczta elektroniczną każdego tematu, z rozbiciem na poszczególne zagadnienia, w postaci prezentacji zawierającej najistotniejsze informacje potrzebne do opanowania tematu wraz z rozszerzonym komentarzem, z zakresu tej wiedzy.

2.Odpowiedzi pocztą elektroniczną na zapytania i wątpliwości studentów, w trybie indywidualnym.

3. Sformułowanie zagadnień zaliczeniowych, w postaci tekstowej lub testów z uzasadnieniem prawidłowego wyboru.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Telep
Prowadzący grup: Jan Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sprawdzenie efektów kształcenia

1. Sprawdzian pisemny z zagadnień objętych programem kształcenia.

2. Ocena opracowania pisemnego zleconego tematu, np.: Przygotowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej.

Pełny opis:

1. Interpretacja podstawowych pojęć

- wprowadzenie do przedmiotu: cele, efekty kształcenia i sposoby ich sprawdzenia,

- definicje i znaczenie pojęć: ekonomia, gospodarowanie, przedsiębiorczość, przedsiębiorstwo, innowacyjność, konkurencyjność.

2. Biznesplan.

- pojęcie i znaczenie biznesplanu dla działalności gospodarczej,

- elementy składowe,

- konstrukcja biznesplanu.

3. Podstawowe akty prawne i rodzaje spółek

- podstawowe akty prawne,

- rejestracja działalności gospodarczej,

- rodzaje spółek i ich charakterystyka.

4. Funkcjonowanie gospodarki rynkowej

- modele systemów gospodarczych,

- charakterystyka gospodarki rynkowej,

- schemat funkcjonowania gospodarki rynkowej (rynki, podmioty gospodarcze, przepływ dóbr, przepływ pieniądza, zasada niewidzialnej ręki, podstawowe pojęcia ekonomii, podstawowe pytania (problemy) ekonomiczne, siły rynkowe – popyt, podaż (funkcje popytu i podaży, prawo popytu i podaży, czynniki kształtujące popyt i podaż), równowaga rynkowa.

5. Rynek pracy

- praca, zatrudnienie, polityka rynku pracy,

- podaż pracy i popyt na pracę,

- klasyczny i keynesowski model rynku pracy.

6. Struktura organizacji

- pojęcie i rodzaje struktur organizacyjnych,

- charakterystyka podstawowych rodzajów struktur organizacyjnych

7. Sukces rynkowy przedsiębiorstwa.

- konkurencyjność podstawą sukcesu przedsiębiorstwa,

- charakterystyka elementów konkurencyjności.

8. Wykształcenie i kompetencje pracowników w budowaniu potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa.

- definicje podstawowych pojęć,

- model kompetencji pracowniczych,

- praktyki menedżerskie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. J. Klimek, S. Klimek, Przedsiębiorstwo bez tajemnic, Wydawnictwo Adam Marszałek, Torun 2016.

2. A. Francik, A. Pocztowski, Wybrane problemy zatrudnienia i rynku pracy, Akademia Ekonomiczna, Kraków 1993.

J.T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, POLTEXT, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. R. Gmińska (red.), Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza. Nowe wyzwania i możliwości, Prace naukowe Wyuższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom. 47/2016, Gdańsk - Warszawa 2016.

2. W. Glabiszewski, Kształtowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Ekonomia Organizacja Przedsiębiorstw, nr 4/2004, WSiP, Warszawa 2004. .

3. M. J. Stankiewicz, Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, „Gospodarka narodowa” nr 7 – 8/200, SGH,Warszawa 2000.

4. Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa 2004.

5. B. Nelson, P. Economy, Zarządzanie dla bystrzaków, Helion, Gliwice 2008.

6. B. PLawgo, J. Kornecki, Wykształcenie pracowników, a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2010.

7. P. Kordel, J. Kornecki, A. Kowalczyk, K. Krawczyk, K. Pylak, J. Wiktorowicz, Inteligentne organizacje – zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników, PARP, Warszawa 2010.

Uwagi:

Metody prowadzenia zajęć:

wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 12.;

opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej-8 godzin;

przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin.

Razem: 27 godzin - 1 punkt ECTS,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Kwiatkowski, Tomasz Telep
Prowadzący grup: Stefan Kwiatkowski, Tomasz Telep
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sprawdzenie efektów kształcenia

1. Ocena opracowania pisemnego zleconego tematu, np.: Przygotowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej.

2. Sprawdzian pisemny z zagadnień objętych programem kształcenia metodą online lub sprawdzian ustny telefonicznie.

W związku z koniecznością kształcenia zdalnego uzupełniono sylabusy z poszczególnych przedmiotów o rozszerzone treści każdego tematu, które stanowią minimum wiedzy do pozytywnego zaliczenia przedmiotu.

Kontakt telefoniczny: 608 521 557

Kontakt mailowy: ttelep@aps.edu.pl lub tomasz.telep@wp.pl

Pełny opis:

1. Interpretacja podstawowych pojęć

• wprowadzenie do przedmiotu: cele, efekty kształcenia i sposoby ich sprawdzenia,

• definicje i znaczenie pojęć: ekonomia, gospodarowanie, przedsiębiorczość, przedsiębiorstwo, innowacyjność, konkurencyjność.

2. Biznesplan

• pojęcie i znaczenie biznesplanu dla działalności gospodarczej,

• elementy składowe,

• konstrukcja biznesplanu.

3. Podstawowe akty prawne i rodzaje spółek

• podstawowe akty prawne,

• rejestracja działalności gospodarczej,

• rodzaje spółek i ich charakterystyka.

4. Funkcjonowanie gospodarki rynkowej

• modele systemów gospodarczych,

• charakterystyka gospodarki rynkowej,

• schemat funkcjonowania gospodarki rynkowej (rynki, podmioty gospodarcze, przepływ dóbr, przepływ pieniądza, zasada niewidzialnej ręki, podstawowe pojęcia ekonomii, podstawowe pytania (problemy) ekonomiczne, siły rynkowe – popyt, podaż (funkcje popytu i podaży, prawo popytu i podaży, czynniki kształtujące popyt i podaż), równowaga rynkowa.

5. Rynek pracy

• praca, zatrudnienie, polityka rynku pracy,

• podaż pracy i popyt na pracę,

• klasyczny i keynesowski model rynku pracy.

6. Struktura organizacji

• pojęcie i rodzaje struktur organizacyjnych,

• charakterystyka podstawowych rodzajów struktur organizacyjnych.

7. Sukces rynkowy przedsiębiorstwa.

• konkurencyjność podstawą sukcesu przedsiębiorstwa,

• charakterystyka elementów konkurencyjności.

8. Wykształcenie i kompetencje pracowników w budowaniu potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa.

• definicje podstawowych pojęć,

• model kompetencji pracowniczych,

• praktyki menedżerskie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa;

1. J. Klimek, S. Klimek, Przedsiębiorczość bez tajemnic, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.

2. A. Francik, A. Pocztowski, Wybrane problemy zatrudnienia i rynku pracy, Akademia Ekonomiczna Kraków, Kraków 1993.

3. J.T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, POLTEXT, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. R. Gmińska (red.), Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza. Nowe wyzwania i możliwości, Prace naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom. 47/2016, Gdańsk - Warszawa 2016.

2. W. Glabiszewski, Kształtowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Ekonomia Organizacja Przedsiębiorstw, nr 4/2004, WSiP, Warszawa 2004. .

3. M. J. Stankiewicz, Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, „Gospodarka narodowa” nr 7 – 8/200, SGH,Warszawa 2000.

4. Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa 2004.

5. B. Nelson, P. Economy, Zarządzanie dla bystrzaków, Helion, Gliwice 2008.

6. B. PLawgo, J. Kornecki, Wykształcenie pracowników, a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2010.

7. P. Kordel, J. Kornecki, A. Kowalczyk, K. Krawczyk, K. Pylak, J. Wiktorowicz, Inteligentne organizacje – zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników, PARP, Warszawa 2010.

Uwagi:

Metody prowadzenia zajęć:

wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15;

opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej- 8 godzin;

przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin.

Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS,

Linki do grup zajęciowych na platformie MS Teams zamieszczono w informacjach szczegółowych grup ćwiczeniowych w kategorii "Uwagi"

Zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia , a tym samym zaliczenia przedmiotu.

Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób:

• na ocenę 3 - opracowanie pisemne zleconego tematu ocenionego na 3 lub 3,5;

• na ocenę 3,5 – opracowanie pisemne zleconego tematu na ocenę 4 i więcej.

Uwaga: do otrzymania oceny 3 oraz 3,5 nie wymagany będzie egzamin ustny.

• na ocenę 4 i więcej – opracowanie pisemne zleconego tematu, co najmniej na ocenę 4 i więcej oraz dodatkowo egzamin ustny z materiału określonego w programie studiów.

Końcowa ocena będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za opracowanie pisemne oraz za egzamin ustny.

Modyfikacja metod kształcenia polega na:

1. Przesłaniu studentom pocztą elektroniczną opracowania każdego tematu, z rozbiciem na poszczególne zagadnienia, w postaci prezentacji zawierającej najistotniejsze informacje potrzebne do opanowania tematu wraz z rozszerzonym komentarzem, z zakresu tej wiedzy.

2. Odpowiedzi pocztą elektroniczną na pytania i wątpliwości studentów, w trybie indywidualnym.

3. Sformułowanie zagadnień zaliczeniowych, w postaci opisowej lub testów z uzasadnieniem prawidłowego wyboru.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Telep
Prowadzący grup: Tomasz Telep
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sprawdzenie efektów kształcenia

1. Ocena opracowania pisemnego zleconego tematu, np.: Przygotowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej.

2. Sprawdzian pisemny z zagadnień objętych programem kształcenia metodą online lub sprawdzian ustny telefonicznie.

W związku z koniecznością kształcenia zdalnego uzupełniono sylabusy z poszczególnych przedmiotów o rozszerzone treści każdego tematu, które stanowią minimum wiedzy do pozytywnego zaliczenia przedmiotu.

Kontakt telefoniczny: 608 521 557

Kontakt mailowy: ttelep@aps.edu.pl lub tomasz.telep@wp.pl

Pełny opis:

1. Interpretacja podstawowych pojęć

• wprowadzenie do przedmiotu: cele, efekty kształcenia i sposoby ich sprawdzenia,

• definicje i znaczenie pojęć: ekonomia, gospodarowanie, przedsiębiorczość, przedsiębiorstwo, innowacyjność, konkurencyjność.

2. Biznesplan

• pojęcie i znaczenie biznesplanu dla działalności gospodarczej,

• elementy składowe,

• konstrukcja biznesplanu.

3. Podstawowe akty prawne i rodzaje spółek

• podstawowe akty prawne,

• rejestracja działalności gospodarczej,

• rodzaje spółek i ich charakterystyka.

4. Funkcjonowanie gospodarki rynkowej

• modele systemów gospodarczych,

• charakterystyka gospodarki rynkowej,

• schemat funkcjonowania gospodarki rynkowej (rynki, podmioty gospodarcze, przepływ dóbr, przepływ pieniądza, zasada niewidzialnej ręki, podstawowe pojęcia ekonomii, podstawowe pytania (problemy) ekonomiczne, siły rynkowe – popyt, podaż (funkcje popytu i podaży, prawo popytu i podaży, czynniki kształtujące popyt i podaż), równowaga rynkowa.

5. Rynek pracy

• praca, zatrudnienie, polityka rynku pracy,

• podaż pracy i popyt na pracę,

• klasyczny i keynesowski model rynku pracy.

6. Struktura organizacji

• pojęcie i rodzaje struktur organizacyjnych,

• charakterystyka podstawowych rodzajów struktur organizacyjnych.

7. Sukces rynkowy przedsiębiorstwa.

• konkurencyjność podstawą sukcesu przedsiębiorstwa,

• charakterystyka elementów konkurencyjności.

8. Wykształcenie i kompetencje pracowników w budowaniu potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa.

• definicje podstawowych pojęć,

• model kompetencji pracowniczych,

• praktyki menedżerskie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa;

1. J. Klimek, S. Klimek, Przedsiębiorczość bez tajemnic, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.

2. A. Francik, A. Pocztowski, Wybrane problemy zatrudnienia i rynku pracy, Akademia Ekonomiczna Kraków, Kraków 1993.

3. J.T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, POLTEXT, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. R. Gmińska (red.), Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza. Nowe wyzwania i możliwości, Prace naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom. 47/2016, Gdańsk - Warszawa 2016.

2. W. Glabiszewski, Kształtowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Ekonomia Organizacja Przedsiębiorstw, nr 4/2004, WSiP, Warszawa 2004. .

3. M. J. Stankiewicz, Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, „Gospodarka narodowa” nr 7 – 8/200, SGH,Warszawa 2000.

4. Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa 2004.

5. B. Nelson, P. Economy, Zarządzanie dla bystrzaków, Helion, Gliwice 2008.

6. B. PLawgo, J. Kornecki, Wykształcenie pracowników, a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2010.

7. P. Kordel, J. Kornecki, A. Kowalczyk, K. Krawczyk, K. Pylak, J. Wiktorowicz, Inteligentne organizacje – zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników, PARP, Warszawa 2010.

Uwagi:

Metody prowadzenia zajęć:

wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15;

opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej- 8 godzin;

przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin.

Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS,

Zmodyfikowany został sposób osiągnięcia efektów kształcenia , a tym samym zaliczenia przedmiotu.

Aktualnie obowiązywać będzie następujący sposób:

• na ocenę 3 - opracowanie pisemne zleconego tematu ocenionego na 3 lub 3,5;

• na ocenę 3,5 – opracowanie pisemne zleconego tematu na ocenę 4 i więcej.

Uwaga: do otrzymania oceny 3 oraz 3,5 nie wymagany będzie egzamin ustny.

• na ocenę 4 i więcej – opracowanie pisemne zleconego tematu, co najmniej na ocenę 4 i więcej oraz dodatkowo egzamin ustny z materiału określonego w programie studiów.

Końcowa ocena będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za opracowanie pisemne oraz za egzamin ustny.

Modyfikacja metod kształcenia polega na:

1. Przesłaniu studentom pocztą elektroniczną opracowania każdego tematu, z rozbiciem na poszczególne zagadnienia, w postaci prezentacji zawierającej najistotniejsze informacje potrzebne do opanowania tematu wraz z rozszerzonym komentarzem, z zakresu tej wiedzy.

2. Odpowiedzi pocztą elektroniczną na pytania i wątpliwości studentów, w trybie indywidualnym.

3. Sformułowanie zagadnień zaliczeniowych, w postaci opisowej lub testów z uzasadnieniem prawidłowego wyboru.

Zajęcia z tego przedmiotu odbywają się zgodnie z rozkładem zajęć na bieżący semestr.

Kod do zajęć na platformie Teams:ofmnlvw

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Sikora, Tomasz Telep
Prowadzący grup: Jan Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposób pomiaru efektów kształcenia:

- konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej,

- prezentacja zadania problemowego,

(w trybie pracy zdalnej ocena sprawozdań przekazanych za pośrednictwem poczty elektronicznej)

Pełny opis:

1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja.

2. Sylwetka człowieka przedsiębiorczego.

3. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości.

4. Charakterystyka gospodarki rynkowej.

5. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej.

6. Analiza ekonomiczna działalności przedsiębiorstwa.

7. Przedsiębiorstwo w systemie fiskalnym państwa.

8. Współczesny rynek pracy.

9. Aktywność na rynku pracy.

10. Transformacja biznesu w dobie globalizacji. Przedsiębiorczość w sieci.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008

2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 20011.

3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010.

2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015.

3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007

4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999

5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999

Uwagi:

Metody prowadzenia zajęć:

wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15.;

opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej-8 godzin;

przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin.

Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Kwiatkowski, Jan Sikora
Prowadzący grup: Anna Kruk, Stefan Kwiatkowski, Jan Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej,

- prezentacja zadania problemowego,

(w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams)

Pełny opis:

1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja.

2. Sylwetka człowieka przedsiębiorczego.

3. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości.

4. Charakterystyka gospodarki rynkowej.

5. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej.

6. Analiza ekonomiczna działalności przedsiębiorstwa.

7. Przedsiębiorstwo w systemie fiskalnym państwa.

8. Współczesny rynek pracy.

9. Aktywność na rynku pracy.

10. Transformacja biznesu w dobie globalizacji. Przedsiębiorczość w sieci.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008

2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 20011.

3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010.

2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015.

3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007

4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999

5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład

- dyskusja

- praca z tekstem (analiza danych źródłowych)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

godziny kontaktowe: 15 godz.

przygotowanie do zajęć: 4 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 11 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: test zaliczeniowy w aplikacji Forms.

Pełny opis:

1. Instruktaż przedmiotowy.

2. Ekonomia a gospodarka. Nauka a praktyka.

3. Przedsiębiorczość jako czynnik produkcji. Pojęcie i rodzaje przedsiębiorstw.

4. Ewolucja przedsiębiorstwa.

5. Przedsiębiorczość jako cechy przedsiębiorcy. Podmiot przedsiębiorczy.

6. Pojęcie rynku. Popyt, Podaż, Ceny.

7. Kwalifikacje, kompetencje kadry pracowniczej w rozwoju idei przedsiębiorczości na rynku.

8. Uwarunkowania ekonomiczne, prawne, etyczne i społeczne przedsiębiorczości.

9. Rynki pracy. Pojęcie i klasyfikacja.

10. „Przedsiębiorcze przedsiębiorstwa”, „Przedsiębiorcze zarządzanie”- co oznacza przedsiębiorcze myślenie i działanie?.

11. Sukces przedsiębiorstwa.

12. Sukces na rynku pracy.

Literatura:

Literatura:

• Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020.

• Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016.

• Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.

• Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009)

• Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341.

• Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015.

• Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35.

Uwagi:

Metody kształcenia: metody podające (metoda wykładowa), dyskusja, wykład realizowany w formule zdalnej w aplikacji Teams. Link do przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a76XoFQPcR-4IW-Hbj9y1oNIXHN6ILCQyaTmi1ROX9gU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e2c87f7c-81a5-4f99-8578-c02411d16180&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy osoby studiującej to: 30 godzin, 15 godzin zajęć dydaktycznych, 15 godzin przewidzianych na przygotowanie się do kolokwium.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Sikora
Prowadzący grup: Jan Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposób pomiaru efektów kształcenia:

- konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej,

- prezentacja zadania problemowego,

(w trybie pracy zdalnej ocena sprawozdań przekazanych za pośrednictwem poczty elektronicznej)

Pełny opis:

1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja.

2. Sylwetka człowieka przedsiębiorczego.

3. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości.

4. Charakterystyka gospodarki rynkowej.

5. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej.

6. Analiza ekonomiczna działalności przedsiębiorstwa.

7. Przedsiębiorstwo w systemie fiskalnym państwa.

8. Współczesny rynek pracy.

9. Aktywność na rynku pracy.

10. Transformacja biznesu w dobie globalizacji. Przedsiębiorczość w sieci.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008

2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 20011.

3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010.

2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015.

3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007

4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999

5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999

Uwagi:

Metody prowadzenia zajęć:

wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15.;

opracowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej-8 godzin;

przygotowanie do zaliczenia - 7 godzin.

Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk, Stefan Kwiatkowski
Prowadzący grup: Anna Kruk, Stefan Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej,

- prezentacja zadania problemowego,

(w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams)

Pełny opis:

/Wykłady prowadzone przez P. prof. Stefana M. Kwiatkowskiego/

1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja.

2. Sylwetka człowieka przedsiębiorczego.

3. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości.

4. Charakterystyka gospodarki rynkowej.

5. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej.

6. Analiza ekonomiczna działalności przedsiębiorstwa.

7. Przedsiębiorstwo w systemie fiskalnym państwa.

8. Współczesny rynek pracy.

9. Aktywność na rynku pracy.

10. Transformacja biznesu w dobie globalizacji. Przedsiębiorczość w sieci.

/Wykład prowadzony przed P. dr Annę Kruk/

1. TREŚCI PROGRAMOWE

Pojęcie, elementy i typy rynku pracy.

Edukacja zawodowa a rynek pracy.

Przedsiębiorczość jako złożona kompetencja (zespół cech osobowych) i jako proces organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz podejmowania związanego z nią ryzyka.

Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy.

Rodzaje przedsiębiorstw.

Bycie przedsiębiorczym a bycie przedsiębiorcą na rynku pracy.

Zatrudnialność - czynniki skutecznego wejścia, uczestnictwa i osiągania powodzenia na rynku pracy. Sukces.

Literatura:

/Literatura zalecana przez P. prof. S. M. Kwiatkowskiego/

OBOWIĄZKOWA:

1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008

2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 20011.

3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010.

2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015.

3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007

4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999

5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999

--------------------------------------------------------------

/Literatura zalecana przez P. dr A. Kruk/

• Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020.

• Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016.

• Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.

• Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009)

• Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341.

• Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015.

• Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35.

• Christoph M.: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297.

• Jeruszka U.: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] F. Szlosek, R. Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład

- dyskusja

- praca z tekstem (analiza danych źródłowych)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

godziny kontaktowe: 15 godz.

przygotowanie do zajęć: 4 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 11 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie w pisemnej formie opisowej - maksimum to 30 punktów, 15 punktów minimum na ocenę dostateczną.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pojęcie, elementy i typy rynku pracy.

Edukacja zawodowa a rynek pracy.

Przedsiębiorczość jako złożona kompetencja (zespół cech osobowych) i jako proces organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz podejmowania związanego z nią ryzyka.

Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy.

Rodzaje przedsiębiorstw.

Bycie przedsiębiorczym a bycie przedsiębiorcą na rynku pracy.

Zatrudnialność - czynniki skutecznego wejścia, uczestnictwa i osiągania powodzenia na rynku pracy. Sukces.

Literatura:

Literatura:

• Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020.

• Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016.

• Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.

• Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009)

• Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341.

• Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015.

• Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35.

• Christoph M.: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297.

• Jeruszka U.: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] F. Szlosek, R. Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214.

Uwagi:

Metody podające (metoda wykładowa), dyskusja, wykład realizowany w formule zdalnej w aplikacji Teams.

Nakład pracy osoby studiującej to: 30 godzin, 15 godzin zajęć dydaktycznych

Możliwe do uzyskania jest 30 punktów, 15 punktów zalicza na ocenę dostateczną.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Sikora
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk, Stefan Kwiatkowski
Prowadzący grup: Anna Kruk, Stefan Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej,

- prezentacja zadania problemowego,

(w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams)

Pełny opis:

/Wykłady prowadzone przez P. prof. Stefana M. Kwiatkowskiego/

1. Pojęcie przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jako kluczowa kompetencja.

2. Sylwetka człowieka przedsiębiorczego.

3. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości.

4. Charakterystyka gospodarki rynkowej.

5. Organizacyjno-prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej.

6. Analiza ekonomiczna działalności przedsiębiorstwa.

7. Przedsiębiorstwo w systemie fiskalnym państwa.

8. Współczesny rynek pracy.

9. Aktywność na rynku pracy.

10. Transformacja biznesu w dobie globalizacji. Przedsiębiorczość w sieci.

/Wykład prowadzony przed P. dr Annę Kruk/

1. TREŚCI PROGRAMOWE

Pojęcie, elementy i typy rynku pracy.

Edukacja zawodowa a rynek pracy.

Przedsiębiorczość jako złożona kompetencja (zespół cech osobowych) i jako proces organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz podejmowania związanego z nią ryzyka.

Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy.

Rodzaje przedsiębiorstw.

Bycie przedsiębiorczym a bycie przedsiębiorcą na rynku pracy.

Zatrudnialność - czynniki skutecznego wejścia, uczestnictwa i osiągania powodzenia na rynku pracy. Sukces.

Literatura:

/Literatura zalecana przez P. prof. S. M. Kwiatkowskiego/

OBOWIĄZKOWA:

1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008

2. J. Kufel, W. Siuda: Prawo gospodarcze dla ekonomistów, SCRIPTUS, Poznań 20011.

3. Ustawa: Kodeks spółek handlowych

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Albrecht: Inteligencja praktyczna. HELION. Gliwice, 2010.

2. A. Biela: Trening kreatywności. Samo Sedno. Warszawa 2015.

3. D. Begg (red.): Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007

4. L. Gąsiorkiewicz: Ekonomika przedsiębiorstwa, PW, Warszawa 1999

5. J. Filar, J. Skrzypek: Biznesplan, Poltext, Warszawa 1999

--------------------------------------------------------------

/Literatura zalecana przez P. dr A. Kruk/

• Bednarski M., Arendt Ł., Grabowski W., Kukulak – Dolata I.: Segmentacja rynku pracy w Polsce. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2020.

• Brzeziński A.: Przedsiębiorczość: Teoria i Praktyka. Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Częstochowa 2016.

• Czarny B: Podstawy ekonomii: Wprowadzenie do ekonomii: mikroekonomia. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.

• Gębski M.: Wybrane teorie rynku pracy. „Studia i materiały. Miscellanea Oeconomicae”, R. 13, nr 2 (2009)

• Kubiczek A.: Modele w teorii ekonomii: Modele rynku pracy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku, „Rozprawy Humanistyczne” t.3 (2004), s. 329 – 341.

• Lichtarski J. (red.): Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu: Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej. Wydawnictwo Społecznej Akademii nauk, Łódź, Warszawa, Ostrów Wielkopolski, 2015.

• Leszczyński M.: Dostęp do rynku pracy w kontekście teorii segmentacyjnych. „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” z. 29 (2007), s. 19-35.

• Christoph M.: Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy? [w:] M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.): Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy. Wydawnictwo Naukowe UAM, Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 325, Poznań 2020, s. 279-297.

• Jeruszka U.: Praca-zatrudnienie-przydatność zawodowa- zatrudnialność; pedagogiczne założenia dyskursu. [w:] F. Szlosek, R. Gerlach (red.): W świecie nauki, pracy i edukacji. 90 - lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki, s. 203-214.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład

- dyskusja

- praca z tekstem (analiza danych źródłowych)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

godziny kontaktowe: 15 godz.

przygotowanie do zajęć: 4 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 11 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań zamieszczony w szczegółach zajęć)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Stanek
Prowadzący grup: Anna Kruk, Katarzyna Stanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium zaliczeniowe (15 pytań: 12 pytań zamkniętych; 3 pytania otwarte), zakres kolokwium obejmuje zagadnienia prezentowane podczas wykładu,

- konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej,

- prezentacja zadania problemowego,

(w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams)

Pełny opis:

Wykład:

1. Ustalenia organizacyjne (prezentacja założeń przedmiotu, efekty kształcenia, pomiar efektów kształcenia).

2. Przedsiębiorczość i rynek pracy w ujęciu definicyjnym.

2.1. Rozwój przedsiębiorczości na przełomie XIX-XX wieku.

2.2. Cechy przedsiębiorczości.

2.3. Klasyfikacja przedsiębiorczości.

2.4. Przedsiębiorczość w obszarze zmian technologicznych, gospodarczych, społecznych i kulturowych.

3. Rynek pracy (rynek pracy, pracodawca, pracownik, podaż pracy, popyt pracy, podział rynków pracy).

4. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy.

5. Przedsiębiorstwo jako kluczowa kompetencja.

6. Small biznes - jak założyć biznes?

6.1. Biznesplan - pomysł a koncepcja.

6.2. Źródła finansowania.

6.3. Forma prawna nowe.go biznesu

6.4. System finansowo-księgowy.

7. Przedsiębiorczość i zarządzanie przedsiębiorczością.

8. Technologie informacyjne a przedsiębiorczość

9. Współczesny rynek pracy - szanse i zagrożenia.

Literatura:

1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008.

2. S. Gudowska: Rozwój małych przedsiębiorstw. Wiedza, Sieci osobistych powiązań, proces uczenia się, WAiP, Warszawa 2008.

3. T. Rachwał (red. nauk.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych,, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Seria Naukowa, t. 5, Warszawa 2019.

4. M. Stróżyńśki (red. nauk.), Podstawy zarządzania, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2008.

4. T. Piecuch: Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne , Seria wydawnicza 2, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- wykład monograficzny (w oparciu o prezentację multimedialną)

- wykład konwersatoryjny (w interakcji ze studentami/tkami w formie dyskusji)

- wykład problemowy (analiza postawionego przez wykładowcę problemu oraz poszukiwanie rozwiązań).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

godziny kontaktowe: 12 godz.

przygotowanie do zajęć: 2 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 5 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę (kolokwium): 5 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a98TqXwitpUmLo-x7tPfaJDwrI7841g7HtsjHX8eLr9k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fae893cc-33e7-40b9-a055-0d686aaedca4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Stanek
Prowadzący grup: Katarzyna Stanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium zaliczeniowe (15 pytań: 12 pytań zamkniętych; 3 pytania otwarte), zakres kolokwium obejmuje zagadnienia prezentowane podczas wykładu,

- konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej,

- prezentacja zadania problemowego,

(w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams)

Pełny opis:

Wykład:

1. Ustalenia organizacyjne (prezentacja założeń przedmiotu, efekty kształcenia, pomiar efektów kształcenia).

2. Przedsiębiorczość i rynek pracy w ujęciu definicyjnym.

2.1. Rozwój przedsiębiorczości na przełomie XIX-XX wieku.

2.2. Cechy przedsiębiorczości.

2.3. Klasyfikacja przedsiębiorczości.

2.4. Przedsiębiorczość w obszarze zmian technologicznych, gospodarczych, społecznych i kulturowych.

3. Rynek pracy (rynek pracy, pracodawca, pracownik, podaż pracy, popyt pracy, podział rynków pracy).

4. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy.

5. Przedsiębiorstwo jako kluczowa kompetencja.

6. Small biznes - jak założyć biznes?

6.1. Biznesplan - pomysł a koncepcja.

6.2. Źródła finansowania.

6.3. Forma prawna nowe.go biznesu

6.4. System finansowo-księgowy.

7. Przedsiębiorczość i zarządzanie przedsiębiorczością.

8. Technologie informacyjne a przedsiębiorczość

9. Współczesny rynek pracy - szanse i zagrożenia.

Literatura:

1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008.

2. S. Gudowska: Rozwój małych przedsiębiorstw. Wiedza, Sieci osobistych powiązań, proces uczenia się, WAiP, Warszawa 2008.

3. T. Rachwał (red. nauk.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych,, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Seria Naukowa, t. 5, Warszawa 2019.

4. M. Stróżyńśki (red. nauk.), Podstawy zarządzania, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2008.

5. T. Piecuch: Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne , Seria wydawnicza 2, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- wykład monograficzny (w oparciu o prezentację multimedialną)

- wykład konwersatoryjny (w interakcji ze studentami/tkami w formie dyskusji)

- wykład problemowy (analiza postawionego przez wykładowcę problemu oraz poszukiwanie rozwiązań).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

godziny kontaktowe: 12 godz.

przygotowanie do zajęć: 2 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 5 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę (kolokwium): 5 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a98TqXwitpUmLo-x7tPfaJDwrI7841g7HtsjHX8eLr9k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fae893cc-33e7-40b9-a055-0d686aaedca4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Stanek
Prowadzący grup: Katarzyna Stanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium zaliczeniowe (15 pytań: 12 pytań zamkniętych; 3 pytania otwarte), zakres kolokwium obejmuje zagadnienia prezentowane podczas wykładu,

- konsultacje pisemne w ramach korespondencji elektronicznej,

- prezentacja zadania problemowego,

(w trybie pracy zdalnej ocena prac kontrolnych zamieszczonych w grupach, na platformie MS Teams)

Pełny opis:

Wykład:

1. Ustalenia organizacyjne (prezentacja założeń przedmiotu, efekty kształcenia, pomiar efektów kształcenia).

2. Przedsiębiorczość i rynek pracy w ujęciu definicyjnym.

2.1. Rozwój przedsiębiorczości na przełomie XIX-XX wieku.

2.2. Cechy przedsiębiorczości.

2.3. Klasyfikacja przedsiębiorczości.

2.4. Przedsiębiorczość w obszarze zmian technologicznych, gospodarczych, społecznych i kulturowych.

3. Rynek pracy (rynek pracy, pracodawca, pracownik, podaż pracy, popyt pracy, podział rynków pracy).

4. Przedsiębiorstwo jako podmiot rynku pracy.

5. Przedsiębiorstwo jako kluczowa kompetencja.

6. Small biznes - jak założyć biznes?

6.1. Biznesplan - pomysł a koncepcja.

6.2. Źródła finansowania.

6.3. Forma prawna nowe.go biznesu

6.4. System finansowo-księgowy.

7. Przedsiębiorczość i zarządzanie przedsiębiorczością.

8. Technologie informacyjne a przedsiębiorczość

9. Współczesny rynek pracy - szanse i zagrożenia.

Literatura:

1. J. Cieślik: Przedsiębiorczość dla ambitnych, WAiP, Warszawa 2008.

2. S. Gudowska: Rozwój małych przedsiębiorstw. Wiedza, Sieci osobistych powiązań, proces uczenia się, WAiP, Warszawa 2008.

3. T. Rachwał (red. nauk.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych,, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Seria Naukowa, t. 5, Warszawa 2019.

4. M. Stróżyńśki (red. nauk.), Podstawy zarządzania, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2008.

4. T. Piecuch: Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne , Seria wydawnicza 2, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- wykład monograficzny (w oparciu o prezentację multimedialną)

- wykład konwersatoryjny (w interakcji ze studentami/tkami w formie dyskusji)

- wykład problemowy (analiza postawionego przez wykładowcę problemu oraz poszukiwanie rozwiązań).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

godziny kontaktowe: 12 godz.

przygotowanie do zajęć: 2 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę (praca kontrolna): 5 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę (kolokwium): 5 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Grupy realizujące przedmiot w formie zdalnej mają zaplanowane spotkania na platformie MS Teams (link do grupy i spotkań:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a98TqXwitpUmLo-x7tPfaJDwrI7841g7HtsjHX8eLr9k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fae893cc-33e7-40b9-a055-0d686aaedca4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)