Prawa człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AK-0F-PCZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawa człowieka |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. PS, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 10 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 2 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (RS) ped. resocjalizacyjnej z socjoter., (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. aktywność na zajęciach, dyskusja dydaktyczna 2. test zaliczeniowy |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela (źródła wolności i praw człowieka, katalog wolności i praw człowieka i obywatela). Zakaz dyskryminacji w praktyce (definicja, rodzaje dyskryminacji na podstawie kodeksu pracy). Prawo do życia a prawo do decydowania o swoim życiu osobistym. Prawo i płeć - sytuacja kobiet w ujęciu międzynarodowym i krajowym. Prawa osób z niepełnosprawnościami w świetle Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Konstytucja z 2 kwietnia 1997 2. Rozdział II z ustawy z 26 czerwca 1974 r. - kodeks pracy 2. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania 3. Europejska Konwencja o Ochronie Podstawowych Praw i Wolności z 4 listopada 1950 4. Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 Literatura uzupełniająca 1. W. Brzozowski, A. Krzywoń, M. Wiącek, Prawa człowieka. Wolters Kluwer, Warszawa 2019 2. Z Hołda, J. Hołda i in.: Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2014 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka ma podstawową wiedzę na temat międzynarodowych oraz konstytucyjnych wolności i praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osoby niepełnosprawnej oraz środków ich ochrony, w szczególności zasad przewodnich statusu jednostki, w tym zakazu dyskryminacji, europejskich i międzynarodowych organów ochrony praw człowieka. Ma pogłębioną wiedzę na temat zdolności do czynności prawnych, zasad korzystania z niej, jej ograniczeń, w szczególności ubezwłasnowolnienia całkowitego i częściowego, postępowania w sprawach o ubezwłasnowolnienie i jego skutkach. Ma pogłębioną wiedzę na temat katalogu wolności i praw człowieka, zasad przewodnich statusu jednostki, europejskich i międzynarodowych organów ochrony praw człowieka i środków ich ochrony. Rozpoznaje przypadki dyskryminacji bezpośredniej i pośredniej, molestowania, molestowania seksualnego, zachęcania do dyskryminacji, dyskryminacji wielokrotnej, dyskryminacji przez asocjację oraz mowy nienawiści. Umiejętności Student/ka potrafi zdiagnozować przypadki naruszeń praw człowieka, w tym dyskryminacji, wskazać ich podstawę prawną oraz zaproponować zastosowanie odpowiednich środków prawnych ich ochrony. Potrafi zdiagnozować i rozwiązuje problemy wynikające z korzystania ze zdolności do czynności prawnych oraz określić konsekwencje ubezwłasnowolnienia. Kompetencje społeczne Student/ka prezentuje postawę legalistyczną. Posiada szacunek do prawa i wartości, jakie prawo chroni. Utożsamia się z zasadą równości i niedyskryminacji, ma pogłębioną świadomość istnienia różnorodnych grup społecznych narażonych na dyskryminację. Jest przekonany o konieczności poszukiwania wsparcia prawnego dla osób tego wymagających. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: 1. wykład z prezentacją multimedialną 2. praca z aktami normatywnymi 3. dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta/studentki: Godziny kontaktowe - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ze względu na zdalną formę prowadzenia zajęć, wśród sposobów pomiaru efektów kształcenia ważna jest aktywność na zajęciach i udział w dyskusji. |
|
Pełny opis: |
W sposób szczególny w dyskusji uwzględnione będą aktualne wydarzenia mające znaczenie dla ochrony wolności i praw człowieka: - Rocznica 10 lat obowiązywania Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami - Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie niezależności sądownictwa |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Teams zgodnie z harmonogramem zajęć w USOS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. aktywność na zajęciach, dyskusja dydaktyczna 2. test zaliczeniowy Ze względu na zdalną formę prowadzenia zajęć, wśród sposobów pomiaru efektów kształcenia ważna jest aktywność na zajęciach i udział w dyskusji. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Pojęcie praw człowieka, źródła praw człowieka, hierarchia aktów prawnych (pojęcie normy prawnej) 2. Konstytucyjny katalog wolności, praw i obowiązków człowieka 3. Prawo do równego traktowania i zakaz dyskryminacji 4. Prawo do życia a prawo do decydowania o swoim życiu osobistym 5. Prawa osób z niepełnosprawnościami w świetle Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami 6. Ochrona praw człowieka W sposób szczególny w dyskusji uwzględnione będą aktualne wydarzenia mające znaczenie dla ochrony wolności i praw człowieka. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Konstytucja z 2 kwietnia 1997 2. Rozdział II z ustawy z 26 czerwca 1974 r. - kodeks pracy 2. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania 3. Europejska Konwencja o Ochronie Podstawowych Praw i Wolności z 4 listopada 1950 4. Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 Literatura uzupełniająca 1. W. Brzozowski, A. Krzywoń, M. Wiącek, Prawa człowieka. Wolters Kluwer, Warszawa 2019 2. Z Hołda, J. Hołda i in.: Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2014 |
|
Uwagi: |
Metody pracy: 1. wykład z prezentacją multimedialną 2. praca z aktami normatywnymi 3. dyskusja dydaktyczna Nakład pracy osoby studiującej Godziny kontaktowe - 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 Przygotowanie się do egzaminu - 8 Liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. aktywność na zajęciach, dyskusja dydaktyczna 2. test zaliczeniowy W przypadku zdalnej formy prowadzenia zajęć, wśród sposobów pomiaru efektów kształcenia ważna jest aktywność na zajęciach i udział w dyskusji. |
|
Pełny opis: |
1. Źródła praw człowieka, hierarchia aktów prawnych 2. Konstytucyjny katalog wolności, praw i obowiązków człowieka 3. Prawo do równego traktowania i zakaz dyskryminacji 4. Prawo do życia a prawo do decydowania o swoim życiu osobistym 5. Prawa osób z niepełnosprawnościami w świetle Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami 6. Ochrona praw człowieka W sposób szczególny w dyskusji uwzględnione będą aktualne wydarzenia mające znaczenie dla ochrony wolności i praw człowieka, w tym orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie niezależności sądownictwa. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Konstytucja z 2 kwietnia 1997 2. Rozdział II z ustawy z 26 czerwca 1974 r. - kodeks pracy 2. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania 3. Europejska Konwencja o Ochronie Podstawowych Praw i Wolności z 4 listopada 1950 4. Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 Literatura uzupełniająca 1. W. Brzozowski, A. Krzywoń, M. Wiącek, Prawa człowieka. Wolters Kluwer, Warszawa 2019 2. Z Hołda, J. Hołda i in.: Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2014 |
|
Uwagi: |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.