Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawa człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AK-0F-PCZ1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawa człowieka
Jednostka: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. PS, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 10 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 2 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. (RS) ped. resocjalizacyjnej z socjoter., (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. aktywność na zajęciach, dyskusja dydaktyczna

2. test zaliczeniowy

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela (źródła wolności i praw człowieka, katalog wolności i praw człowieka i obywatela). Zakaz dyskryminacji w praktyce (definicja, rodzaje dyskryminacji na podstawie kodeksu pracy). Prawo do życia a prawo do decydowania o swoim życiu osobistym. Prawo i płeć - sytuacja kobiet w ujęciu międzynarodowym i krajowym. Prawa osób z niepełnosprawnościami w świetle Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Konstytucja z 2 kwietnia 1997

2. Rozdział II z ustawy z 26 czerwca 1974 r. - kodeks pracy

2. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania

3. Europejska Konwencja o Ochronie Podstawowych Praw i Wolności z 4 listopada 1950

4. Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006

Literatura uzupełniająca

1. W. Brzozowski, A. Krzywoń, M. Wiącek, Prawa człowieka. Wolters Kluwer, Warszawa 2019

2. Z Hołda, J. Hołda i in.: Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2014

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka ma podstawową wiedzę na temat międzynarodowych oraz konstytucyjnych wolności i praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osoby niepełnosprawnej oraz środków ich ochrony, w szczególności zasad przewodnich statusu jednostki, w tym zakazu dyskryminacji, europejskich i międzynarodowych organów ochrony praw człowieka.

Ma pogłębioną wiedzę na temat zdolności do czynności prawnych, zasad korzystania z niej, jej ograniczeń, w szczególności ubezwłasnowolnienia całkowitego i częściowego, postępowania w sprawach o ubezwłasnowolnienie i jego skutkach.

Ma pogłębioną wiedzę na temat katalogu wolności i praw człowieka, zasad przewodnich statusu jednostki, europejskich i międzynarodowych organów ochrony praw człowieka i środków ich ochrony.

Rozpoznaje przypadki dyskryminacji bezpośredniej i pośredniej, molestowania, molestowania seksualnego, zachęcania do dyskryminacji, dyskryminacji wielokrotnej, dyskryminacji przez asocjację oraz mowy nienawiści.

Umiejętności

Student/ka potrafi zdiagnozować przypadki naruszeń praw człowieka, w tym dyskryminacji, wskazać ich podstawę prawną oraz zaproponować zastosowanie odpowiednich środków prawnych ich ochrony.

Potrafi zdiagnozować i rozwiązuje problemy wynikające z korzystania ze zdolności do czynności prawnych oraz określić konsekwencje ubezwłasnowolnienia.

Kompetencje społeczne

Student/ka prezentuje postawę legalistyczną.

Posiada szacunek do prawa i wartości, jakie prawo chroni.

Utożsamia się z zasadą równości i niedyskryminacji, ma pogłębioną świadomość istnienia różnorodnych grup społecznych narażonych na dyskryminację.

Jest przekonany o konieczności poszukiwania wsparcia prawnego dla osób tego wymagających.

Metody i kryteria oceniania:

Metody pracy:

1. wykład z prezentacją multimedialną

2. praca z aktami normatywnymi

3. dyskusja dydaktyczna

Nakład pracy studenta/studentki:

Godziny kontaktowe - 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie się do egzaminu - 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Zima-Parjaszewska
Prowadzący grup: Monika Zima-Parjaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ze względu na zdalną formę prowadzenia zajęć, wśród sposobów pomiaru efektów kształcenia ważna jest aktywność na zajęciach i udział w dyskusji.

Pełny opis:

W sposób szczególny w dyskusji uwzględnione będą aktualne wydarzenia mające znaczenie dla ochrony wolności i praw człowieka:

- Rocznica 10 lat obowiązywania Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami

- Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie niezależności sądownictwa

Uwagi:

Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Teams zgodnie z harmonogramem zajęć w USOS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Zima-Parjaszewska
Prowadzący grup: Monika Zima-Parjaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Zima-Parjaszewska
Prowadzący grup: Monika Zima-Parjaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. aktywność na zajęciach, dyskusja dydaktyczna

2. test zaliczeniowy

Ze względu na zdalną formę prowadzenia zajęć, wśród sposobów pomiaru efektów kształcenia ważna jest aktywność na zajęciach i udział w dyskusji.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Pojęcie praw człowieka, źródła praw człowieka, hierarchia aktów prawnych (pojęcie normy prawnej)

2. Konstytucyjny katalog wolności, praw i obowiązków człowieka

3. Prawo do równego traktowania i zakaz dyskryminacji

4. Prawo do życia a prawo do decydowania o swoim życiu osobistym

5. Prawa osób z niepełnosprawnościami w świetle Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami

6. Ochrona praw człowieka

W sposób szczególny w dyskusji uwzględnione będą aktualne wydarzenia mające znaczenie dla ochrony wolności i praw człowieka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Konstytucja z 2 kwietnia 1997

2. Rozdział II z ustawy z 26 czerwca 1974 r. - kodeks pracy

2. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania

3. Europejska Konwencja o Ochronie Podstawowych Praw i Wolności z 4 listopada 1950

4. Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006

Literatura uzupełniająca

1. W. Brzozowski, A. Krzywoń, M. Wiącek, Prawa człowieka. Wolters Kluwer, Warszawa 2019

2. Z Hołda, J. Hołda i in.: Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2014

Uwagi:

Metody pracy:

1. wykład z prezentacją multimedialną

2. praca z aktami normatywnymi

3. dyskusja dydaktyczna

Nakład pracy osoby studiującej

Godziny kontaktowe - 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10

Przygotowanie się do egzaminu - 8

Liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Zima-Parjaszewska
Prowadzący grup: Monika Zima-Parjaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. aktywność na zajęciach, dyskusja dydaktyczna

2. test zaliczeniowy

W przypadku zdalnej formy prowadzenia zajęć, wśród sposobów pomiaru efektów kształcenia ważna jest aktywność na zajęciach i udział w dyskusji.

Pełny opis:

1. Źródła praw człowieka, hierarchia aktów prawnych

2. Konstytucyjny katalog wolności, praw i obowiązków człowieka

3. Prawo do równego traktowania i zakaz dyskryminacji

4. Prawo do życia a prawo do decydowania o swoim życiu osobistym

5. Prawa osób z niepełnosprawnościami w świetle Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami

6. Ochrona praw człowieka

W sposób szczególny w dyskusji uwzględnione będą aktualne wydarzenia mające znaczenie dla ochrony wolności i praw człowieka, w tym orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie niezależności sądownictwa.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Konstytucja z 2 kwietnia 1997

2. Rozdział II z ustawy z 26 czerwca 1974 r. - kodeks pracy

2. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania

3. Europejska Konwencja o Ochronie Podstawowych Praw i Wolności z 4 listopada 1950

4. Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006

Literatura uzupełniająca

1. W. Brzozowski, A. Krzywoń, M. Wiącek, Prawa człowieka. Wolters Kluwer, Warszawa 2019

2. Z Hołda, J. Hołda i in.: Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2014

Uwagi:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)