Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AK-0F-ETZ1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka zawodu
Jednostka: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 4 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 6 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 8 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Zapoznanie studentów z podejściami metodologicznymi do tworzenia etyk zawodowych. Etyka zawodowa: podstawowe zasady etyki zawodowej, wybrane problemy tworzenia etyk zawodowych. Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania kodeksów etycznych: kodeksy etyki zawodowej, kodeksy a wartości/ aksjologiczne podstawy kodeksów, rola i funkcje kodeksów etyki zawodowej, przykłady kodeksów etyki zawodowej. Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa we współczesnych dyskusjach na temat etyki zawodowej. Etos, wzór osobowy i łączenie różnych wartości: godność, odpowiedzialność, tolerancja, prywatność, sprawiedliwość, solidarność międzyludzka, miłość bliźniego, ład społeczny, skuteczność działania, sumienność, uczciwość, samodoskonalenie i rozwój zawodowy, lojalność, hierarchia wartości. Rozwijanie poczucia moralnych zobowiązań, jakie stawia praktyka zawodowa w różnych zawodach. Specyficzne zagadnienia związane z etyką danego zawodu. Przykłady dylematów etycznych i konfliktów wartości charakterystycznych dla danego zawodu. Nadużycia i naganne praktyki, które podważają zaufanie i naruszają etos zawodowy.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna istotę etyki zawodowej/etyki zawodu i podstawową terminologię z zakresu etyki zawodu.

Umiejętności

Student/ka dostrzega związki pomiędzy wartościami etycznymi a zachowaniami w praktyce zawodowej.

Potrafi analizować sytuacje profesjonalne pod kątem wyszukiwania ich aspektów etycznych.

Potrafi podjąć głębszy namysł nad szerszym kontekstem i konsekwencjami badań naukowych oraz odpowiedzialnością nauki/ odpowiedzialnością naukowca–badacza.

Kompetencje społeczne

Student/ka potrafi przyjąć aktywną postawę w sytuacjach dylematu etycznego w działalności profesjonalnej.

Zachowuje otwartość na krytyczny namysł nad własnymi oraz obecnymi w środowisku zawodowym standardami etycznymi.

Jest świadomy zobowiązań etycznych na etapie badań do pracy dyplomowej i na dalszych etapach pracy badawczej/ zawodowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Stachowska
Prowadzący grup: Iwona Stachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łukaszewska
Prowadzący grup: Wiktor Wolman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Studenci w 2-u osobowych zespołach prezentują na zajęciach wybrany przez siebie dylemat w pracy nauczyciela. Prezentacja

powinna zawierać: opis przypadku, wskazanie jakie normy lub wartości narusza sytuacja przedstawiona oraz refleksje i sugestie

rozwiązania dylematu. Spełnienie wyżej wymienionych warunków skutkuje oceną bardzo dobrą. Niespełnienie jednego z

warunków skutkuje oceną dobrą. Natomiast niespełnienie dwóch skutkuje oceną dostateczną. Niespełnienie wszystkich lub

niestawienie się na zaliczenie skutkuje oceną niedostateczną.

Studenci będą mieli 10-15 minut na prezentowanie wybranego dylematu. Po prezentacji nastąpi dyskusja na temat propozycji

rozwiązania dylematu.

Pełny opis:

1. Etyka zawodu. Definicje, podstawowe pojęcia, zakres oraz uzasadnienie etyki zawodu - 3h

2. Etos nauczyciela - 3h

3. Kodeks etyki zawodowej w kontekście pracy nauczyciela – 3h

4. Dylematy etyczne w pracy nauczyciela (zaliczenie) – 3h

Literatura:

Jabłonko O., „O etyce zawodu nauczyciela – wychowawcy w XXI wieku, PRACE NAUKOWE WSZIP NR 37 (1)2016,

Kluz M., Znaczenie kary w procesie wychowania i kształtowania osobowości dziecka w rodzinie i szkole, studia gdańskie, XXVIII,

Marzec B., ks. Borda M., „Rola rodziny, nauczyciela i przedszkola w kształtowaniu postaw dzieci na podstawie badań

ewaluacyjnych”, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2017, nr 6,

M. de Tchórzewski A., „Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej”, 2020,

Miśkowiec E., „Karanie i nagradzanie wprowadzeniem w świat wartości i postaw moralnych”, w: Edukacja elementarna w teorii i

praktyce, 3-4/2010

„Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem”, pod redakcją

Jacka Pyżalskiego i Doroty Merecz, 2010,

Skarga B., „Usankcjonowanie niecnoty”, w: Dyskusja redakcyjna wokół etyki zawodowej, ETYKA 1994, NR 27,

Zając D., „W kręgu rozważań o etyce zawodowej„, w: Przegląd Pedagogiczny, 2020, nr 2,

Uwagi:

Metody kształcenia:

praca w grupach,

praca z tekstem,

prezentacja,

debata.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 15 godz.

przygotowanie się do zajęć: 10 godz.

przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz.

sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łukaszewska
Prowadzący grup: Helena Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

:

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)