Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seksualność dzieci i młodzieży: niezbędnik

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-FF-SDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seksualność dzieci i młodzieży: niezbędnik
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zakres tematyczny:

- etapy rozwoju seksualności dziecięcej

- masturbacja dziecięca - typologia i dopasowane do poszczególnych typów interwencje

- przemoc seksualna – formy, objawy, rozpoznawanie

- metody pracy z dzieckiem w obszarze seksualności

- etapy rozwoju seksualności nastolatków

- profilaktyka przemocy seksualnej – formy, objawy, rozpoznawanie

- orientacja seksualna - jak reagować w przypadku trudności z identyfikacją, odrzuceniem

- metody zapobiegania ciąży

- profilaktyka HIV/AIDS i innych chorób przenoszonych drogą płciową

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu pogłębienie i/ lub poszerzenie wiedzy psychologicznej w wybranych obszarach.

Podczas warsztatów przekazana będzie niezbędna wiedza na temat powyższych aspektów seksualności dzieci i młodzieży. Wpłynie ona pozytywnie na budowanie relacji z dzieckiem, podejmowanie niezbędnych interwencji w sytuacjach trudnych oraz na współpracę z rodzicami. Omówione zostaną również metody prowadzenia działań profilaktycznych z zakresu seksuologii dzieci i młodzieży, co umożliwi uczestnikom podejmowanie samodzielnych prób w tym obszarze. Studenci biorący udział w warsztacie będą znali prawidłowy przebieg rozwoju psychoseksualnego człowieka w wieku 4 - 18 lat. Zapoznają się z metodami diagnozy zaburzeń rozwoju psychoseksualnego oraz możliwymi interwencjami. Będą również mieli świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu seksuologii, która pozwoli mu decydować o interwencji samodzielnej bądź konsultacji specjalistycznej. Uczestnicy będą mieli pogłębioną świadomość dotyczącą swoich przekonań i postaw wobec seksualności dzieci i młodzieży oraz ich wpływu na pracę z pacjentem i jego rodzicem. Proponowanymi metodami pracy będą metody aktywne: ćwiczenia w grupie, podgrupach, parach i trójkach, dyskusja grupowa, analiza opisów przypadków oraz aktywność własna - przeprowadzenie lekcji/warsztatu o charakterze profilaktycznym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Beisert M. (2006) Seksualność w cyklu życia człowieka (rozdziały:1,2,5,6)

Hunter - Geboy C. (2009) Edukacja bez tabu. Podręcznik do prowadzenia zajęć z młodzieżą na temat seksualności i relacji międzyludzkich (fragmenty)

Literatura uzupełniająca:

Lew - Starowicz M., Lew - Starowicz Z., Skrzypulec - Plinta V. (red.) (2017) Seksuologia (fragmenty)

Söderström B. (red.) (2005) Wybrane narzędzia i techniki terapii dzieci wykorzystywanych seksualnie (fragmenty)

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia.

2. Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia.

3. Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska.

Umiejętności

1. Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia.

2. Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę dotyczącą poruszanego tematu.

3. Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób.

Kompetencje społeczne

1. Student/-ka ma krytyczny stosunek do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań.

2. Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób, w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia:

obecność na spotkaniach na spotkaniach stacjonarnych

aktywny udział w proponowanych ćwiczeniach

wykonanie zadawanych prac ( w tym prac zadanych i weryfikowanych online)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Rola
Prowadzący grup: Magdalena Gawrych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium/warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-1 (2025-04-18)