Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne konsekwencje doświadczeń traumatycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-FF-PKD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne konsekwencje doświadczeń traumatycznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Fakultatywne dla V r. (PY) psychologia, stacjonarne jednolite studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum.

Pełny opis:

Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim:

- Trauma – kryteria definicyjne.

- Konsekwencje zdarzeń traumatycznych.

- Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących).

- Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych.

- Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie.

- Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych.

- Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP

Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Literatura uzupełniająca:

Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Metody i kryteria oceniania:

1. Opracowanie studium przypadku - projekt grupowy na ocenę zgodnie z wytycznymi omawianymi podczas zajęć

2. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności, z czego jedna musi być usprawiedliwiona)

3. W przypadku zajęć prowadzonych metodą e-learningową studenci są zobowiązani przesłać opracowany w grupie przypadek drogą mailową.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Odachowska-Rogalska
Prowadzący grup: Ewa Odachowska-Rogalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum.

Część zajęć będzie prowadzona online (przy użyciu programu Teams), do tych zajęć studenci otrzymują poprzez USOS link do grupy zajęciowej utworzonej w Teams (o nazwie takiej samej jak przedmiot), gdzie będą prowadzone zajęcia.

LINK DO GRUPY ZAJĘCIOWEJ:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab249ab3a536544399b171af5ae31930f%40thread.tacv2/conversations?groupId=01700a26-1a11-46b7-b660-d22623c7276a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim:

1 zajęcia: Stres a stresor traumatyczny, podobieństwa i różnice. Czy każdy stres jest traumatyczny? - zrealizowane 18 II 20

2 zajęcia: Trauma – kryteria definicyjne. Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących) - zrealizowane 25 II 20

3 zajęcia: Konsekwencje zdarzeń traumatycznych. Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych - zrealizowane 03 III 20

4 zajęcia: Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych - zrealizowane 10 III 20

5 zajęcia: omówienie wytycznych dotyczących indywidualnych projektów. Podział na grupy i daty realizacji - ustalone wczesnej podczas zajęć - zrealizowane do 17 III 20 drogą mailową

6-14 zajęcia - prezentacja projektów indywidualnych (daty i godziny zgodnie z planem). Zajęcia odbywają się online przy użyciu programu Teams - materiały kolejnych grup są prezentowane pod linkiem: https://teams.microsoft.com/_#/school/files/Og%C3%B3lny?threadId=19%3Ab249ab3a536544399b171af5ae31930f%40thread.tacv2&ctx=channel&context=General&rootfolder=%252Fsites%252FPSYCHOLOGICZNEKONSEKWENCJEDOWIADCZETRAUMATYCZNYCH%252FShared%2520Documents%252FGeneral

15 zajęcia - omówienie indywidualnych projektów - wnioski, trudności diagnostyczne, specyfika diagnozy w zależności od manifestowanych objawów - realizacja 02 VI 20

16 zajęcia - Podsumowanie zajęć. Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność - realizacja 09 VI 20

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP

Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Literatura uzupełniająca:

Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Uwagi:

W przypadku zajęć prowadzonych metodą e-learningową wytyczne są następujące:

- W wyznaczonych grupach należy opracować studium przypadku osoby z zaburzeniami po stresie traumatycznym (przykład filmowy, książkowy, na bazie filmu dokumentalnego etc.);

- szczegółowe wytyczne zostaną omówione podczas zajęć, dodatkowo wyjaśniane drogą mailową w kontakcie ze studentami;

- Całość w formie prezentacji z odnośnikami do przykładu lub fragmentami należy przesłać mi na maila prowadzącego zajęcia, a następnie zaprezentować grupie przy udziale prowadzącego (w programie Teams).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Odachowska-Rogalska
Prowadzący grup: Ewa Odachowska-Rogalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum.

Część zajęć będzie prowadzona online (przy użyciu programu Teams), do tych zajęć studenci otrzymają poprzez USOS link do grupy zajęciowej utworzonej w Teams (o nazwie takiej samej jak przedmiot), gdzie będą prowadzone zajęcia.

Pełny opis:

Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim:

- Trauma – kryteria definicyjne.

- Konsekwencje zdarzeń traumatycznych.

- Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących).

- Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych.

- Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie.

- Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych.

- Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP

Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Literatura uzupełniająca:

Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Uwagi:

W przypadku zajęć prowadzonych metodą e-learningową wytyczne są następujące:

- W wyznaczonych grupach należy opracować studium przypadku osoby z zaburzeniami po stresie traumatycznym (przykład filmowy, książkowy, na bazie filmu dokumentalnego etc.);

- szczegółowe wytyczne zostaną omówione podczas zajęć w klasie i online, dodatkowo wyjaśniane drogą mailową w kontakcie ze studentami;

- Całość w formie prezentacji z odnośnikami do przykładu lub fragmentami należy przesłać mi na maila prowadzącego zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Odachowska-Rogalska
Prowadzący grup: Ewa Odachowska-Rogalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum.

Część zajęć będzie prowadzona online (przy użyciu programu Teams), do tych zajęć studenci otrzymają poprzez USOS link do grupy zajęciowej utworzonej w Teams (o nazwie takiej samej jak przedmiot), gdzie będą prowadzone zajęcia.

Pełny opis:

Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim:

- Trauma – kryteria definicyjne.

- Konsekwencje zdarzeń traumatycznych.

- Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących).

- Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych.

- Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie.

- Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych.

- Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP

Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Literatura uzupełniająca:

Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Uwagi:

Link do zajęć w Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3av7QHOdACgoDRZNtRQIcEis8fmvbGPJNfXRfgqGz7d6A1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=405f7ed1-4df7-41f1-941c-a43ed906c53c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Forma zaliczenia:

- W wyznaczonych grupach należy opracować studium przypadku osoby z zaburzeniami po stresie traumatycznym (przykład filmowy, książkowy, na bazie filmu dokumentalnego etc.);

- szczegółowe wytyczne zostaną omówione podczas zajęć w klasie i online, dodatkowo wyjaśniane drogą mailową w kontakcie ze studentami;

- Całość w formie prezentacji z odnośnikami do przykładu lub fragmentami należy przesłać mi na maila prowadzącego zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)