Psychologiczne konsekwencje doświadczeń traumatycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-PKD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne konsekwencje doświadczeń traumatycznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Fakultatywne dla V r. (PY) psychologia, stacjonarne jednolite studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum. |
Pełny opis: |
Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim: - Trauma – kryteria definicyjne. - Konsekwencje zdarzeń traumatycznych. - Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących). - Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych. - Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie. - Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych. - Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Literatura uzupełniająca: Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Opracowanie studium przypadku - projekt grupowy na ocenę zgodnie z wytycznymi omawianymi podczas zajęć 2. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności, z czego jedna musi być usprawiedliwiona) 3. W przypadku zajęć prowadzonych metodą e-learningową studenci są zobowiązani przesłać opracowany w grupie przypadek drogą mailową. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum. Część zajęć będzie prowadzona online (przy użyciu programu Teams), do tych zajęć studenci otrzymują poprzez USOS link do grupy zajęciowej utworzonej w Teams (o nazwie takiej samej jak przedmiot), gdzie będą prowadzone zajęcia. LINK DO GRUPY ZAJĘCIOWEJ: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab249ab3a536544399b171af5ae31930f%40thread.tacv2/conversations?groupId=01700a26-1a11-46b7-b660-d22623c7276a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim: 1 zajęcia: Stres a stresor traumatyczny, podobieństwa i różnice. Czy każdy stres jest traumatyczny? - zrealizowane 18 II 20 2 zajęcia: Trauma – kryteria definicyjne. Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących) - zrealizowane 25 II 20 3 zajęcia: Konsekwencje zdarzeń traumatycznych. Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych - zrealizowane 03 III 20 4 zajęcia: Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych - zrealizowane 10 III 20 5 zajęcia: omówienie wytycznych dotyczących indywidualnych projektów. Podział na grupy i daty realizacji - ustalone wczesnej podczas zajęć - zrealizowane do 17 III 20 drogą mailową 6-14 zajęcia - prezentacja projektów indywidualnych (daty i godziny zgodnie z planem). Zajęcia odbywają się online przy użyciu programu Teams - materiały kolejnych grup są prezentowane pod linkiem: https://teams.microsoft.com/_#/school/files/Og%C3%B3lny?threadId=19%3Ab249ab3a536544399b171af5ae31930f%40thread.tacv2&ctx=channel&context=General&rootfolder=%252Fsites%252FPSYCHOLOGICZNEKONSEKWENCJEDOWIADCZETRAUMATYCZNYCH%252FShared%2520Documents%252FGeneral 15 zajęcia - omówienie indywidualnych projektów - wnioski, trudności diagnostyczne, specyfika diagnozy w zależności od manifestowanych objawów - realizacja 02 VI 20 16 zajęcia - Podsumowanie zajęć. Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność - realizacja 09 VI 20 |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Literatura uzupełniająca: Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
|
Uwagi: |
W przypadku zajęć prowadzonych metodą e-learningową wytyczne są następujące: - W wyznaczonych grupach należy opracować studium przypadku osoby z zaburzeniami po stresie traumatycznym (przykład filmowy, książkowy, na bazie filmu dokumentalnego etc.); - szczegółowe wytyczne zostaną omówione podczas zajęć, dodatkowo wyjaśniane drogą mailową w kontakcie ze studentami; - Całość w formie prezentacji z odnośnikami do przykładu lub fragmentami należy przesłać mi na maila prowadzącego zajęcia, a następnie zaprezentować grupie przy udziale prowadzącego (w programie Teams). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum. Część zajęć będzie prowadzona online (przy użyciu programu Teams), do tych zajęć studenci otrzymają poprzez USOS link do grupy zajęciowej utworzonej w Teams (o nazwie takiej samej jak przedmiot), gdzie będą prowadzone zajęcia. |
|
Pełny opis: |
Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim: - Trauma – kryteria definicyjne. - Konsekwencje zdarzeń traumatycznych. - Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących). - Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych. - Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie. - Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych. - Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Literatura uzupełniająca: Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
|
Uwagi: |
W przypadku zajęć prowadzonych metodą e-learningową wytyczne są następujące: - W wyznaczonych grupach należy opracować studium przypadku osoby z zaburzeniami po stresie traumatycznym (przykład filmowy, książkowy, na bazie filmu dokumentalnego etc.); - szczegółowe wytyczne zostaną omówione podczas zajęć w klasie i online, dodatkowo wyjaśniane drogą mailową w kontakcie ze studentami; - Całość w formie prezentacji z odnośnikami do przykładu lub fragmentami należy przesłać mi na maila prowadzącego zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą psychologicznych konsekwencji trudnych doświadczeń na funkcjonowanie człowieka, w szczególności zdarzeń traumatycznych, katastrof, wypadków, różnych form przemocy etc. Podczas fakultetu analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym takich jak Zespół Stresu Pourazowego (ASD, PTSD) czy zaburzenia po stresie traumatycznym gdzie indziej nie sklasyfikowane (DESNOS). Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum. Część zajęć będzie prowadzona online (przy użyciu programu Teams), do tych zajęć studenci otrzymają poprzez USOS link do grupy zajęciowej utworzonej w Teams (o nazwie takiej samej jak przedmiot), gdzie będą prowadzone zajęcia. |
|
Pełny opis: |
Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim: - Trauma – kryteria definicyjne. - Konsekwencje zdarzeń traumatycznych. - Kryteria diagnostyczne objawów potraumatycznych (PTSD, CPTSD oraz współwystępujących). - Socjoekonomiczne, osobowościowe i rodzinne czynniki ryzyka nasilenia objawów potraumatycznych. - Specyfika sytuacji dzieci po katastrofie. - Rola wsparcia społecznego w radzeniu sobie ze skutkami zdarzeń traumatycznych. - Pomoc psychologiczna osobom doświadczającym traumy - rodzaje i skuteczność |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Literatura uzupełniająca: Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć w Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3av7QHOdACgoDRZNtRQIcEis8fmvbGPJNfXRfgqGz7d6A1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=405f7ed1-4df7-41f1-941c-a43ed906c53c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Forma zaliczenia: - W wyznaczonych grupach należy opracować studium przypadku osoby z zaburzeniami po stresie traumatycznym (przykład filmowy, książkowy, na bazie filmu dokumentalnego etc.); - szczegółowe wytyczne zostaną omówione podczas zajęć w klasie i online, dodatkowo wyjaśniane drogą mailową w kontakcie ze studentami; - Całość w formie prezentacji z odnośnikami do przykładu lub fragmentami należy przesłać mi na maila prowadzącego zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.