Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w mediach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-4S-ETM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w mediach
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka życia publicznego, komunikacja społeczna a media.

2. Dziennikarstwo i media w postrzeganiu społecznym – analiza raportów, przekazów medialnych i prasowych.

3. Podstawy prawne etyki mediów: prawo prasowe, prawo autorskie.

4. Deontologia mediów – prezentacja i analiza kodeksów etycznych oraz innych samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania mediów.

5. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej.

6. Granice wolności mediów – wolność i odpowiedzialność w mediach.

7. Przemoc w mediach – prawo do informacji a prawo do prywatności, kultura obnażania, granice wizualnego przekazu, mowa nienawiści w mediach.

8. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach.

9. Czy reklama może być etyczna? – analiza przekazów perswazyjnych, porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną.

10. Telewizja, Internet – etyczne dylematy kultury obrazkowej.

11. Nowe media – nowe wyzwania. Analiza raportu „Młodzi i Media”, aktualne porównanie

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01 Student/-ka ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat działania mediów oraz ich powiązań z etyką; ma wiedzę na temat wartości i norm moralnych regulujących funkcjonowanie środków masowego przekazu.

K_W04 Ma pogłębioną wiedzę na temat etycznych konsekwencji funkcjonowania mediów, ich wagi oraz społecznej roli.

Umiejętności

K_U01 Student/-ka potrafi podać przykłady dylematów i problemów etycznych pojawiających się w mediach, dokonać ich analizy oraz podejmuje samodzielną próbę ich rozwiązania w oparciu o zdobytą wiedzę.

K_U03 Potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji tekstów źródłowych i innych tekstów kultury, zwłaszcza przekazów medialnych.

K_U05 Potrafi brać merytoryczny udział w dyskusji; potrafi formułować oceny moralne i uzasadnia swoje stanowisko rzetelną argumentacją odwołując się do poglądów własnych i innych autorów.

Kompetencje społeczne

K_K01 Student/-ka potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę oraz umiejętności z zakresu problematyki funkcjonowania środków masowego przekazu; potrafi samodzielnie i krytycznie odnieść się do treści przekazów medialnych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)