Demokracja a nierówności społeczne - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-4S-DN2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Demokracja a nierówności społeczne - 2 |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Podstawowe treści programowe: 1. Nierówności społeczne w systemie demokratycznym - perspektywa lokalna. 2. Nierówności społeczne a rynek pracy (wymiary nierówności). 3. Innowacyjne sposoby radzenia sobie z problemem nierówności społecznych i wykluczenia społecznego na poziomie lokalnym. 4. Nierówności społeczne w systemie demokratycznym - perspektywa globalna. 5. Kryzys neoliberalnej gospodarki kapitalistycznej. 6. Współczesny populizm w Europie i Ameryce - przyczyny i konsekwencje. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po ukończeniu kursu student/ka zna podstawowe pojęcia socjologiczne odnoszące się do tematu nierówności społecznych w kontekście zasad państwa demokratycznego. Po ukończeniu kursu student/ka posiada wiedzę o najważniejszych typach i rodzajach nierówności społecznych na przykładzie Polski. Umiejętności Po ukończeniu kursu student/ka potrafi samodzielnie analizować zjawiska społeczne związane z problematyką nierówności społecznych. Po ukończeniu kursu student/ka potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje i dane dotyczące problematyki nierówności społecznych Kompetencje społeczne Po ukończeniu kursu student/ka jest uwrażliwiony/a na aspekty problemy nierówności społecznych Po ukończeniu kursu student/ka potrafi samodzielnie uzupełnić zdobytą wiedzę w zakresie nierówności społecznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Matysiak | |
Prowadzący grup: | Marcin Grudzień, Ilona Matysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia - wykład: Egzamin końcowy przeprowadzony w formie zdalnej (ostateczny wybór metody zostanie dokonany w oparciu o preferencje studentów i studentek): 1. Egzamin pisemny w formie testu (połączenie pytań otwartych i zamkniętych) przeprowadzony za pomocą aplikacji Forms). 2. Egzamin ustny na Skype lub MC Teams. Egzamin z wykładu będzie obejmował treść prezentacji oraz zagadnienia poruszane w udostępnionych lekturach. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest analiza różnych wymiarów nierówności społecznych oraz ich związków z postawami wobec systemu demokratycznego na przykładzie społeczeństwa polskiego i amerykańskiego. Tematy wykładów: 1. Nierówności społeczne a rynek pracy w systemie demokratycznym: innowacyjne metody aktywizacji zawodowej realizowane na poziomie lokalnym - zaprezentowany 26.02.2020 2. Samorząd lokalny w Polsce i jego rola w redukowaniu nierówności społecznych - zaprezentowany 02.03.2020 (odrabianie za 19.02.2020) 3. Instytucje lokalne jako agenci zmiany w systemie demokratycznym: przykład Wojewódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie - zaprezentowany 04.03.2020 4. Nowe typy nierówności w kontekście rynku pracy (koncepcja prekariatu, pracujących biednych, gig economy) - zaprezentowany 11.03.2020 Od 18.03.2020 kolejne wykłady zostały zrealizowane w formie zdalnej: 5. Nierówności społeczne w perspektywie globalnej. 6. Współczesny populizm europejski. 7. Współczesny populizm amerykański. Do każdego tematu na adres grupy (socjologia.polityki.problemow@gmail.com) zostały studentom i studentkom przesłane skany lektur wraz z pytaniami wskazującymi, na co należy zwrócić uwagę przy czytaniu. Możliwość indywidualnych konsultacji w godzinach zajęć (środy, 11.40-13.15) przez Skype, telefon lub e-mail. Stały kontakt mailowy ze studentami i studentkami również poza tym terminem. |
|
Literatura: |
Szymaniak, M. (2018). Urobieni. Reportaże o pracy. Wołowiec: Wydawnictwo „Czarne”. Rozdziały: „Ciała obce”, „Elastyczne życie”, „Dzień Dobry, tu Wilk z Wall Street”, „Wstyd”, „Wyrzuceni”, wywiad z prof. Szahajem. Życzyńska-Ciołek, D. (2017). Poczucie deprywacji materialnej: rosnące aspiracje czy realny niedostatek? W: Kiersztyn, A., Życzyńska-Ciołek, D., Słomczyński, K., (red.). Rozwarstwienie społeczne: zasoby, szanse i bariery. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Standing, G. (2014). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Piketty, T. (2015). Kapitał w XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Dejneka, P. (2019). Populizm a sfera publiczna. Czy populizm zrewitalizuje sferę publiczną w Europie? Warszawa: Wydawnictwo UKSW. Beck, U. (2005). Władza i przeciwwładza w epoce globalnej. Nowa ekonomia polityki światowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Droba, G. (2014). „Krytyka neoliberalizmu w kontekście rozwoju zrównoważonego”. Nierówności społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 39(4), str. 80-95. Ciążela, A. (2017). „Czy tylko demagogia? Intelektualne i edukacyjne konteksty sukcesów prawicowego populizmu w Europie i USA”. W: Pierzchalski, F., Rydliński, B. (red.). Autorytarny populizm w XXI wieku. Krytyczna rekonstrukcja. Warszawa: Friedrich-Ebert Stiftung, Przedstawicielstwo w Polsce; Centrum im. Ignacego Daszyńskiego, str. 33-47. Snyder, T. (2017). O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku. Kraków: Znak Horyzont. Stolicki, D. (2016). „Amerykańskie wybory prezydenckie 2016 r. z perspektywy zmian systemu partyjnego i środowiska instytucjonalnego. Horyzonty Polityki, 7(20), str. 217-238. Hochschild, R. A. (2017). Obcy we własnym kraju. Gniew i żal amerykańskiej prawicy. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Wykład: Skany wybranych lektur przesyłane studentom i studentkom na adres: socjologia.polityki.problemow@gmail.com. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: - wykład z elementami metod interaktywnych - dyskusja - praca w grupach - analiza tekstów i danych Wykład - korekta metod dydaktycznych na czas edukacji on-line: Przesyłanie studentom i studentkom na adresy specjalności zarysu problematyki danego wykładu w formie pisemnej wraz z literaturą (skany tekstów) oraz pytaniami wskazującymi, na co należy zwrócić uwagę podczas lektury. Z możliwością zgłaszania pytań lub uwag - konsultacje indywidualne w godzinach zajęć (środy, 11.40-13.15) za pomocą poczty elektronicznej, przez Skype'a lub telefonicznie. Stały kontakt mailowy ze studentami i studentkami również poza tymi godzinami. Możliwość zgłaszania pytań i uwag przez pocztę APS, Skype lub telefonicznie. Nakład pracy studenta/studentki: - udział w wykładach: 15 h - przygotowywanie się do zaliczenia wykładów: 15 h - udział w ćwiczeniach: 15 h - analiza tekstów i przygotowywanie prezentacji: 10 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.