Wpływ społeczny - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-WS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wpływ społeczny - 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psyochologia społeczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania). W drugiej części przedmiotu koncentrujemy się na zaprojektowaniu i wdrożeniu interwencji opartej o reguły wpływu społecznego. |
Pełny opis: |
1. Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 2. Dobór w grupy robocze-projektowe, informacje zwrotne dotyczące projektów 3. Konsultacje projektów 4. Prezentacje efektów projektów |
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Charakteryzuje czym jest postawa, jakie są jej funkcje i struktura. Wskazuje źródła powstawania postaw. Charakteryzuje sposoby zmiany postaw. Charakteryzuje reguły wpływu społecznego. Carakteryzuje różne techniki wpływu społecznego i ich zastosowanie. Umiejętności Umie zaplanować sposoby zmiany postaw w różnych kontekstach. Umie zaplanować sposoby wywierania wpływu na osoby w różnych sytuacjach. Umie bronić się przed zmianą postaw. Umie scharakteryzować sposoby pomiaru postaw. Kompetencje społeczne Odróżnia komunikat informacyjny od komunikatu zmieniającego postawę (perswazyjnego). Jest świadomy różnych źródeł zmian postaw w otaczającej go rzeczywistości. |
Metody i kryteria oceniania: |
OPCJA 1 - INTERWENCJA (OPIS I IMPLEMENTACJA) Na ocenę będzie w 100% składał się opis zaplanowanej i wdrożonej interwencji według draftu MAPOWANIE INTERWENCJI, odniesień do literatury z pierwszego semestru oraz uwzględnieniem pomysłów i poprawek wypracowanych podczas konsultacji w całej grupie i w podgrupach. Opis w formie tekstu nie powinien być dłuższy niż 4-5 stron A4, czcionka 12, odstępy 1,5. Opis powinien zawierać również przynajmniej jedną formę prezentacji wizualnej (załącznik) w postaci filmu i/lub zdjęć przeprowadzonej interwencji – np. zdjęć plakatów, film z perspektywy osoby, na którą interwencja oddziałuje, prezentacji PPT itp. oraz odpowiedź na dwa pytania (poniżej) Punktacja: 1) Wyraźnie opisane ZACHOWANIE, które chcemy zmienić – 1 p; 2) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA przed interwencją – 2 p; 3) Określenie PRZYCZYN zachowania – 4p; Ważne jest określenie przynajmniej 2-3 przyczyn zachowania oraz wsparcie ich literaturą z zakresu wpływu społecznego (1 semestr) 4) Wybór METOD ZMIANY ZACHOWANIA opartych na technikach / regułach wpływu – 4p; 5) OPIS INTERWENCJI – w jaki sposób zostaną wykorzystane techniki i co po kolei będzie się działo – 7p; (w tym 2 punkty za część wizualną oraz 1 punkt za odpowiedź na 2 poniższe pytania) •Czy interwencja przebiegała w sposób w jaki była zaplanowana? Ewentualnie jakie były zmiany, trudności, co zaskoczyło pozytywnie? •Jak przeprowadzaliby państwo swoją interwencję ponownie, co można byłoby zmodyfikować / ulepszyć i dlaczego? 6) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA po interwencji – 2p Określenie poziomu zachowania przed i po interwencji wiąże się z opracowaniem prostych statystyk porównawczych (porównanie średnich). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania). Zajęcia składają się z miniwykładów oraz formy warsztatowej (nie ma wyraźnego podziału na część wykładową i ćwiczeniową) |
|
Pełny opis: |
STUDENCI W OPARCIU O WIEDZĘ UTRWALONĄ I ZDOBYTĄ W PIERWSZYM SEMESTRZE PROJEKTUJĄ, KONSULTUJĄ ZE SOBĄ I Z PROWADZĄCYM oraz WDRAŻAJĄ INTERWENCJĘ OPARTĄ O REGUŁY WPŁYWU SPOŁECZNEGO 1. Wprowadzenie do przedmiotu i projektu 2. Wybór grup projektowych oraz przygotowanie draftu projektu 3. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 4.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 5.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 6.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 7.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 8.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 9.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 10.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 11. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 12. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 13. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 14. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 15. Prezentacja wdrożonego projektu Wpływ społeczny – sposoby zaliczenia, punktacja i oceny OPCJA 1 - INTERWENCJA (OPIS I IMPLEMENTACJA) Na ocenę będzie w 100% składał się opis zaplanowanej i wdrożonej interwencji według draftu MAPOWANIE INTERWENCJI, odniesień do literatury z pierwszego semestru oraz uwzględnieniem pomysłów i poprawek wypracowanych podczas konsultacji w całej grupie i w podgrupach. Opis w formie tekstu nie powinien być dłuższy niż 4-5 stron A4, czcionka 12, odstępy 1,5. Opis powinien zawierać również przynajmniej jedną formę prezentacji wizualnej (załącznik) w postaci filmu i/lub zdjęć przeprowadzonej interwencji – np. zdjęć plakatów, film z perspektywy osoby, na którą interwencja oddziałuje, prezentacji PPT itp. oraz odpowiedź na dwa pytania (poniżej) Punktacja: 1) Wyraźnie opisane ZACHOWANIE, które chcemy zmienić – 1 p; 2) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA przed interwencją – 2 p; 3) Określenie PRZYCZYN zachowania – 4p; Ważne jest określenie przynajmniej 2-3 przyczyn zachowania oraz wsparcie ich literaturą z zakresu wpływu społecznego (1 semestr) 4) Wybór METOD ZMIANY ZACHOWANIA opartych na technikach / regułach wpływu – 4p; 5) OPIS INTERWENCJI – w jaki sposób zostaną wykorzystane techniki i co po kolei będzie się działo – 7p; (w tym 2 punkty za część wizualną oraz 1 punkt za odpowiedź na 2 poniższe pytania) Czy interwencja przebiegała w sposób w jaki była zaplanowana? Ewentualnie jakie były zmiany, trudności, co zaskoczyło pozytywnie? Jak przeprowadzaliby państwo swoją interwencję ponownie, co można byłoby zmodyfikować / ulepszyć i dlaczego? 6) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA po interwencji – 2p Określenie poziomu zachowania przed i po interwencji wiąże się z opracowaniem prostych statystyk porównawczych (porównanie średnich). OPCJA 2 - INTERWENCJA (OPIS) i TEST Na ocenę będzie w 50% składał się opis zaplanowanej interwencji według draftu MAPOWANIE INTERWENCJI, odniesień do literatury z pierwszego semestru, uwzględnieniem pomysłów i poprawek wypracowanych podczas konsultacji w całej grupie i w podgrupach oraz w 50% wynik z testu, który będzie obejmował rozdziały 7, 8, 9, 10 z książki Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Resistance and persuasion. Psychology Press. Punktacja interwencji: 1) Wyraźnie opisane ZACHOWANIE, które chcemy zmienić – 0,5 p; 2) Określenie sposobu oceny POZIOMU ZACHOWANIA przed i po interwencji – 2 p; 3) Określenie PRZYCZYN zachowania – 2p; 4) Wybór METODY ZMIANY ZACHOWANIA oparte na technikach / regułach wpływu – 2p; 5) OPIS INTERWENCJI – w jaki sposób zostaną wykorzystane techniki i co po kolei będzie się działo – 3,5p; Punktacja testu: Test wyboru składający się z 6 pytań testowych jednokrotnego wyboru (łącznie 6 punktów, po 1 za każde pytanie) i pytania otwartego (łącznie 4p). OCENY: 0-10p – NDST (2) 11-12p – DST (3) 13-14p – DST+ (3,5) 15-16p – DB (4) 17-18p – DB+ (4,5) 19-20p – BDB (5) |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ ZDALNIE w postaci Synchronicznej: Wspólne i indywidualnie umawiane konsultacje podgrup na platformie ZOOM (podczas terminów zaplanowanych zajęć każda grupa w innym czasie konsultuje projekt z prowadzącym, dodatkowe konsultacje są możliwe wg. potrzeb, grupy umawiają się na konsultacje poprzez email i link do platformy) Prezentacja projektów na platformie ZOOM Asynchronicznej: Poprzez email mszulawski@aps.edu.pl 1. wysyłanie materiałów - przygotowanych posterów, ulotek, komunikatów w mediach społecznościowych 2. przekazywanie informacji o ważnych terminach i sposobach zaliczenia przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania). Zajęcia składają się z miniwykładów oraz formy warsztatowej (nie ma wyraźnego podziału na część wykładową i ćwiczeniową) |
|
Pełny opis: |
STUDENCI W OPARCIU O WIEDZĘ UTRWALONĄ I ZDOBYTĄ W PIERWSZYM SEMESTRZE PROJEKTUJĄ, KONSULTUJĄ ZE SOBĄ I Z PROWADZĄCYM oraz WDRAŻAJĄ INTERWENCJĘ OPARTĄ O REGUŁY WPŁYWU SPOŁECZNEGO 1. Wprowadzenie do przedmiotu i projektu 2. Wybór grup projektowych oraz przygotowanie draftu projektu 3. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 4.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 5.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 6.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 7.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 8.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 9.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 10.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 11. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 12. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 13. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 14. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 15. Prezentacja wdrożonego projektu Wpływ społeczny – sposoby zaliczenia, punktacja i oceny OPCJA 1 - INTERWENCJA (OPIS I IMPLEMENTACJA) Na ocenę będzie w 100% składał się opis zaplanowanej i wdrożonej interwencji według draftu MAPOWANIE INTERWENCJI, odniesień do literatury z pierwszego semestru oraz uwzględnieniem pomysłów i poprawek wypracowanych podczas konsultacji w całej grupie i w podgrupach. Opis w formie tekstu nie powinien być dłuższy niż 4-5 stron A4, czcionka 12, odstępy 1,5. Opis powinien zawierać również przynajmniej jedną formę prezentacji wizualnej (załącznik) w postaci filmu i/lub zdjęć przeprowadzonej interwencji – np. zdjęć plakatów, film z perspektywy osoby, na którą interwencja oddziałuje, prezentacji PPT itp. oraz odpowiedź na dwa pytania (poniżej) Punktacja: 1) Wyraźnie opisane ZACHOWANIE, które chcemy zmienić – 1 p; 2) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA przed interwencją – 2 p; 3) Określenie PRZYCZYN zachowania – 4p; Ważne jest określenie przynajmniej 2-3 przyczyn zachowania oraz wsparcie ich literaturą z zakresu wpływu społecznego (1 semestr) 4) Wybór METOD ZMIANY ZACHOWANIA opartych na technikach / regułach wpływu – 4p; 5) OPIS INTERWENCJI – w jaki sposób zostaną wykorzystane techniki i co po kolei będzie się działo – 7p; (w tym 2 punkty za część wizualną oraz 1 punkt za odpowiedź na 2 poniższe pytania) Czy interwencja przebiegała w sposób w jaki była zaplanowana? Ewentualnie jakie były zmiany, trudności, co zaskoczyło pozytywnie? Jak przeprowadzaliby państwo swoją interwencję ponownie, co można byłoby zmodyfikować / ulepszyć i dlaczego? 6) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA po interwencji – 2p Określenie poziomu zachowania przed i po interwencji wiąże się z opracowaniem prostych statystyk porównawczych (porównanie średnich). OPCJA 2 - INTERWENCJA (OPIS) i TEST Na ocenę będzie w 50% składał się opis zaplanowanej interwencji według draftu MAPOWANIE INTERWENCJI, odniesień do literatury z pierwszego semestru, uwzględnieniem pomysłów i poprawek wypracowanych podczas konsultacji w całej grupie i w podgrupach oraz w 50% wynik z testu, który będzie obejmował rozdziały 7, 8, 9, 10 z książki Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Resistance and persuasion. Psychology Press. Punktacja interwencji: 1) Wyraźnie opisane ZACHOWANIE, które chcemy zmienić – 0,5 p; 2) Określenie sposobu oceny POZIOMU ZACHOWANIA przed i po interwencji – 2 p; 3) Określenie PRZYCZYN zachowania – 2p; 4) Wybór METODY ZMIANY ZACHOWANIA oparte na technikach / regułach wpływu – 2p; 5) OPIS INTERWENCJI – w jaki sposób zostaną wykorzystane techniki i co po kolei będzie się działo – 3,5p; Punktacja testu: Test wyboru składający się z 6 pytań testowych jednokrotnego wyboru (łącznie 6 punktów, po 1 za każde pytanie) i pytania otwartego (łącznie 4p). OCENY: 0-10p – NDST (2) 11-12p – DST (3) 13-14p – DST+ (3,5) 15-16p – DB (4) 17-18p – DB+ (4,5) 19-20p – BDB (5) |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ ZDALNIE w postaci Synchronicznej: Wspólne i indywidualnie umawiane konsultacje podgrup na platformie ZOOM (podczas terminów zaplanowanych zajęć każda grupa w innym czasie konsultuje projekt z prowadzącym, dodatkowe konsultacje są możliwe wg. potrzeb, grupy umawiają się na konsultacje poprzez email i link do platformy) Prezentacja projektów na platformie ZOOM Asynchronicznej: Poprzez email mszulawski@aps.edu.pl 1. wysyłanie materiałów - przygotowanych posterów, ulotek, komunikatów w mediach społecznościowych 2. przekazywanie informacji o ważnych terminach i sposobach zaliczenia przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania). Zajęcia składają się z miniwykładów oraz formy warsztatowej (nie ma wyraźnego podziału na część wykładową i ćwiczeniową) |
|
Pełny opis: |
STUDENCI W OPARCIU O WIEDZĘ UTRWALONĄ I ZDOBYTĄ W PIERWSZYM SEMESTRZE PROJEKTUJĄ, KONSULTUJĄ ZE SOBĄ I Z PROWADZĄCYM oraz WDRAŻAJĄ INTERWENCJĘ OPARTĄ O REGUŁY WPŁYWU SPOŁECZNEGO 1. Wprowadzenie do przedmiotu i projektu 2. Wybór grup projektowych oraz przygotowanie draftu projektu 3. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 4.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 5.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 6.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 7.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 8.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 9.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 10.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 11. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 12. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 13. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 14. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 15. Prezentacja wdrożonego projektu Wpływ społeczny – sposoby zaliczenia, punktacja i oceny OPCJA 1 - INTERWENCJA (OPIS I IMPLEMENTACJA) Na ocenę będzie w 100% składał się opis zaplanowanej i wdrożonej interwencji według draftu MAPOWANIE INTERWENCJI, odniesień do literatury z pierwszego semestru oraz uwzględnieniem pomysłów i poprawek wypracowanych podczas konsultacji w całej grupie i w podgrupach. Opis w formie tekstu nie powinien być dłuższy niż 4-5 stron A4, czcionka 12, odstępy 1,5. Opis powinien zawierać również przynajmniej jedną formę prezentacji wizualnej (załącznik) w postaci filmu i/lub zdjęć przeprowadzonej interwencji – np. zdjęć plakatów, film z perspektywy osoby, na którą interwencja oddziałuje, prezentacji PPT itp. oraz odpowiedź na dwa pytania (poniżej) Punktacja: 1) Wyraźnie opisane ZACHOWANIE, które chcemy zmienić – 1 p; 2) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA przed interwencją – 2 p; 3) Określenie PRZYCZYN zachowania – 4p; Ważne jest określenie przynajmniej 2-3 przyczyn zachowania oraz wsparcie ich literaturą z zakresu wpływu społecznego (1 semestr) 4) Wybór METOD ZMIANY ZACHOWANIA opartych na technikach / regułach wpływu – 4p; 5) OPIS INTERWENCJI – w jaki sposób zostaną wykorzystane techniki i co po kolei będzie się działo – 7p; (w tym 2 punkty za część wizualną oraz 1 punkt za odpowiedź na 2 poniższe pytania) Czy interwencja przebiegała w sposób w jaki była zaplanowana? Ewentualnie jakie były zmiany, trudności, co zaskoczyło pozytywnie? Jak przeprowadzaliby państwo swoją interwencję ponownie, co można byłoby zmodyfikować / ulepszyć i dlaczego? 6) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA po interwencji – 2p Określenie poziomu zachowania przed i po interwencji wiąże się z opracowaniem prostych statystyk porównawczych (porównanie średnich). OPCJA 2 - INTERWENCJA (OPIS) i TEST Na ocenę będzie w 50% składał się opis zaplanowanej interwencji według draftu MAPOWANIE INTERWENCJI, odniesień do literatury z pierwszego semestru, uwzględnieniem pomysłów i poprawek wypracowanych podczas konsultacji w całej grupie i w podgrupach oraz w 50% wynik z testu, który będzie obejmował rozdziały 7, 8, 9, 10 z książki Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Resistance and persuasion. Psychology Press. Punktacja interwencji: 1) Wyraźnie opisane ZACHOWANIE, które chcemy zmienić – 0,5 p; 2) Określenie sposobu oceny POZIOMU ZACHOWANIA przed i po interwencji – 2 p; 3) Określenie PRZYCZYN zachowania – 2p; 4) Wybór METODY ZMIANY ZACHOWANIA oparte na technikach / regułach wpływu – 2p; 5) OPIS INTERWENCJI – w jaki sposób zostaną wykorzystane techniki i co po kolei będzie się działo – 3,5p; Punktacja testu: Test wyboru składający się z 6 pytań testowych jednokrotnego wyboru (łącznie 6 punktów, po 1 za każde pytanie) i pytania otwartego (łącznie 4p). OCENY: 0-10p – NDST (2) 11-12p – DST (3) 13-14p – DST+ (3,5) 15-16p – DB (4) 17-18p – DB+ (4,5) 19-20p – BDB (5) |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ ZDALNIE w postaci Synchronicznej: Wspólne i indywidualnie umawiane konsultacje podgrup na platformie ZOOM (podczas terminów zaplanowanych zajęć każda grupa w innym czasie konsultuje projekt z prowadzącym, dodatkowe konsultacje są możliwe wg. potrzeb, grupy umawiają się na konsultacje poprzez email i link do platformy) Prezentacja projektów na platformie ZOOM Asynchronicznej: Poprzez email mszulawski@aps.edu.pl 1. wysyłanie materiałów - przygotowanych posterów, ulotek, komunikatów w mediach społecznościowych 2. przekazywanie informacji o ważnych terminach i sposobach zaliczenia przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania). Zajęcia składają się z miniwykładów oraz formy warsztatowej (nie ma wyraźnego podziału na część wykładową i ćwiczeniową) |
|
Pełny opis: |
STUDENCI W OPARCIU O WIEDZĘ UTRWALONĄ I ZDOBYTĄ W PIERWSZYM SEMESTRZE PROJEKTUJĄ, KONSULTUJĄ ZE SOBĄ I Z PROWADZĄCYM oraz WDRAŻAJĄ INTERWENCJĘ OPARTĄ O REGUŁY WPŁYWU SPOŁECZNEGO 1. Wprowadzenie do przedmiotu i projektu 2. Wybór grup projektowych oraz przygotowanie draftu projektu 3. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 4.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 5.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 6.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 7.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 8.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 9.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 10.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 11. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 12. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 13. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 14. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym 15. Prezentacja wdrożonego projektu Wpływ społeczny – sposoby zaliczenia, punktacja i oceny OPCJA 1 - INTERWENCJA (OPIS I IMPLEMENTACJA) Na ocenę będzie w 100% składał się opis zaplanowanej i wdrożonej interwencji według draftu MAPOWANIE INTERWENCJI, odniesień do literatury z pierwszego semestru oraz uwzględnieniem pomysłów i poprawek wypracowanych podczas konsultacji w całej grupie i w podgrupach. Opis w formie tekstu nie powinien być dłuższy niż 4-5 stron A4, czcionka 12, odstępy 1,5. Opis powinien zawierać również przynajmniej jedną formę prezentacji wizualnej (załącznik) w postaci filmu i/lub zdjęć przeprowadzonej interwencji – np. zdjęć plakatów, film z perspektywy osoby, na którą interwencja oddziałuje, prezentacji PPT itp. oraz odpowiedź na dwa pytania (poniżej) Punktacja: 1) Wyraźnie opisane ZACHOWANIE, które chcemy zmienić – 1 p; 2) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA przed interwencją – 2 p; 3) Określenie PRZYCZYN zachowania – 4p; Ważne jest określenie przynajmniej 2-3 przyczyn zachowania oraz wsparcie ich literaturą z zakresu wpływu społecznego (1 semestr) 4) Wybór METOD ZMIANY ZACHOWANIA opartych na technikach / regułach wpływu – 4p; 5) OPIS INTERWENCJI – w jaki sposób zostaną wykorzystane techniki i co po kolei będzie się działo – 7p; (w tym 2 punkty za część wizualną oraz 1 punkt za odpowiedź na 2 poniższe pytania) Czy interwencja przebiegała w sposób w jaki była zaplanowana? Ewentualnie jakie były zmiany, trudności, co zaskoczyło pozytywnie? Jak przeprowadzaliby państwo swoją interwencję ponownie, co można byłoby zmodyfikować / ulepszyć i dlaczego? 6) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA po interwencji – 2p Określenie poziomu zachowania przed i po interwencji wiąże się z opracowaniem prostych statystyk porównawczych (porównanie średnich). OPCJA 2 - INTERWENCJA (OPIS) i TEST Na ocenę będzie w 50% składał się opis zaplanowanej interwencji według draftu MAPOWANIE INTERWENCJI, odniesień do literatury z pierwszego semestru, uwzględnieniem pomysłów i poprawek wypracowanych podczas konsultacji w całej grupie i w podgrupach oraz w 50% wynik z testu, który będzie obejmował rozdziały 7, 8, 9, 10 z książki Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Resistance and persuasion. Psychology Press. Punktacja interwencji: 1) Wyraźnie opisane ZACHOWANIE, które chcemy zmienić – 0,5 p; 2) Określenie sposobu oceny POZIOMU ZACHOWANIA przed i po interwencji – 2 p; 3) Określenie PRZYCZYN zachowania – 2p; 4) Wybór METODY ZMIANY ZACHOWANIA oparte na technikach / regułach wpływu – 2p; 5) OPIS INTERWENCJI – w jaki sposób zostaną wykorzystane techniki i co po kolei będzie się działo – 3,5p; Punktacja testu: Test wyboru składający się z 6 pytań testowych jednokrotnego wyboru (łącznie 6 punktów, po 1 za każde pytanie) i pytania otwartego (łącznie 4p). OCENY: 0-10p – NDST (2) 11-12p – DST (3) 13-14p – DST+ (3,5) 15-16p – DB (4) 17-18p – DB+ (4,5) 19-20p – BDB (5) |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ ZDALNIE w postaci Synchronicznej: Wspólne i indywidualnie umawiane konsultacje podgrup na platformie ZOOM (podczas terminów zaplanowanych zajęć każda grupa w innym czasie konsultuje projekt z prowadzącym, dodatkowe konsultacje są możliwe wg. potrzeb, grupy umawiają się na konsultacje poprzez email i link do platformy) Prezentacja projektów na platformie ZOOM Asynchronicznej: Poprzez email mszulawski@aps.edu.pl 1. wysyłanie materiałów - przygotowanych posterów, ulotek, komunikatów w mediach społecznościowych 2. przekazywanie informacji o ważnych terminach i sposobach zaliczenia przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.