Wpływ społeczny - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-WS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wpływ społeczny - 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psyochologia społeczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w praktyce (podczas interwencji psycho-społecznych, w reklamie, w komunikatach medialnych, przy kreowaniu wizerunku). Zajęcia wpływ społeczny 1 są wstępem do zajęć wpływ społeczny 2, podczas których studenci w grupach wdrażają i opisują efekty interwencji mającej na celu zmianę zachowania przy pomocy reguł wpływu społecznego. |
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego 2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie 3.Pre-swazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego 4.Techniki wpływu społecznego - pratkanis 5. Wpływ mniejszości na większość 6. Wpływ społeczny - strategie omega - wprowadzenie 7. Strategie omega - ciąg dalszy 8. Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 9. Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową |
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Charakteryzuje czym jest postawa, jakie są jej funkcje i struktura. Wskazuje źródła powstawania postaw. Charakteryzuje sposoby zmiany postaw. Charakteryzuje reguły wpływu społecznego. Carakteryzuje różne techniki wpływu społecznego i ich zastosowanie. Umiejętności Umie zaplanować sposoby zmiany postaw w różnych kontekstach. Umie zaplanować sposoby wywierania wpływu na osoby w różnych sytuacjach. Umie bronić się przed zmianą postaw. Umie scharakteryzować sposoby pomiaru postaw. Kompetencje społeczne Odróżnia komunikat informacyjny od komunikatu zmieniającego postawę (perswazyjnego). Jest świadomy różnych źródeł zmian postaw w otaczającej go rzeczywistości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecności, test zaliczeniowy (z częścią testową i opisową) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania). |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego 2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie 3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego 4.Techniki wpływu społecznego 5.Wpływ mniejszości na większość 6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania). |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego 2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie 3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego 4.Techniki wpływu społecznego 5.Wpływ mniejszości na większość 6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ ZDALNIE w postaci Synchronicznej Na platformie TEAMS w godzinach zgodnych z planem zajęć Asynchroniczny Poprzez email mszulawski@aps.edu.pl 1. wysyłanie materiałów - literatura 2. przekazywanie informacji o ważnych terminach i sposobach zaliczenia przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w praktyce (podczas interwencji psycho-społecznych, w reklamie, w komunikatach medialnych, przy kreowaniu wizerunku). Zajęcia wpływ społeczny 1 są wstępem do zajęć wpływ społeczny 2, podczas których studenci w grupach wdrażają i opisują efekty interwencji mającej na celu zmianę zachowania przy pomocy reguł wpływu społecznego. |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego 2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie 3.Pre-swazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego 4.Techniki wpływu społecznego - pratkanis 5. Wpływ mniejszości na większość 6. Wpływ społeczny - strategie omega - wprowadzenie 7. Strategie omega - ciąg dalszy 8. Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 9. Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ ZDALNIE w postaci Synchronicznej Na platformie TEAMS w godzinach zgodnych z planem zajęć. Studenci otrzymują bezpośrednie zaproszenie do zajęć na email uczelni. Asynchroniczny Poprzez email mszulawski@aps.edu.pl lub komunikator MS TEAMS 1. wysyłanie materiałów - literatura 2. przekazywanie informacji o ważnych terminach i sposobach zaliczenia przedmiotu Studenci poświęcą 30h na pracę podczas zajęć oraz około 30h na pracę poza zajęciami (np. czytanie literatury) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.