Wspieranie rozwoju zawodowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-WRO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspieranie rozwoju zawodowego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne Obowiązkowy dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi definiować pojęcie globalizacji i wymienić jej skutki dla pracy zawodowej oraz rozwoju człowieka. Zna podstawowe ujęcia teoretyczne stosunku człowieka do pracy. Potrafi opisać różnice międzypokoleniowe w funkcjonowaniu zawodowym, celach i motywacjach zawodowych. Zna koncepcję edukacji ustawicznej oraz jej psychologiczne podstawy teoretyczne. Zna podstawowe formy wspierania rozwoju zawodowego. Potrafi odróżnić formy instytucjonalne od pozainstytucjonalnych, wymienić czym się różnią pod względem celów, praktyki postępowania, problemów etycznych. Zna teoretyczne podstawy działania AC/DC, w szczególności teorię stosowanego w nich pomiaru i teorie błędów poznawczych w ocenach. Zna rodzaje coachingu, umie je podzielić według celów, odbiorców, zamawiających, form pracy. Wie, czym jest coaching kariery i jak się go stosuje. Zna koncepcję wiedzy utajonej, wie, jak się ją mierzy, interpretuje wyniki i jakie kroki podejmuje się przy jej kontroli. Wie, czym są matryce kompetencji, jak powstają, potrafi wymienić podstawowe składowe matrycy i opisać drogę jej powstawania. Wie, jak prowadzić badania nad tworzeniem matryc kompetencji. Zna współczesne badania nad znaczeniem różnic indywidualnych dla funkcjonowania zawodowego w obszarze temperamentalnym, poznawczym, motywacyjno-emocjonalnym i metapoznawczym. Umie wymienić i opisać stosowane współcześnie sposoby rozwoju indywidualnych zasobów (treningi, centra rozwoju itp.) oraz zna ich zmierzoną empirycznie skuteczność. Wie, czym jest kultura organizacji, zna podstawowe teorie kultury organizacyjnej i umie określić ich zastosowanie do planowania kariery swojej i podwładnych. Wie, jakie są podstawowe metody badań potrzeb rozwojowych i kształceniowych w organizacjach. Umiejętności Stosuje praktykę postępowania przy budowaniu AD i DC. Umie interpretować wyniki AC i DC. Potrafi skonstruować i przeprowadzić pomiar wiedzy utajonej. Umie zaplanować badanie potrzeb rozwojowych w organizacji i zaproponować plan kształcenia adekwatny do jego wyników. Kompetencje społeczne Ma rozeznanie w zagadnieniach etycznych doradcy zawodowego pracującego indywidualnie i na zlecenie pracodawców. Jest świadomy znaczenia pracy w życiu człowieka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Pisemny test sprawdzający wiedzę (30 pytań: 20 pytań zamkniętych oraz 10 pytań otwartych) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Omówienie treści programowych, założeń przedmiotu oraz wymagań dot. zaliczenia (02.12.2020 r.) II. Pojęcie pracy w ujęciu nauk społecznych (02.12.2020 r.). 2.1. Synteza pojęć na gruncie psychologii, socjologii i pedagogiki. 2.2. Zmiana kontekstu funkcjonowania współczesnych organizacji. 2.3. Globalizacja i jej znaczenie dla stosunków pracy i rozwoju zawodowego człowieka 2.4. Konsumpcja a praca 2.5. Znaczenie pracy w życiu człowieka III. Człowiek jako podmiot procesu rozwoju (09.12.2020 r.). 3.1. Rozwój człowieka w ujęciu nauk społecznych 3.2. Rozwój osobowy a rozwój zawodowy – próba syntezy 3.2.1. Pojęcie rozwoju zawodowego 3.2.2. Koncepcje rozwoju zawodowego 3.2.3. Rozwój zawodowy a kariera zawodowa IV. Rozwój zawodowy w perspektywie edukacji ustawicznej (09.12.2020 r.) 4.1. Planowanie ścieżki kariery/rozwoju zawodowego 4.2. Formy rozwoju zawodowego i technologie umożliwiające ich realizacji 4.3. E-learning V. Człowiek a wykonywanie pracy (16.12.2020 r.) 5.1. Kompetencje i kwalifikacje jako podstawa polityki personalnej 5.2. Sposoby rekrutacji pracowników 5.3. Analiza pracy 5.4. Niedopasowanie kompetencyjne i kwalifikacyjne VI. Rola organizacji w kreowaniu środowiska sprzyjającego rozwojowi (16.12.2020 r.) 6.1. Kultura organizacyjna 6.2. Organizacja procesów pracy 6.3. Relacje przełożony – podwładny VII. Rozwój pracownika w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi (13.01.2021) 6.1 Rozwój zasobów ludzkich jako element strategii organizacji 6.2. Rozwój pracownika jako proces kształtowania zasobów organizacji VII. Strategie rozwoju zawodowego pracownika (formy, metody i narzędzia rozwoju zawodowego) (13.01.2021) 7.1. Metody on-the-job a metody off-the-job 7.2. Nowoczesne metody rozwoju zawodowego pracownika (coaching, mentoring, counelling) 7.3. Dialog motywujący w kreowaniu zmian w rozwoju kariery VIII. Poradnictwo zawodowe i doradztwo organizacyjne (20.01.2021) 8.1. Działania profilaktyczne i interwencyjne IX. Rozwój osobowy pracownika w obszarze rozwoju zawodowego (20.01.2021) 9.1. Procesy somoregulacji, czyli człowiek jako podmiot w środowisku pracy X. Funkcjonowanie zawodowe w obszarze temperamentalnym, poznawczym, motywacyjno-emocjonalnym i metapoznawczym (20.01.2021) XI. Zarządzanie zasobami ludzkimi (20.01.2021) 1. Badanie nastrojów 2. AC/DC jako narzędzie badania rozwoju pracowników 3. Empowerment XII. Kryzysy i dysfunkcje w organizacji (27.01.2021) XIII. Konflikty w miejscu pracy i zarządzanie konfliktami (21.01.2021) XIV. Narzędzia wspomagające rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste (21.01.2021) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Becker-Pestka D., Kołodziej J., Pujer K. (2017), Rozwój osobisty i zawodowy. Wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław: Wydawnictwo EXANTE. Januszkiewicz K. (2009), Rozwój zawodowy pracownika. Szanse i zagrożenia, Lódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego. Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., (2017), Doradztwo kariery i doradztwo personalne. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo KUL. Lubrańska A., (2008), Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Difin. Ratajczak Z., (2008), Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Bieniok H., (2004), Metody sprawnego zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo Placet. Denejka A.,(2003), Zasoby ludzkie, planowanie i zarządzanie, Gliwice: Wydawnictwo Helion. Drabik-Podgórna V. Podgórny M., (2016), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Jeruszka U., (2016), Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Warszawa: Wydawnictwo Difin. McKay M., Davis M., Fanning P., (2019), Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk: Wydawnictwo GWP. Wilczyńska M., Nowak M., Kućka J., Sawicka J., Sztajerwald K., (2013), Moc coachingu. Poznaj narządzia rozwijające umiejetnosci i kompetencje osobiste, Gliwice: Wydawnictwo Helion. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, rozmowa/dyskusja ukierunkowana; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia - 45 godzin Liczba ECTS: 3 link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a1de4956951244ef1b40b95252e443625%40thread.tacv2/Wspieranie%2520rozwoju%2520zawodowego?groupId=3de8adad-55ba-4b93-a46a-e232b90bd804&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Pisemny test sprawdzający wiedzę (30 pytań: 20 pytań zamkniętych oraz 10 pytań otwartych) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Omówienie treści programowych, założeń przedmiotu oraz wymagań dot. zaliczenia (02.12.2020 r.) II. Pojęcie pracy w ujęciu nauk społecznych (02.12.2020 r.). 2.1. Synteza pojęć na gruncie psychologii, socjologii i pedagogiki. 2.2. Zmiana kontekstu funkcjonowania współczesnych organizacji. 2.3. Globalizacja i jej znaczenie dla stosunków pracy i rozwoju zawodowego człowieka 2.4. Konsumpcja a praca 2.5. Znaczenie pracy w życiu człowieka III. Człowiek jako podmiot procesu rozwoju (09.12.2020 r.). 3.1. Rozwój człowieka w ujęciu nauk społecznych 3.2. Rozwój osobowy a rozwój zawodowy – próba syntezy 3.2.1. Pojęcie rozwoju zawodowego 3.2.2. Koncepcje rozwoju zawodowego 3.2.3. Rozwój zawodowy a kariera zawodowa IV. Rozwój zawodowy w perspektywie edukacji ustawicznej (09.12.2020 r.) 4.1. Planowanie ścieżki kariery/rozwoju zawodowego 4.2. Formy rozwoju zawodowego i technologie umożliwiające ich realizacji 4.3. E-learning V. Człowiek a wykonywanie pracy (16.12.2020 r.) 5.1. Kompetencje i kwalifikacje jako podstawa polityki personalnej 5.2. Sposoby rekrutacji pracowników 5.3. Analiza pracy 5.4. Niedopasowanie kompetencyjne i kwalifikacyjne VI. Rola organizacji w kreowaniu środowiska sprzyjającego rozwojowi (16.12.2020 r.) 6.1. Kultura organizacyjna 6.2. Organizacja procesów pracy 6.3. Relacje przełożony – podwładny VII. Rozwój pracownika w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi (13.01.2021) 6.1 Rozwój zasobów ludzkich jako element strategii organizacji 6.2. Rozwój pracownika jako proces kształtowania zasobów organizacji VII. Strategie rozwoju zawodowego pracownika (formy, metody i narzędzia rozwoju zawodowego) (13.01.2021) 7.1. Metody on-the-job a metody off-the-job 7.2. Nowoczesne metody rozwoju zawodowego pracownika (coaching, mentoring, counelling) 7.3. Dialog motywujący w kreowaniu zmian w rozwoju kariery VIII. Poradnictwo zawodowe i doradztwo organizacyjne (20.01.2021) 8.1. Działania profilaktyczne i interwencyjne IX. Rozwój osobowy pracownika w obszarze rozwoju zawodowego (20.01.2021) 9.1. Procesy somoregulacji, czyli człowiek jako podmiot w środowisku pracy X. Funkcjonowanie zawodowe w obszarze temperamentalnym, poznawczym, motywacyjno-emocjonalnym i metapoznawczym (20.01.2021) XI. Zarządzanie zasobami ludzkimi (20.01.2021) 1. Badanie nastrojów 2. AC/DC jako narzędzie badania rozwoju pracowników 3. Empowerment XII. Kryzysy i dysfunkcje w organizacji (27.01.2021) XIII. Konflikty w miejscu pracy i zarządzanie konfliktami (21.01.2021) XIV. Narzędzia wspomagające rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste (21.01.2021) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Becker-Pestka D., Kołodziej J., Pujer K. (2017), Rozwój osobisty i zawodowy. Wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław: Wydawnictwo EXANTE. Januszkiewicz K. (2009), Rozwój zawodowy pracownika. Szanse i zagrożenia, Lódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego. Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., (2017), Doradztwo kariery i doradztwo personalne. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo KUL. Lubrańska A., (2008), Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Difin. Ratajczak Z., (2008), Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Bieniok H., (2004), Metody sprawnego zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo Placet. Denejka A.,(2003), Zasoby ludzkie, planowanie i zarządzanie, Gliwice: Wydawnictwo Helion. Drabik-Podgórna V. Podgórny M., (2016), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Jeruszka U., (2016), Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Warszawa: Wydawnictwo Difin. McKay M., Davis M., Fanning P., (2019), Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk: Wydawnictwo GWP. Wilczyńska M., Nowak M., Kućka J., Sawicka J., Sztajerwald K., (2013), Moc coachingu. Poznaj narządzia rozwijające umiejetnosci i kompetencje osobiste, Gliwice: Wydawnictwo Helion. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, rozmowa/dyskusja ukierunkowana; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia - 45 godzin Liczba ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Postek | |
Prowadzący grup: | Sławomir Postek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Pisemny test sprawdzający wiedzę (30 pytań: 20 pytań zamkniętych oraz 10 pytań otwartych) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Omówienie treści programowych, założeń przedmiotu oraz wymagań dot. zaliczenia II. Pojęcie pracy w ujęciu nauk społecznych 2.1. Synteza pojęć na gruncie psychologii, socjologii i pedagogiki. 2.2. Zmiana kontekstu funkcjonowania współczesnych organizacji. 2.3. Globalizacja i jej znaczenie dla stosunków pracy i rozwoju zawodowego człowieka 2.4. Konsumpcja a praca 2.5. Znaczenie pracy w życiu człowieka III. Człowiek jako podmiot procesu rozwoju 3.1. Rozwój człowieka w ujęciu nauk społecznych 3.2. Rozwój osobowy a rozwój zawodowy – próba syntezy 3.2.1. Pojęcie rozwoju zawodowego 3.2.2. Koncepcje rozwoju zawodowego 3.2.3. Rozwój zawodowy a kariera zawodowa IV. Rozwój zawodowy w perspektywie edukacji ustawicznej 4.1. Planowanie ścieżki kariery/rozwoju zawodowego 4.2. Formy rozwoju zawodowego i technologie umożliwiające ich realizacji 4.3. E-learning V. Człowiek a wykonywanie pracy 5.1. Kompetencje i kwalifikacje jako podstawa polityki personalnej 5.2. Sposoby rekrutacji pracowników 5.3. Analiza pracy 5.4. Niedopasowanie kompetencyjne i kwalifikacyjne VI. Rola organizacji w kreowaniu środowiska sprzyjającego rozwojowi 6.1. Kultura organizacyjna 6.2. Organizacja procesów pracy 6.3. Relacje przełożony – podwładny VII. Rozwój pracownika w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi 6.1 Rozwój zasobów ludzkich jako element strategii organizacji 6.2. Rozwój pracownika jako proces kształtowania zasobów organizacji VII. Strategie rozwoju zawodowego pracownika (formy, metody i narzędzia rozwoju zawodowego) 7.1. Metody on-the-job a metody off-the-job 7.2. Nowoczesne metody rozwoju zawodowego pracownika (coaching, mentoring, counelling) 7.3. Dialog motywujący w kreowaniu zmian w rozwoju kariery VIII. Poradnictwo zawodowe i doradztwo organizacyjne 8.1. Działania profilaktyczne i interwencyjne IX. Rozwój osobowy pracownika w obszarze rozwoju zawodowego 9.1. Procesy somoregulacji, czyli człowiek jako podmiot w środowisku pracy X. Funkcjonowanie zawodowe w obszarze temperamentalnym, poznawczym, motywacyjno-emocjonalnym i metapoznawczym XI. Zarządzanie zasobami ludzkimi 1. Badanie nastrojów 2. AC/DC jako narzędzie badania rozwoju pracowników 3. Empowerment XII. Kryzysy i dysfunkcje w organizacji XIII. Konflikty w miejscu pracy i zarządzanie konfliktami XIV. Narzędzia wspomagające rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Becker-Pestka D., Kołodziej J., Pujer K. (2017), Rozwój osobisty i zawodowy. Wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław: Wydawnictwo EXANTE. Januszkiewicz K. (2009), Rozwój zawodowy pracownika. Szanse i zagrożenia, Lódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego. Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., (2017), Doradztwo kariery i doradztwo personalne. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo KUL. Lubrańska A., (2008), Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Difin. Ratajczak Z., (2008), Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Bieniok H., (2004), Metody sprawnego zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo Placet. Denejka A.,(2003), Zasoby ludzkie, planowanie i zarządzanie, Gliwice: Wydawnictwo Helion. Drabik-Podgórna V. Podgórny M., (2016), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Jeruszka U., (2016), Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Warszawa: Wydawnictwo Difin. McKay M., Davis M., Fanning P., (2019), Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk: Wydawnictwo GWP. Wilczyńska M., Nowak M., Kućka J., Sawicka J., Sztajerwald K., (2013), Moc coachingu. Poznaj narządzia rozwijające umiejetnosci i kompetencje osobiste, Gliwice: Wydawnictwo Helion. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, rozmowa/dyskusja ukierunkowana; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia - 25 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Postek | |
Prowadzący grup: | Sławomir Postek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Pisemny test sprawdzający wiedzę (30 pytań: 20 pytań zamkniętych oraz 10 pytań otwartych) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Omówienie treści programowych, założeń przedmiotu oraz wymagań dot. zaliczenia II. Pojęcie pracy w ujęciu nauk społecznych 2.1. Synteza pojęć na gruncie psychologii, socjologii i pedagogiki. 2.2. Zmiana kontekstu funkcjonowania współczesnych organizacji. 2.3. Globalizacja i jej znaczenie dla stosunków pracy i rozwoju zawodowego człowieka 2.4. Konsumpcja a praca 2.5. Znaczenie pracy w życiu człowieka III. Człowiek jako podmiot procesu rozwoju 3.1. Rozwój człowieka w ujęciu nauk społecznych 3.2. Rozwój osobowy a rozwój zawodowy – próba syntezy 3.2.1. Pojęcie rozwoju zawodowego 3.2.2. Koncepcje rozwoju zawodowego 3.2.3. Rozwój zawodowy a kariera zawodowa IV. Rozwój zawodowy w perspektywie edukacji ustawicznej 4.1. Planowanie ścieżki kariery/rozwoju zawodowego 4.2. Formy rozwoju zawodowego i technologie umożliwiające ich realizacji 4.3. E-learning V. Człowiek a wykonywanie pracy 5.1. Kompetencje i kwalifikacje jako podstawa polityki personalnej 5.2. Sposoby rekrutacji pracowników 5.3. Analiza pracy 5.4. Niedopasowanie kompetencyjne i kwalifikacyjne VI. Rola organizacji w kreowaniu środowiska sprzyjającego rozwojowi 6.1. Kultura organizacyjna 6.2. Organizacja procesów pracy 6.3. Relacje przełożony – podwładny VII. Rozwój pracownika w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi 6.1 Rozwój zasobów ludzkich jako element strategii organizacji 6.2. Rozwój pracownika jako proces kształtowania zasobów organizacji VII. Strategie rozwoju zawodowego pracownika (formy, metody i narzędzia rozwoju zawodowego) 7.1. Metody on-the-job a metody off-the-job 7.2. Nowoczesne metody rozwoju zawodowego pracownika (coaching, mentoring, counelling) 7.3. Dialog motywujący w kreowaniu zmian w rozwoju kariery VIII. Poradnictwo zawodowe i doradztwo organizacyjne (20.01.2021) 8.1. Działania profilaktyczne i interwencyjne IX. Rozwój osobowy pracownika w obszarze rozwoju zawodowego 9.1. Procesy somoregulacji, czyli człowiek jako podmiot w środowisku pracy X. Funkcjonowanie zawodowe w obszarze temperamentalnym, poznawczym, motywacyjno-emocjonalnym i metapoznawczym XI. Zarządzanie zasobami ludzkimi 1. Badanie nastrojów 2. AC/DC jako narzędzie badania rozwoju pracowników 3. Empowerment XII. Kryzysy i dysfunkcje w organizacji XIII. Konflikty w miejscu pracy i zarządzanie konfliktami XIV. Narzędzia wspomagające rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Becker-Pestka D., Kołodziej J., Pujer K. (2017), Rozwój osobisty i zawodowy. Wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław: Wydawnictwo EXANTE. Januszkiewicz K. (2009), Rozwój zawodowy pracownika. Szanse i zagrożenia, Lódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego. Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., (2017), Doradztwo kariery i doradztwo personalne. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo KUL. Lubrańska A., (2008), Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Difin. Ratajczak Z., (2008), Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Bieniok H., (2004), Metody sprawnego zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo Placet. Denejka A.,(2003), Zasoby ludzkie, planowanie i zarządzanie, Gliwice: Wydawnictwo Helion. Drabik-Podgórna V. Podgórny M., (2016), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Jeruszka U., (2016), Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Warszawa: Wydawnictwo Difin. McKay M., Davis M., Fanning P., (2019), Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk: Wydawnictwo GWP. Wilczyńska M., Nowak M., Kućka J., Sawicka J., Sztajerwald K., (2013), Moc coachingu. Poznaj narządzia rozwijające umiejetnosci i kompetencje osobiste, Gliwice: Wydawnictwo Helion. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, rozmowa/dyskusja ukierunkowana; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia - 45 godzin Liczba ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.