Wychowanie i kształcenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-WIK1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie i kształcenie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne Obowiązkowy dla III r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozróżnia wychowanie i kształcenie, umie wskazać właściwe im sfery i czynniki oddziaływania. Umie charakteryzować kulturowe wyznaczniki procesu wychowawczego, historyczną i kulturową zmienność metod wychowawczych i metod kształcenia. Rozumie kulturowy kontekst wychowania, np. Formacyjne wpływy kultury popularnej i in. Zna podstawowe definicje i pojęcia, takie jak: rozwój, rozwój ontogenetyczny, zmiana progresywna, zmiana regresywna, pajdocentryzm, aksjocentryzm itp. Znać podstawowe prawa i obowiązki stron pozostających w relacji wychowawczej. Umiejętności - Kompetencje społeczne - |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kolokwium ustne. Studenci losują trzy pytania z listy zagadnień. Pytania otwarte i zamknięte. Mimo epidemii utrzymana zostanie wskazana powyżej formę zaliczenia przedmiotu, przy - każdorazowo - uwzględnieniu zaleceń władz uczelni dotyczących kwestii zaliczeń. Zmianie ulegną szczegóły formuły egzaminacyjnej, jako że w obecnej sytuacji niemożliwe będzie "losowanie" pytań. Każdy zdający otrzyma po trzy pytania z listy zagadnień. Zagadnienia będą podawane w miarę realizacji programu nauczania. 15 czerwca 2020: komunikacja z grupą nadal przebiega via konto mail oraz grupę na fb. Tam też przekazywane są wszelkie informacje dotyczące egzaminu. Zagadnienia egzaminacyjne zostały również przekazane tą drogą. Egzamin ma miejsce w piątek 19 czerwca wedle przygotowanej listy godzinowej. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Wychowanie i kształcenie jako stymulacja rozwoju człowieka. 2. Rozwój i zmiana w wychowaniu. 3. Podstawy filozofii wychowania: aksjocentryzm vs pajdocentryzm. 4. Wychowanie jako konstruowanie biografii. 5. Wychowanie a wspólnota. 6. Dyscyplina, nagrody i kary w wychowaniu. 7. Wychowanie i kształcenie w rodzinie. 8. Wychowanie i kształcenie w szkole. 9. Znane koncepcje rozwoju - analiza krytyczna. 10. Dzieciństwo w XXI wieku. Ze względu na niemożność pracy synchronicznej metodą podawczą i dyskusyjną, powyższa lista tematów w czasie epidemii traci aktualność. Spotkania koncentrować się będą na zagadnieniach objętych następującą literaturą: Z. Włodarski, A. Hankała (2004) Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka : podręcznik dla studentów szkół pedagogicznych i nauczycieli, Kraków: Impuls oraz na tematach omówionych przed epidemią (aksjocentryzm i pajdocentryzm). |
|
Literatura: |
Praca zdalna synchroniczna, wykłady online. 16. 04. 2020 Podsumowanie dotychczasowej pracy. Komunikacja dotycząca kursu „Wychowanie i kształcenie” odbywa się za pomocą maila. Zadanie pierwsze, to obejrzenie filmu dokumentalnego „Le Monde selon Tippi” i udzielenie pisemnej odpowiedzi na przesłane pytania ukierunkowujące. Wykonywanie zadań zlecanych przez wykładowcę w czasie epidemii jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego na koniec semestru. Egzamin odbędzie się w czerwcu w formie ustnej on-line. Grupie przesłano skany podstawowego podręcznika, czyli pracy Hankały i Włodarskiego „Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka” oraz listę pytań i zagadnień ukierunkowujących lekturę, które będą jednocześnie zagadnieniami i pytaniami egzaminacyjnymi z zakresu podręcznika. Prace pisemne oraz kwestie zadane z literatury przedmiotu można omawiać podczas indywidualnych konsultacji online. # W czasie epidemii kontakt mailowy. Aktualne zadania, to: 1. obejrzeć film dokumentalny "Le monde selon Tippi" (dostępny na YouTube, podtytuły angielskie); 2. poddać go analizie wykonując następujące zadania pisemne: I. Jedną z podstawowych potrzeb emocjonalnych dziecka w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest potrzeba afiliacji i przynależności. a. Odpowiedz, w jaki sposób i w jakim zakresie jest ona realizowana w wychowaniu Tippi. b. Odpowiedz, w jaki sposób i w jakim zakresie nie jest ona realizowana w wychowaniu Tippi. II. U dziecka w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym wyraźnie zaznaczają się potrzeby związane z rozwojem intelektualnym. Jest to też czas, kiedy dziecko zaczyna być wdrażane do kontaktu z własnym dziedzictwem kulturowym i jego nabywania. a. Odpowiedz, w jaki sposób i w jakim zakresie potrzeby te są realizowane w wychowaniu Tippi. b. Odpowiedz, w jaki sposób i w jakim zakresie nie są one realizowane w wychowaniu Tippi. III. Wskaż pozytywne aspekty procesu wychowawczego, jakiemu poddawana jest Tippi. IV. Wskaż negatywne aspekty procesu wychowawczego, jakiemu poddawana jest Tippi. V. Sformułuj własną ocenę przedstawionego projektu wychowawczego. – Do 2 stron znormalizowanego maszynopisu. Nie mniej niż 1 strona. Bińczycka J. (1997). Między swobodą a przemocą w wychowaniu. Kraków: Impuls. Böhme G. (1998). Antropologia filozoficzna. Wykłady z Darmstadt (s. 48-62). Warszawa: IFiS PAN. Kobierzycki T. (1989). Osoba. Dylematy rozwoju. Studium metakliniczne (s. 122-153, 218-231). Melonowska, J. (2019). Tradycja greckiej pajdei w kontekście współczesnego sporu o aksjocentryzm i pajdocentryzm w wychowaniu, Psychologia Wychowawcza 16/2019. W druku. Włodarski, Z., Hankała, A. (2004) Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka (rozdziały: 1,2,3,6,15). Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Impuls Zubelewicz, J. (2002). Filozofia wychowania: aksjocentryzm i pajdocentryzm. Warszawa: Wydawnictwo Żak. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody: Metoda podawcza, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe – 30 godzin Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin LICZBA ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kolokwium ustne. Studenci losują trzy pytania z listy zagadnień. Pytania otwarte i zamknięte. Mimo epidemii utrzymana zostanie wskazana powyżej formę zaliczenia przedmiotu, przy - każdorazowo - uwzględnieniu zaleceń władz uczelni dotyczących kwestii zaliczeń. Zmianie ulegną szczegóły formuły egzaminacyjnej, jako że w obecnej sytuacji niemożliwe będzie "losowanie" pytań. Każdy zdający otrzyma po trzy pytania z listy zagadnień. Zagadnienia będą podawane w miarę realizacji programu nauczania. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawowe podejścia do wychowania i kształcenia: aksjocentryzm i pajdocentryzm. 2. Wychowanie a kształcenie – istota, czynniki, sfery oddziaływania. 3. Język , mowa, opowieść w wychowaniu i kształceniu. 4. Rola kultury w wychowaniu i kształceniu. 5. Homo ludens. Mythos i zabawa w wychowaniu i kształceniu. Zjawisko gier komputerowych w wybranych badaniach psychologicznych. 6. Społeczeństwo wychowujące – kto, kiedy i jak wychowuje? 7. Osoba a wspólnota. Wokół myśli Kazimierza Dąbrowskiego o wychowaniu. Wychowanie i kształcenie jako wspieranie rozwoju osobowego. 8. Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych. Psychologia i pedagogika w kontekście systemów politycznych, społeczne znaczenie wychowania i kształcenia. 9. Pajdeja a wychowanie współczesne. Psychologiczne oddziaływania w zakresie wychowania i kształcenia – ujęcie klasyczne vs. współczesne. 10. Nowe zjawisk w wychowaniu i kształceniu, wychowanie i kształcenie w całości określone przez rodziców, Tippi – studium przypadku. 11. Podsumowanie zagadnień dyskutowanych: ciągłość i zmiana w wychowaniu i kształceniu w wymiarze społeczny i jednostkowym. Rola nauk i subdyscyplin zajmujących się wychowaniem i kształceniem. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA a. Gałkowski J., Gałkowski St., Wartości – kultura – humanistyka, Wyd. Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków 2019, s. 87-121. b. Kobierzycki T., Osoba. Dylematy rozwoju. Studium metakliniczne, wyd. Redakcja Wydawnictw Pozaprasowych „Pomorze” Pomorskiego Wydawnictwa Prasowego RSW „Prasa-Książka-Ruch”, Bydgoszcz 1989 c. Melonowska J., Tradycja greckiej pajdei w kontekście współczesnego sporu o aksjocentryzm i pajdocentryzm w wychowaniu, Psychologia Wychowawcza, nr 58, 2019, s. 117-128. d. Murzyn A., Od Herbartowskiej wielostronności zainteresowań do uduchowionego społeczeństwa obywatelskiego w: E. Anhalt, D. Stępkowski (red.), Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2012, s. 167-185. e. Rutkowski J., Wykształcenie liberalne w perspektywie sporu o istotę wolności, w: E. Anhalt, D. Stępkowski (red.), Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2012, s. 101-117. f. Schaffer H. R., Psychologia dziecka, wyd. PWN, Warszawa 2006, rzdz. 9 g. Scruton R., Kultura jest ważna. Wiara i kultura w osaczonym świecie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2010. h. Włodarski Z., Hankała A., Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka, wyd. Impuls, Warszawa – Kraków 2004, rzdz. 1, 2, 3. i. Zagórska W., Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne, wyd. Universitas, Kraków 2004, ss. 21-76. j. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, wyd. Żak, Warszawa 2002 k. Zubelewicz J., Przyczyny przemocy uczniów wobec nauczycieli. Pedagogika akademicka a pedagogika Johanna F. Herbarta i Bogusława Wolniewicza, w: E. Anhalt, D. Stępkowski (red.), Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2012, s. 185-210 MATERIAŁ VIDEO (OBOWIĄZKOWY): Film dokumentalny „Le monde selon Tippi” LITERATURA POMOCNICZA a. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, wyd. W.A.B, Warszawa 1997 b. Gałkowski St., Zaproszenie do mitu. Filozofia wychowania z pism Leszka Kołakowskiego wywiedziona, Kwartalnik Pedagogiczny 2018 Numer 2(248), ss. 9-23. c. Kołakowski L., Gdzie jest miejsce dzieci w filozofii liberalnej?, [w:] L. Kołakowski, Moje słuszne poglądy na wszystko, Wydawnictwo Znak, Kraków 1999, s. 170–185. d. Kołakowski L., Po co uniwersytet?, w: tenże, Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, wyd. Znak, Kraków 2009, ss. 259 – 267. e. Lewis C. S., Cztery miłości, wyd. PAX, Warszawa 1968, rzdz. 1, 3. f. Melonowska J., Wstyd jako umiejętność, w: W kulturze wstydu? Wstyd i jego reprezentacje w tekstach kultury / Łebkowska Anna, Wróblewski Łukasz, Muca Klaudia ( red. ), 2019, ss. 73-89 g. Schaffer H. R., Początki uspołecznienia dziecka, PWN, Warszawa 1981, rzdz. 5. h. Schaffer H. R., Psychologia dziecka, wyd. PWN, Warszawa 2006, rzdz. 2 i. Woroniecki J., Gawęda o gawędzeniu, wyd. Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2017 |
|
Uwagi: |
Stosowane metody: Metoda podawcza, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe – 30 godzin Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin LICZBA ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kolokwium ustne. Studenci losują trzy pytania z listy zagadnień. Pytania otwarte i zamknięte. Mimo epidemii utrzymana zostanie wskazana powyżej formę zaliczenia przedmiotu, przy - każdorazowo - uwzględnieniu zaleceń władz uczelni dotyczących kwestii zaliczeń. Zmianie ulegną szczegóły formuły egzaminacyjnej, jako że w obecnej sytuacji niemożliwe będzie "losowanie" pytań. Każdy zdający otrzyma po trzy pytania z listy zagadnień. Zagadnienia będą podawane w miarę realizacji programu nauczania. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawowe podejścia do wychowania i kształcenia: aksjocentryzm i pajdocentryzm. 2. Wychowanie a kształcenie – istota, czynniki, sfery oddziaływania. 3. Język , mowa, opowieść w wychowaniu i kształceniu. 4. Rola kultury w wychowaniu i kształceniu. 5. Homo ludens. Mythos i zabawa w wychowaniu i kształceniu. Zjawisko gier komputerowych w wybranych badaniach psychologicznych. 6. Społeczeństwo wychowujące – kto, kiedy i jak wychowuje? 7. Osoba a wspólnota. Wokół myśli Kazimierza Dąbrowskiego o wychowaniu. Wychowanie i kształcenie jako wspieranie rozwoju osobowego. 8. Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych. Psychologia i pedagogika w kontekście systemów politycznych, społeczne znaczenie wychowania i kształcenia. 9. Pajdeja a wychowanie współczesne. Psychologiczne oddziaływania w zakresie wychowania i kształcenia – ujęcie klasyczne vs. współczesne. 10. Nowe zjawisk w wychowaniu i kształceniu, wychowanie i kształcenie w całości określone przez rodziców, Tippi – studium przypadku. 11. Podsumowanie zagadnień dyskutowanych: ciągłość i zmiana w wychowaniu i kształceniu w wymiarze społeczny i jednostkowym. Rola nauk i subdyscyplin zajmujących się wychowaniem i kształceniem. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA a. Gałkowski J., Gałkowski St., Wartości – kultura – humanistyka, Wyd. Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków 2019, s. 87-121. b. Kobierzycki T., Osoba. Dylematy rozwoju. Studium metakliniczne, wyd. Redakcja Wydawnictw Pozaprasowych „Pomorze” Pomorskiego Wydawnictwa Prasowego RSW „Prasa-Książka-Ruch”, Bydgoszcz 1989 c. Melonowska J., Tradycja greckiej pajdei w kontekście współczesnego sporu o aksjocentryzm i pajdocentryzm w wychowaniu, Psychologia Wychowawcza, nr 58, 2019, s. 117-128. d. Murzyn A., Od Herbartowskiej wielostronności zainteresowań do uduchowionego społeczeństwa obywatelskiego w: E. Anhalt, D. Stępkowski (red.), Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2012, s. 167-185. e. Rutkowski J., Wykształcenie liberalne w perspektywie sporu o istotę wolności, w: E. Anhalt, D. Stępkowski (red.), Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2012, s. 101-117. f. Schaffer H. R., Psychologia dziecka, wyd. PWN, Warszawa 2006, rzdz. 9 g. Scruton R., Kultura jest ważna. Wiara i kultura w osaczonym świecie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2010. h. Włodarski Z., Hankała A., Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka, wyd. Impuls, Warszawa – Kraków 2004, rzdz. 1, 2, 3. i. Zagórska W., Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne, wyd. Universitas, Kraków 2004, ss. 21-76. j. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, wyd. Żak, Warszawa 2002 k. Zubelewicz J., Przyczyny przemocy uczniów wobec nauczycieli. Pedagogika akademicka a pedagogika Johanna F. Herbarta i Bogusława Wolniewicza, w: E. Anhalt, D. Stępkowski (red.), Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2012, s. 185-210 MATERIAŁ VIDEO (OBOWIĄZKOWY): Film dokumentalny „Le monde selon Tippi” LITERATURA POMOCNICZA a. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, wyd. W.A.B, Warszawa 1997 b. Gałkowski St., Zaproszenie do mitu. Filozofia wychowania z pism Leszka Kołakowskiego wywiedziona, Kwartalnik Pedagogiczny 2018 Numer 2(248), ss. 9-23. c. Kołakowski L., Gdzie jest miejsce dzieci w filozofii liberalnej?, [w:] L. Kołakowski, Moje słuszne poglądy na wszystko, Wydawnictwo Znak, Kraków 1999, s. 170–185. d. Kołakowski L., Po co uniwersytet?, w: tenże, Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, wyd. Znak, Kraków 2009, ss. 259 – 267. e. Lewis C. S., Cztery miłości, wyd. PAX, Warszawa 1968, rzdz. 1, 3. f. Melonowska J., Wstyd jako umiejętność, w: W kulturze wstydu? Wstyd i jego reprezentacje w tekstach kultury / Łebkowska Anna, Wróblewski Łukasz, Muca Klaudia ( red. ), 2019, ss. 73-89 g. Schaffer H. R., Początki uspołecznienia dziecka, PWN, Warszawa 1981, rzdz. 5. h. Schaffer H. R., Psychologia dziecka, wyd. PWN, Warszawa 2006, rzdz. 2 i. Woroniecki J., Gawęda o gawędzeniu, wyd. Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2017 |
|
Uwagi: |
Stosowane metody: Metoda podawcza, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe – 30 godzin Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin LICZBA ECTS – 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.