Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umiejętności międzykulturowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-UMI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Umiejętności międzykulturowe
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza:

1) Przygotowanie opisu projektu końcowego razem z jego podbudową teoretyczną.

Umiejętności:

1) Prezentacja projektu z elementem interaktywnym, np. przeprowadzeniem warsztatu.

Kompetencje:

1) Dyskusje.

2) Prace w grupach na zajęciach.

3) Praca ze studiami przypadku.

4) Symulacje i odgrywanie ról.

Pełny opis:

Zajęcia wyposażają w wiedzę dotyczącą psychologii międzykulturowej, stanowiąc uzupełnienie wykładu z tej tematyki.

Przygotowują do samodzielnego projektowania i przeprowadzania warsztatów psychologicznych/opracowywania praktycznych projektów związanych z międzykulturowością, szacunkiem do różnorodności i krzewieniem wiedzy z tego zakresu.

Zajęcia obejmują blok wiedzy o teorii prowadzenia szkoleń oraz metodyce pisania projektów pod kątem przyszłej pracy zawodowej z osobami z innych kultur.

Kolejnym elementem jest blok warsztatowy, w którym studenci biorą udział w charakterze odbiorców-uczestników. Zakres tematyczny: enkulturacja, szok kulturowy i akulturacja, uchodźstwo i jego konsekwencje psychologiczne, antydyskryminacja.

Następnie studenci przyjmują perspektywę prowadzącego i przedstawiają w grupie zajęciowej przygotowane projekty o walorze aplikacyjnym - może być to warsztat antydyskryminacyjny ogólny lub dotyczący określonej grupy kulturowej, skierowany do wybranej grupy (biznes, szkoła, przedszkole, inna wybrana grupa), warsztat skierowany do migrantów związany z odnalezieniem się w Polsce, zajęcia psychologiczne dla migrantów lub projekt obywatelski (np. propozycja rozwoju infrastruktury miasta dla potrzeb migrantów/uchodźców; propozycja programu oddziaływań psychologicznych lub pokrewnych służących dobrostanowi migrantów/uchodźców itp.).

Zajęcia wieńczy blok ćwiczeń umiejętności: prowadzenie wywiadu kulturowego, pomoc osobom z innych kultur, elementy interwencji kryzysowej wobec uchodźców.

Literatura:

Białek, K., Kawalska, A., Kownacka, E., Piegat-Kaczmarczyk, M. (2008). Warsztaty kompetencji międzykulturowych - podręcznik dla trenerów. Warszawa: IPSiR UW.

Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Burszta, W.J. (1998). Antropologia kultury - tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka.

Glondys, D., Bednarczyk, M. (2020). Komunikacja międzykulturowa albo lepiej nie wychodź z domu. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.

Meyer, E. (2023). Mapa kulturowa. Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie. Kraków: Znak.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie wartości i normy typowe dla różnych kultur.

Rozumienie i umiejętność wyjaśnienia barier utrudniających komunikację na styku kultur, tj.: etnocentryzm, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja.

Potrafi definiować i objaśniać filtry komunikacyjne oraz ich wpływ na proces wymiany informacji pomiędzy przedstawicielami odmiennych kultur (np.: specyfikę kulturową percepcji, kategoryzacji czy atrybucji).

Potrafi objaśniać wpływ języka na przekazywany komunikat.

Zna zasady projektowania i prowadzenia warsztatu umiejętności międzykulturowych.

Rozumie mechanizmy pracy w wykorzystaniem metod aktywnych.

Umiejętności

Umie zaprojektować i zastosować metody i konkretne ćwiczenia używane w pracy warsztatowej z obcokrajowcami, a także z ludźmi, którzy na co dzień pracują z osobami z odmiennych kultur.

Potrafi interpretować bariery utrudniające komunikację na styku kultur: etnocentryzm, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja.

Zdolność do samodzielnego przeprowadzenia warsztatu umiejętności międzykulturowych.

Zorientowanie na grupę oraz świadomość i rozumienie procesów grupowych.

Umiejętność odpowiedniego doboru ćwiczeń, ze względu na specyfikę grupy i założone cele.

Kompetencje społeczne

Jest otwarty na odmienność kulturową.

Ma świadomość własnej wrażliwości i kompetencji międzykulturowej.

Ma świadomość własnych barier utrudniających kontakt na styku kultur związanych, np. z etnocentryzmem czy uprzedzeniami, jak również wrażliwość na wartości i normy typowe dla różnych kultur.

Metody i kryteria oceniania:

1) Aktywny udział w warsztatach.

2) Przygotowanie projektu końcowego w grupie 2-3 osobowej i przedstawienie go w formie pisemnej w terminie określonym przez prowadzącą. Spóźnienie w dostarczeniu projektu powoduje obniżenie oceny.

3) Przedstawienie projektu końcowego na forum grupy. Każda grupa ma 45 minut na przedstawienie projektu + 15 minut na otrzymanie informacji zwrotnych od grupy.

Sposób oceniania: punktowy. Maksymalna liczba punktów do uzyskania: 70

Pisemna wersja projektu: 40 pkt, w tym:

- opracowanie projektu zgodne z zasadami przygotowywania szkoleń lub projektów obywatelskich: 5 pkt

- jasność celów projektu, ich adekwatność, nowatorstwo: 5 pkt

- dobór metod: 5 pkt

- osadzenie w wiedzy psychologicznej i jakość merytoryczna: 10 pkt

- jasność opisu (w tym jakość stylistyczno-językowa): 5 pkt

- potencjalne znaczenie projektu dla beneficjentów: 5 pkt

- indywidualny wkład procentowy w przygotowanie projektu: 5 pkt

Przedstawienie projektu: 30 pkt, w tym:

- jakość przygotowanych materiałów, narzędzi: 10 pkt

- sposób prezentowania materiału, kontakt z pozostałymi uczestnikami, aktywizacja innych: 10 pkt

- krytyczne podejście do własnej pracy, w tym określenie ograniczeń własnego pomysłu, otwartość na informacje zwrotne: 5 pkt

- podział prezentacji między osoby przygotowujące: 5 pkt

Punkty bonusowe do uzyskania:

- Za aktywność podczas zajęć - do +5 pkt

Punkty ujemne:

- Nieterminowa wysyłka pracy pisemnej: -1 pkt za każdy dzień zwłoki

Oceny:

63-70 pkt: 5

59,5-62,99 pkt: 4,5

52,5-59,49 pkt: 4

49-52,49 pkt: 3,5

42-48,99 pkt: 3

Poniżej 41,99 pkt: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Zakrzewska-Olędzka
Prowadzący grup: Dominika Zakrzewska-Olędzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Zakrzewska-Olędzka
Prowadzący grup: Dominika Zakrzewska-Olędzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Banasik-Jemielniak
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kurs jest rozszerzeniem i pogłębieniem treści, z którymi studenci zapoznali się podczas wykładu z psychologii międzykulturowej. Ćwiczenia warsztatowe odbywają się w formule przygotowania studentów do samodzielnego planowania i prowadzenia warsztatów bądź zajęć z zakresu kompetencji międzykulturowych. Tematyka zajęć dotyka pojęć różnorodności i różnicy, kultury, kompetencji międzykulturowych, edukacji międzykulturowej i wielokulturowej i transkulturowej. Zwrócona jest uwaga na wymiary poznawcze, emocjonalne i pragmatyczne kompetencji międzykulturowych. Ćwiczone i rozwijane są umiejętności trenerskie, pedagogiczne i menedżerskie dla kompetencji międzykulturowych. Omówiona jest etykieta komunikacji międzykulturowej.

Pełny opis:

1. Pojęcie różnorodności i różnicy, odwołanie się do pojęcia kultury, kompetencji międzykulturowych, edukacji międzykulturowej i wielokulturowej i transkulturowej

2.Wymiary poznawcze, emocjonalne i pragmatyczne kompetencji międzykulturowych

3. Umiejętności trenerskie, pedagogiczne i menedżerskie dla kompetencji międzykulturowych

4. Etykieta komunikacji międzykulturowej

Literatura:

Literatura uzupełniająca:

1. Bottery M., (2004), The challenge of educational leadership, London: Sage.

2. Brotto F., (2008), Group report for workshop A: Languages, intercultural dialogue and social

inclusion, Komisja Europejska, publiczne posiedzenie poświęcone wielojęzyczności, Bruksela,

15 kwietnia 2008 r., dostępne na stronie internetowej Komisji Europejskiej.

3. Compton M., Weiner L., (2008), The Global Assault on Teaching, Teachers and their Unions: Stories

for Resistance, New York: Palgrave Macmilla.

4. Crossley M., Watson K., (2003), Comparative and International Research in Education, London,

New York: Routledge Falmer.

5. Dimmock E., Walker A., (2005), Educational Leadership: Culture and Diversity, London: Sage.

6. ETUCE (Europejski Komitet Związków Zawodowych Oświaty i Nauki), Report: Europe Needs

Teachers: Hearing on Teacher Education, Bruksela, 17 stycznia 2005 r., 2/2005, dostępny na stronie internetowej ETUCE.

7. Fullan M., (2001), The New Meaning of Educational Change, New York, London: Teachers College

Press Columbia University.

8. Hunfeld H., (1997), Grundsatze interkulturellen Lernens – zum Verstandnis des LIFE-Konzepts,

München: BMW Group, dostępny na stronie internetowej BMW.

9. Jensen B.B., Schnack K., (1994), Action competence as an educational challenge, [w:] Jensen B.B.,

Schnack K. (red.), Action and Action Competence, Copenhagen: Royal Danish School of Education

Studies.

10. Lynch K., Baker J., (2005), Equality in education: An equality of condition perspective, [w:] Theory

and Research in Education, t. 3(2), s.131–164.

11. Mogensen F., Schnack K., (2010), The action competence approach and the ‘new’ discourses

of education for sustainable development, competence and quality criteria, [w:] „Environmental

Education Research”, 16(1), s. 59–74.

12. Putnam R., (2004), Education, diversity, social cohesion, and “social capital”, wystąpienie na forum

Ministrów Edukacji OBWE, Dublin, 18 marca 2004 r.

13. Spajić-Vrkaš V., (2004), Learning and living democracy. Wystąpienie na konferencji inaugurującej

ogłoszony przez Radę Europy Europejski Rok Edukacji Obywatelskiej, Sofia, Bułgaria, 13–14 grudnia 2004 r.

Uwagi:

stosowane metody kształcenia:

zajęcia warsztatowe, mini-wykłady, praca grupowa

nakład pracy:

godziny kontaktowe - 45h,

godziny przeznaczone na pracę grupową nad projektem końcowym:15

godziny przeznaczone na przygotowanie studiów przypadku: 5

godziny przeznaczone na przygotowanie opisu projektu: 10

formy zaliczenia przedmiotu: projekt końcowy i jego prezentacja

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Nowakowska
Prowadzący grup: Iwona Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

1) Przygotowanie projektu końcowego obejmującego elementy omawiane podczas trwania kursu.

2) Prezentacja projektu z elementem interaktywnym, np. przeprowadzeniem warsztatu.

Pełny opis:

Zajęcia wyposażają w wiedzę dotyczącą psychologii międzykulturowej, stanowiąc uzupełnienie wykładu z tej tematyki.

Przygotowują do samodzielnego projektowania i przeprowadzania warsztatów psychologicznych/opracowywania praktycznych projektów związanych z międzykulturowością, szacunkiem do różnorodności i krzewieniem wiedzy z tego zakresu.

Zajęcia obejmują blok wiedzy o teorii prowadzenia szkoleń oraz metodyce pisania projektów pod kątem przyszłej pracy zawodowej z osobami z innych kultur.

Kolejnym elementem jest blok warsztatowy, w którym studenci biorą udział w charakterze odbiorców-uczestników. Zakres tematyczny: enkulturacja, szok kulturowy i akulturacja, uchodźstwo i jego konsekwencje psychologiczne, antydyskryminacja.

Następnie studenci przyjmują perspektywę prowadzącego i przedstawiają w grupie zajęciowej przygotowane projekty o walorze aplikacyjnym - może być to warsztat antydyskryminacyjny ogólny lub dotyczący określonej grupy kulturowej, skierowany do wybranej grupy (biznes, szkoła, przedszkole, inna wybrana grupa), warsztat skierowany do migrantów związany z odnalezieniem się w Polsce, zajęcia psychologiczne dla migrantów lub projekt obywatelski (np. propozycja rozwoju infrastruktury miasta dla potrzeb migrantów/uchodźców; propozycja programu oddziaływań psychologicznych lub pokrewnych służących dobrostanowi migrantów/uchodźców itp.).

Zajęcia wieńczy blok ćwiczeń umiejętności: prowadzenie wywiadu kulturowego, pomoc osobom z innych kultur, elementy interwencji kryzysowej wobec uchodźców.

Literatura:

Białek, K., Kawalska, A., Kownacka, E., Piegat-Kaczmarczyk, M. (2008). Warsztaty kompetencji międzykulturowych - podręcznik dla trenerów. Warszawa: IPSiR UW.

Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Burszta, W.J. (1998). Antropologia kultury - tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka.

Glondys, D., Bednarczyk, M. (2020). Komunikacja międzykulturowa albo lepiej nie wychodź z domu. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.

Meyer, E. (2023). Mapa kulturowa. Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie. Kraków: Znak.

Uwagi:

stosowane metody kształcenia:

zajęcia warsztatowe, mini-wykłady, praca grupowa

nakład pracy:

godziny kontaktowe - 45h,

godziny przeznaczone na pracę grupową nad projektem końcowym: 30

godziny przeznaczone na przygotowanie opisu projektu: 30

godziny przeznaczone na przygotowanie się w ramach prac domowych do dyskusji na forum grupy i w małych grupach na zajęciach: 15

godziny łącznie - 120

formy zaliczenia przedmiotu: projekt końcowy i jego prezentacja

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)