Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tożsamość osobista i społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-TOS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tożsamość osobista i społeczna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład poświęcony szeroko pojętej problematyce tożsamości jednostkowej i zbiorowej. Zajęcia poświęcone klasycznym i współczesnym teoriom tożsamości, określeniu czynników budujących tożsamość. Analizie zostaną poddane różne przykłady tożsamości: min. związanej z ciałem i płciowością (tożsamość osób homoseksualnych, transseksualnych, chorych na anoreksję, uzależnionych od różnych używek, niepełnosprawnych), przynależnością do określonych grup społecznych (mniejszości etnicznych - np. Romowie, grup zawodowych – np. wojskowi).

Pełny opis:

1. Wprowadzenie w problematykę tożsamości - definicje

2. Klasyczne i współczesne teorie dotyczące tożsamości

3. Badania nad tożsamością - przykłady badań w literaturze

4. Kryzys tożsamości - koncepcja ponowoczesności Z. Baumana

5. Różnorodność tożsamości: tożsamości narodowe, etniczne, płciowe, osób uzależnionych, osób niepełnosprawnych.

6. Prezentacje na temat różnych tożsamości indywidualnych i zbiorowych

Literatura:

Bauman Z. (2007). Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Tłum. M. Żakowski. Warszawa: Sic!

Beck U. (2002). Społeczeństwo światowego ryzyka. Tłum. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Berger P. L., Luckmann T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Tłum. J. Niżnik, Warszawa: PIW

Bokszański Z. (2007). Tożsamości zbiorowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Czakon D., Boruta M. (red.), Kim jestem, kim jesteśmy? Antropologiczne i socjologiczne konteksty współczesnej tożsamości. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego

Castells M. (2009). Siła tożsamości. Tłum. S. Szymański. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Giddens A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. Tłum. A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Jawłowska A. (red.) (2001). Wokół problemów tożsamości, Warszawa: ISNS UW

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i różnicuje pojęcia używane w badaniach z obszaru psychologii tożsamości.

Zna i rozumie kluczowe psychologiczne koncepcje i teorie tożsamości osobistej i społecznej.

Wie, jaką psychologiczną funkcję pełni stygmatyzowanie wybranych grup społecznych, jakie są psychologiczne efekty internalizowania stygmy oraz jakie psychologiczne procesy ochronne uruchamiane są wtedy, gdy zagrożona jest tożsamość człowieka.

Umiejętności

Potrafi zanalizować wybrane zjawiska społeczne i poddać analizie funkcjonowanie wybranych grup społecznych przy wykorzystaniu i w oparciu o teorii tożsamości i wyniki badań.

Kompetencje społeczne

Docenia znaczenie nauk psychologicznych dla prawidłowych więzi w środowiskach społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

- ocena uzyskana w kolokwium/prezentacji

- analiza poziomu wykonania zadań i ćwiczeń

- obserwacja wykonania zadań i ćwiczeń

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Janowski
Prowadzący grup: Jarosław Janowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu

Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu

Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej

Pełny opis:

Problematyka tożsamości w psychologii. Tożsamość osobista a społeczna. Różnicowanie pojęć: Ja (self) i tożsamość. Tożsamość a poczucie tożsamości. Aspekt podmiotowy i przedmiotowy tożsamości

Społeczno-poznawcze koncepcje Ja (np. Markus, Higginsa, Vignoles)

Proces formowania się tożsamości i statusy tożsamości

Przegląd kluczowych teorii tożsamości (Teoria Tożsamości Społecznej H. Tajfela, Teoria Kategoryzacji JA J.C. Turnera, Teoria Optymalnej Dystynktywności M. Brewer, Teoria Tożsamości osobistej i społecznej M. Jarymowicz)

Teorie wyjaśniające i badania nad faworyzacją grupy własnej

Tożsamościowe uwarunkowania kategoryzacji społecznych. Konsekwencje aktywizacji tożsamości osobistej i społecznej

Zagrożenie tożsamości. Stygmatyzacja społeczna i jej konsekwencje. Procesy ochronne przed skutkami stygmatyzacji

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Dovidio, J.F., Major, B. i Crocker, J. (2008). Piętno – wprowadzenie i zarys ogólny. W: T.F. Heatherton, R.E. Kleck, M.R. Hebl i J.G. Hull. Społeczna psychologia piętna (s. 23-45). Warszawa: PWN i CV.

Jarymowicz, M. (2000). Psychologia tożsamości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 3 (s. 107-125). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kwiatkowska, A. (2002). O funkcjach podziałów na swoich i obcych: tożsamościowe uwarunkowania społecznych kategoryzacji. W: M. Jarymowicz (red.), Poza egocentryczną perspektywą widzenia siebie i świata (s. 37-59). Wydawnictwo IP PAN.

Nelson, T. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP (s. 125-153)

Oleś, P. K. (2008). O różnych rodzajach tożsamości oraz ich stałości i zmianie. W: P. K. Oleś i A. Batory (red.), Tożsamość i jej przemiany a kultura (s. 41-84). Lublin – Warszawa: PWN – Wydawnictwo KUL

Literatura uzupełniająca:

Bokszański, Z. (2006). Tożsamości zbiorowe. Warszawa: PWN (wybrane fragmenty)

Czykwin, E. (2007). Stygmat społeczny. Warszawa: PWN (wybrane fragmenty)

Gałdowa A. (red.) (2000). Tożsamość człowieka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Piotrowski, K. (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Wielichowo: TIPI (wybrane fragmenty)

Tesser, A., Felson R. B., Suls, J. M. (red.) (2004). Ja i tożsamość. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. [fragmenty]

Uwagi:

Metody kształcenia: Omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, praca w małych grupach, analiza doświadczeń własnych, dyskusja

Nakład pracy studenta: udział w wykładach - 30h, opracowanie przedstawionych na zajęciach treści - 15h, zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą - 15h, przygotowanie do egzaminu - 15h. Łącznie student realizuje 75 godzin pracy, co odpowiada 3 punktom ECTS

Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams.

Link do zespołu w aplikacji MS Teams znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Janowski
Prowadzący grup: Jarosław Janowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu

Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu

Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej

Pełny opis:

Problematyka tożsamości w psychologii. Tożsamość osobista a społeczna. Różnicowanie pojęć: Ja (self) i tożsamość. Tożsamość a poczucie tożsamości. Aspekt podmiotowy i przedmiotowy tożsamości

Społeczno-poznawcze koncepcje Ja (np. Markus, Higginsa, Vignoles)

Proces formowania się tożsamości i statusy tożsamości

Przegląd kluczowych teorii tożsamości (Teoria Tożsamości Społecznej H. Tajfela, Teoria Kategoryzacji JA J.C. Turnera, Teoria Optymalnej Dystynktywności M. Brewer, Teoria Tożsamości osobistej i społecznej M. Jarymowicz)

Teorie wyjaśniające i badania nad faworyzacją grupy własnej

Tożsamościowe uwarunkowania kategoryzacji społecznych. Konsekwencje aktywizacji tożsamości osobistej i społecznej

Zagrożenie tożsamości. Stygmatyzacja społeczna i jej konsekwencje. Procesy ochronne przed skutkami stygmatyzacji

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Dovidio, J.F., Major, B. i Crocker, J. (2008). Piętno – wprowadzenie i zarys ogólny. W: T.F. Heatherton, R.E. Kleck, M.R. Hebl i J.G. Hull. Społeczna psychologia piętna (s. 23-45). Warszawa: PWN i CV.

Jarymowicz, M. (2000). Psychologia tożsamości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 3 (s. 107-125). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kwiatkowska, A. (2002). O funkcjach podziałów na swoich i obcych: tożsamościowe uwarunkowania społecznych kategoryzacji. W: M. Jarymowicz (red.), Poza egocentryczną perspektywą widzenia siebie i świata (s. 37-59). Wydawnictwo IP PAN.

Nelson, T. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP (s. 125-153)

Oleś, P. K. (2008). O różnych rodzajach tożsamości oraz ich stałości i zmianie. W: P. K. Oleś i A. Batory (red.), Tożsamość i jej przemiany a kultura (s. 41-84). Lublin – Warszawa: PWN – Wydawnictwo KUL

Literatura uzupełniająca:

Bokszański, Z. (2006). Tożsamości zbiorowe. Warszawa: PWN (wybrane fragmenty)

Czykwin, E. (2007). Stygmat społeczny. Warszawa: PWN (wybrane fragmenty)

Gałdowa A. (red.) (2000). Tożsamość człowieka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Piotrowski, K. (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Wielichowo: TIPI (wybrane fragmenty)

Tesser, A., Felson R. B., Suls, J. M. (red.) (2004). Ja i tożsamość. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. [fragmenty]

Uwagi:

Metody kształcenia: Omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, praca w małych grupach, analiza doświadczeń własnych, dyskusja

Nakład pracy studenta: udział w wykładach - 15h, opracowanie przedstawionych na zajęciach treści - 15h, zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą - 30h, przygotowanie do egzaminu - 15h. Łącznie student realizuje 75 godzin pracy, co odpowiada 3 punktom ECTS

Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams.

Link do zespołu w aplikacji MS Teams znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jowita Bartczak
Prowadzący grup: Jowita Bartczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

1. Wprowadzenie w problematykę tożsamości - definicje

2. Teorie klasyczne i współczesne dotyczące tożsamości

3. Badania nad tożsamością - przykłady badań w literaturze

4. Kryzys tożsamości - koncepcja ponowoczesności Z. Baumana

5. Różnorodność tożsamości: tożsamości narodowe, etniczne, płciowe, osób uzależnionych, osób niepełnosprawnych.

Literatura:

Bauman Z. (2007). Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Tłum. M. Żakowski. Warszawa: Sic!

Beck U. (2002). Społeczeństwo światowego ryzyka. Tłum. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Berger P. L., Luckmann T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Tłum. J. Niżnik, Warszawa: PIW

Bokszański Z. (2007). Tożsamości zbiorowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Czakon D., Boruta M. (red.), Kim jestem, kim jesteśmy? Antropologiczne i socjologiczne konteksty współczesnej tożsamości. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego

Castells M. (2009). Siła tożsamości. Tłum. S. Szymański. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Giddens A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. Tłum. A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Jawłowska A. (red.) (2001). Wokół problemów tożsamości, Warszawa: ISNS UW

Uwagi:

Nakład pracy studenta: 3 pkt ECTS

bezpośredni kontakt z prowadzącym: 30 g.

przygotowanie prezentacji i egzaminu: 25g.

praca z materiałami źródłowymi: 25 g.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jowita Bartczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Witowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)