Psychologia zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PZR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zdrowia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych pojęć, modeli, koncepcji stosowanych w psychologii zdrowia, zapoznanie się z czynnikami podtrzymującymi i chroniącymi zdrowie, zrozumienie i zastosowanie psychologicznych aspektów w promocji zdrowia. Egzamin - test wiadomości |
Pełny opis: |
Tematyka : 1. Psychologia zdrowia - specyfika, zakres, stosowane podejścia. Podstawowe pojęcia i kategorie używane w psychologii zdrowia - zdrowie, dobrostan i jakość życia. 2. Modele stosowane w psychologii zdrowia / biomedyczny, holistyczno-funkcjonalny/. Paradygmat pato – i salutogenetyczny, koncepcja poczucia koherencji A.Antonovsky’ego. 3. Modele kształtowania się zachowań zdrowotnych (behawioralny, poznawczy). 4. Rola wybranych czynników podtrzymujących zdrowie – wsparcie społeczne, sprężystość (resilience). 5. Pomoc psychologiczna w obszarze psychologii zdrowia: promocja zdrowia, prewencja psychologiczna, interwencje psychologiczne. |
Literatura: |
Antonovsky, A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Warszawa: Fundacja IPN. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN Heszen, I., Życińska J. (red.) (2008).Psychologia zdrowia w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa: Academica. Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Osobowość. Stres a zdrowie. Warszawa: Difin. Sheridan C., L., Radmacher, S., A. (1998) Psychologia zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Sęk, H., Cieślak, R. (red.) (1998). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student umie: omówić podstawowe pojęcia, modele, koncepcje stosowane w psychologii zdrowia; scharakteryzować czynniki podtrzymujące i chroniące zdrowie; opisać psychologiczne aspekty promocji zdrowia; rozróżnić rodzaje pomocy psychologicznej stosowanej w obszarze psychologii zdrowia; Umiejętności Student potrafi: rozpoznać modele kształtowania zachowań zdrowotnych; przeprowadzić krótki wywiad nt. zachowań zdrowotnych; skonstruować konspekt zajęć promujących zdrowie; Sposób pomiaru Egzamin - test wiadomości Kolokwium pisemne Prezentacja ustna na zajęciach Praca w małej grupie i prezentacja na zajęciach |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. obecność na wykładach (według ustaleń wykładowcy) 2. systematyczne, wnikliwe czytanie zalecanej literatury 3. zaliczenie ćwiczeń zgodnie z wymaganiami prowadzącego 4. pozytywna ocena z egzaminu (test wiadomości) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.