Psychologiczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PUZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla III r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna teorie psychologiczne wyjaśniające powstawanie zaburzeń psychicznych. Opisuje powstawanie konkretnych zaburzeń psychicznych w języku najważniejszych teorii psychologicznych: psychoanalitycznej, humanistycznej, poznawczej, systemowej. Potrafi scharakteryzować sytuacje psychologiczną i społeczną rodzin osób chorych psychicznie. Umiejętności Potrafi rozpoznawać konsekwencje choroby psychicznej dla osoby z zaburzeniami psychicznymi i jego rodziny. Kompetencje społeczne Jest gotowy do podejmowania działań na rzecz zmiany postaw społecznych wobec osób z zaburzeniami psychicznymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Hintze | |
Prowadzący grup: | Beata Hintze | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu, test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, zalicza 51% poprawnych odpowiedzi - przeprowadzony w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS lub w sytuacji trwania zawieszenia zajęć - w aplikacji Forms |
|
Pełny opis: |
I Opis poruszanych zagadnień: 1.Teorie psychologiczne wyjaśniające powstawanie zaburzeń psychicznych (od zaburzeń osobowości po choroby psychiczne) z punktu widzenia teorii: • integracja czynników biologicznych i psychospołecznych w powstawaniu chorób psychicznych • systemowych wyjaśniających powstanie zaburzeń w kontekście systemów rodzinnych • psychodynamicznych ( na przykładzie teorii Stierlina) • humanistycznych (Rogers, Pers) - •.poznawczo-behawioralnych (Ellis, Beck, Abramson, Clark) 2.Neuropsychologiczne podłoże zaburzeń funkcjonowania psychospołecznego osób z zaburzeniami psychicznymi - charakterystyka zaburzeń poznawczych w schizofrenii i ChAD - deficyty poznawcze jako cecha podatności do zachorowania na schizofrenię i ChAD - zaburzenia poznawcze - konsekwencje dla osiągnięcia normy rozwojowej - związek deficytów poznawczych z funkcjonowaniem psychospołecznym - sposoby leczenia- treningi funkcji poznawczych 3.Doświadczenia związane z kryzysem psychicznym • subiektywne doświadczanie kryzysu psychicznego • utrata poczucia sprawstwa i kontroli nad własnym życiem • utrata poczucia własnej wartości • lęk przed odrzuceniem i stygmatyzacją • dyskryminacja zawodowa i społeczna • problematyka piętna i stygmatyzacji 4. Konsekwencje choroby przewlekłej ( schizofrenia, ChAD, choroby neurodegeneracyjne) dla rodziny i najbliższego otoczenia: • sytuacja osoby chorej jako złożona sytuacja trudna i źródło stresu dla rodziny • obraz choroby, psychologiczne reakcje rodziny na chorobę psychiczną i neurodegeneracyjną, konsekwencje opieki nad przewlekle chorą osobą • wpływ rodziny na przebieg chorób psychicznych • wpływ chorób przewlekłych na relacje rodzinne 5. Wybrane metody terapeutyczne wspierające pacjenta i jego rodzinę w procesie zdrowienia. - psychoedukacja - grupy wsparcia - turnusy rehabilitacyjne II Tematy wykładów realizowanych od momentu zawieszania zajęć: Trzy wykłady zrealizowane za pośrednictwem poczty: 1.Humanistyczne koncepcje powstawania zaburzeń psychicznych - 17.03 - 2 wykłady ( na 17.03 i 24.03) - w formie slajdów w Power Point (PDF) z rozszerzonymi treściami oraz ćwiczeniami zostały wysłane na maila grupy klinicznej ( Prezentacja z wykładu dostępna także w aplikacji Teams w zakładce Pliki) 2. Wprowadzenie do teorii poznawczych 31.03 - wysłano wykład w formie slajdóww Power Point (PDF) z z rozszerzonymi treściami oraz ćwiczeniami prze usosmail( Prezentacja z wykładu dostępna także w aplikacji Teams w zakładce Pliki) UWAGA od 07.04 wykłady realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów - wtorek 9.50 -11.20 platforma Teams 3. Teorie poznawcze zaburzeń depresyjnych , lękowych i osobowości - 07.04 wykład wygłoszony w aplikacji Teams, materiały do wykładu wysłane przez usosmail ( Prezentacja z wykładu dostępna także w aplikacji Teams w zakładce Pliki) 4. Teorie neuropsychologiczne zaburzeń psychicznych - 21.04 wykład wygłoszony w aplikacji Teams ( Prezentacja z wykładu dostępna także w aplikacji Teams w zakładce Pliki) 5. Zaburzeni poznawcze a funkcjonowanie psychospołeczne osób chorujących psychicznie-28.04 j.w. (literatura w zakładce Pliki materiały z zajęć platforma Teams) 6. Kryzys psychiczny/psychotyczny - 05.05.j.w 7. Konsekwencje kryzysu psychotycznego-12.05 jw 8. Rodzina na przebieg chorób psychicznych - 19.05 jw 9. Brzemię rodziny -choroby psychiczne i neurodegeneracyjne- 26.05 jw 10. Piętno i stygmatyzacja zaburzeń psychicznych -02.06.jw 11. Przeciwdziałanie stygmatyzacji - od grup samopomocowych po psychoedukację- 09.06 jw |
|
Literatura: |
Literatura do wykładów w aktualnej sytuacji: Literatura do wykładu z humanistycznych teorii zaburzeń psychicznych (wysłanych) linki do artykułów https://www.researchgate.net/publication/264156566 http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/1036-teoria-i-praktyka-terapii-gestalt-czesc-i-elementarne-wprowadzenie.html Literatura do wykłady z teorii poznawcze część 1 i 2 https://www.academia.edu/9108312/Psychoterapia_poznawczo-behawioralna_praktyka_oparta_na_badaniach_empirycznych Literatura do wykładów z zaburzeń poznawczych (4 i 5) - z książki Hintze, B. (2017). Funkcjonowania poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji. Czynniki ryzyka i ochrony. Akademia Pedagogiki Specjalnej. Rozdziały od 1 do 4 - zamieszczone w PDF w zakładce Pliki materiały w platformie Teams Literatura do wykładów z Kryzys psychiczny/psychotyczny i konsekwencje kryzysu Hintze, B., Ejsmont, A. (2017). Metody terapeutyczne pomocne w procesie zdrowienia osób chorujących na schizofrenię. Perspektywa profesjonalisty i eksperta przez doświadczenie. W: D. Danielewicz, J. Rola (red.), Stare dylematy i nowe wyzwania w psychoterapii (s. 303–319). Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa dostępny na stronie Wydawnictwa APS http://www.aps.edu.pl/media/2255595/czabala-druk-ok.pdf Do tematu Brzemienia rodziny artykuł Borowiecka- Kluza i inni (2013). brzemię rodzin chorych z zaburzeniami afektywnymi. Psychiatria Polska, 47,4, 635-647. http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_4_2013/635BorowieckaKluza_PsychiatrPol2013_47_4.pdf Do tematów o piętnie i stygmatyzacji artykuły Jackowska E.(2009) Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię – przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska; 43(6), 655–670. Markiewicz, O., Hintze, B. (2016). Piętno a wsparcie społeczne – podobieństwa i różnice w grupach kobiet chorujących przewlekle. Postępy Psychiatrii i Neurologii,25,3,147-158 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1230281316300356 Obowiązkowa 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H ( red)(2016). Psychologia kliniczna.część II Kierunki i podejścia w psychologii klinicznej oraz część IV Psychologia zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego, rozdziały 14, 15, 16, 17. Wydawnictwo PWN. 2. Roszczyńska-Michta, Janczewska M., Waszkiewicz J. (2009) Zdrowienie – budowanie własnej narracji. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 4. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Rozdział 2, 5, 6, 10, 11( w każdym pierwsze trzy punkty rozdziału). Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 5. Borkowska A. (red) (2012) Zaburzenia funkcji poznawczych w schizofrenii. Aspekty neuropsychiatryczne i neuropsychologiczne. Biblioteka Psychiatrii Polskiej. 6.Hintze, B., Ejsmont, A. (2017). Metody terapeutyczne pomocne w procesie zdrowienia osób chorujących na schizofrenię. Perspektywa profesjonalisty i eksperta przez doświadczenie. W: D. Danielewicz, J. Rola (red.), Stare dylematy i nowe wyzwania w psychoterapii (s. 303–319). Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa Uzupełniająca: 1.Hintze, B. (2017). Funkcjonowania poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji. Czynniki ryzyka i ochrony. Akademia Pedagogiki Specjalnej. 2.de Barbaro B., Ostoja-Zawadzka K., Cechnicki A. (2005) Możesz pomóc. Poradnik dla rodzin pacjentów chorych na schizofrenię i zaburzenia schizotypowe. Uniwersytet Jagielloński. Kraków. 3.Hintze B. (2010). Choroba jak inne – o Osobach i do Osób chorujących na schizofrenię. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa. 4.Koszewska I., Habrat - Pragłowska E. (2002) - Żyć z zaburzeniami nastroju. O chorobie afektywnej dwubiegunowej. Poradnik dla chorych i ich rodzin. Instytut Psychiatrii i Neurologii. Warszawa. 5. Zadęcki J. „Ja” we wczesnej schizofrenii (2015). Uniwersytet Jagielloński, Kraków 6. Millon T, Roger D. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Instytut Psychologii Zdrowia. Rozdziały od 4 - 13 7. Alanen Y.O. (2000) Schizofrenia jej przyczyny i leczenie dostosowane do potrzeb, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa |
|
Uwagi: |
Omawianie zagadnień teoretycznych, przedstawianie ich za pomocą prezentacji multimedialnych, omawianie przypadków z praktyki klinicznej, filmy dydaktyczne dotyczące problematyki. Na czas edukacji on-line prowadzenie wykładów za pomocą platformy on-line oraz udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point ( od 17.03 do 31.03 z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania) Godziny kontaktowe wykład 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 50 Przygotowanie się do egzaminu 75 Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Hintze | |
Prowadzący grup: | Beata Hintze | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu, test jednokrotnego wyboru, 25 pytań, zalicza 51% poprawnych odpowiedzi - przeprowadzony w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS lub w sytuacji trwania zawieszenia zajęć - w aplikacji Forms |
|
Pełny opis: |
Wykłady są realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów platforma Teams. 10.05, 16.05, 17.05, 27.06 i 28.06 Spotkanie egzaminacyjne 05.07 godz. 9.45 w aplikacji Teams, test w aplikacji Forms 10.00-10.30. Opis zagadnień 1.Teorie psychologiczne wyjaśniające powstawanie zaburzeń psychicznych (od zaburzeń osobowości po choroby psychiczne) z punktu widzenia teorii: • systemowych wyjaśniających powstanie zaburzeń w kontekście systemów rodzinnych • psychodynamicznych ( na przykładzie teorii Stierlina) • humanistycznych (Rogers, Pers) •.poznawczo-behawioralnych (Ellis, Beck, Abramson, Clark) • integracja czynników biologicznych i psychospołecznych w powstawaniu chorób psychicznych 2.Neuropsychologiczne podłoże zaburzeń funkcjonowania psychospołecznego osób z zaburzeniami psychicznymi - charakterystyka zaburzeń poznawczych w schizofrenii i ChAD - deficyty poznawcze jako cecha podatności do zachorowania na schizofrenię i ChAD - zaburzenia poznawcze - konsekwencje dla osiągnięcia normy rozwojowej - związek deficytów poznawczych z funkcjonowaniem psychospołecznym - sposoby leczenia- treningi funkcji poznawczych 3.Doświadczenia związane z kryzysem psychicznym • subiektywne doświadczanie kryzysu psychicznego • utrata poczucia sprawstwa i kontroli nad własnym życiem • utrata poczucia własnej wartości • lęk przed odrzuceniem i stygmatyzacją • dyskryminacja zawodowa i społeczna • problematyka piętna i stygmatyzacji 4. Konsekwencje choroby przewlekłej ( schizofrenia, ChAD, choroby neurodegeneracyjne) dla rodziny i najbliższego otoczenia: • sytuacja osoby chorej jako złożona sytuacja trudna i źródło stresu dla rodziny • obraz choroby, psychologiczne reakcje rodziny na chorobę psychiczną i neurodegeneracyjną, konsekwencje opieki nad przewlekle chorą osobą • wpływ rodziny na przebieg chorób psychicznych • wpływ chorób przewlekłych na relacje rodzinne 5. Wybrane metody terapeutyczne wspierające pacjenta i jego rodzinę w procesie zdrowienia. - psychoedukacja - grupy wsparcia - turnusy rehabilitacyjne |
|
Literatura: |
Literatura w aktualnej sytuacji: linki do artykułów do 1 wykładu https://www.researchgate.net/publication/309615209_Cierpka_A_2003_Systemowe_rozumienie_funkcjonowania_rodziny_W_Jurkowski_red_Z_zagadnien_wspolczesnej_psychologii_wychowawczej_107-129 do 2 wykładu z humanistycznych teorii zaburzeń psychicznych https://www.researchgate.net/publication/264156566 http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/1036-teoria-i-praktyka-terapii-gestalt-czesc-i-elementarne-wprowadzenie.html do 3 wykładu z teorii poznawczych https://www.academia.edu/9108312/Psychoterapia_poznawczo-behawioralna_praktyka_oparta_na_badaniach_empirycznych do 4 wykładu z książki Hintze, B. (2017). Funkcjonowania poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji. Czynniki ryzyka i ochrony. Akademia Pedagogiki Specjalnej. Rozdziały od 1 do 4 - zamieszczone w PDF w zakładce Pliki w platformie Teams do 5 wykładu Hintze, B., Ejsmont, A. (2017). Metody terapeutyczne pomocne w procesie zdrowienia osób chorujących na schizofrenię. Perspektywa profesjonalisty i eksperta przez doświadczenie. W: D. Danielewicz, J. Rola (red.), Stare dylematy i nowe wyzwania w psychoterapii (s. 303–319). Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa dostępny na stronie Wydawnictwa APS http://www.aps.edu.pl/media/2255595/czabala-druk-ok.pdf artykuł Borowiecka- Kluza i inni (2013). brzemię rodzin chorych z zaburzeniami afektywnymi. Psychiatria Polska, 47,4, 635-647. http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_4_2013 Obowiązkowa 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H ( red)(2016). Psychologia kliniczna.część II Kierunki i podejścia w psychologii klinicznej oraz część IV Psychologia zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego, rozdziały 14, 15, 16, 17. Wydawnictwo PWN. 2. Roszczyńska-Michta, Janczewska M., Waszkiewicz J. (2009) Zdrowienie – budowanie własnej narracji. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 4. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Rozdział 2, 5, 6, 10, 11( w każdym pierwsze trzy punkty rozdziału). Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 5. Borkowska A. (red) (2012) Zaburzenia funkcji poznawczych w schizofrenii. Aspekty neuropsychiatryczne i neuropsychologiczne. Biblioteka Psychiatrii Polskiej. 6.Hintze, B., Ejsmont, A. (2017). Metody terapeutyczne pomocne w procesie zdrowienia osób chorujących na schizofrenię. Perspektywa profesjonalisty i eksperta przez doświadczenie. W: D. Danielewicz, J. Rola (red.), Stare dylematy i nowe wyzwania w psychoterapii (s. 303–319). Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa Uzupełniająca: 1.Hintze, B. (2017). Funkcjonowania poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji. Czynniki ryzyka i ochrony. Akademia Pedagogiki Specjalnej. 2.de Barbaro B., Ostoja-Zawadzka K., Cechnicki A. (2005) Możesz pomóc. Poradnik dla rodzin pacjentów chorych na schizofrenię i zaburzenia schizotypowe. Uniwersytet Jagielloński. Kraków. 3.Hintze B. (2010). Choroba jak inne – o Osobach i do Osób chorujących na schizofrenię. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa. 4.Koszewska I., Habrat - Pragłowska E. (2002) - Żyć z zaburzeniami nastroju. O chorobie afektywnej dwubiegunowej. Poradnik dla chorych i ich rodzin. Instytut Psychiatrii i Neurologii. Warszawa. 5. Zadęcki J. „Ja” we wczesnej schizofrenii (2015). Uniwersytet Jagielloński, Kraków 6. Millon T, Roger D. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Instytut Psychologii Zdrowia. Rozdziały od 4 - 13 7. Alanen Y.O. (2000) Schizofrenia jej przyczyny i leczenie dostosowane do potrzeb, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa |
|
Uwagi: |
Omawianie zagadnień teoretycznych, przedstawianie ich za pomocą prezentacji multimedialnych, omawianie przypadków z praktyki klinicznej, filmy dydaktyczne dotyczące problematyki. Na czas edukacji on-line prowadzenie wykładów za pomocą platformy on-line oraz udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point (platforma Teams zakładka Pliki) Godziny kontaktowe wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 50 Przygotowanie się do egzaminu 75 Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Hintze | |
Prowadzący grup: | Beata Hintze | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu, test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, zalicza 51% poprawnych odpowiedzi - w aplikacji Forms |
|
Pełny opis: |
Wykłady realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów - środa 13.30 do 15.00 platforma Teams link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5128a4b6a20e4c4db9fff645dff7fee3%40thread.tacv2/conversations?groupId=58acb9b3-1915-40d1-bd89-3a81d1db79e5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 I Opis poruszanych zagadnień: 1.Teorie psychologiczne wyjaśniające powstawanie zaburzeń psychicznych (od zaburzeń osobowości po choroby psychiczne) z punktu widzenia teorii: • integracja czynników biologicznych i psychospołecznych w powstawaniu chorób psychicznych • systemowych wyjaśniających powstanie zaburzeń w kontekście systemów rodzinnych • psychodynamicznych ( na przykładzie teorii Stierlina) • humanistycznych (Rogers, Pers) - •.poznawczo-behawioralnych (Ellis, Beck, Abramson, Clark) 2.Neuropsychologiczne podłoże zaburzeń funkcjonowania psychospołecznego osób z zaburzeniami psychicznymi - charakterystyka zaburzeń poznawczych w schizofrenii i ChAD - deficyty poznawcze jako cecha podatności do zachorowania na schizofrenię i ChAD - zaburzenia poznawcze - konsekwencje dla osiągnięcia normy rozwojowej - związek deficytów poznawczych z funkcjonowaniem psychospołecznym - sposoby leczenia- treningi funkcji poznawczych 3.Doświadczenia związane z kryzysem psychicznym • subiektywne doświadczanie kryzysu psychicznego • utrata poczucia sprawstwa i kontroli nad własnym życiem • utrata poczucia własnej wartości • lęk przed odrzuceniem i stygmatyzacją • dyskryminacja zawodowa i społeczna • problematyka piętna i stygmatyzacji 4. Konsekwencje choroby przewlekłej ( schizofrenia, ChAD, choroby neurodegeneracyjne) dla rodziny i najbliższego otoczenia: • sytuacja osoby chorej jako złożona sytuacja trudna i źródło stresu dla rodziny • obraz choroby, psychologiczne reakcje rodziny na chorobę psychiczną i neurodegeneracyjną, konsekwencje opieki nad przewlekle chorą osobą • wpływ rodziny na przebieg chorób psychicznych • wpływ chorób przewlekłych na relacje rodzinne 5. Wybrane metody terapeutyczne wspierające pacjenta i jego rodzinę w procesie zdrowienia. - psychoedukacja - grupy wsparcia - turnusy rehabilitacyjne |
|
Literatura: |
Literatura do wykładów w aktualnej sytuacji: 1. Literatura do wykładów z systemowego rozumienia rodziny: https://www.researchgate.net/publication/309615209_Cierpka_A_2003_Systemowe_rozumienie_funkcjonowania_rodziny_W_Jurkowski_red_Z_zagadnien_wspolczesnej_psychologii_wychowawczej_107-129 2. Literatura do wykładu z humanistycznych teorii zaburzeń psychicznych 1. linki do artykułów https://www.researchgate.net/publication/264156566 http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/1036-teoria-i-praktyka-terapii-gestalt-czesc-i-elementarne-wprowadzenie.html 3.Literatura do wykładów z teorii poznawczych https://www.academia.edu/9108312/Psychoterapia_poznawczo-behawioralna_praktyka_oparta_na_badaniach_empirycznych 4.Literatura do wykładów z zaburzeń poznawczych - z książki Hintze, B. (2017). Funkcjonowania poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji. Czynniki ryzyka i ochrony. Akademia Pedagogiki Specjalnej. Rozdziały od I do IV - zamieszczone będą w PDF w zakładce Pliki materiały na platformie Teams 5. Literatura do wykładów z Kryzys psychiczny/psychotyczny i konsekwencje kryzysu Hintze, B., Ejsmont, A. (2017). Metody terapeutyczne pomocne w procesie zdrowienia osób chorujących na schizofrenię. Perspektywa profesjonalisty i eksperta przez doświadczenie. W: D. Danielewicz, J. Rola (red.), Stare dylematy i nowe wyzwania w psychoterapii (s. 303–319). Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa dostępny na stronie Wydawnictwa APS http://www.aps.edu.pl/media/2255595/czabala-druk-ok.pdf Do tematu Brzemienia rodziny artykuł Borowiecka- Kluza i inni (2013). brzemię rodzin chorych z zaburzeniami afektywnymi. Psychiatria Polska, 47,4, 635-647. http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_4_2013/635BorowieckaKluza_PsychiatrPol2013_47_4.pdf Do tematów o piętnie i stygmatyzacji artykuły Jackowska E.(2009) Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię – przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska; 43(6), 655–670. Markiewicz, O., Hintze, B. (2016). Piętno a wsparcie społeczne – podobieństwa i różnice w grupach kobiet chorujących przewlekle. Postępy Psychiatrii i Neurologii,25,3,147-158 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1230281316300356 Frączek, K, Hintze, B (2020). Zasoby jako predyktor poczucia piętna wśród uczestników środowiskowych systemów wsparcia. Resocjalizacja Polska, 19, 229-243. DOI: 10.22432/pjsr.2020.19.14 http://www.resocjalizacjapolska.pl/index.php/rp/issue/view/14 Uzupełniająca: 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H ( red)(2016). Psychologia kliniczna.część II Kierunki i podejścia w psychologii klinicznej oraz część IV Psychologia zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego, rozdziały 14, 15, 16, 17. Wydawnictwo PWN. 2. Roszczyńska-Michta, Janczewska M., Waszkiewicz J. (2009) Zdrowienie – budowanie własnej narracji. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 3. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Rozdział 2, 5, 6, 10, 11( w każdym pierwsze trzy punkty rozdziału). Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 4. Borkowska A. (red) (2012) Zaburzenia funkcji poznawczych w schizofrenii. Aspekty neuropsychiatryczne i neuropsychologiczne. Biblioteka Psychiatrii Polskiej. 5.de Barbaro B., Ostoja-Zawadzka K., Cechnicki A. (2005) Możesz pomóc. Poradnik dla rodzin pacjentów chorych na schizofrenię i zaburzenia schizotypowe. Uniwersytet Jagielloński. Kraków. 6.Hintze B. (2010). Choroba jak inne – o Osobach i do Osób chorujących na schizofrenię. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa. 7.Koszewska I., Habrat - Pragłowska E. (2002) - Żyć z zaburzeniami nastroju. O chorobie afektywnej dwubiegunowej. Poradnik dla chorych i ich rodzin. Instytut Psychiatrii i Neurologii. Warszawa. 8. Zadęcki J. „Ja” we wczesnej schizofrenii (2015). Uniwersytet Jagielloński, Kraków 9.Millon T, Roger D. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Instytut Psychologii Zdrowia. Rozdziały od 4 - 13 10. Alanen Y.O. (2000) Schizofrenia jej przyczyny i leczenie dostosowane do potrzeb, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa |
|
Uwagi: |
Omawianie zagadnień teoretycznych, przedstawianie ich za pomocą prezentacji multimedialnych, omawianie przypadków z praktyki klinicznej. Godziny kontaktowe wykład 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 50 Przygotowanie się do egzaminu 75 Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Hintze | |
Prowadzący grup: | Beata Hintze | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu, test jednokrotnego wyboru, 25 pytań, zalicza 51% poprawnych odpowiedzi - w aplikacji Forms |
|
Pełny opis: |
Wykłady realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów - platforma Teams link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af87399ec57124af98e4595168c01e94a%40thread.tacv2/conversations?groupId=41f27bcb-c54e-4f70-ae97-1cc1d609ea6b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 I Opis poruszanych zagadnień: 1.Teorie psychologiczne wyjaśniające powstawanie zaburzeń psychicznych (od zaburzeń osobowości po choroby psychiczne) z punktu widzenia teorii: • integracja czynników biologicznych i psychospołecznych w powstawaniu chorób psychicznych • systemowych wyjaśniających powstanie zaburzeń w kontekście systemów rodzinnych • psychodynamicznych ( na przykładzie teorii Stierlina) • humanistycznych (Rogers, Pers) - •.poznawczo-behawioralnych (Ellis, Beck, Abramson, Clark) 2.Neuropsychologiczne podłoże zaburzeń funkcjonowania psychospołecznego osób z zaburzeniami psychicznymi - charakterystyka zaburzeń poznawczych w schizofrenii i ChAD - deficyty poznawcze jako cecha podatności do zachorowania na schizofrenię i ChAD - zaburzenia poznawcze - konsekwencje dla osiągnięcia normy rozwojowej - związek deficytów poznawczych z funkcjonowaniem psychospołecznym - sposoby leczenia- treningi funkcji poznawczych 3.Doświadczenia związane z kryzysem psychicznym • subiektywne doświadczanie kryzysu psychicznego • utrata poczucia sprawstwa i kontroli nad własnym życiem • utrata poczucia własnej wartości • lęk przed odrzuceniem i stygmatyzacją • dyskryminacja zawodowa i społeczna • problematyka piętna i stygmatyzacji 4. Konsekwencje choroby przewlekłej ( schizofrenia, ChAD, choroby neurodegeneracyjne) dla rodziny i najbliższego otoczenia: • sytuacja osoby chorej jako złożona sytuacja trudna i źródło stresu dla rodziny • obraz choroby, psychologiczne reakcje rodziny na chorobę psychiczną i neurodegeneracyjną, konsekwencje opieki nad przewlekle chorą osobą • wpływ rodziny na przebieg chorób psychicznych • wpływ chorób przewlekłych na relacje rodzinne 5. Wybrane metody terapeutyczne wspierające pacjenta i jego rodzinę w procesie zdrowienia. - psychoedukacja - grupy wsparcia - turnusy rehabilitacyjne |
|
Literatura: |
Literatura do wykładów w aktualnej sytuacji: 1. Literatura do wykładów z systemowego rozumienia rodziny: https://www.researchgate.net/publication/309615209_Cierpka_A_2003_Systemowe_rozumienie_funkcjonowania_rodziny_W_Jurkowski_red_Z_zagadnien_wspolczesnej_psychologii_wychowawczej_107-129 2. Literatura do wykładu z humanistycznych teorii zaburzeń psychicznych 1. linki do artykułów https://www.researchgate.net/publication/264156566 http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/1036-teoria-i-praktyka-terapii-gestalt-czesc-i-elementarne-wprowadzenie.html 3.Literatura do wykładów z teorii poznawczych https://www.academia.edu/9108312/Psychoterapia_poznawczo-behawioralna_praktyka_oparta_na_badaniach_empirycznych 4.Literatura do wykładów z zaburzeń poznawczych - z książki Hintze, B. (2017). Funkcjonowania poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji. Czynniki ryzyka i ochrony. Akademia Pedagogiki Specjalnej. Rozdziały od I do IV - zamieszczone będą w PDF w zakładce Pliki materiały na platformie Teams 5. Literatura do wykładów z Kryzys psychiczny/psychotyczny i konsekwencje kryzysu Hintze, B., Ejsmont, A. (2017). Metody terapeutyczne pomocne w procesie zdrowienia osób chorujących na schizofrenię. Perspektywa profesjonalisty i eksperta przez doświadczenie. W: D. Danielewicz, J. Rola (red.), Stare dylematy i nowe wyzwania w psychoterapii (s. 303–319). Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa dostępny na stronie Wydawnictwa APS http://www.aps.edu.pl/media/2255595/czabala-druk-ok.pdf Do tematu Brzemienia rodziny artykuł Borowiecka- Kluza i inni (2013). brzemię rodzin chorych z zaburzeniami afektywnymi. Psychiatria Polska, 47,4, 635-647. http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_4_2013/635BorowieckaKluza_PsychiatrPol2013_47_4.pdf Do tematów o piętnie i stygmatyzacji artykuły Jackowska E.(2009) Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię – przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska; 43(6), 655–670. Markiewicz, O., Hintze, B. (2016). Piętno a wsparcie społeczne – podobieństwa i różnice w grupach kobiet chorujących przewlekle. Postępy Psychiatrii i Neurologii,25,3,147-158 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1230281316300356 Frączek, K, Hintze, B (2020). Zasoby jako predyktor poczucia piętna wśród uczestników środowiskowych systemów wsparcia. Resocjalizacja Polska, 19, 229-243. DOI: 10.22432/pjsr.2020.19.14 http://www.resocjalizacjapolska.pl/index.php/rp/issue/view/14 Uzupełniająca: 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H ( red)(2016). Psychologia kliniczna.część II Kierunki i podejścia w psychologii klinicznej oraz część IV Psychologia zaburzeń psychicznych człowieka dorosłego, rozdziały 14, 15, 16, 17. Wydawnictwo PWN. 2. Roszczyńska-Michta, Janczewska M., Waszkiewicz J. (2009) Zdrowienie – budowanie własnej narracji. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 3. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Rozdział 2, 5, 6, 10, 11( w każdym pierwsze trzy punkty rozdziału). Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 4. Borkowska A. (red) (2012) Zaburzenia funkcji poznawczych w schizofrenii. Aspekty neuropsychiatryczne i neuropsychologiczne. Biblioteka Psychiatrii Polskiej. 5.de Barbaro B., Ostoja-Zawadzka K., Cechnicki A. (2005) Możesz pomóc. Poradnik dla rodzin pacjentów chorych na schizofrenię i zaburzenia schizotypowe. Uniwersytet Jagielloński. Kraków. 6.Hintze B. (2010). Choroba jak inne – o Osobach i do Osób chorujących na schizofrenię. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa. 7.Koszewska I., Habrat - Pragłowska E. (2002) - Żyć z zaburzeniami nastroju. O chorobie afektywnej dwubiegunowej. Poradnik dla chorych i ich rodzin. Instytut Psychiatrii i Neurologii. Warszawa. 8. Zadęcki J. „Ja” we wczesnej schizofrenii (2015). Uniwersytet Jagielloński, Kraków 9. Millon T, Roger D. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Instytut Psychologii Zdrowia. Rozdziały od 4 - 13 10. Alanen Y.O. (2000) Schizofrenia jej przyczyny i leczenie dostosowane do potrzeb, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa |
|
Uwagi: |
Omawianie zagadnień teoretycznych, przedstawianie ich za pomocą prezentacji multimedialnych, omawianie przypadków z praktyki klinicznej. Godziny kontaktowe wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 50 Przygotowanie się do egzaminu 75 Liczba punktów ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.