Poradnictwo psychologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo psychologiczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pracy w ramach poradnictwa psychologicznego, poznanie metody pracy oraz jej zastosowania wobec różnych grup wiekowych w obliczu kryzysów rozwojowych. |
Pełny opis: |
Tematy wykładu: Poradnictwo jako forma pomocy psychologicznej. Różnice między poradnictwem a psychoterapią. Przedmiot, cele, zadania i zasady działalności poradniczej. Porada jako proces. Etapy postępowania poradniczego. Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych. Obszary poradnictwa w aspekcie cyklu życia człowieka (wczesna dorosłość, późna dorosłość). Poradnictwo małżeńskie. Poradnictwo rodzinne. Poradnictwo wobec imigrantów zarobkowych. Wymagania stawiane osobom pomagającym.Etyczne aspekty poradnictwa psychologicznego. Ćwiczenia: Podstawowe umiejętności mające zastosowanie w poradnictwie wobec osób w różnym okresie rozwojowym. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: Czabała, Cz. (2016). Poradnictwo psychologiczne a psychoterapia. Roczniki psychologiczne/Annals of psychology. XIX, 3, 519-533 DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rpsych.2016.19.3-4pl Czabała, Cz., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały) Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L. (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Pomocne ćwiczenia i interwencje. Warszawa: Fraszka edukacyjna Literatura uzupełniająca: Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały) Kennedy, E., Charles, S.C. (2004). Jak pomagać dobrą radą. Poradnik. Kraków: Wydawnictwo WAM |
Efekty uczenia się: |
Wiedza wymienić i wyjaśnić cele poradnictwa psychologicznego; scharakteryzować czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu psychicznemu; scharakteryzować etapy procesu poradniczego; wyjaśnić różnice pomiędzy poradnictwem psychologicznym, interwencją kryzysową a psychoterapią; Umiejętności diagnozować problemy osób zgłaszających się po pomoc; tworzyć warunki sprzyjające rozwiązaniu problemu; opracowywać nowe sposoby rozwiązania problemu; udzielać pomocy osobom doświadczającym problemów psychicznych związanych z kryzysami rozwojowymi; Kompetencje społeczne mieć świadomość własnych możliwości i ograniczeń w pracy z człowiekiem doświadczającym kryzysu rozwojowego; postępować zgodnie z zasadami etyki; mieć świadomość znaczenia relacji interpersonalnej w kontakcie z drugim człowiekiem; |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność i aktywny udział na zajęciach, zaliczone wejściówki na ćwiczeniach; zaliczony egzamin |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pracy w ramach poradnictwa psychologicznego, poznanie metody oraz jej zastosowania wobec różnych grup wiekowych w obliczu kryzysów rozwojowych. Wykład zakończony będzie egzaminem w formie testowej, pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru. Ocena pozytywna przy 60%+1 poprawnych odpowiedzi; Zaliczenie ćwiczeń:obecność i aktywny udział na zajęciach oraz zaliczenie wejściówek, odpowiedź na list. |
|
Pełny opis: |
Tematy wykładu: Poradnictwo jako forma pomocy psychologicznej. Różniece między poradnictwem a psychoterapią. Przedmiot, cele, zadania i zasady działalności poradniczej. Porada jako proces. Etapy postępowania poradniczego. Poradnictwo wobec imigrantów zarobkowych. Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych. Obszary poradnictwa w aspekcie cyklu życia człowieka. Poradnictwo małżeńskie. Poradnictwo rodzinne. Wymagania stawiane osobom pomagającym.Etyczne aspekty poradnictwa psychologicznego. Ćwiczenia: Podstawowe umiejętności mające zastosowanie w poradnictwie wobec osób w różnym okresie rozwojowym. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: Czabała, Cz. (2016). Poradnictwo psychologiczne a psychoterapia. Roczniki psychologiczne/Annals of psychology. XIX, 3, 519-533 DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rpsych.2016.19.3-4pl Czabała, Cz., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L. (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Pomocne ćwiczenia i interwencje. Warszawa: Fraszka edukacyjna Literatura uzupełniająca: Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały) Kennedy, E., Charles, S.C. (2004). Jak pomagać dobrą radą. Poradnik. Kraków: Wydawnictwo WAM |
|
Uwagi: |
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, praca w parach i grupach. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie listu, materiałów do analizy przykładów 15 Inne formy- Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Link do zespołu na Platformie TEAMS do wykładu i ćwiczeń jest podany dla danej grupy ćwiczeniowej oraz wykładowej w osobnnym sylabusie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pracy w ramach poradnictwa psychologicznego, poznanie metody oraz jej zastosowania wobec różnych grup wiekowych w obliczu kryzysów rozwojowych. Wykład zakończony będzie egzaminem w formie testowej, pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru. Ocena pozytywna przy 60%+1 poprawnych odpowiedzi; Zaliczenie ćwiczeń:obecność i aktywny udział na zajęciach, przygotowanie przykładowych materiałów psychoedukacyjnych w ramach poradnictwa dla wybranej grupy odbiorców np. nauczycieli, dzieci, studentów do realizacji w ramach pracy zdalnej. |
|
Pełny opis: |
Tematy wykładu: Poradnictwo jako forma pomocy psychologicznej. Różniece między poradnictwem a psychoterapią. Przedmiot, cele, zadania i zasady działalności poradniczej. Porada jako proces. Etapy postępowania poradniczego. Poradnictwo wobec imigrantów zarobkowych. Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych. Obszary poradnictwa w aspekcie cyklu życia człowieka. Poradnictwo małżeńskie. Poradnictwo rodzinne. Wymagania stawiane osobom pomagającym.Etyczne aspekty poradnictwa psychologicznego. Ćwiczenia: Podstawowe umiejętności mające zastosowanie w poradnictwie wobec osób w różnym okresie rozwojowym. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: Czabała, Cz. (2016). Poradnictwo psychologiczne a psychoterapia. Roczniki psychologiczne/Annals of psychology. XIX, 3, 519-533 DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rpsych.2016.19.3-4pl Czabała, Cz., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L. (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Pomocne ćwiczenia i interwencje. Warszawa: Fraszka edukacyjna Literatura uzupełniająca: Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały) Kennedy, E., Charles, S.C. (2004). Jak pomagać dobrą radą. Poradnik. Kraków: Wydawnictwo WAM |
|
Uwagi: |
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, praca w parach i grupach. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie listu, materiałów do analizy przykładów 15 Inne formy- Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Link do zespołu na Platformie TEAMS do wykładu i ćwiczeń jest podany dla danej grupy ćwiczeniowej oraz wykładowej w osobnnym sylabusie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski, Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pracy w ramach poradnictwa psychologicznego, poznanie metody oraz jej zastosowania wobec różnych grup wiekowych w obliczu kryzysów rozwojowych. Wykład zakończony będzie egzaminem w formie testowej, pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru. Ocena pozytywna przy 60%+1 poprawnych odpowiedzi; Zaliczenie ćwiczeń:obecność i aktywny udział na zajęciach, przygotowanie przykładowych materiałów psychoedukacyjnych w ramach poradnictwa dla wybranej grupy odbiorców np. nauczycieli, dzieci, studentów do realizacji w ramach pracy zdalnej. |
|
Pełny opis: |
Tematy wykładu: Poradnictwo jako forma pomocy psychologicznej. Różniece między poradnictwem a psychoterapią. Przedmiot, cele, zadania i zasady działalności poradniczej. Porada jako proces. Etapy postępowania poradniczego. Poradnictwo wobec imigrantów zarobkowych. Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych. Obszary poradnictwa w aspekcie cyklu życia człowieka. Poradnictwo małżeńskie. Poradnictwo rodzinne. Wymagania stawiane osobom pomagającym.Etyczne aspekty poradnictwa psychologicznego. Ćwiczenia: Podstawowe umiejętności mające zastosowanie w poradnictwie wobec osób w różnym okresie rozwojowym. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: Czabała, Cz. (2016). Poradnictwo psychologiczne a psychoterapia. Roczniki psychologiczne/Annals of psychology. XIX, 3, 519-533 DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rpsych.2016.19.3-4pl Czabała, Cz., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L. (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Pomocne ćwiczenia i interwencje. Warszawa: Fraszka edukacyjna Literatura uzupełniająca: Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały) Kennedy, E., Charles, S.C. (2004). Jak pomagać dobrą radą. Poradnik. Kraków: Wydawnictwo WAM |
|
Uwagi: |
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, praca w parach i grupach. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie listu, materiałów do analizy przykładów 15 Inne formy- Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Link do zespołu na Platformie TEAMS do wykładu i ćwiczeń jest podany dla danej grupy ćwiczeniowej oraz wykładowej drogą mailowa przez USOS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski, Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pracy w ramach poradnictwa psychologicznego, poznanie metody oraz jej zastosowania wobec różnych grup wiekowych w obliczu kryzysów rozwojowych. Wykład zakończony będzie egzaminem w formie testowej, pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru. Ocena pozytywna przy 60%+1 poprawnych odpowiedzi; Zaliczenie ćwiczeń:obecność i aktywny udział na zajęciach, przygotowanie przykładowych materiałów psychoedukacyjnych w ramach poradnictwa dla wybranej grupy odbiorców np. nauczycieli, dzieci, studentów do realizacji w ramach pracy zdalnej. |
|
Pełny opis: |
Tematy wykładu: Poradnictwo jako forma pomocy psychologicznej. Różniece między poradnictwem a psychoterapią. Przedmiot, cele, zadania i zasady działalności poradniczej. Porada jako proces. Etapy postępowania poradniczego. Poradnictwo wobec imigrantów zarobkowych. Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych. Obszary poradnictwa w aspekcie cyklu życia człowieka. Poradnictwo małżeńskie. Poradnictwo rodzinne. Wymagania stawiane osobom pomagającym.Etyczne aspekty poradnictwa psychologicznego. Ćwiczenia: Podstawowe umiejętności mające zastosowanie w poradnictwie wobec osób w różnym okresie rozwojowym. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: Czabała, Cz. (2016). Poradnictwo psychologiczne a psychoterapia. Roczniki psychologiczne/Annals of psychology. XIX, 3, 519-533 DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rpsych.2016.19.3-4pl Czabała, Cz., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L. (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Pomocne ćwiczenia i interwencje. Warszawa: Fraszka edukacyjna Literatura uzupełniająca: Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały) Kennedy, E., Charles, S.C. (2004). Jak pomagać dobrą radą. Poradnik. Kraków: Wydawnictwo WAM |
|
Uwagi: |
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, praca w parach i grupach. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie listu, materiałów do analizy przykładów 15 Inne formy- Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Link do zespołu na Platformie TEAMS do wykładu i ćwiczeń jest podany dla danej grupy ćwiczeniowej oraz wykładowej w osobnnym sylabusie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Marta Ślaska, Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pracy w ramach poradnictwa psychologicznego, poznanie metody oraz jej zastosowania wobec różnych grup wiekowych w obliczu kryzysów rozwojowych. Wykład zakończony będzie egzaminem w formie testowej, pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru. Ocena pozytywna przy 60%+1 poprawnych odpowiedzi; Zaliczenie ćwiczeń:obecność i aktywny udział na zajęciach, przygotowanie przykładowych materiałów psychoedukacyjnych w ramach poradnictwa dla wybranej grupy odbiorców np. nauczycieli, dzieci, studentów do realizacji w ramach pracy zdalnej. |
|
Pełny opis: |
Tematy wykładu: Poradnictwo jako forma pomocy psychologicznej. Różniece między poradnictwem a psychoterapią. Przedmiot, cele, zadania i zasady działalności poradniczej. Porada jako proces. Etapy postępowania poradniczego. Poradnictwo wobec imigrantów zarobkowych. Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych. Obszary poradnictwa w aspekcie cyklu życia człowieka. Poradnictwo małżeńskie. Poradnictwo rodzinne. Wymagania stawiane osobom pomagającym.Etyczne aspekty poradnictwa psychologicznego. Ćwiczenia: Podstawowe umiejętności mające zastosowanie w poradnictwie wobec osób w różnym okresie rozwojowym. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: Czabała, Cz. (2016). Poradnictwo psychologiczne a psychoterapia. Roczniki psychologiczne/Annals of psychology. XIX, 3, 519-533 DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rpsych.2016.19.3-4pl Czabała, Cz., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L. (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Pomocne ćwiczenia i interwencje. Warszawa: Fraszka edukacyjna Literatura uzupełniająca: Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały) Kennedy, E., Charles, S.C. (2004). Jak pomagać dobrą radą. Poradnik. Kraków: Wydawnictwo WAM |
|
Uwagi: |
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, praca w parach i grupach. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie listu, materiałów do analizy przykładów 15 Inne formy- Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Link do zespołu na Platformie TEAMS do wykładu i ćwiczeń jest podany dla danej grupy ćwiczeniowej oraz wykładowej drogą mailowa przez USOS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Woźniak, Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pracy w ramach poradnictwa psychologicznego, poznanie metody oraz jej zastosowania wobec różnych grup wiekowych w obliczu kryzysów rozwojowych. Wykład zakończony będzie egzaminem w formie testowej, pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru. Ocena pozytywna przy 60%+1 poprawnych odpowiedzi; Zaliczenie ćwiczeń:obecność i aktywny udział na zajęciach, przygotowanie przykładowych materiałów psychoedukacyjnych w ramach poradnictwa dla wybranej grupy odbiorców np. nauczycieli, dzieci, studentów do realizacji w ramach pracy zdalnej. |
|
Pełny opis: |
Tematy wykładu: Poradnictwo jako forma pomocy psychologicznej. Różniece między poradnictwem a psychoterapią. Przedmiot, cele, zadania i zasady działalności poradniczej. Porada jako proces. Etapy postępowania poradniczego. Poradnictwo wobec imigrantów zarobkowych. Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych. Obszary poradnictwa w aspekcie cyklu życia człowieka. Poradnictwo małżeńskie. Poradnictwo rodzinne. Wymagania stawiane osobom pomagającym.Etyczne aspekty poradnictwa psychologicznego. Ćwiczenia: Podstawowe umiejętności mające zastosowanie w poradnictwie wobec osób w różnym okresie rozwojowym. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: Czabała, Cz. (2016). Poradnictwo psychologiczne a psychoterapia. Roczniki psychologiczne/Annals of psychology. XIX, 3, 519-533 DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rpsych.2016.19.3-4pl Czabała, Cz., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L. (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Pomocne ćwiczenia i interwencje. Warszawa: Fraszka edukacyjna Literatura uzupełniająca: Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały) Kennedy, E., Charles, S.C. (2004). Jak pomagać dobrą radą. Poradnik. Kraków: Wydawnictwo WAM |
|
Uwagi: |
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, praca w parach i grupach. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie listu, materiałów do analizy przykładów 15 Inne formy- Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Link do zespołu na Platformie TEAMS do wykładu i ćwiczeń jest podany dla danej grupy ćwiczeniowej oraz wykładowej drogą mailowa przez USOS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.