Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prowadzenie szkoleń

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-PRS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prowadzenie szkoleń
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psyochologia społeczna, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna rodzaje szkoleń, etapy cyklu szkoleniowego, reguły tworzenia scenariusza szkolenia, aktywizujące metody prowadzenia szkoleń i warsztatów.

Umiejętności

Potrafi zaprojektować scenariusz szkolenia, w którym uwzględnia: dobór celów szkoleniowych do potrzeb grupy, dobór metod szkoleniowych do potrzeb grupy i celów szkolenia.

Kompetencje społeczne

Potrafi krytycznie podejść do siebie i innych w roli trenera, ma świadomość swoich mocnych i słabych stron.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Karolina Konopka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

ocena fragmentów scenariusza warsztatu, test wiadomości, analiza prowadzenia warsztatu

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice

2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń

3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się

4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu

5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej

6. Formułowanie celów szkoleniowych i przygotowanie oraz realizacja szkolenia

7. Certyfikacja trenerska

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V)

Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS

Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4 i 5)

Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2)

Uwagi:

metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusja w całej grupie i w podgrupach, ćwiczenia indywidualne i w zespołach

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do testu 15

ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

ocena fragmentów scenariusza warsztatu, test wiadomości, analiza prowadzenia warsztatu

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice

2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń

3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się

4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu

5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej

6. Formułowanie celów szkoleniowych i przygotowanie oraz realizacja szkolenia

7. Certyfikacja trenerska

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V)

Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS

Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4 i 5)

Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2)

Uwagi:

metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusja w całej grupie i w podgrupach, ćwiczenia indywidualne i w zespołach

Godziny kontaktowe 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 40

Przygotowanie się do testu 20

ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Karolina Konopka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena fragmentów scenariusza szkolenia

- test wiadomości (w aplikacji Teams)

- analiza prowadzenia szkolenia

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice

2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń

3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się

4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu

5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej

6. Formułowanie celów szkoleniowych i przygotowanie oraz realizacja szkolenia

7. Certyfikacja trenerska

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V, Rozdział VIII - od s. 254)

Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS

Rae, L. (2006/2012). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4,5, r.6 - dla chętnych)

Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2)

Literatura uzupełniająca

Balcerak, A. & Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Sopot: GWP.

Colvin. C.R. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator.

Fortuna, P. (2011). Perswazja w pracy trenera czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń. Sopot: GWP.

Kirkpatrick, D. L. (2004). Ocena efektywności szkoleń. Warszawa: Studio EMKA

Kopijer, P. (2011). Kompendium zarządzania szkoleniami. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica

Matras, J., Żak, R. (2018). Trener w rolach głównych. Podręcznik pracy trenera. Warszawa PWN

Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC

Torój, M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Sopot: GWP

Woźniak, J. (2014). Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji. Gdańsk: GWP.

Vopel, K. (2004). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ

Uwagi:

Link do zespołu w aplikacji Teams

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0cbe3db2ce584de2837acf72bd9de501%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1bf10d57-5191-4460-8859-efdd4a9ff23d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone on-line. Materiały do zajęć będą sukcesywnie umieszczane w plikach zespołu. Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, prace indywidualne, prace w małych grupach).

Nakład pracy studenta/studentki:

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do zajęć, lektura 15

Przygotowanie scenariusza szkolenia 15

Przygotowanie się do testu 15

ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Dobrenko
Prowadzący grup: Kamila Dobrenko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena scenariusza szkolenia przygotowanego w trakcie kursu

- test wiadomości

- analiza scenariusza i prowadzenia krótkiej symulacji szkolenia

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice

2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń

3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się

4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu

5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej

6. Formułowanie celów szkoleniowych i przygotowanie oraz realizacja szkolenia

7. Certyfikacja trenerska

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

 Clark R. C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator.

Rozdz. 3 Treści omówione to nie znaczy treści przyswojone (str. 63-79)

Rozdz. 7 Dopasuj do odbiorców (str. 147-166)

Rozdz. 10 Zwiększaj korzyści płynące z ćwiczeń (str. 205-228)

 Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator

Rozdz. IV Trener w akcji (str. 83-119)

Rozdz. VI Sytuacje trudne w pracy trenera (str. 165-223)

Rozdział VIII Po szkoleniu… (od str. 254-262)

 Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (str. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS

 Łaguna, M. (2008). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Rozdz. 3 Metody prowadzenia zajęć (str.138-187)

 Rea, L. (2019). Planowanie i projektowanie szkoleń. Łódź: Wydawnictwo Nieoczywiste.

Rozdz. 1 Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS) (str.13-29)

Rozdz. 4 Projektowanie programu szkoleniowo-rozwojowego (str.72-87)

Rozdz. 7 Szkolenia poza miejscem pracy (str. 112-132)

Literatura uzupełniająca, pozostałe fragmenty:

Clark R. C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator

Łaguna, M. (2008). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Uwagi:

LINK do zespołu TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aLxwf6O-wdJIDMFXy3KV9Px0R9R7RneCGcWMziEiEzSs1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=932e6b2b-4750-4ffe-8aeb-399583925d9d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA:

mini wykłady

ćwiczenia

analiza przygotowanych przez studentów scenariuszy szkoleń

praca w grupach

Nakład pracy studenta 3 ECTS:

30 godz. pracy w trakcie zajęć

30 godz. studiowanie literatury

20 godz. przygotowanie scenariusza szkolenia i jego analiza

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)