Prowadzenie szkoleń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prowadzenie szkoleń |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psyochologia społeczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna rodzaje szkoleń, etapy cyklu szkoleniowego, reguły tworzenia scenariusza szkolenia, aktywizujące metody prowadzenia szkoleń i warsztatów. Umiejętności Potrafi zaprojektować scenariusz szkolenia, w którym uwzględnia: dobór celów szkoleniowych do potrzeb grupy, dobór metod szkoleniowych do potrzeb grupy i celów szkolenia. Kompetencje społeczne Potrafi krytycznie podejść do siebie i innych w roli trenera, ma świadomość swoich mocnych i słabych stron. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Karolina Konopka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ocena fragmentów scenariusza warsztatu, test wiadomości, analiza prowadzenia warsztatu |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice 2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń 3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się 4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu 5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej 6. Formułowanie celów szkoleniowych i przygotowanie oraz realizacja szkolenia 7. Certyfikacja trenerska |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V) Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4 i 5) Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2) |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusja w całej grupie i w podgrupach, ćwiczenia indywidualne i w zespołach Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do testu 15 ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ocena fragmentów scenariusza warsztatu, test wiadomości, analiza prowadzenia warsztatu |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice 2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń 3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się 4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu 5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej 6. Formułowanie celów szkoleniowych i przygotowanie oraz realizacja szkolenia 7. Certyfikacja trenerska |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V) Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4 i 5) Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2) |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusja w całej grupie i w podgrupach, ćwiczenia indywidualne i w zespołach Godziny kontaktowe 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 40 Przygotowanie się do testu 20 ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Karolina Konopka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena fragmentów scenariusza szkolenia - test wiadomości (w aplikacji Teams) - analiza prowadzenia szkolenia |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice 2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń 3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się 4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu 5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej 6. Formułowanie celów szkoleniowych i przygotowanie oraz realizacja szkolenia 7. Certyfikacja trenerska |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V, Rozdział VIII - od s. 254) Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS Rae, L. (2006/2012). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4,5, r.6 - dla chętnych) Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2) Literatura uzupełniająca Balcerak, A. & Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Sopot: GWP. Colvin. C.R. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator. Fortuna, P. (2011). Perswazja w pracy trenera czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń. Sopot: GWP. Kirkpatrick, D. L. (2004). Ocena efektywności szkoleń. Warszawa: Studio EMKA Kopijer, P. (2011). Kompendium zarządzania szkoleniami. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica Matras, J., Żak, R. (2018). Trener w rolach głównych. Podręcznik pracy trenera. Warszawa PWN Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC Torój, M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Sopot: GWP Woźniak, J. (2014). Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji. Gdańsk: GWP. Vopel, K. (2004). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w aplikacji Teams https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0cbe3db2ce584de2837acf72bd9de501%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1bf10d57-5191-4460-8859-efdd4a9ff23d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone on-line. Materiały do zajęć będą sukcesywnie umieszczane w plikach zespołu. Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, prace indywidualne, prace w małych grupach). Nakład pracy studenta/studentki: Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć, lektura 15 Przygotowanie scenariusza szkolenia 15 Przygotowanie się do testu 15 ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena scenariusza szkolenia przygotowanego w trakcie kursu - test wiadomości - analiza scenariusza i prowadzenia krótkiej symulacji szkolenia |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice 2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń 3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się 4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu 5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej 6. Formułowanie celów szkoleniowych i przygotowanie oraz realizacja szkolenia 7. Certyfikacja trenerska |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Clark R. C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator. Rozdz. 3 Treści omówione to nie znaczy treści przyswojone (str. 63-79) Rozdz. 7 Dopasuj do odbiorców (str. 147-166) Rozdz. 10 Zwiększaj korzyści płynące z ćwiczeń (str. 205-228) Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator Rozdz. IV Trener w akcji (str. 83-119) Rozdz. VI Sytuacje trudne w pracy trenera (str. 165-223) Rozdział VIII Po szkoleniu… (od str. 254-262) Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (str. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS Łaguna, M. (2008). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdz. 3 Metody prowadzenia zajęć (str.138-187) Rea, L. (2019). Planowanie i projektowanie szkoleń. Łódź: Wydawnictwo Nieoczywiste. Rozdz. 1 Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS) (str.13-29) Rozdz. 4 Projektowanie programu szkoleniowo-rozwojowego (str.72-87) Rozdz. 7 Szkolenia poza miejscem pracy (str. 112-132) Literatura uzupełniająca, pozostałe fragmenty: Clark R. C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator Łaguna, M. (2008). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
LINK do zespołu TEAMS https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aLxwf6O-wdJIDMFXy3KV9Px0R9R7RneCGcWMziEiEzSs1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=932e6b2b-4750-4ffe-8aeb-399583925d9d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA: mini wykłady ćwiczenia analiza przygotowanych przez studentów scenariuszy szkoleń praca w grupach Nakład pracy studenta 3 ECTS: 30 godz. pracy w trakcie zajęć 30 godz. studiowanie literatury 20 godz. przygotowanie scenariusza szkolenia i jego analiza |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.