Prospołeczność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PRP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prospołeczność |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psyochologia społeczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna definicje prospołeczności, altruizmu, zachowań pomocnych. Wie, w jaki sposób przebiega rozwój zachowań prospołecznych. Zna mechanizmy i procesy emocjonalne zaangażowane w aktywność prospołeczną. Jest w stanie opisać czynniki indywidualne i kulturowe kształtujące zachowania prospołeczne. Potrafi wymienić i scharakteryzować motywacje prospołeczne Zna metody pomiaru zachowań prospołecznych. Umiejętności Umie zanalizować tekst naukowy, artykuł, raport z badań w języku polskim i angielskim. Kompetencje społeczne - |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Rajchert | |
Prowadzący grup: | Joanna Rajchert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Jak można wzmacniać więzi społeczne? Jak rozwijać prospołeczne zachowania? Kurs ten omawia współczesne podejście do zjawiska zachowań prospołecznych. W trakcie zajęć omówione zostaną najważniejsze podejścia z dziedziny psychologii rozwojowej i społecznej dotyczące zachowań i motywacji prospołecznych. Celem zajęć będzie wprowadzenie studentów w tematykę zachowań prospołecznych. W trakcie pierwszych wykładów studenci nauczą się identyfikować różne formy zachowań prospołecznych, a w kolejnych poszerzą swoją wiedzę na temat różnych perspektyw wyjaśniających te zachowania. Uczestnicy zajęć dowiedzą się także w jaki sposób mierzyć zachowania prospołeczne. Omówione zostaną także sytuacyjne, emocjonalne i osobowościowe czynniki, które hamują lub wzmacniają prawdopodobieństwo wystąpienia tychże zachowań. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane nie tylko z zachowaniem ale i z procesami motywacyjnymi leżącymi u podstaw prospołeczności oraz moralnością. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do zajęć – definicje i zagadnienia Formy zachowań prospołecznych Różnice indywidualne w pomaganiu Perspektywa kulturowa Pomiar zachowań prospołecznych Procesy emocjonalne i mechanizmy poznawcze zaangażowane w powstawanie zachowań prospołecznych Teorie wyjaśniające powstawanie zachowań prospołecznych, m.in. teoria pobudzenia – bilansu, model decyzyjny, teoria norm, modele ewolucyjne Osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowania prospołeczności Motywacje i orientacje prospołeczne Rozwój zachowań prospołecznych Moralność |
|
Literatura: |
Bierhoff, H.W. (2002). Prosocial behavior. Hove: Psychology Press. Clark, D. (2005). Zachowania prospołeczne i antyspołeczne. Gdańsk: GWP Hoffman M. (1990). Empatia a aktywność prospołeczna [w;] J. Reykowski, N. Eisenberg, E. Staub (red.), Indywidualne i społeczne wyznaczniki wartościowania (s. 77 – 97). Wrocław: Ossolineum. Karyłowski, J. (1978). O dwóch typach mechanizmów regulacji czynności prospołecznych. Zaangażowanie osobiste vs. pozaosobiste, W: J. Reykowski (Red.), Teoria osobowości a zachowania prospołeczne (ss. 59-91). Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN. Karyłowski, J. (1982). O dwóch typach altruizmu. Badania nad endo- i egzocentrycznymi źródłami podejmowania bezinteresownych działań na rzecz innych ludzi. Wrocław: Ossolineum Reykowski, J. (1986). Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość. Warszawa: PWN. Szuster, A. (2002). Orientacje prospołeczne a preferowanie wartości (w kategoryzacji Shaloma Schwarza) W: M. Lewicka J. Grzelak (Red.), Jednostka i społeczeństwo (ss. 199 – 215).Gdańsk: GWP Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu Warszawa: Wydawnictwo Instytutu PAN DeWall, F. (2006). Primates and philosophers. How morality evolved. Princeton and Oxford: Princeton University Press. Eisenberg, N i Mussen, P.H. (1997). The roots of prosocial behavior in children. Cambridge: Cambridge University Press. Fletchenhauer, D., Flache, A., Buunk, B. i Lindenberg, S. (2006). Solidarity and prosocial behavior. An integration of sociological and psychological perspectives. NY: Springer. |
|
Uwagi: |
Zajęcia od 12.03 prowadzone są w formie zdalnej - wkłady 4 i 5 zmiaeszczono na GoogleClasroom - kod: 3q527oa wraz z komentarzem i slajdami oraz materiałami dodatkowymi (filmami). Wykład 6 i kolejne realizowane są przez aplikację zoom w formie webinary ale slajdy do wykładów będą nadal publikowane na googleclassroom. Od 26.04 zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w czwartki o godzinie 9.50 z wykorzystaniem platformy Teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie”. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Zakrzewska-Olędzka | |
Prowadzący grup: | Dominika Zakrzewska-Olędzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Jak można wzmacniać więzi społeczne? Jak rozwijać prospołeczne zachowania? Kurs ten omawia współczesne podejście do zjawiska zachowań prospołecznych. W trakcie zajęć omówione zostaną najważniejsze podejścia z dziedziny psychologii rozwojowej i społecznej dotyczące zachowań i motywacji prospołecznych. Celem zajęć będzie wprowadzenie studentów w tematykę zachowań prospołecznych. W trakcie pierwszych wykładów studenci nauczą się identyfikować różne formy zachowań prospołecznych, a w kolejnych poszerzą swoją wiedzę na temat różnych perspektyw wyjaśniających te zachowania. Uczestnicy zajęć dowiedzą się także w jaki sposób mierzyć zachowania prospołeczne. Omówione zostaną także sytuacyjne, emocjonalne i osobowościowe czynniki, które hamują lub wzmacniają prawdopodobieństwo wystąpienia tychże zachowań. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane nie tylko z zachowaniem ale i z procesami motywacyjnymi leżącymi u podstaw prospołeczności oraz planowaniem i realizacją inicjatyw prospołecznych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wprowadzenie do zajęć – definicje i zagadnienia Formy zachowań prospołecznych Różnice indywidualne w pomaganiu Perspektywa kulturowa Pomiar zachowań prospołecznych Procesy emocjonalne i mechanizmy poznawcze zaangażowane w powstawanie zachowań prospołecznych Osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowania prospołeczności Motywacje i orientacje prospołeczne Rozwój zachowań prospołecznych Planowanie i realizacja działań prospołecznych |
|
Literatura: |
Bierhoff, H.W. (2002). Prosocial behavior. Hove: Psychology Press. Clark, D. (2005). Zachowania prospołeczne i antyspołeczne. Gdańsk: GWP Hoffman M. (1990). Empatia a aktywność prospołeczna [w;] J. Reykowski, N. Eisenberg, E. Staub (red.), Indywidualne i społeczne wyznaczniki wartościowania (s. 77 – 97). Wrocław: Ossolineum. Karyłowski, J. (1978). O dwóch typach mechanizmów regulacji czynności prospołecznych. Zaangażowanie osobiste vs. pozaosobiste, W: J. Reykowski (Red.), Teoria osobowości a zachowania prospołeczne (ss. 59-91). Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN. Karyłowski, J. (1982). O dwóch typach altruizmu. Badania nad endo- i egzocentrycznymi źródłami podejmowania bezinteresownych działań na rzecz innych ludzi. Wrocław: Ossolineum Reykowski, J. (1986). Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość. Warszawa: PWN. Szuster, A. (2002). Orientacje prospołeczne a preferowanie wartości (w kategoryzacji Shaloma Schwarza) W: M. Lewicka J. Grzelak (Red.), Jednostka i społeczeństwo (ss. 199 – 215).Gdańsk: GWP Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu Warszawa: Wydawnictwo Instytutu PAN DeWall, F. (2006). Primates and philosophers. How morality evolved. Princeton and Oxford: Princeton University Press. Eisenberg, N i Mussen, P.H. (1997). The roots of prosocial behavior in children. Cambridge: Cambridge University Press. Fletchenhauer, D., Flache, A., Buunk, B. i Lindenberg, S. (2006). Solidarity and prosocial behavior. An integration of sociological and psychological perspectives. NY: Springer. |
|
Uwagi: |
Zajęcia od 12.03 prowadzone są w formie zdalnej w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów, z wykorzystaniem platformy MS Teams i Zoom oraz poprzez zadania zlecane studentom zdalnie z wykorzystaniem Google Docs i poczty elektronicznej. Harmonogram i materiały do zajęć przesłane drogą mailową. Zaliczenie przedmiotu na podstawie prac pisemnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Rajchert | |
Prowadzący grup: | Dominika Zakrzewska-Olędzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Rajchert | |
Prowadzący grup: | Joanna Rajchert | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amZG9-Hy7eGRCwGKxrIl6Xb86KwQ4OSel7MWVnGEWLZc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=47a33a65-ab1c-4eaa-987c-f29ab0fa6a38&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Jak można wzmacniać więzi społeczne? Jak rozwijać prospołeczne zachowania? Kurs ten omawia współczesne podejście do zjawiska zachowań prospołecznych. W trakcie zajęć omówione zostaną najważniejsze podejścia z dziedziny psychologii rozwojowej i społecznej dotyczące zachowań i motywacji prospołecznych. Celem zajęć będzie wprowadzenie studentów w tematykę zachowań prospołecznych. W trakcie pierwszych wykładów studenci nauczą się identyfikować różne formy zachowań prospołecznych, a w kolejnych poszerzą swoją wiedzę na temat różnych perspektyw wyjaśniających te zachowania. Uczestnicy zajęć dowiedzą się także w jaki sposób mierzyć zachowania prospołeczne. Omówione zostaną także sytuacyjne, emocjonalne i osobowościowe czynniki, które hamują lub wzmacniają prawdopodobieństwo wystąpienia tychże zachowań. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane nie tylko z zachowaniem ale i z procesami motywacyjnymi leżącymi u podstaw prospołeczności oraz moralnością. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do zajęć – definicje i zagadnienia Formy zachowań prospołecznych Różnice indywidualne w pomaganiu Perspektywa kulturowa Pomiar zachowań prospołecznych Procesy emocjonalne i mechanizmy poznawcze zaangażowane w powstawanie zachowań prospołecznych Teorie wyjaśniające powstawanie zachowań prospołecznych, m.in. teoria pobudzenia – bilansu, model decyzyjny, teoria norm, modele ewolucyjne Osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowania prospołeczności Motywacje i orientacje prospołeczne Rozwój zachowań prospołecznych Moralność |
|
Literatura: |
Bierhoff, H.W. (2002). Prosocial behavior. Hove: Psychology Press. Clark, D. (2005). Zachowania prospołeczne i antyspołeczne. Gdańsk: GWP Hoffman M. (1990). Empatia a aktywność prospołeczna [w;] J. Reykowski, N. Eisenberg, E. Staub (red.), Indywidualne i społeczne wyznaczniki wartościowania (s. 77 – 97). Wrocław: Ossolineum. Karyłowski, J. (1978). O dwóch typach mechanizmów regulacji czynności prospołecznych. Zaangażowanie osobiste vs. pozaosobiste, W: J. Reykowski (Red.), Teoria osobowości a zachowania prospołeczne (ss. 59-91). Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN. Karyłowski, J. (1982). O dwóch typach altruizmu. Badania nad endo- i egzocentrycznymi źródłami podejmowania bezinteresownych działań na rzecz innych ludzi. Wrocław: Ossolineum Reykowski, J. (1986). Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość. Warszawa: PWN. Szuster, A. (2002). Orientacje prospołeczne a preferowanie wartości (w kategoryzacji Shaloma Schwarza) W: M. Lewicka J. Grzelak (Red.), Jednostka i społeczeństwo (ss. 199 – 215).Gdańsk: GWP Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu Warszawa: Wydawnictwo Instytutu PAN DeWall, F. (2006). Primates and philosophers. How morality evolved. Princeton and Oxford: Princeton University Press. Eisenberg, N i Mussen, P.H. (1997). The roots of prosocial behavior in children. Cambridge: Cambridge University Press. Fletchenhauer, D., Flache, A., Buunk, B. i Lindenberg, S. (2006). Solidarity and prosocial behavior. An integration of sociological and psychological perspectives. NY: Springer. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są stacjonarnie, ale materiały do zajęć są dostępne przez Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amZG9-Hy7eGRCwGKxrIl6Xb86KwQ4OSel7MWVnGEWLZc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=47a33a65-ab1c-4eaa-987c-f29ab0fa6a38&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.