Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne aspekty chorób somatycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-PAC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne aspekty chorób somatycznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Podczas zajęć student poznaje problematykę psychologicznych aspektów chorób przewlekłych somatycznych, w tym udział czynników psychicznych i psychologicznych w pojawianiu się i utrzymywaniu chorób somatycznych, przebiegu leczenia oraz rehabilitacji, a także psychologicznych aspektów zmagania się z przewlekłą chorobą somatyczną oraz form pomocy psychologicznej chorującym, rodzinom i personelowi medycznemu.

Przedstawione zostaną teorie, wyniki badań oraz przykłady pacjentów i metod wsparcia.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Wpływ przewlekłej choroby somatycznej na funkcjonowanie psychospołeczne jednostki.

2. Psychosomatyka. Mechanizmy emocjonalne w zaburzeniach somatycznych. Stres a choroba; choroba jako sytuacja stresowa.

3. Diagnoza psychologiczna chorych somatycznie- cele, narzędzia oraz zadania psychologa klinicznego.

4. Pomoc psychologiczna w chorobach somatycznych. Diagnoza potrzeb. Rodzaje pomocy.

5. Zjawisko bólu i metody pomocy pacjentom.

6. Problematyka szkoleń i doskonalenia podstawowych umiejętności psychoterapeutycznych (superwizja, grupy Balinta, kursy specjalizacyjne)

Ćwiczenia:

1. Epidemiologia chorób somatycznych wśród populacji dorosłych Polaków.

2. Czynniki psychospołeczne wpływające na rozwój choroby oraz sposoby radzenia sobie z chorobą.

3. Wsparcie osób chorych przewlekle, znaczenie psychoedukacji.

4. Zaburzenia psychiczne w przebiegu chorób somatycznych.

5. Podstawowe zasady udzielania wyjaśnień oraz przekazywania „złych wiadomości”.

6. Wybrane metody psychoterapeutyczne wykorzystywane pracy z chorymi somatycznie (metody relaksacji, wizualizacja, podejście Simontona, RTZ, terapeutyczne wykorzystanie rysunku, terapeutyczne wykorzystanie muzyki).

7. Specyfika wybranych chorób somatycznych oraz ich znaczenie dla funkcjonowania psychospołecznego jednostki.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN

De Walden- Gałuszko K. (2011). Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL

Jakubowska- Winecka A., Włodarczyk D. (2007). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL

Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin

Szymborski J. (red.) (2012). Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa. Tom II BIP_POZ_Zdrowie_publiczne_i_polityka_ludnosciowa_2012

Tylka J. (2000). Psychosomatyka. Warszawa: Wydawnictwo UKSW

Zabłocka-Zytka, L., (2010) „Rola wsparcia społecznego w zmaganiu się z chorobą nowotworową.” W: E. Zasępa (red.) Gdy myślę choroba...Gdy myślę niepełnosprawność...Choroba, niepełnosprawność, cierpienieoraz postawy wobec nich.W teorii i badaniach. Warszawa: APS

Zabłocka-Żytka, L. (2013). Zrozumieć pacjenta. Stres choroby przewlekłej i sposoby radzenia sobie na przykładzie pacjentek z rakiem piersi. W: B. Zasępa (red.). Doświadczenie choroby i niepełnosprawności (s.109-124). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Zabłocka-Żytka, L. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie. W: Cz. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.). (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Literatura uzupełniająca:

Basińska, M. ,B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J.,K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ

Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych.Vizja Press

Bidzan M. (2010). Niepłodność w ujęciu Bio-Psycho-Społecznym. Warszawa:Wydawnictwo IMPULS

Rymaszewska, J., Dudek, D. (2009). Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych. Praktyczne wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne. Gdańsk: VIA Medica

Efekty uczenia się:

Wiedza

Wskazuje teorie wykorzystywane w definiowaniu zdrowia somatycznego oraz choroby, czynników choroby oraz związku somatyki z psychiką.

Wskazuje i charakteryzuje metody pomocy psychologicznej stosowane wobec osób chorych somatycznie oraz zasady wprowadzania tych metod.

Objaśnia specyfikę wybranych chorób somatycznych oraz ich wpływ na psychospołeczne funkcjonowania chorego i jego rodziny.

Umiejętności

Diagnozuje potrzeby osoby chorej przewlekle somatycznie i jej rodziny.

Adekwatnie do potrzeb chorego planuje i organizuje pomoc psychologiczną z uwzględnieniem poznanych metod oraz zasad ich stosowania.

Wykorzystuje adekwatne formy komunikacji z chorym rodzinom oraz personelem medycznym.

Łączy wiedzę z obszaru psychosomatyki i innych obszarów psychologii klinicznej np. zaburzeń psychicznych w pracy z osobą chorą somatycznie.

Planuje oraz organizuje edukację prozdrowotną oraz wśród chorych, ich rodzin oraz personelu medycznego.

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na potrzeby i trudności chorych i ich rodzin.

Organizuje pomoc zgodnie z zasadami etycznymi.

Planuje karierę w oparciu o wiedzę dotyczącą szkoleń.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: obecność i aktywność na ćwiczeniach; zaliczenie wejściówek z podanej literatury na kolejnych pięciu zajęciach ćwiczeniowych oraz prezentacja dotycząca psychologicznych aspektów wybranej choroby przewlekłej.

Wykłady- egzamin, test z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru. Zalicza 60%+1

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Zabłocka-Żytka
Prowadzący grup: Lidia Zabłocka-Żytka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Zabłocka-Żytka
Prowadzący grup: Lidia Zabłocka-Żytka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Zabłocka-Żytka
Prowadzący grup: Lidia Zabłocka-Żytka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Podczas zajęć student poznaje problematykę psychologicznych aspektów chorób przewlekłych somatycznych, w tym udział czynników psychicznych i psychologicznych w pojawianiu się i utrzymywaniu chorób somatycznych, przebiegu leczenia oraz rehabilitacji, a także psychologicznych aspektów zmagania się z przewlekłą chorobą somatyczną oraz form pomocy psychologicznej chorującym, rodzinom i personelowi medycznemu.

Przedstawione zostaną teorie, wyniki badań oraz przykłady pacjentów i metod wsparcia.

Wykład kończy się egzaminem- test z pytaniami zamkniętymi, jednokrotnego wyboru. Zaliczenie pozytywne jeśli na min 60%+1 poprawnych odpowiedzi.

Zaliczenie ćwiczeń: aktywna obecność, zaliczone wejściówki oraz prezentacja wybranej choroby.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Wpływ przewlekłej choroby somatycznej na funkcjonowanie psychospołeczne jednostki.

2. Psychosomatyka. Mechanizmy emocjonalne w zaburzeniach somatycznych. Stres a choroba; choroba jako sytuacja stresowa.

3. Diagnoza psychologiczna chorych somatycznie- cele, narzędzia oraz zadania psychologa klinicznego.

4. Pomoc psychologiczna w chorobach somatycznych. Diagnoza potrzeb. Rodzaje pomocy.

5. Zjawisko bólu i metody pomocy pacjentom.

6. Problematyka szkoleń i doskonalenia podstawowych umiejętności psychoterapeutycznych (superwizja, grupy Balinta, kursy specjalizacyjne)

Ćwiczenia:

1. Epidemiologia chorób somatycznych wśród populacji dorosłych Polaków.

2. Czynniki psychospołeczne wpływające na rozwój choroby oraz sposoby radzenia sobie z chorobą.

3. Wsparcie osób chorych przewlekle, znaczenie psychoedukacji.

4. Zaburzenia psychiczne w przebiegu chorób somatycznych.

5. Podstawowe zasady udzielania wyjaśnień oraz przekazywania „złych wiadomości”.

6. Wybrane metody psychoterapeutyczne wykorzystywane pracy z chorymi somatycznie (metody relaksacji, wizualizacja, podejście Simontona, RTZ, terapeutyczne wykorzystanie rysunku, terapeutyczne wykorzystanie muzyki).

7. Specyfika wybranych chorób somatycznych oraz ich znaczenie dla funkcjonowania psychospołecznego jednostki.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN

De Walden- Gałuszko K. (2011). Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL

Jakubowska- Winecka A., Włodarczyk D. (2007). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL

Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin

Szymborski J. (red.) (2012). Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa. Tom II BIP_POZ_Zdrowie_publiczne_i_polityka_ludnosciowa_2012

Tylka J. (2000). Psychosomatyka. Warszawa: Wydawnictwo UKSW

Zabłocka-Zytka, L., (2010) „Rola wsparcia społecznego w zmaganiu się z chorobą nowotworową.” W: E. Zasępa (red.) Gdy myślę choroba...Gdy myślę niepełnosprawność...Choroba, niepełnosprawność, cierpienieoraz postawy wobec nich.W teorii i badaniach. Warszawa: APS

Zabłocka-Żytka, L. (2013). Zrozumieć pacjenta. Stres choroby przewlekłej i sposoby radzenia sobie na przykładzie pacjentek z rakiem piersi. W: B. Zasępa (red.). Doświadczenie choroby i niepełnosprawności (s.109-124). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Zabłocka-Żytka, L. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie. W: Cz. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.). (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Literatura uzupełniająca:

Basińska, M. ,B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J.,K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ

Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych.Vizja Press

Bidzan M. (2010). Niepłodność w ujęciu Bio-Psycho-Społecznym. Warszawa:Wydawnictwo IMPULS

Rymaszewska, J., Dudek, D. (2009). Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych. Praktyczne wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne. Gdańsk: VIA Medica

Uwagi:

zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem wykładu, prezentacji, studium przypadku, pracy grupowej.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do egzaminu 30

Przygotowanie referatu, prezentacji multimedialnej, studium przypadku 30

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia prowadzone będą na platformie TEAMS. Do wykładu i dla grup ćwiczeniowych są przygotowane zespoły, do których studenci są proszeni dołączyć. Informacje o linkach są odpowiednio w zakładce wykład/ćwiczenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Zabłocka-Żytka
Prowadzący grup: Lidia Zabłocka-Żytka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Podczas zajęć student poznaje problematykę psychologicznych aspektów chorób przewlekłych somatycznych, w tym udział czynników psychicznych i psychologicznych w pojawianiu się i utrzymywaniu chorób somatycznych, przebiegu leczenia oraz rehabilitacji, a także psychologicznych aspektów zmagania się z przewlekłą chorobą somatyczną oraz form pomocy psychologicznej chorującym, rodzinom i personelowi medycznemu.

Przedstawione zostaną teorie, wyniki badań oraz przykłady pacjentów i metod wsparcia.

Wykład kończy się egzaminem- test z pytaniami zamkniętymi, jednokrotnego wyboru. Zaliczenie pozytywne jeśli na min 60%+1 poprawnych odpowiedzi.

Zaliczenie ćwiczeń: aktywna obecność, zaliczone wejściówki oraz prezentacja wybranej choroby.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Wpływ przewlekłej choroby somatycznej na funkcjonowanie psychospołeczne jednostki.

2. Psychosomatyka. Mechanizmy emocjonalne w zaburzeniach somatycznych. Stres a choroba; choroba jako sytuacja stresowa.

3. Diagnoza psychologiczna chorych somatycznie- cele, narzędzia oraz zadania psychologa klinicznego.

4. Pomoc psychologiczna w chorobach somatycznych. Diagnoza potrzeb. Rodzaje pomocy.

5. Zjawisko bólu i metody pomocy pacjentom.

6. Problematyka szkoleń i doskonalenia podstawowych umiejętności psychoterapeutycznych (superwizja, grupy Balinta, kursy specjalizacyjne)

Ćwiczenia:

1. Epidemiologia chorób somatycznych wśród populacji dorosłych Polaków.

2. Czynniki psychospołeczne wpływające na rozwój choroby oraz sposoby radzenia sobie z chorobą.

3. Wsparcie osób chorych przewlekle, znaczenie psychoedukacji.

4. Zaburzenia psychiczne w przebiegu chorób somatycznych.

5. Podstawowe zasady udzielania wyjaśnień oraz przekazywania „złych wiadomości”.

6. Wybrane metody psychoterapeutyczne wykorzystywane pracy z chorymi somatycznie (metody relaksacji, wizualizacja, podejście Simontona, RTZ, terapeutyczne wykorzystanie rysunku, terapeutyczne wykorzystanie muzyki).

7. Specyfika wybranych chorób somatycznych oraz ich znaczenie dla funkcjonowania psychospołecznego jednostki.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN

De Walden- Gałuszko K. (2011). Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL

Jakubowska- Winecka A., Włodarczyk D. (2007). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL

Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin

Szymborski J. (red.) (2012). Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa. Tom II BIP_POZ_Zdrowie_publiczne_i_polityka_ludnosciowa_2012

Tylka J. (2000). Psychosomatyka. Warszawa: Wydawnictwo UKSW

Zabłocka-Zytka, L., (2010) „Rola wsparcia społecznego w zmaganiu się z chorobą nowotworową.” W: E. Zasępa (red.) Gdy myślę choroba...Gdy myślę niepełnosprawność...Choroba, niepełnosprawność, cierpienieoraz postawy wobec nich.W teorii i badaniach. Warszawa: APS

Zabłocka-Żytka, L. (2013). Zrozumieć pacjenta. Stres choroby przewlekłej i sposoby radzenia sobie na przykładzie pacjentek z rakiem piersi. W: B. Zasępa (red.). Doświadczenie choroby i niepełnosprawności (s.109-124). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Zabłocka-Żytka, L. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie. W: Cz. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.). (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Literatura uzupełniająca:

Basińska, M. ,B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J.,K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ

Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych.Vizja Press

Bidzan M. (2010). Niepłodność w ujęciu Bio-Psycho-Społecznym. Warszawa:Wydawnictwo IMPULS

Rymaszewska, J., Dudek, D. (2009). Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych. Praktyczne wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne. Gdańsk: VIA Medica

Uwagi:

zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem wykładu, prezentacji, studium przypadku, pracy grupowej.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do egzaminu 30

Przygotowanie referatu, prezentacji multimedialnej, studium przypadku 30

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia prowadzone będą na platformie TEAMS. Do wykładu i dla grup ćwiczeniowych są przygotowane zespoły, do których studenci są proszeni dołączyć. Informacje o linkach są odpowiednio w zakładce wykład/ćwiczenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Zabłocka-Żytka
Prowadzący grup: Lidia Zabłocka-Żytka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Zabłocka-Żytka
Prowadzący grup: Lidia Zabłocka-Żytka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Lidia Zabłocka-Żytka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)