Psychologiczne aspekty chorób somatycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-PAC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne aspekty chorób somatycznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student poznaje problematykę psychologicznych aspektów chorób przewlekłych somatycznych, w tym udział czynników psychicznych i psychologicznych w pojawianiu się i utrzymywaniu chorób somatycznych, przebiegu leczenia oraz rehabilitacji, a także psychologicznych aspektów zmagania się z przewlekłą chorobą somatyczną oraz form pomocy psychologicznej chorującym, rodzinom i personelowi medycznemu. Przedstawione zostaną teorie, wyniki badań oraz przykłady pacjentów i metod wsparcia. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wpływ przewlekłej choroby somatycznej na funkcjonowanie psychospołeczne jednostki. 2. Psychosomatyka. Mechanizmy emocjonalne w zaburzeniach somatycznych. Stres a choroba; choroba jako sytuacja stresowa. 3. Diagnoza psychologiczna chorych somatycznie- cele, narzędzia oraz zadania psychologa klinicznego. 4. Pomoc psychologiczna w chorobach somatycznych. Diagnoza potrzeb. Rodzaje pomocy. 5. Zjawisko bólu i metody pomocy pacjentom. 6. Problematyka szkoleń i doskonalenia podstawowych umiejętności psychoterapeutycznych (superwizja, grupy Balinta, kursy specjalizacyjne) Ćwiczenia: 1. Epidemiologia chorób somatycznych wśród populacji dorosłych Polaków. 2. Czynniki psychospołeczne wpływające na rozwój choroby oraz sposoby radzenia sobie z chorobą. 3. Wsparcie osób chorych przewlekle, znaczenie psychoedukacji. 4. Zaburzenia psychiczne w przebiegu chorób somatycznych. 5. Podstawowe zasady udzielania wyjaśnień oraz przekazywania „złych wiadomości”. 6. Wybrane metody psychoterapeutyczne wykorzystywane pracy z chorymi somatycznie (metody relaksacji, wizualizacja, podejście Simontona, RTZ, terapeutyczne wykorzystanie rysunku, terapeutyczne wykorzystanie muzyki). 7. Specyfika wybranych chorób somatycznych oraz ich znaczenie dla funkcjonowania psychospołecznego jednostki. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN De Walden- Gałuszko K. (2011). Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL Jakubowska- Winecka A., Włodarczyk D. (2007). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin Szymborski J. (red.) (2012). Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa. Tom II BIP_POZ_Zdrowie_publiczne_i_polityka_ludnosciowa_2012 Tylka J. (2000). Psychosomatyka. Warszawa: Wydawnictwo UKSW Zabłocka-Zytka, L., (2010) „Rola wsparcia społecznego w zmaganiu się z chorobą nowotworową.” W: E. Zasępa (red.) Gdy myślę choroba...Gdy myślę niepełnosprawność...Choroba, niepełnosprawność, cierpienieoraz postawy wobec nich.W teorii i badaniach. Warszawa: APS Zabłocka-Żytka, L. (2013). Zrozumieć pacjenta. Stres choroby przewlekłej i sposoby radzenia sobie na przykładzie pacjentek z rakiem piersi. W: B. Zasępa (red.). Doświadczenie choroby i niepełnosprawności (s.109-124). Warszawa: Wydawnictwo APS. Zabłocka-Żytka, L. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie. W: Cz. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.). (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Literatura uzupełniająca: Basińska, M. ,B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J.,K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych.Vizja Press Bidzan M. (2010). Niepłodność w ujęciu Bio-Psycho-Społecznym. Warszawa:Wydawnictwo IMPULS Rymaszewska, J., Dudek, D. (2009). Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych. Praktyczne wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne. Gdańsk: VIA Medica |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wskazuje teorie wykorzystywane w definiowaniu zdrowia somatycznego oraz choroby, czynników choroby oraz związku somatyki z psychiką. Wskazuje i charakteryzuje metody pomocy psychologicznej stosowane wobec osób chorych somatycznie oraz zasady wprowadzania tych metod. Objaśnia specyfikę wybranych chorób somatycznych oraz ich wpływ na psychospołeczne funkcjonowania chorego i jego rodziny. Umiejętności Diagnozuje potrzeby osoby chorej przewlekle somatycznie i jej rodziny. Adekwatnie do potrzeb chorego planuje i organizuje pomoc psychologiczną z uwzględnieniem poznanych metod oraz zasad ich stosowania. Wykorzystuje adekwatne formy komunikacji z chorym rodzinom oraz personelem medycznym. Łączy wiedzę z obszaru psychosomatyki i innych obszarów psychologii klinicznej np. zaburzeń psychicznych w pracy z osobą chorą somatycznie. Planuje oraz organizuje edukację prozdrowotną oraz wśród chorych, ich rodzin oraz personelu medycznego. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na potrzeby i trudności chorych i ich rodzin. Organizuje pomoc zgodnie z zasadami etycznymi. Planuje karierę w oparciu o wiedzę dotyczącą szkoleń. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: obecność i aktywność na ćwiczeniach; zaliczenie wejściówek z podanej literatury na kolejnych pięciu zajęciach ćwiczeniowych oraz prezentacja dotycząca psychologicznych aspektów wybranej choroby przewlekłej. Wykłady- egzamin, test z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru. Zalicza 60%+1 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student poznaje problematykę psychologicznych aspektów chorób przewlekłych somatycznych, w tym udział czynników psychicznych i psychologicznych w pojawianiu się i utrzymywaniu chorób somatycznych, przebiegu leczenia oraz rehabilitacji, a także psychologicznych aspektów zmagania się z przewlekłą chorobą somatyczną oraz form pomocy psychologicznej chorującym, rodzinom i personelowi medycznemu. Przedstawione zostaną teorie, wyniki badań oraz przykłady pacjentów i metod wsparcia. Wykład kończy się egzaminem- test z pytaniami zamkniętymi, jednokrotnego wyboru. Zaliczenie pozytywne jeśli na min 60%+1 poprawnych odpowiedzi. Zaliczenie ćwiczeń: aktywna obecność, zaliczone wejściówki oraz prezentacja wybranej choroby. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wpływ przewlekłej choroby somatycznej na funkcjonowanie psychospołeczne jednostki. 2. Psychosomatyka. Mechanizmy emocjonalne w zaburzeniach somatycznych. Stres a choroba; choroba jako sytuacja stresowa. 3. Diagnoza psychologiczna chorych somatycznie- cele, narzędzia oraz zadania psychologa klinicznego. 4. Pomoc psychologiczna w chorobach somatycznych. Diagnoza potrzeb. Rodzaje pomocy. 5. Zjawisko bólu i metody pomocy pacjentom. 6. Problematyka szkoleń i doskonalenia podstawowych umiejętności psychoterapeutycznych (superwizja, grupy Balinta, kursy specjalizacyjne) Ćwiczenia: 1. Epidemiologia chorób somatycznych wśród populacji dorosłych Polaków. 2. Czynniki psychospołeczne wpływające na rozwój choroby oraz sposoby radzenia sobie z chorobą. 3. Wsparcie osób chorych przewlekle, znaczenie psychoedukacji. 4. Zaburzenia psychiczne w przebiegu chorób somatycznych. 5. Podstawowe zasady udzielania wyjaśnień oraz przekazywania „złych wiadomości”. 6. Wybrane metody psychoterapeutyczne wykorzystywane pracy z chorymi somatycznie (metody relaksacji, wizualizacja, podejście Simontona, RTZ, terapeutyczne wykorzystanie rysunku, terapeutyczne wykorzystanie muzyki). 7. Specyfika wybranych chorób somatycznych oraz ich znaczenie dla funkcjonowania psychospołecznego jednostki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN De Walden- Gałuszko K. (2011). Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL Jakubowska- Winecka A., Włodarczyk D. (2007). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin Szymborski J. (red.) (2012). Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa. Tom II BIP_POZ_Zdrowie_publiczne_i_polityka_ludnosciowa_2012 Tylka J. (2000). Psychosomatyka. Warszawa: Wydawnictwo UKSW Zabłocka-Zytka, L., (2010) „Rola wsparcia społecznego w zmaganiu się z chorobą nowotworową.” W: E. Zasępa (red.) Gdy myślę choroba...Gdy myślę niepełnosprawność...Choroba, niepełnosprawność, cierpienieoraz postawy wobec nich.W teorii i badaniach. Warszawa: APS Zabłocka-Żytka, L. (2013). Zrozumieć pacjenta. Stres choroby przewlekłej i sposoby radzenia sobie na przykładzie pacjentek z rakiem piersi. W: B. Zasępa (red.). Doświadczenie choroby i niepełnosprawności (s.109-124). Warszawa: Wydawnictwo APS. Zabłocka-Żytka, L. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie. W: Cz. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.). (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Literatura uzupełniająca: Basińska, M. ,B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J.,K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych.Vizja Press Bidzan M. (2010). Niepłodność w ujęciu Bio-Psycho-Społecznym. Warszawa:Wydawnictwo IMPULS Rymaszewska, J., Dudek, D. (2009). Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych. Praktyczne wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne. Gdańsk: VIA Medica |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem wykładu, prezentacji, studium przypadku, pracy grupowej. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Przygotowanie referatu, prezentacji multimedialnej, studium przypadku 30 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 Zajęcia prowadzone będą na platformie TEAMS. Do wykładu i dla grup ćwiczeniowych są przygotowane zespoły, do których studenci są proszeni dołączyć. Informacje o linkach są odpowiednio w zakładce wykład/ćwiczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student poznaje problematykę psychologicznych aspektów chorób przewlekłych somatycznych, w tym udział czynników psychicznych i psychologicznych w pojawianiu się i utrzymywaniu chorób somatycznych, przebiegu leczenia oraz rehabilitacji, a także psychologicznych aspektów zmagania się z przewlekłą chorobą somatyczną oraz form pomocy psychologicznej chorującym, rodzinom i personelowi medycznemu. Przedstawione zostaną teorie, wyniki badań oraz przykłady pacjentów i metod wsparcia. Wykład kończy się egzaminem- test z pytaniami zamkniętymi, jednokrotnego wyboru. Zaliczenie pozytywne jeśli na min 60%+1 poprawnych odpowiedzi. Zaliczenie ćwiczeń: aktywna obecność, zaliczone wejściówki oraz prezentacja wybranej choroby. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wpływ przewlekłej choroby somatycznej na funkcjonowanie psychospołeczne jednostki. 2. Psychosomatyka. Mechanizmy emocjonalne w zaburzeniach somatycznych. Stres a choroba; choroba jako sytuacja stresowa. 3. Diagnoza psychologiczna chorych somatycznie- cele, narzędzia oraz zadania psychologa klinicznego. 4. Pomoc psychologiczna w chorobach somatycznych. Diagnoza potrzeb. Rodzaje pomocy. 5. Zjawisko bólu i metody pomocy pacjentom. 6. Problematyka szkoleń i doskonalenia podstawowych umiejętności psychoterapeutycznych (superwizja, grupy Balinta, kursy specjalizacyjne) Ćwiczenia: 1. Epidemiologia chorób somatycznych wśród populacji dorosłych Polaków. 2. Czynniki psychospołeczne wpływające na rozwój choroby oraz sposoby radzenia sobie z chorobą. 3. Wsparcie osób chorych przewlekle, znaczenie psychoedukacji. 4. Zaburzenia psychiczne w przebiegu chorób somatycznych. 5. Podstawowe zasady udzielania wyjaśnień oraz przekazywania „złych wiadomości”. 6. Wybrane metody psychoterapeutyczne wykorzystywane pracy z chorymi somatycznie (metody relaksacji, wizualizacja, podejście Simontona, RTZ, terapeutyczne wykorzystanie rysunku, terapeutyczne wykorzystanie muzyki). 7. Specyfika wybranych chorób somatycznych oraz ich znaczenie dla funkcjonowania psychospołecznego jednostki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN De Walden- Gałuszko K. (2011). Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL Jakubowska- Winecka A., Włodarczyk D. (2007). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa: Wydawnictwo PZWL Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin Szymborski J. (red.) (2012). Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa. Tom II BIP_POZ_Zdrowie_publiczne_i_polityka_ludnosciowa_2012 Tylka J. (2000). Psychosomatyka. Warszawa: Wydawnictwo UKSW Zabłocka-Zytka, L., (2010) „Rola wsparcia społecznego w zmaganiu się z chorobą nowotworową.” W: E. Zasępa (red.) Gdy myślę choroba...Gdy myślę niepełnosprawność...Choroba, niepełnosprawność, cierpienieoraz postawy wobec nich.W teorii i badaniach. Warszawa: APS Zabłocka-Żytka, L. (2013). Zrozumieć pacjenta. Stres choroby przewlekłej i sposoby radzenia sobie na przykładzie pacjentek z rakiem piersi. W: B. Zasępa (red.). Doświadczenie choroby i niepełnosprawności (s.109-124). Warszawa: Wydawnictwo APS. Zabłocka-Żytka, L. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie. W: Cz. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.). (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Literatura uzupełniająca: Basińska, M. ,B. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Uwarunkowania somatyczne i osobowościowe. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J.,K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych.Vizja Press Bidzan M. (2010). Niepłodność w ujęciu Bio-Psycho-Społecznym. Warszawa:Wydawnictwo IMPULS Rymaszewska, J., Dudek, D. (2009). Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych. Praktyczne wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne. Gdańsk: VIA Medica |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem wykładu, prezentacji, studium przypadku, pracy grupowej. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Przygotowanie referatu, prezentacji multimedialnej, studium przypadku 30 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 Zajęcia prowadzone będą na platformie TEAMS. Do wykładu i dla grup ćwiczeniowych są przygotowane zespoły, do których studenci są proszeni dołączyć. Informacje o linkach są odpowiednio w zakładce wykład/ćwiczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.