Neuropsychologia dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-NKD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neuropsychologia dziecka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach wykładu student zapozna się ze specyfiką pracy neuropsychologa dziecięcego. Forma wykładu: wkład + dyskusja na podstawie literatury i wybranych artykułów naukowych Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); ocena pozytywna >65% poprawnych odpowiedzi Forma ćwiczeń: ocena przypadków klinicznych i projektowanie procesu diagnostyczno-rehabilitacyjnego + prezentacja / referat nt. wskazany przez prowadzącego; praca w małych grupach Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie wszystkich zadań problemowych + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do neuropsychologii 2. Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego 3. Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne 4. Metody diagnozy neuropsychologicznej 5. Problem diagnozy neuropsychologicznej i neurorehabilitacji |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Literatura dodatkowa: Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Student zna podstawy rozwoju mózgu dziecka. Potrafi scharakteryzować prawidłowy przebieg rozwoju mózgowia i wskazać czynniki zniekształcające rozwój w okresie prenatalnym, okołoporodowym i postnatalnym. - Umie wskazać okresy krytyczne i wyjaśnić ich funkcje w rozwoju dziecka. Dostrzega związki między okresami sensytywnymi w rozwoju dziecka a plastycznością rozwojową, plastycznością rozwojową a specjalizacją funkcjonalną mózgu. - Rozpoznaje przejawy plastyczności mózgu w patologii mózgowej dziecka. - Potrafi wyjaśnić zaburzenia rozwojowe atypowym rozwojem mózgu. - Zna podstawowe jednostki nozologiczne uwarunkowane patologią mózgu. Potrafi szczegółowo wymienić i opisać przyczyny i objawy poszczególnych chorób mózgu. - Zna podstawowe zasady i kryteria diagnozowania. - Potrafi scharakteryzować schemat badania neuropsychologicznego dziecka w ujęciu eksperymentalno-klinicznym. - Zna podstawowe narzędzia neuropsychologiczne niezbędne w procesie diagnostycznym. - Zna podstawowe techniki rehabilitacji osób z dysfunkcjami mózgowymi. - Rozumie psychospołeczne znaczenia rehabilitacji osób z dysfunkcjami mózgowymi. Umiejętności - Nabywa umiejętności diagnozy różnicowej zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego i zaburzeń wynikających z dysfunkcji OUN nabytych w okresie prenatalnym, okołoporodowym, postnatalnym. - Nabywa umiejętności oceny deficytów neuropsychologicznych w przebiegu patologii mózgowej u dziecka. Zdobywa umiejętności niezbędne do określania zachowanych funkcji poznawczych u dziecka służących rehabilitacji neuropsychologicznej i tworzeniu indywidualnych programów terapeutycznych. - Potrafi zastosować właściwy schemat badania neuropsychologicznego z uwzględnieniem etiologii i mechanizmów patologii mózgowej. - Umie zaprojektować schemat diagnostycznego badania neuropsychologicznego, kontrolować i modyfikować jego założenia w zależności od uzyskiwanych wyników, potrafi analizować wskazówki prognostyczne, adekwatnie posługuje się danymi z wywiadu z rodziną, szacuje diagnostyczną wartość obserwacji funkcjonowania pacjenta dziecięcego. - Umie zastosować metody oceny funkcji ruchowych i percepcyjnych, amnestycznych, uwagowych, funkcji wykonawczych, językowych w procesie diagnozy neuropsychologicznej. - Potrafi wyjaśnić podstawy teoretyczne terapii i rozpoznać ich praktyczne implikacje. - Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do tworzenia programów rehabilitacji neuropsychologicznej dziecka. - Umie dobrać podstawowe metody badania niezbędne w diagnostyce neuropsychologicznej dziecka i dokonać ich jakościowej interpretacji, potrafi wyodrębnić i ocenić deficyty wynikające z uszkodzenia OUN, potrafi korzystać z prób sensybilizowanych i opracowywać ich wyniki, umie szacować odnotowywane deficyty pod kątem prawdopodobnych mechanizmów zaburzeń, potrafi sporządzać hipotezy diagnostyczne i je weryfikować przy pomocy dodatkowych, adekwatnych metod Kompetencje społeczne - Umie dostrzec ograniczenia i krytycznie podejść do stosowanych testów psychometrycznych w diagnostyce patologii mózgowej u dzieci. - Potrafi dobierać adekwatne rodzaje pomocy psychologicznej w odniesieniu do okresu rozwojowego dziecka i z nich korzystać w pracy z dzieckiem z dysfunkcjami mózgu. - Potrafi określić i scharakteryzować cele terapii, nakreślić zachowane funkcje pacjenta, sporządzić na ich podstawie plan postępowania rehabilitacyjnego, ocenić możliwość zastosowania najnowocześniejszych technik komputerowych do rehabilitacji procesów poznawczych. - Potrafi formułować czynniki warunkujące przebieg terapii neuropsychologicznej, szacować jej efekty, weryfikować działania w sytuacji wytwarzania fałszywych mechanizmów kompensacyjnych, określić zmienne niekontrolowane, mające wpływ na wyniki w programie terapii - Identyfikuje sposoby radzenia sobie z chorobą, neurologiczną stosowane przez dziecko i jego otoczenie, identyfikuje czynniki warunkujące adaptacyjność do choroby u dzieci z dysfunkcjami OUN. - Jest świadomy roli neuropsychologa dziecięcego w praktyce neurologicznej i neurochirurgicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); ocena pozytywna >65% poprawnych odpowiedzi Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie wszystkich zadań problemowych + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu ---------------------------------------------------------------------------------------------- Dla zajęć realizowanych w wersji on-line: Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: pozytywne zaliczenie wszystkich zadań problemowych + udział / aktywność podczas odbywających się zajęć on-line (identyfikacja studentów po nr indeksu) Wykład - udział / aktywność podczas odbywających się zajęć on-line (identyfikacja studentów po nr indeksu) + zaliczenie z wynikiem pozytywnym testu (pytania zamknięte i otwarte); ocena pozytywna >65% poprawnych odpowiedzi; przeprowadzony w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS lub w sytuacji trwania zawieszenia zajęć - w dedykowanej aplikacji internetowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
WYK
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie wszystkich zadań problemowych + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu -------------------------------------------------------------------------------------------- Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dniach/godzinach określonych w planie zajęć, z wykorzystaniem dedykowanej platformy do pracy on-line. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wskazanej platformie, w USOS oraz przesłane na @ grupy. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia ogólne: Wprowadzenie do neuropsychologii Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne w wybranych chorobach neurorozwojowych Metody diagnozy neuropsychologicznej Problem diagnozy neuropsychologicznej i neurorehabilitacji --------------------------------------------------------------------------------------- ZDALNE PROWADZENIE WYKŁADÓW/ĆWICZEŃ - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. ---------------------------------------------------------------------------------------- - Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link / materiały dodatkowe przesłane na adres @ grupy / data: zgodnie z harmonogramem zajęć (planem) - Wykład połaczony z dyskusją w wersji on-line przeprowadzony za pomocą dedykowanej platformy (MsTeams lub TeamLink lub Zoom) Zagadnienia szczegółowo: 1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej" 2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej" 3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego" 4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce" 5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci" 6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci" 7."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej" |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Literatura dodatkowa: Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 ------------------------------------------------------------------------------------------- Dla zajęć realizowanych w trybie online: - dostęp do literatury - zgodnie z przedstawionymi podczas pierwszych zajęć zasadami (literatura dostępna online lub przesłana mailem). - materiały wykładowe będą przekazywane mailowo lub w formacie share_link - zadania problemowe będą realizowane online i przesyłane do prowadzącego droga mailową - Wykład połaczony z dyskusją w wersji on-line przeprowadzony za pomocą dedykowanej platformy (MsTeams lub TeamLink lub Zoom) ----------------------------------------------------------------------------------------------- ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
WYK
CW
CW
N CW
WYK
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie wszystkich zadań problemowych + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu -------------------------------------------------------------------------------------------- Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dniach/godzinach określonych w planie zajęć, z wykorzystaniem dedykowanej platformy do pracy on-line. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wskazanej platformie, w USOS oraz przesłane na @ grupy. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia ogólne: Wprowadzenie do neuropsychologii Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne w wybranych chorobach neurorozwojowych Metody diagnozy neuropsychologicznej Problem diagnozy neuropsychologicznej i neurorehabilitacji --------------------------------------------------------------------------------------- ZDALNE PROWADZENIE WYKŁADÓW/ĆWICZEŃ - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. ---------------------------------------------------------------------------------------- - Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link / materiały dodatkowe przesłane na adres @ grupy / data: zgodnie z harmonogramem zajęć (planem) - Wykład połaczony z dyskusją w wersji on-line przeprowadzony za pomocą dedykowanej platformy (MsTeams lub TeamLink lub Zoom) Zagadnienia szczegółowo: 1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej" 2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej" 3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego" 4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce" 5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci" 6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci" 7."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej" |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Literatura dodatkowa: Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 ------------------------------------------------------------------------------------------- Dla zajęć realizowanych w trybie online: - dostęp do literatury - zgodnie z przedstawionymi podczas pierwszych zajęć zasadami (literatura dostępna online lub przesłana mailem). - materiały wykładowe będą przekazywane mailowo lub w formacie share_link - zadania problemowe będą realizowane online i przesyłane do prowadzącego droga mailową - Wykład połaczony z dyskusją w wersji on-line przeprowadzony za pomocą dedykowanej platformy (MsTeams lub TeamLink lub Zoom) ----------------------------------------------------------------------------------------------- ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie wszystkich zadań problemowych + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu -------------------------------------------------------------------------------------------- Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dniach/godzinach określonych w planie zajęć, z wykorzystaniem dedykowanej platformy do pracy on-line. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wskazanej platformie, w USOS oraz przesłane na @ grupy. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia ogólne: Wprowadzenie do neuropsychologii Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne w wybranych chorobach neurorozwojowych Metody diagnozy neuropsychologicznej Problem diagnozy neuropsychologicznej i neurorehabilitacji --------------------------------------------------------------------------------------- ZDALNE PROWADZENIE WYKŁADÓW/ĆWICZEŃ - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. ---------------------------------------------------------------------------------------- - Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link / materiały dodatkowe przesłane na adres @ grupy / data: zgodnie z harmonogramem zajęć (planem) - Wykład połaczony z dyskusją w wersji on-line przeprowadzony za pomocą dedykowanej platformy (MsTeams lub TeamLink lub Zoom) Zagadnienia szczegółowo: 1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej" 2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej" 3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego" 4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce" 5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci" 6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci" 7."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej" |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Literatura dodatkowa: Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 ------------------------------------------------------------------------------------------- Dla zajęć realizowanych w trybie online: - dostęp do literatury - zgodnie z przedstawionymi podczas pierwszych zajęć zasadami (literatura dostępna online lub przesłana mailem). - materiały wykładowe będą przekazywane mailowo lub w formacie share_link - zadania problemowe będą realizowane online i przesyłane do prowadzącego droga mailową - Wykład połaczony z dyskusją w wersji on-line przeprowadzony za pomocą dedykowanej platformy (MsTeams lub TeamLink lub Zoom) ----------------------------------------------------------------------------------------------- ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie wszystkich zadań problemowych + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu -------------------------------------------------------------------------------------------- Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dniach/godzinach określonych w planie zajęć, z wykorzystaniem dedykowanej platformy do pracy on-line. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wskazanej platformie, w USOS oraz przesłane na @ grupy. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia ogólne: Wprowadzenie do neuropsychologii Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne w wybranych chorobach neurorozwojowych Metody diagnozy neuropsychologicznej Problem diagnozy neuropsychologicznej i neurorehabilitacji --------------------------------------------------------------------------------------- ZDALNE PROWADZENIE WYKŁADÓW/ĆWICZEŃ - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. ---------------------------------------------------------------------------------------- - Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link / materiały dodatkowe przesłane na adres @ grupy / data: zgodnie z harmonogramem zajęć (planem) - Wykład połączony z dyskusją w wersji on-line przeprowadzony za pomocą dedykowanej platformy (MsTeams lub TeamLink lub Zoom) Zagadnienia szczegółowo: 1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej" 2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywie rozwojowej" 3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dziecięcego" 4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce" 5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci" 6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci" 7."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej" |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Literatura dodatkowa: Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 ------------------------------------------------------------------------------------------- Dla zajęć realizowanych w trybie online: - dostęp do literatury - zgodnie z przedstawionymi podczas pierwszych zajęć zasadami (literatura dostępna online lub przesłana mailem). - materiały wykładowe będą przekazywane mailowo lub w formacie share_link - zadania problemowe będą realizowane online i przesyłane do prowadzącego droga mailową - Wykład połaczony z dyskusją w wersji on-line przeprowadzony za pomocą dedykowanej platformy (MsTeams lub TeamLink lub Zoom) ----------------------------------------------------------------------------------------------- ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie odpowiedzi na wszystkie zadania problemowe + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia ogólne: Wprowadzenie do neuropsychologii Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne w wybranych chorobach neurorozwojowych Metody diagnozy neuropsychologicznej Problem diagnozy neuropsychologicznej i neurorehabilitacji ---------------------------------------------------------------------------------------- - Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link - Wykład połaczony z dyskusją Zagadnienia szczegółowo: 1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej" 2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej" 3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego" 4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce" 5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci" 6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci" 7. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - dzieci urodzone przedwcześnie" 8."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej" |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Baron, I. S. (2018) Neuropsychological Evaluation of the Child, Oxfodr Univ. Press, UK. [książka dostępna w bibliotece APS] Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Literatura dodatkowa: Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie odpowiedzi na wszystkie zadania problemowe + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia ogólne: Wprowadzenie do neuropsychologii Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne w wybranych chorobach neurorozwojowych Metody diagnozy neuropsychologicznej Problem diagnozy neuropsychologicznej i neurorehabilitacji ---------------------------------------------------------------------------------------- - Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link - Wykład połaczony z dyskusją Zagadnienia szczegółowo: 1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej" 2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej" 3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - padaczki dziecięce oraz nowotwory OUN wieku dzięcięcego" 4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce" 5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci" 6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci" 7. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - dzieci urodzone przedwcześnie" 8."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej" |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Baron, I. S. (2018) Neuropsychological Evaluation of the Child, Oxfodr Univ. Press, UK. [książka dostępna w bibliotece APS] Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozowju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Literatura dodatkowa: Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu-neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Wyd. KTA Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.