Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuropsychologia kliniczna człowieka dorosłego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-NKC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologia kliniczna człowieka dorosłego
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Stosowane przez nauczyciela sposoby pomiaru efektów kształcenia:

test jednokrotnego wyboru, ćwiczenia w małych grupach, prezentacje przygotowywane i wygłaszane przez studentów, prace domowe.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami neuropsychologii klinicznej człowieka dorosłego. Kurs stanowi wprowadzenie do kursu Neuropsychologiczne konsekwencje uszkodzeń OUN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Umie zidentyfikować ewolucję poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu, umie objaśniać podstawy współczesnej neuropsychologii.

Umie scharakteryzować przesłanki neuropsychologicznego postępowania klinicznego- koncepcję dynamicznych układów funkcjonalnych jako anatomicznego podłoża złożonych funkcji psychicznych.

Zna podstawy anatomii czynnościowej, zwłaszcza anatomii mózgowia.

Identyfikuje zróżnicowanie funkcjonalne płatów mózgowych - potylicznego, ciemieniowego, skroniowego i czołowego - jako podstawy aktywności poznawczej i wykonawczej człowieka dorosłego.

Wskazuje struktury mózgowe pełniące istotną rolę

w regulacji procesów emocjonalnych, rozróżnia istotę zaburzeń sfery emocjonalnej wynikających z uszkodzenia mózgu, rozróżnia dwa podstawowe kryteria kształtujące obraz kliniczny zmian patologicznych.

Umiejętności

Potrafi scharakteryzować standardowy model organizacji funkcjonalnej struktur mózgowia, umie rozpoznać mózgową organizację wybranych funkcji leżących u podstaw świadomego działania.

Identyfikuje współczesne podejście do asymetrii półkulowej

w regulacji zachowania człowieka.

Kompetencje społeczne

Umie dobrać podstawowe metody badania i dokonać ich jakościowej interpretacji, potrafi wyodrębnić i ocenić deficyty wynikające z uszkodzenia OUN.

Umie dostrzec ograniczenia i krytycznie podejść do stosowania testów psychometrycznych i baterii tzw. testów organicznych

w diagnozie zaburzeń wynikających z uszkodzenia OUN.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

WYKŁAD

TREŚCI PRZEDMIOTU

Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu.

Przypomnienie podstaw anatomii OUN.

Przypomnienie organizacji funkcji poznawczych w mózgowiu.

Główne szlaki istoty białej, zaburzenia poznawcze towarzyszące jej uszkodzeniom.

Starzenie się mózgowia i funkcji poznawczych.

Neuropsychologia medyczna - funkcjonowanie osób z cukrzycą, nowotworami, chorobami sercowo-naczyniowymi, chorobami układu oddechowego, przewlekłą niewydolnością nerek, HIV/AIDS, po zatruciach.

Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie neuropsychologiczne osób z chorobami mózgu.

ĆWICZENIA

TREŚCI PRZEDMIOTU

Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - hipoteza lokalizacji komorowej, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, metoda korelacyjna, koncepcja dynamicznych układów funkcjonalnych, podwójna dysocjacja funkcji, zespół dyskoneksji, model gradientu korowego.

Podstawy anatomii mózgowia – ćwiczenia.

Uraz czaszkowo-mózgowy, wstrząs mózgu, stłuczenie mózgu, wskaźniki głębokości urazu.

Udar mózgu, pęknięcie tętniaka, choroby otępienne.

Najczęstsze zaburzenia wyższych funkcji korowych.

Płaty czołowe: myślenie abstrakcyjne, planowanie i rozwiązywanie zadań, zachowania werbalne, percepcja, zespół płata czołowego, psychochirurgia, przypadek Phineasa Gage'a.

Płaty skroniowe: próba amytalowa, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, padaczka, halucynacje.

Płaty ciemieniowe: różnicowanie somatosensoryczne, synteza symboliczna, orientacja przestrzenna, agnozja dotykowa, dyskalkulia, apraksja konstrukcyjna, zespół jednostronnego zaniedbywania, anozognozja, zespół Gerstmanna.

Płaty potyliczne: ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, prozopagnozja.

Literatura:

WYKŁAD

Harciarek M (2014) (red.). Neuropsychologia medyczna Tom 1 i 2. (rozdziały 3, 5, 8, 20, 22). Warszawa: PZWL

Harciarek M (2015 ). Współczesne wyzwania neuropsychologii na przykładzie funkcjonowania poznawczego osób z przewlekłą niewydolnością nerek. NAUKA 4/2015, 107-126

Hedden T, Gabrieli J (2004). Insights into the ageing mind: a view from cognitive neuroscience. Nature Reviews. Neuroscience, 5(2), 87-97.

Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej (rozdziały 1 i 2). Warszawa: Scholar

Lezak M D, Howieson D B, Bigler E D, Tranel D (2012). Neuropsychological Assessment. Fifth edition. Oxford University Press (opcjonalnie rozdziały 2,3,7,8)

Moryś J (red.) (2011). Mózg człowieka. Anatomia czynnościowa mózgu t.1 i 2. (rozdziały 3, 6, 19, 22, 23). Elsevier Wrocław: Urban & Partner

Prigatano (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna (rozdział 3). Warszawa: PWN

ĆWICZENIA

Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (rozdziały 1,2,3,4,5‬,6, 7). Sopot: GWP

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin

Przygotowanie referatów, prezentacji - 20 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Test jednokrotnego wyboru, ćwiczenia w małych grupach, prezentacje przygotowywane i wygłaszane przez studentów, prace domowe.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami neuropsychologii klinicznej człowieka dorosłego. Kurs stanowi wprowadzenie do kursu Neuropsychologiczne konsekwencje uszkodzeń OUN.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin

Przygotowanie referatów, prezentacji - 20 godzin

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 6

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Stosowane przez nauczyciela sposoby pomiaru efektów kształcenia:

test jednokrotnego wyboru, ćwiczenia w małych grupach, prezentacje przygotowywane i wygłaszane przez studentów, prace domowe.

Pełny opis:

WYKŁAD

TREŚCI PRZEDMIOTU

Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu.

Przypomnienie podstaw anatomii OUN.

Przypomnienie organizacji funkcji poznawczych w mózgowiu.

Główne szlaki istoty białej, zaburzenia poznawcze towarzyszące jej uszkodzeniom.

Starzenie się mózgowia i funkcji poznawczych.

Neuropsychologia medyczna - funkcjonowanie osób z cukrzycą, nowotworami, chorobami sercowo-naczyniowymi, chorobami układu oddechowego, przewlekłą niewydolnością nerek, HIV/AIDS, po zatruciach.

Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie neuropsychologiczne osób z chorobami mózgu.

ĆWICZENIA

TREŚCI PRZEDMIOTU

Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - hipoteza lokalizacji komorowej, frenologia, ośrodki Broki i Wernickego, metoda korelacyjna, koncepcja dynamicznych układów funkcjonalnych, podwójna dysocjacja funkcji, zespół dyskoneksji, model gradientu korowego.

Podstawy anatomii mózgowia – ćwiczenia.

Uraz czaszkowo-mózgowy, wstrząs mózgu, stłuczenie mózgu, wskaźniki głębokości urazu.

Udar mózgu, pęknięcie tętniaka, choroby otępienne.

Najczęstsze zaburzenia wyższych funkcji korowych.

Płaty czołowe: myślenie abstrakcyjne, planowanie i rozwiązywanie zadań, zachowania werbalne, percepcja, zespół płata czołowego, psychochirurgia, przypadek Phineasa Gage'a.

Płaty skroniowe: próba amytalowa, ogólny zespół amnestyczny, pacjent HM, padaczka, halucynacje.

Płaty ciemieniowe: różnicowanie somatosensoryczne, synteza symboliczna, orientacja przestrzenna, agnozja dotykowa, dyskalkulia, apraksja konstrukcyjna, zespół jednostronnego zaniedbywania, anozognozja, zespół Gerstmanna.

Płaty potyliczne: ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, prozopagnozja.

Literatura:

WYKŁAD

Harciarek M (2014) (red.). Neuropsychologia medyczna Tom 1 i 2. (rozdziały 3, 5, 8, 20, 22). Warszawa: PZWL

Harciarek M (2015 ). Współczesne wyzwania neuropsychologii na przykładzie funkcjonowania poznawczego osób z przewlekłą niewydolnością nerek. NAUKA 4/2015, 107-126

Hedden T, Gabrieli J (2004). Insights into the ageing mind: a view from cognitive neuroscience. Nature Reviews. Neuroscience, 5(2), 87-97.

Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej (rozdziały 1 i 2). Warszawa: Scholar

Lezak M D, Howieson D B, Bigler E D, Tranel D (2012). Neuropsychological Assessment. Fifth edition. Oxford University Press (opcjonalnie rozdziały 2,3,7,8)

Moryś J (red.) (2011). Mózg człowieka. Anatomia czynnościowa mózgu t.1 i 2. (rozdziały 3, 6, 19, 22, 23). Elsevier Wrocław: Urban & Partner

Prigatano (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna (rozdział 3). Warszawa: PWN

ĆWICZENIA

Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (rozdziały 1,2,3,4,5‬,6, 7). Sopot: GWP

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin

Przygotowanie referatów, prezentacji - 20 godzin

Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams. Link do zajęć (wykład / ćwiczenia) znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Stosowane przez nauczyciela sposoby pomiaru efektów kształcenia:

test jednokrotnego wyboru, ćwiczenia w małych grupach, prezentacje przygotowywane i wygłaszane przez studentów, prace domowe.

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu.

Przypomnienie podstaw anatomii OUN.

Przypomnienie organizacji funkcji poznawczych w mózgowiu.

Główne szlaki istoty białej, zaburzenia poznawcze towarzyszące jej uszkodzeniom.

Starzenie się mózgowia i funkcji poznawczych.

Neuropsychologia medyczna - funkcjonowanie osób z cukrzycą, nowotworami, chorobami sercowo-naczyniowymi, chorobami układu oddechowego, przewlekłą niewydolnością nerek, HIV/AIDS, po zatruciach.

Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie neuropsychologiczne osób z chorobami mózgu.

Literatura:

Harciarek M (2014) (red.). Neuropsychologia medyczna Tom 1 i 2. (rozdziały 3, 5, 8, 20, 22). Warszawa: PZWL

Harciarek M (2015 ). Współczesne wyzwania neuropsychologii na przykładzie funkcjonowania poznawczego osób z przewlekłą niewydolnością nerek. NAUKA 4/2015, 107-126

Hedden T, Gabrieli J (2004). Insights into the ageing mind: a view from cognitive neuroscience. Nature Reviews. Neuroscience, 5(2), 87-97.

Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej (rozdziały 1 i 2). Warszawa: Scholar

Lezak M D, Howieson D B, Bigler E D, Tranel D (2012). Neuropsychological Assessment. Fifth edition. Oxford University Press (opcjonalnie rozdziały 2,3,7,8)

Moryś J (red.) (2011). Mózg człowieka. Anatomia czynnościowa mózgu t.1 i 2. (rozdziały 3, 6, 19, 22, 23). Elsevier Wrocław: Urban & Partner

Prigatano (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna (rozdział 3). Warszawa: PWN

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin

Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams. Link do zajęć (wykład / ćwiczenia) znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Stosowane przez nauczyciela sposoby pomiaru efektów kształcenia:

test jednokrotnego wyboru, ćwiczenia w małych grupach, prezentacje przygotowywane i wygłaszane przez studentów, prace domowe.

Pełny opis:

WYKŁAD

TREŚCI PRZEDMIOTU

Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu.

Przypomnienie podstaw anatomii OUN.

Przypomnienie organizacji funkcji poznawczych w mózgowiu.

Główne szlaki istoty białej, zaburzenia poznawcze towarzyszące jej uszkodzeniom.

Starzenie się mózgowia i funkcji poznawczych.

Neuropsychologia medyczna - funkcjonowanie osób z cukrzycą, nowotworami, chorobami sercowo-naczyniowymi, chorobami układu oddechowego, przewlekłą niewydolnością nerek, HIV/AIDS, po zatruciach.

Wpływ zmiennych przedchorobowych na funkcjonowanie neuropsychologiczne osób z chorobami mózgu.

ĆWICZENIA

TREŚCI PRZEDMIOTU

Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu - hipoteza lokalizacji komorowej, frenologia, ośrodki funkcjonalne, metoda korelacyjna, koncepcja dynamicznych układów funkcjonalnych, zespół dyskoneksji, neuropsychologiczne zespoły objawów.

Podstawy anatomii mózgowia.

Uraz czaszkowo-mózgowy, wstrząs mózgu, stłuczenie mózgu, wskaźniki głębokości urazu, krwotok pourazowy, guzy śródczaszkowe, udar niedokrwienny, krwotok mózgowy, choroby zwyrodnieniowe.

Zaburzenia wyższych funkcji korowych - afazja, agnozja, apraksja, amnezja padaczka.

Płaty czołowe: zespół płata czołowego, konfabulacja, zachowanie użytkownika, zmiany poznawcze, amnezja czołowa, sztywność, adynamia czołowa.

Płaty skroniowe: zaburzenia percepcji słuchowej, zespoły amnestyczne, pacjent HM, padaczka skroniowa, halucynacje, zaburzenia pamięci specyficzne.

Płaty ciemieniowe: zaburzenia czucia i percepcji, agnozja dotykowa, zaburzenia orientacji przestrzennej,apraksja konstrukcyjna, dyskalkulia, zespół jednostronnego zaniedbywania, zaburzenia schematu ciała

Płaty potyliczne: ubytki w polu widzenia, ślepota mózgowa, widzenie mimo ślepoty, zespół Antona, prozopagnozja.

Literatura:

WYKŁAD

Harciarek M (2014) (red.). Neuropsychologia medyczna Tom 1 i 2. (rozdziały 3, 5, 8, 20, 22). Warszawa: PZWL

Harciarek M (2015 ). Współczesne wyzwania neuropsychologii na przykładzie funkcjonowania poznawczego osób z przewlekłą niewydolnością nerek. NAUKA 4/2015, 107-126

Hedden T, Gabrieli J (2004). Insights into the ageing mind: a view from cognitive neuroscience. Nature Reviews. Neuroscience, 5(2), 87-97.

Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej (rozdziały 1 i 2). Warszawa: Scholar

Lezak M D, Howieson D B, Bigler E D, Tranel D (2012). Neuropsychological Assessment. Fifth edition. Oxford University Press (opcjonalnie rozdziały 2,3,7,8)

Moryś J (red.) (2011). Mózg człowieka. Anatomia czynnościowa mózgu t.1 i 2. (rozdziały 3, 6, 19, 22, 23). Elsevier Wrocław: Urban & Partner

Prigatano (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna (rozdział 3). Warszawa: PWN

ĆWICZENIA

Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (rozdziały 1,2,3,4,5‬,6, 7). Sopot: GWP

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji).

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin

Przygotowanie referatów, prezentacji - 20 godzin

WYKŁAD: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami otwartymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań.

ĆWICZENIA: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami otwartymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. Wymagane jest też wygłoszenie jednego referatu z treści lektur do zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Gawron
Prowadzący grup: Natalia Gawron
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)