Metodyka prowadzenia warsztatów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-MPW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka prowadzenia warsztatów |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne Obowiązkowy dla IV r. PY; spec.: psychologia społeczności, (5-l) stacjonarne Obowiązkowy dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna i potrafi wytłumaczyć rolę trenera w procesie szkoleniowym - zna i potrafi wytłumaczyć specyfikę uczenia się w grupie, zwłaszcza osób dorosłych - zna metody prowadzenia warsztatów, w tym metody aktywizujące (dyskusje, analiza doświadczenia, gry i symulacje, odgrywanie ról) Umiejętności - potrafi dobrać rodzaj metody do umiejętności psychologicznej, której uczy - potrafi zaplanować i poprowadzić fragment warsztatu Kompetencje społeczne - potrafi współpracować z inną osobą w tworzeniu fragmentu warsztatu - potrafi krytycznie podejść do siebie i innych w roli trenera - jest otwarty na dawanie i wysłuchanie informacji zwrotnej o innych i sobie w roli trenera Sposób pomiaru - ocena na podstawie testu wiadomości - ocena na podstawie projektu i obserwacji prowadzenia fragmentu warsztatu - ocena na podstawie projektu i obserwacji prowadzenia fragmentu warsztatu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Maciej Sopyło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena fragmentów scenariusza szkolenia - test wiadomości (w aplikacji Teams) - analiza prowadzenia szkolenia |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice 2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń 3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się 4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu 5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej 6. Formułowanie celów szkoleniowych i przygotowanie oraz realizacja szkolenia 7. Certyfikacja trenerska |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V) 2. Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS 3. Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4 i 5) 4. Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2) Literatura uzupełniająca Balcerak, A. & Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Sopot: GWP. Colvin. C.R. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator. Fortuna, P. (2011). Perswazja w pracy trenera czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń. Sopot: GWP. Kirkpatrick, D. L. (2004). Ocena efektywności szkoleń. Warszawa: Studio EMKA Kopijer, P. (2011). Kompendium zarządzania szkoleniami. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC Torój, M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Sopot: GWP Woźniak, J. (2014). Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji. Gdańsk: GWP. Vopel, K. (2004). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, prace indywidualne, prace w małych grupach). Nakład pracy studenta/studentki: Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć, lektura 15 Przygotowanie scenariusza szkolenia 15 Przygotowanie się do testu 15 ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Karolina Konopka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena scenariusza szkolenia - test wiadomości - analiza prowadzenia fragmentu szkolenia |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się, Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej, Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń, Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu, Formułowanie celów szkoleniowych, Główne kompetencje trenerskie, Etyka pracy trenera, Certyfikacja trenerska |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V, rozdział VIII – od s. 254: „Badanie efektywności szkoleń”) Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS Rae, L. (2006 / 2012). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4, 5, plus r.6 dla chętnych) Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach). Nakład pracy studenta/studentki: Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie scenariusza szkolenia 20 Przygotowanie się do poprowadzenia etiudy trenerskiej 5 Przygotowanie się do testu 20 ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Witowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.