Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka prowadzenia warsztatów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-MPW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka prowadzenia warsztatów
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowy dla IV r. PY; spec.: psychologia społeczności, (5-l) stacjonarne
Obowiązkowy dla V r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

- zna i potrafi wytłumaczyć rolę trenera w procesie szkoleniowym

- zna i potrafi wytłumaczyć specyfikę uczenia się w grupie, zwłaszcza osób dorosłych

- zna metody prowadzenia warsztatów, w tym metody aktywizujące (dyskusje, analiza doświadczenia, gry i symulacje, odgrywanie ról)

Umiejętności

- potrafi dobrać rodzaj metody do umiejętności psychologicznej, której uczy

- potrafi zaplanować i poprowadzić fragment warsztatu

Kompetencje społeczne

- potrafi współpracować z inną osobą w tworzeniu fragmentu warsztatu

- potrafi krytycznie podejść do siebie i innych w roli trenera

- jest otwarty na dawanie i wysłuchanie informacji zwrotnej o innych i sobie w roli trenera

Sposób pomiaru

- ocena na podstawie testu wiadomości

- ocena na podstawie projektu i obserwacji prowadzenia fragmentu warsztatu

- ocena na podstawie projektu i obserwacji prowadzenia fragmentu warsztatu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Maciej Sopyło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena fragmentów scenariusza szkolenia

- test wiadomości (w aplikacji Teams)

- analiza prowadzenia szkolenia

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice

2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń

3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się

4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu

5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej

6. Formułowanie celów szkoleniowych i przygotowanie oraz realizacja szkolenia

7. Certyfikacja trenerska

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V)

2. Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS

3. Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4 i 5)

4. Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2)

Literatura uzupełniająca

Balcerak, A. & Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Sopot: GWP.

Colvin. C.R. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator.

Fortuna, P. (2011). Perswazja w pracy trenera czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń. Sopot: GWP.

Kirkpatrick, D. L. (2004). Ocena efektywności szkoleń. Warszawa: Studio EMKA

Kopijer, P. (2011). Kompendium zarządzania szkoleniami. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica

Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC

Torój, M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Sopot: GWP

Woźniak, J. (2014). Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji. Gdańsk: GWP.

Vopel, K. (2004). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ

Uwagi:

Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, prace indywidualne, prace w małych grupach).

Nakład pracy studenta/studentki:

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do zajęć, lektura 15

Przygotowanie scenariusza szkolenia 15

Przygotowanie się do testu 15

ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamila Dobrenko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Karolina Konopka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena scenariusza szkolenia

- test wiadomości

- analiza prowadzenia fragmentu szkolenia

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE: Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się, Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej, Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń, Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu, Formułowanie celów szkoleniowych, Główne kompetencje trenerskie, Etyka pracy trenera, Certyfikacja trenerska

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V, rozdział VIII – od s. 254: „Badanie efektywności szkoleń”)

Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS

Rae, L. (2006 / 2012). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4, 5, plus r.6 dla chętnych)

Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2)

Uwagi:

Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach).

Nakład pracy studenta/studentki:

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie scenariusza szkolenia 20

Przygotowanie się do poprowadzenia etiudy trenerskiej 5

Przygotowanie się do testu 20

ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Witowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)