Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pomocy osobom chorym psychicznie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-MPO1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pomocy osobom chorym psychicznie
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna terminologię używaną w psychologii klinicznej oraz jej zastosowanie w psychoterapii i programach wsparcia dla osób chorujących psychicznie na poziomie rozszerzonym.

Rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne specyficzne dla funkcjonowania osób chorujących psychicznie.

Potrafi ocenić psychologiczne korelaty jakości życia, zakresu i jakości sieci społecznych oraz poziomu funkcjonowania społecznego osób chorujących psychicznie.

Ma uporządkowaną wiedzę o chorobach psychicznych oraz metodach kompensowania trudności w funkcjonowaniu osób chorujących.

Posiada wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów umacniania i procesu zdrowienia u osób chorujących.

Umiejętności

Posiada umiejętność diagnozy psychologicznej w zakresie specyfiki funkcjonowania osób chorujących psychicznie.

Potrafi generować oryginalne rozwiązania trudności w funkcjonowaniu występujących u osób chorujących.

Potrafi przygotować i wdrożyć programy wsparcia dla osób chorujących psychicznie.

Potrafi praktycznie realizować zasadę partnerstwa w pracy z osobami chorującymi psychicznie.

Kompetencje społeczne

Docenia znaczenie nauk psychologicznych dla skutecznego wspierania osób chorujących psychicznie.

Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce psychologicznej; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań psychologicznych wobec osób chorujących psychicznie.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; czuje się odpowiedzialny wobec osób chorujących psychicznie.

Ma świadomość specyfiki kontaktu z osobami chorującymi psychicznie i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym z nimi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bronowski
Prowadzący grup: Paweł Bronowski, Aleksandra Zadrożna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WYKŁAD

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (44 pytania, wybór jednokrotny, zaliczenie od 50 % +1)

ĆWICZENIA

- Obecność na zajęciach

- 2 kolokwia w formie testu jednokrotnego/ wielokrotnego wyboru obejmujące treści z ćwiczeń i literatury.

- wykonywanie zadań w małych grupach

- wspólna dla całej grupy prezentacja dotycząca specyfiki nowoczesnego modelu opieki. Jej elementy są przygotowywane w małych grupach

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

1.Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie zasad i metod pomagania osobom przewlekle chorym psychicznie. Interdyscyplinarność interwencji: lecznictwo psychiatryczne, środowiskowe programy wsparcia, pomoc społeczna, społeczności lokalne.

2. Istota kryzysu psychicznego u osób chorujących na psychozy. Etiologia, pierwszt rzut choroby, nawroty. Dobór metod interwencji.

3. Rys historyczny – formy pomocy. Przytułki, zakłady lecznice dla obłakanych, wielkie szpitale psychiatryczne, antypsychiatria, pierwsze formy leczenia środowiskowego, systemy leczenia i wsparcia środowiskowego.

4. Akcja T4 i psychiatria polityczna.

3. Założenia systemów leczenia i wsparcia środowiskowego: dehospitalizacja, deinstytucjonalizacja, środowiskowy model opieki nad zdrowiem psychicznym, prawa człowieka, prawa pacjenta, aktywne wychodzenie do pacjenta.

4. Formy leczenia psychiatrycznego: poradnie zdrowia psychicznego, odziały dzienne, zespoły leczenia środowiskowego, całodobowe oddziały psychiatryczne w szpitalach ogólnych, szpitale psychiatryczne.

5. Formy wsparcia środowiskowego: warsztaty terapii zajęciowej, środowiskowe domy samopomocy, ośrodki wsparcia, specjalistyczne usługi opiekuńcze, kluby, mieszkania chronione, chronione zatrudnienie, grupy samopomocowe.

6. Nowe idee w pomocy osobom chorującym psychicznie: wspeiranie procesu zdrowienia i umacnianie.

7. Wspieranie procesu zdrowienia w praktyce.

ĆWICZENIA

1. Wprowadzenie

Wstęp do zajęć. Tezy do dyskusji: rola psychologa pracującego z osobami chorującymi, kim są osoby chorujące psychicznie, jakie są ich problemy.

2. Psychopatologia chorób psychicznych i funkcjonowanie osób na nie chorujących

3. Programy środowiskowe i psychiatryczne: różnice i podobieństwa

4. Poszczególne placówki lecznictwa psychiatrycznego i niemedyczne programy wsparcia. Specyfika działania.

5. „Zajęcia w terenie”: Warsztat Terapii/Ośrodek Wsparcia

6. Studium przypadku I

7. I spotkanie z osobą z Grupy Wsparcia Osób z Doświadczeniem Kryzysu Psychicznego TROP

8. Studium przypadku II

9. „Zajęcia w terenie”: Ośrodek Wsparcia / Warsztat Terapii

10. Stygmatyzacja – wykład i dyskusja

11. Druga wizyta osoby z Grupy TROP

12. Model azylowy vs. model środowiskowy – dyskusja na podstawie wspólnej prezentacji grupy

13. Formy pomocy osobom chorującym psychicznie

Poradnictwo, psychoterapia, farmakoterapia, interwencja kryzysowa, psychoedukacja, TUSy, Przeciwdziałanie nawrotom, praca z rodzinami, samopomoc

14. Studium przypadku III

15. Zróżnicowanie osób chorujących: specyfika przebiegu choroby, zasoby i ograniczenia, partnerstwo z profesjonalistą.

Literatura:

WYKŁAD

Literatura podstawowa

Bronowski P. (2018) Środowiskowe programy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorujących psychicznie, Wydawnictwo APS, Warszawa

Arnhild Lauveng (2007) Byłam po drugiej stronie lustra. Wygrana walka ze schizofrenią, Smak Słowa.

Literatura dodatkowa

Birchwood M., Jackson C. (2006) Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne dla praktyków i pacjentów, GPW, Gdańsk

Seligman M, Walker E, Rosenhan F. (2017) Psychopatologia, Zysk i ska, Poznań. R. 5 Depresja i schizofrenia. Zysk i Ska, Poznań.

ĆWICZENIA

Psychologia kliniczna, Cierpiałkowska L., Sęk H., PWN 2016. Rozdział 16 Psychologia schizofrenii, 321-344.

Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. r. 2

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Świtaj, P. (2008). Doświadczenie piętna społecznego i dyskryminacji u pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii. Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Świtaj, P. (2009). Rola diagnozy psychiatrycznej w procesie stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi. Post Psychiatr Neurol, 18(4), 377-386.

Świtaj, P., Wciórka, J., Grygiel, P., Smolarska-Świtaj, J., Anczewska, M., & Chrostek, A. (2010). Częstość doświadczeń stygmatyzacji u chorych na schizofrenię w porównaniu do pacjentów z innymi problemami zdrowotnymi1. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 269.

Mroczek, B., Wróblewska, I., Kędzierska, A., & Kurpas, D. (2014). Postawy dorosłych Polaków wobec osób chorych psychicznie. Family Medicine & Primary Care Review, (3), 263-265.

Kochański, A., & Cechnicki, A. (2017). Postawy polskich psychiatrów wobec osób chorujących psychicznie. Psychiatr. Pol, 51(1), 29-44.

Czabała, J. C., & Kluczyńska, S. (Eds.). (2015). Poradnictwo psychologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN. S. rozdział 12

Bronowski, P., Chotkowska, K., & Bednarzak, J. (2016). Nowe trendy w rehabilitacji osób chorujących psychicznie. Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3, 11-20.

Fijałkowska, P., Lewczuk, E., & Pawłoska, B. (2012). Rehabilitacja psychiatryczna osób z rozpoznaniem schizofrenii-przegląd wybranych metod. Current Problems of Psychiatry, 13(1). s. 49-53

Birchwood, M. J., & Jackson, C. (2006). Schizofrenia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdziały 6,7,8

Zadrożna, A. (2019). Wiedza płynąca z doświadczenia choroby psychicznej jako możliwość wejścia w inną rolę społeczną. Przykład funkcjonowania grup samopomocowych osób chorujących psychicznie na poziomie psychologicznym i społecznym. Ogrody Nauk i Sztuk, 9, 162-169.

Literatura uzupełniająca

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Bronowski, P., Sawicka, M., & Kluczyńska, S. (2009). Funkcjonowanie społeczne osób przewlekle chorych psychicznie uczestniczących w środowiskowych programach wsparcia społecznego. Post. Psychiatr. Neurol, 1, 43-50.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Kalisz, A. (2013). O psychoterapii osób cierpiących z powodu schizofrenii. Psychoter, 4(167), 21-27.

Zadrożna, A., & Chotkowska, K. (2018). Działania edukacyjne i wsparcie wolontariuszy w ruchu samopomocowym osób z doświadczeniem choroby psychicznej. Przykład Grupy Wsparcia Trop. Zeszyty Pracy Socjalnej, 1, 45-55.

Błądziński, P., Cechnicki, A., Bogacz, J., & Cichocki, Ł. (2014). Znaczenie Otwartego Dialogu w leczeniu osób chorujących na schizofrenię. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 23(3), 134-139.

Chądzyńska, M., Meder, J., & Charzyńska, K. (2009). Uczestnictwo w psychoedukacji osób chorych na schizofrenię–analiza zajęć z perspektywy pacjentów. Psychiatria Polska, 43(6).

Telichowska-Leśna, A. (2007). Zastosowanie i skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu schizofrenii. Psychiatria, 4(2), 60-68.

Mueser, K. T., & Gingerich, S. (2008). Życie ze schizofrenią: poradnik dla rodzin. Dom Wydawniczy" Rebis".

Sawicka, M. (2010). Znaczenie stylu terapeutycznego w leczeniu osób chorych na schizofrenię. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kostecka, M., Namysłowska, I., & Ostoja-Zawadzka, K. (2012). Problemy etyczne w terapii schizofrenii. Psychiatr. Pol, 46(3), 421-428.

Gawęda, Ł., Moritz, S., & Kokoszka, A. (2009). Podstawy teoretyczne treningu metapoznawczego dla chorych na schizofrenię. Psychiatr. Pol, 43(6), 671-682.

Jarema, M. (2002). Leczenie farmakologiczne schizofrenii. Przewodnik Lekarza/Guide for GPs, 5(10), 24-31.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, prezentacje multimedialne dyskusja, studium przypadku, spotkanie z ekspertem przez doświadczenie, wizyta studyjna w placówkach wspierających osoby chorujące, praca w małych grupach.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: 45 godzin

Przygotowanie do zajęć, lektury: 20 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin

Przygotowanie referatu, prezentacji: 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bronowski
Prowadzący grup: Paweł Bronowski, Aleksandra Zadrożna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WYKŁAD

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (44 pytania, wybór jednokrotny, zaliczenie od 50 % +1)

ĆWICZENIA

- Obecność na zajęciach

- 2 kolokwia w formie testu jednokrotnego/ wielokrotnego wyboru obejmujące treści z ćwiczeń i literatury.

- wykonywanie zadań w małych grupach

- wspólna dla całej grupy prezentacja dotycząca specyfiki nowoczesnego modelu opieki. Jej elementy są przygotowywane w małych grupach

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

1.Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie zasad i metod pomagania osobom przewlekle chorym psychicznie. Interdyscyplinarność interwencji: lecznictwo psychiatryczne, środowiskowe programy wsparcia, pomoc społeczna, społeczności lokalne.

2. Istota kryzysu psychicznego u osób chorujących na psychozy. Etiologia, pierwszt rzut choroby, nawroty. Dobór metod interwencji.

3. Rys historyczny – formy pomocy. Przytułki, zakłady lecznice dla obłakanych, wielkie szpitale psychiatryczne, antypsychiatria, pierwsze formy leczenia środowiskowego, systemy leczenia i wsparcia środowiskowego.

4. Akcja T4 i psychiatria polityczna.

3. Założenia systemów leczenia i wsparcia środowiskowego: dehospitalizacja, deinstytucjonalizacja, środowiskowy model opieki nad zdrowiem psychicznym, prawa człowieka, prawa pacjenta, aktywne wychodzenie do pacjenta.

4. Formy leczenia psychiatrycznego: poradnie zdrowia psychicznego, odziały dzienne, zespoły leczenia środowiskowego, całodobowe oddziały psychiatryczne w szpitalach ogólnych, szpitale psychiatryczne.

5. Formy wsparcia środowiskowego: warsztaty terapii zajęciowej, środowiskowe domy samopomocy, ośrodki wsparcia, specjalistyczne usługi opiekuńcze, kluby, mieszkania chronione, chronione zatrudnienie, grupy samopomocowe.

6. Nowe idee w pomocy osobom chorującym psychicznie: wspeiranie procesu zdrowienia i umacnianie.

7. Wspieranie procesu zdrowienia w praktyce.

ĆWICZENIA

1. Wprowadzenie

Wstęp do zajęć. Tezy do dyskusji: rola psychologa pracującego z osobami chorującymi, kim są osoby chorujące psychicznie, jakie są ich problemy.

2. Psychopatologia chorób psychicznych i funkcjonowanie osób na nie chorujących

3. Programy środowiskowe i psychiatryczne: różnice i podobieństwa

4. Poszczególne placówki lecznictwa psychiatrycznego i niemedyczne programy wsparcia. Specyfika działania.

5. „Zajęcia w terenie”: Warsztat Terapii/Ośrodek Wsparcia

6. Studium przypadku I

7. I spotkanie z osobą z Grupy Wsparcia Osób z Doświadczeniem Kryzysu Psychicznego TROP

8. Studium przypadku II

9. „Zajęcia w terenie”: Ośrodek Wsparcia / Warsztat Terapii

10. Stygmatyzacja – wykład i dyskusja

11. Druga wizyta osoby z Grupy TROP

12. Model azylowy vs. model środowiskowy – dyskusja na podstawie wspólnej prezentacji grupy

13. Formy pomocy osobom chorującym psychicznie

Poradnictwo, psychoterapia, farmakoterapia, interwencja kryzysowa, psychoedukacja, TUSy, Przeciwdziałanie nawrotom, praca z rodzinami, samopomoc

14. Studium przypadku III

15. Zróżnicowanie osób chorujących: specyfika przebiegu choroby, zasoby i ograniczenia, partnerstwo z profesjonalistą.

Literatura:

WYKŁAD

Literatura podstawowa

Bronowski P. (2018) Środowiskowe programy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorujących psychicznie, Wydawnictwo APS, Warszawa

Arnhild Lauveng (2007) Byłam po drugiej stronie lustra. Wygrana walka ze schizofrenią, Smak Słowa.

Literatura dodatkowa

Birchwood M., Jackson C. (2006) Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne dla praktyków i pacjentów, GPW, Gdańsk

Seligman M, Walker E, Rosenhan F. (2017) Psychopatologia, Zysk i ska, Poznań. R. 5 Depresja i schizofrenia. Zysk i Ska, Poznań.

ĆWICZENIA

Psychologia kliniczna, Cierpiałkowska L., Sęk H., PWN 2016. Rozdział 16 Psychologia schizofrenii, 321-344.

Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. r. 2

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Świtaj, P. (2008). Doświadczenie piętna społecznego i dyskryminacji u pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii. Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Świtaj, P. (2009). Rola diagnozy psychiatrycznej w procesie stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi. Post Psychiatr Neurol, 18(4), 377-386.

Świtaj, P., Wciórka, J., Grygiel, P., Smolarska-Świtaj, J., Anczewska, M., & Chrostek, A. (2010). Częstość doświadczeń stygmatyzacji u chorych na schizofrenię w porównaniu do pacjentów z innymi problemami zdrowotnymi1. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 269.

Mroczek, B., Wróblewska, I., Kędzierska, A., & Kurpas, D. (2014). Postawy dorosłych Polaków wobec osób chorych psychicznie. Family Medicine & Primary Care Review, (3), 263-265.

Kochański, A., & Cechnicki, A. (2017). Postawy polskich psychiatrów wobec osób chorujących psychicznie. Psychiatr. Pol, 51(1), 29-44.

Czabała, J. C., & Kluczyńska, S. (Eds.). (2015). Poradnictwo psychologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN. S. rozdział 12

Bronowski, P., Chotkowska, K., & Bednarzak, J. (2016). Nowe trendy w rehabilitacji osób chorujących psychicznie. Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3, 11-20.

Fijałkowska, P., Lewczuk, E., & Pawłoska, B. (2012). Rehabilitacja psychiatryczna osób z rozpoznaniem schizofrenii-przegląd wybranych metod. Current Problems of Psychiatry, 13(1). s. 49-53

Birchwood, M. J., & Jackson, C. (2006). Schizofrenia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdziały 6,7,8

Zadrożna, A. (2019). Wiedza płynąca z doświadczenia choroby psychicznej jako możliwość wejścia w inną rolę społeczną. Przykład funkcjonowania grup samopomocowych osób chorujących psychicznie na poziomie psychologicznym i społecznym. Ogrody Nauk i Sztuk, 9, 162-169.

Literatura uzupełniająca

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Bronowski, P., Sawicka, M., & Kluczyńska, S. (2009). Funkcjonowanie społeczne osób przewlekle chorych psychicznie uczestniczących w środowiskowych programach wsparcia społecznego. Post. Psychiatr. Neurol, 1, 43-50.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Kalisz, A. (2013). O psychoterapii osób cierpiących z powodu schizofrenii. Psychoter, 4(167), 21-27.

Zadrożna, A., & Chotkowska, K. (2018). Działania edukacyjne i wsparcie wolontariuszy w ruchu samopomocowym osób z doświadczeniem choroby psychicznej. Przykład Grupy Wsparcia Trop. Zeszyty Pracy Socjalnej, 1, 45-55.

Błądziński, P., Cechnicki, A., Bogacz, J., & Cichocki, Ł. (2014). Znaczenie Otwartego Dialogu w leczeniu osób chorujących na schizofrenię. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 23(3), 134-139.

Chądzyńska, M., Meder, J., & Charzyńska, K. (2009). Uczestnictwo w psychoedukacji osób chorych na schizofrenię–analiza zajęć z perspektywy pacjentów. Psychiatria Polska, 43(6).

Telichowska-Leśna, A. (2007). Zastosowanie i skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu schizofrenii. Psychiatria, 4(2), 60-68.

Mueser, K. T., & Gingerich, S. (2008). Życie ze schizofrenią: poradnik dla rodzin. Dom Wydawniczy" Rebis".

Sawicka, M. (2010). Znaczenie stylu terapeutycznego w leczeniu osób chorych na schizofrenię. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kostecka, M., Namysłowska, I., & Ostoja-Zawadzka, K. (2012). Problemy etyczne w terapii schizofrenii. Psychiatr. Pol, 46(3), 421-428.

Gawęda, Ł., Moritz, S., & Kokoszka, A. (2009). Podstawy teoretyczne treningu metapoznawczego dla chorych na schizofrenię. Psychiatr. Pol, 43(6), 671-682.

Jarema, M. (2002). Leczenie farmakologiczne schizofrenii. Przewodnik Lekarza/Guide for GPs, 5(10), 24-31.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, prezentacje multimedialne dyskusja, studium przypadku, spotkanie z ekspertem przez doświadczenie, wizyta studyjna w placówkach wspierających osoby chorujące, praca w małych grupach.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: 45 godzin

Przygotowanie do zajęć, lektury: 20 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin

Przygotowanie referatu, prezentacji: 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bronowski
Prowadzący grup: Paweł Bronowski, Aleksandra Zadrożna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WYKŁAD

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (44 pytania, wybór jednokrotny, zaliczenie od 50 % +1)

ĆWICZENIA

- Obecność na zajęciach

- 2 kolokwia w formie testu jednokrotnego/ wielokrotnego wyboru obejmujące treści z ćwiczeń i literatury.

- wykonywanie zadań w małych grupach

- wspólna dla całej grupy prezentacja dotycząca specyfiki nowoczesnego modelu opieki. Jej elementy są przygotowywane w małych grupach

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

1.Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie zasad i metod pomagania osobom przewlekle chorym psychicznie. Interdyscyplinarność interwencji: lecznictwo psychiatryczne, środowiskowe programy wsparcia, pomoc społeczna, społeczności lokalne.

2. Istota kryzysu psychicznego u osób chorujących na psychozy. Etiologia, pierwszt rzut choroby, nawroty. Dobór metod interwencji.

3. Rys historyczny – formy pomocy. Przytułki, zakłady lecznice dla obłakanych, wielkie szpitale psychiatryczne, antypsychiatria, pierwsze formy leczenia środowiskowego, systemy leczenia i wsparcia środowiskowego.

4. Akcja T4 i psychiatria polityczna.

3. Założenia systemów leczenia i wsparcia środowiskowego: dehospitalizacja, deinstytucjonalizacja, środowiskowy model opieki nad zdrowiem psychicznym, prawa człowieka, prawa pacjenta, aktywne wychodzenie do pacjenta.

4. Formy leczenia psychiatrycznego: poradnie zdrowia psychicznego, odziały dzienne, zespoły leczenia środowiskowego, całodobowe oddziały psychiatryczne w szpitalach ogólnych, szpitale psychiatryczne.

5. Formy wsparcia środowiskowego: warsztaty terapii zajęciowej, środowiskowe domy samopomocy, ośrodki wsparcia, specjalistyczne usługi opiekuńcze, kluby, mieszkania chronione, chronione zatrudnienie, grupy samopomocowe.

6. Nowe idee w pomocy osobom chorującym psychicznie: wspeiranie procesu zdrowienia i umacnianie.

7. Wspieranie procesu zdrowienia w praktyce.

ĆWICZENIA

1. Wprowadzenie

Wstęp do zajęć. Tezy do dyskusji: rola psychologa pracującego z osobami chorującymi, kim są osoby chorujące psychicznie, jakie są ich problemy.

2. Psychopatologia chorób psychicznych i funkcjonowanie osób na nie chorujących

3. Programy środowiskowe i psychiatryczne: różnice i podobieństwa

4. Poszczególne placówki lecznictwa psychiatrycznego i niemedyczne programy wsparcia. Specyfika działania.

5. „Zajęcia w terenie”: Warsztat Terapii/Ośrodek Wsparcia (w zależności od stanu pandemii).

6. Studium przypadku I

7. I spotkanie z osobą z Grupy Wsparcia Osób z Doświadczeniem Kryzysu Psychicznego TROP

8. Studium przypadku II

9. „Zajęcia w terenie”: Ośrodek Wsparcia / Warsztat Terapii (w załeżności od stanu pandemii).

10. Stygmatyzacja – wykład i dyskusja

11. Druga wizyta osoby z Grupy TROP

12. Model azylowy vs. model środowiskowy – dyskusja na podstawie wspólnej prezentacji grupy

13. Formy pomocy osobom chorującym psychicznie

Poradnictwo, psychoterapia, farmakoterapia, interwencja kryzysowa, psychoedukacja, TUSy, Przeciwdziałanie nawrotom, praca z rodzinami, samopomoc

14. Studium przypadku III

15. Zróżnicowanie osób chorujących: specyfika przebiegu choroby, zasoby i ograniczenia, partnerstwo z profesjonalistą.

Literatura:

WYKŁAD

Literatura podstawowa

Bronowski P. (2018) Środowiskowe programy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorujących psychicznie, Wydawnictwo APS, Warszawa

Arnhild Lauveng (2007) Byłam po drugiej stronie lustra. Wygrana walka ze schizofrenią, Smak Słowa.

Literatura dodatkowa

Birchwood M., Jackson C. (2006) Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne dla praktyków i pacjentów, GPW, Gdańsk

Seligman M, Walker E, Rosenhan F. (2017) Psychopatologia, Zysk i ska, Poznań. R. 5 Depresja i schizofrenia. Zysk i Ska, Poznań.

ĆWICZENIA

Psychologia kliniczna, Cierpiałkowska L., Sęk H., PWN 2016. Rozdział 16 Psychologia schizofrenii, 321-344.

Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. r. 2

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Świtaj, P. (2008). Doświadczenie piętna społecznego i dyskryminacji u pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii. Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Świtaj, P. (2009). Rola diagnozy psychiatrycznej w procesie stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi. Post Psychiatr Neurol, 18(4), 377-386.

Świtaj, P., Wciórka, J., Grygiel, P., Smolarska-Świtaj, J., Anczewska, M., & Chrostek, A. (2010). Częstość doświadczeń stygmatyzacji u chorych na schizofrenię w porównaniu do pacjentów z innymi problemami zdrowotnymi1. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 269.

Mroczek, B., Wróblewska, I., Kędzierska, A., & Kurpas, D. (2014). Postawy dorosłych Polaków wobec osób chorych psychicznie. Family Medicine & Primary Care Review, (3), 263-265.

Kochański, A., & Cechnicki, A. (2017). Postawy polskich psychiatrów wobec osób chorujących psychicznie. Psychiatr. Pol, 51(1), 29-44.

Czabała, J. C., & Kluczyńska, S. (Eds.). (2015). Poradnictwo psychologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN. S. rozdział 12

Bronowski, P., Chotkowska, K., & Bednarzak, J. (2016). Nowe trendy w rehabilitacji osób chorujących psychicznie. Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3, 11-20.

Fijałkowska, P., Lewczuk, E., & Pawłoska, B. (2012). Rehabilitacja psychiatryczna osób z rozpoznaniem schizofrenii-przegląd wybranych metod. Current Problems of Psychiatry, 13(1). s. 49-53

Birchwood, M. J., & Jackson, C. (2006). Schizofrenia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdziały 6,7,8

Zadrożna, A. (2019). Wiedza płynąca z doświadczenia choroby psychicznej jako możliwość wejścia w inną rolę społeczną. Przykład funkcjonowania grup samopomocowych osób chorujących psychicznie na poziomie psychologicznym i społecznym. Ogrody Nauk i Sztuk, 9, 162-169.

Literatura uzupełniająca

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Bronowski, P., Sawicka, M., & Kluczyńska, S. (2009). Funkcjonowanie społeczne osób przewlekle chorych psychicznie uczestniczących w środowiskowych programach wsparcia społecznego. Post. Psychiatr. Neurol, 1, 43-50.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Kalisz, A. (2013). O psychoterapii osób cierpiących z powodu schizofrenii. Psychoter, 4(167), 21-27.

Zadrożna, A., & Chotkowska, K. (2018). Działania edukacyjne i wsparcie wolontariuszy w ruchu samopomocowym osób z doświadczeniem choroby psychicznej. Przykład Grupy Wsparcia Trop. Zeszyty Pracy Socjalnej, 1, 45-55.

Błądziński, P., Cechnicki, A., Bogacz, J., & Cichocki, Ł. (2014). Znaczenie Otwartego Dialogu w leczeniu osób chorujących na schizofrenię. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 23(3), 134-139.

Chądzyńska, M., Meder, J., & Charzyńska, K. (2009). Uczestnictwo w psychoedukacji osób chorych na schizofrenię–analiza zajęć z perspektywy pacjentów. Psychiatria Polska, 43(6).

Telichowska-Leśna, A. (2007). Zastosowanie i skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu schizofrenii. Psychiatria, 4(2), 60-68.

Mueser, K. T., & Gingerich, S. (2008). Życie ze schizofrenią: poradnik dla rodzin. Dom Wydawniczy" Rebis".

Sawicka, M. (2010). Znaczenie stylu terapeutycznego w leczeniu osób chorych na schizofrenię. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kostecka, M., Namysłowska, I., & Ostoja-Zawadzka, K. (2012). Problemy etyczne w terapii schizofrenii. Psychiatr. Pol, 46(3), 421-428.

Gawęda, Ł., Moritz, S., & Kokoszka, A. (2009). Podstawy teoretyczne treningu metapoznawczego dla chorych na schizofrenię. Psychiatr. Pol, 43(6), 671-682.

Jarema, M. (2002). Leczenie farmakologiczne schizofrenii. Przewodnik Lekarza/Guide for GPs, 5(10), 24-31.

Uwagi:

LINK DO ZESPOŁU (WYKŁAD):

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae044ea8d8fe1455795c947fd92b41844%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d6bd067a-2453-4ab4-803e-9657bff425df&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ćWICZENIA:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4b38e74b848246eea1ff4e7f00ca605f%40thread.tacv2/conversations?groupId=cdd865fa-8677-4578-b934-1f5704ffbe41&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, prezentacje multimedialne dyskusja, studium przypadku, spotkanie z ekspertem przez doświadczenie, wizyta studyjna w placówkach wspierających osoby chorujące, praca w małych grupach.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: 45 godzin

Przygotowanie do zajęć, lektury: 20 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin

Przygotowanie referatu, prezentacji: 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bronowski
Prowadzący grup: Paweł Bronowski, Aleksandra Zadrożna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WYKŁAD

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (44 pytania, wybór jednokrotny, zaliczenie od 50 % +1)

ĆWICZENIA

- Obecność na zajęciach

- 2 kolokwia w formie testu jednokrotnego/ wielokrotnego wyboru obejmujące treści z ćwiczeń i literatury.

- wykonywanie zadań w małych grupach

- wspólna dla całej grupy prezentacja dotycząca specyfiki nowoczesnego modelu opieki. Jej elementy są przygotowywane w małych grupach

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

1.Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie zasad i metod pomagania osobom przewlekle chorym psychicznie. Interdyscyplinarność interwencji: lecznictwo psychiatryczne, środowiskowe programy wsparcia, pomoc społeczna, społeczności lokalne.

2. Istota kryzysu psychicznego u osób chorujących na psychozy. Etiologia, pierwszt rzut choroby, nawroty. Dobór metod interwencji.

3. Rys historyczny – formy pomocy. Przytułki, zakłady lecznice dla obłakanych, wielkie szpitale psychiatryczne, antypsychiatria, pierwsze formy leczenia środowiskowego, systemy leczenia i wsparcia środowiskowego.

4. Akcja T4 i psychiatria polityczna.

3. Założenia systemów leczenia i wsparcia środowiskowego: dehospitalizacja, deinstytucjonalizacja, środowiskowy model opieki nad zdrowiem psychicznym, prawa człowieka, prawa pacjenta, aktywne wychodzenie do pacjenta.

4. Formy leczenia psychiatrycznego: poradnie zdrowia psychicznego, odziały dzienne, zespoły leczenia środowiskowego, całodobowe oddziały psychiatryczne w szpitalach ogólnych, szpitale psychiatryczne.

5. Formy wsparcia środowiskowego: warsztaty terapii zajęciowej, środowiskowe domy samopomocy, ośrodki wsparcia, specjalistyczne usługi opiekuńcze, kluby, mieszkania chronione, chronione zatrudnienie, grupy samopomocowe.

6. Nowe idee w pomocy osobom chorującym psychicznie: wspeiranie procesu zdrowienia i umacnianie.

7. Wspieranie procesu zdrowienia w praktyce.

ĆWICZENIA

1. Wprowadzenie

Wstęp do zajęć. Tezy do dyskusji: rola psychologa pracującego z osobami chorującymi, kim są osoby chorujące psychicznie, jakie są ich problemy.

2. Psychopatologia chorób psychicznych i funkcjonowanie osób na nie chorujących

3. Programy środowiskowe i psychiatryczne: różnice i podobieństwa

4. Poszczególne placówki lecznictwa psychiatrycznego i niemedyczne programy wsparcia. Specyfika działania.

5. „Zajęcia w terenie”: Warsztat Terapii/Ośrodek Wsparcia (w załeżności od stanu epidemicznego covid)

6. Studium przypadku I

7. I spotkanie z osobą z Grupy Wsparcia Osób z Doświadczeniem Kryzysu Psychicznego TROP

8. Studium przypadku II

9. „Zajęcia w terenie”: Ośrodek Wsparcia / Warsztat Terapii

10. Stygmatyzacja – wykład i dyskusja

11. Druga wizyta osoby z Grupy TROP

12. Model azylowy vs. model środowiskowy – dyskusja na podstawie wspólnej prezentacji grupy

13. Formy pomocy osobom chorującym psychicznie

Poradnictwo, psychoterapia, farmakoterapia, interwencja kryzysowa, psychoedukacja, TUSy, Przeciwdziałanie nawrotom, praca z rodzinami, samopomoc

14. Studium przypadku III

15. Zróżnicowanie osób chorujących: specyfika przebiegu choroby, zasoby i ograniczenia, partnerstwo z profesjonalistą.

Literatura:

WYKŁAD

Literatura podstawowa

Bronowski P. (2018) Środowiskowe programy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorujących psychicznie, Wydawnictwo APS, Warszawa

Arnhild Lauveng (2007) Byłam po drugiej stronie lustra. Wygrana walka ze schizofrenią, Smak Słowa.

Literatura dodatkowa

Birchwood M., Jackson C. (2006) Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne dla praktyków i pacjentów, GPW, Gdańsk

Seligman M, Walker E, Rosenhan F. (2017) Psychopatologia, Zysk i ska, Poznań. R. 5 Depresja i schizofrenia. Zysk i Ska, Poznań.

ĆWICZENIA

Psychologia kliniczna, Cierpiałkowska L., Sęk H., PWN 2016. Rozdział 16 Psychologia schizofrenii, 321-344.

Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. r. 2

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Świtaj, P. (2008). Doświadczenie piętna społecznego i dyskryminacji u pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii. Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Świtaj, P. (2009). Rola diagnozy psychiatrycznej w procesie stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi. Post Psychiatr Neurol, 18(4), 377-386.

Świtaj, P., Wciórka, J., Grygiel, P., Smolarska-Świtaj, J., Anczewska, M., & Chrostek, A. (2010). Częstość doświadczeń stygmatyzacji u chorych na schizofrenię w porównaniu do pacjentów z innymi problemami zdrowotnymi1. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 269.

Mroczek, B., Wróblewska, I., Kędzierska, A., & Kurpas, D. (2014). Postawy dorosłych Polaków wobec osób chorych psychicznie. Family Medicine & Primary Care Review, (3), 263-265.

Kochański, A., & Cechnicki, A. (2017). Postawy polskich psychiatrów wobec osób chorujących psychicznie. Psychiatr. Pol, 51(1), 29-44.

Czabała, J. C., & Kluczyńska, S. (Eds.). (2015). Poradnictwo psychologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN. S. rozdział 12

Bronowski, P., Chotkowska, K., & Bednarzak, J. (2016). Nowe trendy w rehabilitacji osób chorujących psychicznie. Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3, 11-20.

Fijałkowska, P., Lewczuk, E., & Pawłoska, B. (2012). Rehabilitacja psychiatryczna osób z rozpoznaniem schizofrenii-przegląd wybranych metod. Current Problems of Psychiatry, 13(1). s. 49-53

Birchwood, M. J., & Jackson, C. (2006). Schizofrenia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdziały 6,7,8

Zadrożna, A. (2019). Wiedza płynąca z doświadczenia choroby psychicznej jako możliwość wejścia w inną rolę społeczną. Przykład funkcjonowania grup samopomocowych osób chorujących psychicznie na poziomie psychologicznym i społecznym. Ogrody Nauk i Sztuk, 9, 162-169.

Literatura uzupełniająca

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Bronowski, P., Sawicka, M., & Kluczyńska, S. (2009). Funkcjonowanie społeczne osób przewlekle chorych psychicznie uczestniczących w środowiskowych programach wsparcia społecznego. Post. Psychiatr. Neurol, 1, 43-50.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Kalisz, A. (2013). O psychoterapii osób cierpiących z powodu schizofrenii. Psychoter, 4(167), 21-27.

Zadrożna, A., & Chotkowska, K. (2018). Działania edukacyjne i wsparcie wolontariuszy w ruchu samopomocowym osób z doświadczeniem choroby psychicznej. Przykład Grupy Wsparcia Trop. Zeszyty Pracy Socjalnej, 1, 45-55.

Błądziński, P., Cechnicki, A., Bogacz, J., & Cichocki, Ł. (2014). Znaczenie Otwartego Dialogu w leczeniu osób chorujących na schizofrenię. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 23(3), 134-139.

Chądzyńska, M., Meder, J., & Charzyńska, K. (2009). Uczestnictwo w psychoedukacji osób chorych na schizofrenię–analiza zajęć z perspektywy pacjentów. Psychiatria Polska, 43(6).

Telichowska-Leśna, A. (2007). Zastosowanie i skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu schizofrenii. Psychiatria, 4(2), 60-68.

Mueser, K. T., & Gingerich, S. (2008). Życie ze schizofrenią: poradnik dla rodzin. Dom Wydawniczy" Rebis".

Sawicka, M. (2010). Znaczenie stylu terapeutycznego w leczeniu osób chorych na schizofrenię. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kostecka, M., Namysłowska, I., & Ostoja-Zawadzka, K. (2012). Problemy etyczne w terapii schizofrenii. Psychiatr. Pol, 46(3), 421-428.

Gawęda, Ł., Moritz, S., & Kokoszka, A. (2009). Podstawy teoretyczne treningu metapoznawczego dla chorych na schizofrenię. Psychiatr. Pol, 43(6), 671-682.

Jarema, M. (2002). Leczenie farmakologiczne schizofrenii. Przewodnik Lekarza/Guide for GPs, 5(10), 24-31.

Uwagi:

Link do zespołu w teams :

WYKŁAD

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aea0485d009124d34a7359c6ea58bad3c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=317b3400-17e1-4bb2-a1ac-4f4197a7463f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ćWICZENIA GRUPA1 : https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2efabac4da244558a5655cdc9e0480e2%40thread.tacv2/conversations?groupId=1ced4c92-d781-42f5-b8cb-c96ec0b87e83&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ćWICZENIA GRUPA 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac4a5ef5968d141bbbb2de6a03b260598%40thread.tacv2/conversations?groupId=ebee3bd1-2901-4c3b-8c25-8835ff6ab05e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, prezentacje multimedialne dyskusja, studium przypadku, spotkanie z ekspertem przez doświadczenie, wizyta studyjna w placówkach wspierających osoby chorujące, praca w małych grupach.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: 45 godzin

Przygotowanie do zajęć, lektury: 20 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin

Przygotowanie referatu, prezentacji: 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bronowski
Prowadzący grup: Paweł Bronowski, Aleksandra Zadrożna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WYKŁAD

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (44 pytania, wybór jednokrotny, zaliczenie od 50 % +1)

ĆWICZENIA

- Obecność na zajęciach

- 2 kolokwia w formie testu jednokrotnego/ wielokrotnego wyboru obejmujące treści z ćwiczeń i literatury.

- wykonywanie zadań w małych grupach

- wspólna dla całej grupy prezentacja dotycząca specyfiki nowoczesnego modelu opieki. Jej elementy są przygotowywane w małych grupach

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

1.Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie zasad i metod pomagania osobom przewlekle chorym psychicznie. Interdyscyplinarność interwencji: lecznictwo psychiatryczne, środowiskowe programy wsparcia, pomoc społeczna, społeczności lokalne.

2. Istota kryzysu psychicznego u osób chorujących na psychozy. Etiologia, pierwszt rzut choroby, nawroty. Dobór metod interwencji.

3. Rys historyczny – formy pomocy. Przytułki, zakłady lecznice dla obłakanych, wielkie szpitale psychiatryczne, antypsychiatria, pierwsze formy leczenia środowiskowego, systemy leczenia i wsparcia środowiskowego.

4. Akcja T4 i psychiatria polityczna.

3. Założenia systemów leczenia i wsparcia środowiskowego: dehospitalizacja, deinstytucjonalizacja, środowiskowy model opieki nad zdrowiem psychicznym, prawa człowieka, prawa pacjenta, aktywne wychodzenie do pacjenta.

4. Formy leczenia psychiatrycznego: poradnie zdrowia psychicznego, odziały dzienne, zespoły leczenia środowiskowego, całodobowe oddziały psychiatryczne w szpitalach ogólnych, szpitale psychiatryczne.

5. Formy wsparcia środowiskowego: warsztaty terapii zajęciowej, środowiskowe domy samopomocy, ośrodki wsparcia, specjalistyczne usługi opiekuńcze, kluby, mieszkania chronione, chronione zatrudnienie, grupy samopomocowe.

6. Nowe idee w pomocy osobom chorującym psychicznie: wspeiranie procesu zdrowienia i umacnianie.

7. Wspieranie procesu zdrowienia w praktyce.

ĆWICZENIA

1. Wprowadzenie

Wstęp do zajęć. Tezy do dyskusji: rola psychologa pracującego z osobami chorującymi, kim są osoby chorujące psychicznie, jakie są ich problemy.

2. Psychopatologia chorób psychicznych i funkcjonowanie osób na nie chorujących

3. Programy środowiskowe i psychiatryczne: różnice i podobieństwa

4. Poszczególne placówki lecznictwa psychiatrycznego i niemedyczne programy wsparcia. Specyfika działania.

5. „Zajęcia w terenie”: Warsztat Terapii/Ośrodek Wsparcia (w zależności od stanu pandemii).

6. Studium przypadku I

7. I spotkanie z osobą z Grupy Wsparcia Osób z Doświadczeniem Kryzysu Psychicznego TROP

8. Studium przypadku II

9. „Zajęcia w terenie”: Ośrodek Wsparcia / Warsztat Terapii (w załeżności od stanu pandemii).

10. Stygmatyzacja – wykład i dyskusja

11. Druga wizyta osoby z Grupy TROP

12. Model azylowy vs. model środowiskowy – dyskusja na podstawie wspólnej prezentacji grupy

13. Formy pomocy osobom chorującym psychicznie

Poradnictwo, psychoterapia, farmakoterapia, interwencja kryzysowa, psychoedukacja, TUSy, Przeciwdziałanie nawrotom, praca z rodzinami, samopomoc

14. Studium przypadku III

15. Zróżnicowanie osób chorujących: specyfika przebiegu choroby, zasoby i ograniczenia, partnerstwo z profesjonalistą.

Literatura:

WYKŁAD

Literatura podstawowa

Bronowski P. (2018) Środowiskowe programy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorujących psychicznie, Wydawnictwo APS, Warszawa

Arnhild Lauveng (2007) Byłam po drugiej stronie lustra. Wygrana walka ze schizofrenią, Smak Słowa.

Literatura dodatkowa

Birchwood M., Jackson C. (2006) Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne dla praktyków i pacjentów, GPW, Gdańsk

Seligman M, Walker E, Rosenhan F. (2017) Psychopatologia, Zysk i ska, Poznań. R. 5 Depresja i schizofrenia. Zysk i Ska, Poznań.

ĆWICZENIA

Psychologia kliniczna, Cierpiałkowska L., Sęk H., PWN 2016. Rozdział 16 Psychologia schizofrenii, 321-344.

Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. r. 2

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Świtaj, P. (2008). Doświadczenie piętna społecznego i dyskryminacji u pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii. Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Świtaj, P. (2009). Rola diagnozy psychiatrycznej w procesie stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi. Post Psychiatr Neurol, 18(4), 377-386.

Świtaj, P., Wciórka, J., Grygiel, P., Smolarska-Świtaj, J., Anczewska, M., & Chrostek, A. (2010). Częstość doświadczeń stygmatyzacji u chorych na schizofrenię w porównaniu do pacjentów z innymi problemami zdrowotnymi1. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 269.

Mroczek, B., Wróblewska, I., Kędzierska, A., & Kurpas, D. (2014). Postawy dorosłych Polaków wobec osób chorych psychicznie. Family Medicine & Primary Care Review, (3), 263-265.

Kochański, A., & Cechnicki, A. (2017). Postawy polskich psychiatrów wobec osób chorujących psychicznie. Psychiatr. Pol, 51(1), 29-44.

Czabała, J. C., & Kluczyńska, S. (Eds.). (2015). Poradnictwo psychologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN. S. rozdział 12

Bronowski, P., Chotkowska, K., & Bednarzak, J. (2016). Nowe trendy w rehabilitacji osób chorujących psychicznie. Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3, 11-20.

Fijałkowska, P., Lewczuk, E., & Pawłoska, B. (2012). Rehabilitacja psychiatryczna osób z rozpoznaniem schizofrenii-przegląd wybranych metod. Current Problems of Psychiatry, 13(1). s. 49-53

Birchwood, M. J., & Jackson, C. (2006). Schizofrenia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdziały 6,7,8

Zadrożna, A. (2019). Wiedza płynąca z doświadczenia choroby psychicznej jako możliwość wejścia w inną rolę społeczną. Przykład funkcjonowania grup samopomocowych osób chorujących psychicznie na poziomie psychologicznym i społecznym. Ogrody Nauk i Sztuk, 9, 162-169.

Literatura uzupełniająca

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Bronowski, P., Sawicka, M., & Kluczyńska, S. (2009). Funkcjonowanie społeczne osób przewlekle chorych psychicznie uczestniczących w środowiskowych programach wsparcia społecznego. Post. Psychiatr. Neurol, 1, 43-50.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Kalisz, A. (2013). O psychoterapii osób cierpiących z powodu schizofrenii. Psychoter, 4(167), 21-27.

Zadrożna, A., & Chotkowska, K. (2018). Działania edukacyjne i wsparcie wolontariuszy w ruchu samopomocowym osób z doświadczeniem choroby psychicznej. Przykład Grupy Wsparcia Trop. Zeszyty Pracy Socjalnej, 1, 45-55.

Błądziński, P., Cechnicki, A., Bogacz, J., & Cichocki, Ł. (2014). Znaczenie Otwartego Dialogu w leczeniu osób chorujących na schizofrenię. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 23(3), 134-139.

Chądzyńska, M., Meder, J., & Charzyńska, K. (2009). Uczestnictwo w psychoedukacji osób chorych na schizofrenię–analiza zajęć z perspektywy pacjentów. Psychiatria Polska, 43(6).

Telichowska-Leśna, A. (2007). Zastosowanie i skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu schizofrenii. Psychiatria, 4(2), 60-68.

Mueser, K. T., & Gingerich, S. (2008). Życie ze schizofrenią: poradnik dla rodzin. Dom Wydawniczy" Rebis".

Sawicka, M. (2010). Znaczenie stylu terapeutycznego w leczeniu osób chorych na schizofrenię. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kostecka, M., Namysłowska, I., & Ostoja-Zawadzka, K. (2012). Problemy etyczne w terapii schizofrenii. Psychiatr. Pol, 46(3), 421-428.

Gawęda, Ł., Moritz, S., & Kokoszka, A. (2009). Podstawy teoretyczne treningu metapoznawczego dla chorych na schizofrenię. Psychiatr. Pol, 43(6), 671-682.

Jarema, M. (2002). Leczenie farmakologiczne schizofrenii. Przewodnik Lekarza/Guide for GPs, 5(10), 24-31.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, prezentacje multimedialne dyskusja, studium przypadku, spotkanie z ekspertem przez doświadczenie, wizyta studyjna w placówkach wspierających osoby chorujące, praca w małych grupach.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: 45 godzin

Przygotowanie do zajęć, lektury: 20 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin

Przygotowanie referatu, prezentacji: 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bronowski
Prowadzący grup: Paweł Bronowski, Aleksandra Zadrożna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WYKŁAD

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (44 pytania, wybór jednokrotny, zaliczenie od 50 % +1)

ĆWICZENIA

- Obecność na zajęciach

- 2 kolokwia w formie testu jednokrotnego/ wielokrotnego wyboru obejmujące treści z ćwiczeń i literatury.

- wykonywanie zadań w małych grupach

- wspólna dla całej grupy prezentacja dotycząca specyfiki nowoczesnego modelu opieki. Jej elementy są przygotowywane w małych grupach

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

1.Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie zasad i metod pomagania osobom przewlekle chorym psychicznie. Interdyscyplinarność interwencji: lecznictwo psychiatryczne, środowiskowe programy wsparcia, pomoc społeczna, społeczności lokalne.

2. Istota kryzysu psychicznego u osób chorujących na psychozy. Etiologia, pierwszt rzut choroby, nawroty. Dobór metod interwencji.

3. Rys historyczny – formy pomocy. Przytułki, zakłady lecznice dla obłakanych, wielkie szpitale psychiatryczne, antypsychiatria, pierwsze formy leczenia środowiskowego, systemy leczenia i wsparcia środowiskowego.

4. Akcja T4 i psychiatria polityczna.

3. Założenia systemów leczenia i wsparcia środowiskowego: dehospitalizacja, deinstytucjonalizacja, środowiskowy model opieki nad zdrowiem psychicznym, prawa człowieka, prawa pacjenta, aktywne wychodzenie do pacjenta.

4. Formy leczenia psychiatrycznego: poradnie zdrowia psychicznego, odziały dzienne, zespoły leczenia środowiskowego, całodobowe oddziały psychiatryczne w szpitalach ogólnych, szpitale psychiatryczne.

5. Formy wsparcia środowiskowego: warsztaty terapii zajęciowej, środowiskowe domy samopomocy, ośrodki wsparcia, specjalistyczne usługi opiekuńcze, kluby, mieszkania chronione, chronione zatrudnienie, grupy samopomocowe.

6. Nowe idee w pomocy osobom chorującym psychicznie: wspeiranie procesu zdrowienia i umacnianie.

7. Wspieranie procesu zdrowienia w praktyce.

ĆWICZENIA

1. Wprowadzenie

Wstęp do zajęć. Tezy do dyskusji: rola psychologa pracującego z osobami chorującymi, kim są osoby chorujące psychicznie, jakie są ich problemy.

2. Psychopatologia chorób psychicznych i funkcjonowanie osób na nie chorujących

3. Programy środowiskowe i psychiatryczne: różnice i podobieństwa

4. Poszczególne placówki lecznictwa psychiatrycznego i niemedyczne programy wsparcia. Specyfika działania.

5. „Zajęcia w terenie”: Warsztat Terapii/Ośrodek Wsparcia (w zależności od stanu pandemii).

6. Studium przypadku I

7. I spotkanie z osobą z Grupy Wsparcia Osób z Doświadczeniem Kryzysu Psychicznego TROP

8. Studium przypadku II

9. „Zajęcia w terenie”: Ośrodek Wsparcia / Warsztat Terapii (w załeżności od stanu pandemii).

10. Stygmatyzacja – wykład i dyskusja

11. Druga wizyta osoby z Grupy TROP

12. Model azylowy vs. model środowiskowy – dyskusja na podstawie wspólnej prezentacji grupy

13. Formy pomocy osobom chorującym psychicznie

Poradnictwo, psychoterapia, farmakoterapia, interwencja kryzysowa, psychoedukacja, TUSy, Przeciwdziałanie nawrotom, praca z rodzinami, samopomoc

14. Studium przypadku III

15. Zróżnicowanie osób chorujących: specyfika przebiegu choroby, zasoby i ograniczenia, partnerstwo z profesjonalistą.

Literatura:

WYKŁAD

Literatura podstawowa

Bronowski P. (2018) Środowiskowe programy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorujących psychicznie, Wydawnictwo APS, Warszawa

Arnhild Lauveng (2007) Byłam po drugiej stronie lustra. Wygrana walka ze schizofrenią, Smak Słowa.

Literatura dodatkowa

Birchwood M., Jackson C. (2006) Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne dla praktyków i pacjentów, GPW, Gdańsk

Seligman M, Walker E, Rosenhan F. (2017) Psychopatologia, Zysk i ska, Poznań. R. 5 Depresja i schizofrenia. Zysk i Ska, Poznań.

ĆWICZENIA

Psychologia kliniczna, Cierpiałkowska L., Sęk H., PWN 2016. Rozdział 16 Psychologia schizofrenii, 321-344.

Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. r. 2

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Świtaj, P. (2008). Doświadczenie piętna społecznego i dyskryminacji u pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii. Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Świtaj, P. (2009). Rola diagnozy psychiatrycznej w procesie stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi. Post Psychiatr Neurol, 18(4), 377-386.

Świtaj, P., Wciórka, J., Grygiel, P., Smolarska-Świtaj, J., Anczewska, M., & Chrostek, A. (2010). Częstość doświadczeń stygmatyzacji u chorych na schizofrenię w porównaniu do pacjentów z innymi problemami zdrowotnymi1. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 269.

Mroczek, B., Wróblewska, I., Kędzierska, A., & Kurpas, D. (2014). Postawy dorosłych Polaków wobec osób chorych psychicznie. Family Medicine & Primary Care Review, (3), 263-265.

Kochański, A., & Cechnicki, A. (2017). Postawy polskich psychiatrów wobec osób chorujących psychicznie. Psychiatr. Pol, 51(1), 29-44.

Czabała, J. C., & Kluczyńska, S. (Eds.). (2015). Poradnictwo psychologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN. S. rozdział 12

Bronowski, P., Chotkowska, K., & Bednarzak, J. (2016). Nowe trendy w rehabilitacji osób chorujących psychicznie. Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3, 11-20.

Fijałkowska, P., Lewczuk, E., & Pawłoska, B. (2012). Rehabilitacja psychiatryczna osób z rozpoznaniem schizofrenii-przegląd wybranych metod. Current Problems of Psychiatry, 13(1). s. 49-53

Birchwood, M. J., & Jackson, C. (2006). Schizofrenia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdziały 6,7,8

Zadrożna, A. (2019). Wiedza płynąca z doświadczenia choroby psychicznej jako możliwość wejścia w inną rolę społeczną. Przykład funkcjonowania grup samopomocowych osób chorujących psychicznie na poziomie psychologicznym i społecznym. Ogrody Nauk i Sztuk, 9, 162-169.

Literatura uzupełniająca

Möllers, H. J. (2018). Możliwości i ograniczenia DSM-5 w polepszeniu klasyfikacji i diagnozy zaburzeń psychicznych, Psychiatria Polska, 52(4).

Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne : DSM-5 Selections. Wydawnictwo: Wrocław : Edra Urban & Partner, cop. 2018.

Bronowski, P. (2018). Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Strony 53-88

Prot-Klinger, K. (2013). Psychiatria środowiskowa między romantyzmem a pozytywizmem—próba integracji podejść. Psychiatria, 10(3-4), 101-108.

Bronowski, P., Sawicka, M., & Kluczyńska, S. (2009). Funkcjonowanie społeczne osób przewlekle chorych psychicznie uczestniczących w środowiskowych programach wsparcia społecznego. Post. Psychiatr. Neurol, 1, 43-50.

Tyszkowska, M., & Podogrodzka, M. (2013). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki bezpośrednio związane z leczeniem psychiatrycznym. Psychiatr. Pol, 47(6), 1011-1022.

Jackowska, E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię–przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.

Podogrodzka-Niell, M., & Tyszkowska, M. (2014). Stygmatyzacja na drodze zdrowienia w chorobach psychicznych–czynniki związane z funkcjonowaniem społecznym. Psychiatr. Pol, 48(6), 1201-1211.

Kalisz, A. (2013). O psychoterapii osób cierpiących z powodu schizofrenii. Psychoter, 4(167), 21-27.

Zadrożna, A., & Chotkowska, K. (2018). Działania edukacyjne i wsparcie wolontariuszy w ruchu samopomocowym osób z doświadczeniem choroby psychicznej. Przykład Grupy Wsparcia Trop. Zeszyty Pracy Socjalnej, 1, 45-55.

Błądziński, P., Cechnicki, A., Bogacz, J., & Cichocki, Ł. (2014). Znaczenie Otwartego Dialogu w leczeniu osób chorujących na schizofrenię. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 23(3), 134-139.

Chądzyńska, M., Meder, J., & Charzyńska, K. (2009). Uczestnictwo w psychoedukacji osób chorych na schizofrenię–analiza zajęć z perspektywy pacjentów. Psychiatria Polska, 43(6).

Telichowska-Leśna, A. (2007). Zastosowanie i skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu schizofrenii. Psychiatria, 4(2), 60-68.

Mueser, K. T., & Gingerich, S. (2008). Życie ze schizofrenią: poradnik dla rodzin. Dom Wydawniczy" Rebis".

Sawicka, M. (2010). Znaczenie stylu terapeutycznego w leczeniu osób chorych na schizofrenię. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kostecka, M., Namysłowska, I., & Ostoja-Zawadzka, K. (2012). Problemy etyczne w terapii schizofrenii. Psychiatr. Pol, 46(3), 421-428.

Gawęda, Ł., Moritz, S., & Kokoszka, A. (2009). Podstawy teoretyczne treningu metapoznawczego dla chorych na schizofrenię. Psychiatr. Pol, 43(6), 671-682.

Jarema, M. (2002). Leczenie farmakologiczne schizofrenii. Przewodnik Lekarza/Guide for GPs, 5(10), 24-31.

Uwagi:

LINK DO ZESPOŁU (WYKŁAD):

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae044ea8d8fe1455795c947fd92b41844%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d6bd067a-2453-4ab4-803e-9657bff425df&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ćWICZENIA:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4b38e74b848246eea1ff4e7f00ca605f%40thread.tacv2/conversations?groupId=cdd865fa-8677-4578-b934-1f5704ffbe41&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, prezentacje multimedialne dyskusja, studium przypadku, spotkanie z ekspertem przez doświadczenie, wizyta studyjna w placówkach wspierających osoby chorujące, praca w małych grupach.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: 45 godzin

Przygotowanie do zajęć, lektury: 20 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin

Przygotowanie referatu, prezentacji: 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Bronowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)