Metody pracy z osobami uzależnionymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-MOU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z osobami uzależnionymi |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
PPPP |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna terminologię używaną w psychologii klinicznej w kontekście jej zastosowanie w programach terapeutycznych dla osób uzależnionych na poziomie rozszerzonym. Dysponuje wiedzą o mechanizmach zaprzeczania oraz założeniach interwencji motywującej do podejmowania leczenia odwykowego. Rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne specyficzne dla funkcjonowania osób uzależnionych. Ma uporządkowaną wiedzę o uzależnieniach, metodach ich leczenia i rehabilitacji. Dysponuje wiedzą o programach terapeutycznych nastwionych na osiągnięcie abstynencji oraz programach redukcji szkód. Dysponuje wiedzą o psychologicznych zagadnieniach związanych z uzależnieniami behawioralnymi. Umiejętności Posiada umiejętność diagnozy psychologicznej w zakresie przebiegu uzależnienia. Potrafi tworzyć oryginalne rozwiązania dla osób uzależnionych, Potrafi dobrać program terapeutyczny odpowiedni dla potrzeb i możliwości osób uzależnionych. Potrafi pojąć interwencję motywującą do podjęcia leczenia odwykowego. Kompetencje społeczne Docenia znaczenie nauk psychologicznych dla skutecznej terapii osób uzależnionych. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce psychologicznej; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań psychologicznych wobec osób uzależnionych. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; czuje się odpowiedzialny wobec osób uzależnionych. Posiada świadomość specyfiki kontaktu z osobami uzależnionymi w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bronowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Bronowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU 1. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Podstawowe pojęcia. Zasady rozpoznawania w oparciu o ICD 10 i DSM V. 2. Etiologia uzależnień: modele behawioralne, behawioralno poznawcze, okresu rozwojowego, biopsychospołeczne, koncepcja Wspólnoty Anonimowych Alkoholików. 3. Rozpowszechnienie używania substancji psychoaktywnych 4. Podstawowe substancje psychoaktywne: specyfika, działanie, interwencja i leczenie 5. Psychologiczne koncepcje uzależnienia 6. Pojęcia: Używanie, nadużywanie, używanie ryzykowne, uzależnienie 7. Koncepcje leczenia: modele: behawioralno poznawcze, behawioralne, 12 kroków, model Minnesota, redukcja szkód. 8. Screening: problemy związane z używaniem. 9. Krótka interwencja: koncepcja, specyfika, zasady stosowania 10. Populacje specjalne w terapii uzależnień: seniorzy i kobiety w ciąży 11. Czynniki związane z podejmowaniem leczenia i utrzymywaniem abstynencji. 12. Ruchy samopomocowe w terapii uzależnień: specyfika i efektywność 13. Cel terapii: abstynencja czy ograniczanie szkód ? 14. Profilaktyka – cele, założenia, koncepcje |
|
Literatura: |
1.Miller P, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. 2.Rosenham D., Seligman M., Psychopatologia, PTP, Warszawa (nowe wydanie), rozdział „Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych”. 3.Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2012) Psychologia uzależnień – alkoholizm, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa |
|
Uwagi: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1) NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin ZAJĘCIA ZDALNE; Wymagane zalogowanie się do grupy: metody pracy z osobami uzależnionymi w Teams APS. I. KRYTERIA ROZPOZNAWANIA UZALEZNIENIA1. Obejrzenie filmu „Żółty szalik”: jest to film fabularny z 2000 roku w reżyserii Janusza Morgensterna na podstawie scenariusza Jerzego Pilcha.Przekazanie opracowania na temat: - objawów uzależnienia u głównego bohatera - jego relacji z innymi ludźmi. 2. Zapoznanie się z przekazanym wykładem dotyczącym kryteriów uzależnienia (ZD 1) 3. Zapoznanie się z dwoma PRZEKAZANYMI artykułami na ten temat. II. MOTYWACJA DO LECZENIA: Zapoznanie się z przekazanymi materiałami: - wykład "Motywacja do leczenia" (ZD 2) - dwoma przekazanymi artykułami na ten temat - przekazanym filmem o motywowaniu do leczenia pacjenta ambiwalentnego 4. Od 03.04 wszystkie wykłady są realizowane online zgodnie z planem poprzez platformę Teams w Zespole Metody pracy z osobami uzależnionymi. Materiały z wykładów są dostępne na platformie Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bronowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Bronowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1) Link w Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acceab48684c745e090d6941237d44565%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dd5d468-c89a-417d-98cb-c36836ae0ab6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU 1. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Podstawowe pojęcia. Zasady rozpoznawania w oparciu o ICD 10 i DSM V. 2. Etiologia uzależnień: modele behawioralne, behawioralno poznawcze, okresu rozwojowego, biopsychospołeczne, koncepcja Wspólnoty Anonimowych Alkoholików. 3. Rozpowszechnienie używania substancji psychoaktywnych 4. Podstawowe substancje psychoaktywne: specyfika, działanie, interwencja i leczenie 5. Psychologiczne koncepcje uzależnienia 6. Pojęcia: Używanie, nadużywanie, używanie ryzykowne, uzależnienie 7. Koncepcje leczenia: modele: behawioralno poznawcze, behawioralne, 12 kroków, model Minnesota, redukcja szkód. 8. Screening: problemy związane z używaniem. 9. Krótka interwencja: koncepcja, specyfika, zasady stosowania 10. Populacje specjalne w terapii uzależnień: seniorzy i kobiety w ciąży 11. Czynniki związane z podejmowaniem leczenia i utrzymywaniem abstynencji. 12. Ruchy samopomocowe w terapii uzależnień: specyfika i efektywność 13. Cel terapii: abstynencja czy ograniczanie szkód ? 14. Profilaktyka – cele, założenia, koncepcje |
|
Literatura: |
1.Miller P, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. 2.Rosenham D., Seligman M., Psychopatologia, PTP, Warszawa (nowe wydanie), rozdział „Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych”. 3.Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2012) Psychologia uzależnień – alkoholizm, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa |
|
Uwagi: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1) NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin ZAJĘCIA ZDALNE. Do zaliczenia niezbędne jest zalogowanie się do grupy zajęciowej w Teams Wszystkie wykłady odbywają się online poprzez aplikację Teams zgodnie z planem. Materiały z wykładów dostępne są na platformie Teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acceab48684c745e090d6941237d44565%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dd5d468-c89a-417d-98cb-c36836ae0ab6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bronowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Bronowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1) Link w Team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acceab48684c745e090d6941237d44565%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dd5d468-c89a-417d-98cb-c36836ae0ab6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU 1. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Podstawowe pojęcia. Zasady rozpoznawania w oparciu o ICD 10 i DSM V. 2. Etiologia uzależnień: modele behawioralne, behawioralno poznawcze, okresu rozwojowego, biopsychospołeczne, koncepcja Wspólnoty Anonimowych Alkoholików. 3. Rozpowszechnienie używania substancji psychoaktywnych 4. Podstawowe substancje psychoaktywne: specyfika, działanie, interwencja i leczenie 5. Psychologiczne koncepcje uzależnienia 6. Pojęcia: Używanie, nadużywanie, używanie ryzykowne, uzależnienie 7. Koncepcje leczenia: modele: behawioralno poznawcze, behawioralne, 12 kroków, model Minnesota, redukcja szkód. 8. Screening: problemy związane z używaniem. 9. Krótka interwencja: koncepcja, specyfika, zasady stosowania 10. Populacje specjalne w terapii uzależnień: seniorzy i kobiety w ciąży 11. Czynniki związane z podejmowaniem leczenia i utrzymywaniem abstynencji. 12. Ruchy samopomocowe w terapii uzależnień: specyfika i efektywność 13. Cel terapii: abstynencja czy ograniczanie szkód ? 14. Profilaktyka – cele, założenia, koncepcje |
|
Literatura: |
1.Miller P, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. 2.Rosenham D., Seligman M., Psychopatologia, PTP, Warszawa (nowe wydanie), rozdział „Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych”. 3.Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2012) Psychologia uzależnień – alkoholizm, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa |
|
Uwagi: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1) NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin ZAJĘCIA ZDALNE. Do zaliczenia niezbędne jest zalogowanie się do grupy zajęciowej w Teams Wszystkie wykłady odbywają się online poprzez aplikację Teams zgodnie z planem. Materiały z wykładów dostępne są na platformie Teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acceab48684c745e090d6941237d44565%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dd5d468-c89a-417d-98cb-c36836ae0ab6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bronowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Bronowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1) Link w Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acceab48684c745e090d6941237d44565%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dd5d468-c89a-417d-98cb-c36836ae0ab6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU 1. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Podstawowe pojęcia. Zasady rozpoznawania w oparciu o ICD 10 i DSM V. 2. Etiologia uzależnień: modele behawioralne, behawioralno poznawcze, okresu rozwojowego, biopsychospołeczne, koncepcja Wspólnoty Anonimowych Alkoholików. 3. Rozpowszechnienie używania substancji psychoaktywnych 4. Podstawowe substancje psychoaktywne: specyfika, działanie, interwencja i leczenie 5. Psychologiczne koncepcje uzależnienia 6. Pojęcia: Używanie, nadużywanie, używanie ryzykowne, uzależnienie 7. Koncepcje leczenia: modele: behawioralno poznawcze, behawioralne, 12 kroków, model Minnesota, redukcja szkód. 8. Screening: problemy związane z używaniem. 9. Krótka interwencja: koncepcja, specyfika, zasady stosowania 10. Populacje specjalne w terapii uzależnień: seniorzy i kobiety w ciąży 11. Czynniki związane z podejmowaniem leczenia i utrzymywaniem abstynencji. 12. Ruchy samopomocowe w terapii uzależnień: specyfika i efektywność 13. Cel terapii: abstynencja czy ograniczanie szkód ? 14. Profilaktyka – cele, założenia, koncepcje |
|
Literatura: |
1.Miller P, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. 2.Rosenham D., Seligman M., Psychopatologia, PTP, Warszawa (nowe wydanie), rozdział „Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych”. 3.Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2012) Psychologia uzależnień – alkoholizm, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa |
|
Uwagi: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1) NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin ZAJĘCIA ZDALNE. Do zaliczenia niezbędne jest zalogowanie się do grupy zajęciowej w Teams Wszystkie wykłady odbywają się online poprzez aplikację Teams zgodnie z planem. Materiały z wykładów dostępne są na platformie Teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acceab48684c745e090d6941237d44565%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dd5d468-c89a-417d-98cb-c36836ae0ab6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bronowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bronowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.