Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy z osobami uzależnionymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-MOU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pracy z osobami uzależnionymi
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

PPPP

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna terminologię używaną w psychologii klinicznej w kontekście jej zastosowanie w programach terapeutycznych dla osób uzależnionych na poziomie rozszerzonym.

Dysponuje wiedzą o mechanizmach zaprzeczania oraz założeniach interwencji motywującej do podejmowania leczenia odwykowego.

Rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne specyficzne dla funkcjonowania osób uzależnionych.

Ma uporządkowaną wiedzę o uzależnieniach, metodach ich leczenia i rehabilitacji.

Dysponuje wiedzą o programach terapeutycznych nastwionych na osiągnięcie abstynencji oraz programach redukcji szkód.

Dysponuje wiedzą o psychologicznych zagadnieniach związanych z uzależnieniami behawioralnymi.

Umiejętności

Posiada umiejętność diagnozy psychologicznej w zakresie przebiegu uzależnienia.

Potrafi tworzyć oryginalne rozwiązania dla osób uzależnionych,

Potrafi dobrać program terapeutyczny odpowiedni dla potrzeb i możliwości osób uzależnionych.

Potrafi pojąć interwencję motywującą do podjęcia leczenia odwykowego.

Kompetencje społeczne

Docenia znaczenie nauk psychologicznych dla skutecznej terapii osób uzależnionych.

Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce psychologicznej; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań psychologicznych wobec osób uzależnionych.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; czuje się odpowiedzialny wobec osób uzależnionych.

Posiada świadomość specyfiki kontaktu z osobami uzależnionymi w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bronowski
Prowadzący grup: Paweł Bronowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1)

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

1. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Podstawowe pojęcia. Zasady rozpoznawania w oparciu o ICD 10 i DSM V.

2. Etiologia uzależnień: modele behawioralne, behawioralno poznawcze, okresu rozwojowego, biopsychospołeczne, koncepcja Wspólnoty Anonimowych Alkoholików.

3. Rozpowszechnienie używania substancji psychoaktywnych

4. Podstawowe substancje psychoaktywne: specyfika, działanie, interwencja i leczenie

5. Psychologiczne koncepcje uzależnienia

6. Pojęcia: Używanie, nadużywanie, używanie ryzykowne, uzależnienie

7. Koncepcje leczenia: modele: behawioralno poznawcze, behawioralne, 12 kroków, model Minnesota, redukcja szkód.

8. Screening: problemy związane z używaniem.

9. Krótka interwencja: koncepcja, specyfika, zasady stosowania

10. Populacje specjalne w terapii uzależnień: seniorzy i kobiety w ciąży

11. Czynniki związane z podejmowaniem leczenia i utrzymywaniem abstynencji.

12. Ruchy samopomocowe w terapii uzależnień: specyfika i efektywność

13. Cel terapii: abstynencja czy ograniczanie szkód ?

14. Profilaktyka – cele, założenia, koncepcje

Literatura:

1.Miller P, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.

2.Rosenham D., Seligman M., Psychopatologia, PTP, Warszawa (nowe wydanie), rozdział „Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych”.

3.Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2012) Psychologia uzależnień – alkoholizm, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa

Uwagi:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin

ZAJĘCIA ZDALNE; Wymagane zalogowanie się do grupy: metody pracy z osobami uzależnionymi w Teams APS.

I. KRYTERIA ROZPOZNAWANIA UZALEZNIENIA1. Obejrzenie filmu „Żółty szalik”: jest to film fabularny z 2000 roku w reżyserii Janusza Morgensterna na podstawie scenariusza Jerzego Pilcha.Przekazanie opracowania na temat: - objawów uzależnienia u głównego bohatera

- jego relacji z innymi ludźmi.

2. Zapoznanie się z przekazanym wykładem dotyczącym kryteriów uzależnienia (ZD 1)

3. Zapoznanie się z dwoma PRZEKAZANYMI artykułami na ten temat.

II. MOTYWACJA DO LECZENIA: Zapoznanie się z przekazanymi materiałami:

- wykład "Motywacja do leczenia" (ZD 2)

- dwoma przekazanymi artykułami na ten temat

- przekazanym filmem o motywowaniu do leczenia pacjenta ambiwalentnego

4. Od 03.04 wszystkie wykłady są realizowane online zgodnie z planem poprzez platformę Teams w Zespole Metody pracy z osobami uzależnionymi. Materiały

z wykładów są dostępne na platformie Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bronowski
Prowadzący grup: Paweł Bronowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1)

Link w Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acceab48684c745e090d6941237d44565%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dd5d468-c89a-417d-98cb-c36836ae0ab6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

1. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Podstawowe pojęcia. Zasady rozpoznawania w oparciu o ICD 10 i DSM V.

2. Etiologia uzależnień: modele behawioralne, behawioralno poznawcze, okresu rozwojowego, biopsychospołeczne, koncepcja Wspólnoty Anonimowych Alkoholików.

3. Rozpowszechnienie używania substancji psychoaktywnych

4. Podstawowe substancje psychoaktywne: specyfika, działanie, interwencja i leczenie

5. Psychologiczne koncepcje uzależnienia

6. Pojęcia: Używanie, nadużywanie, używanie ryzykowne, uzależnienie

7. Koncepcje leczenia: modele: behawioralno poznawcze, behawioralne, 12 kroków, model Minnesota, redukcja szkód.

8. Screening: problemy związane z używaniem.

9. Krótka interwencja: koncepcja, specyfika, zasady stosowania

10. Populacje specjalne w terapii uzależnień: seniorzy i kobiety w ciąży

11. Czynniki związane z podejmowaniem leczenia i utrzymywaniem abstynencji.

12. Ruchy samopomocowe w terapii uzależnień: specyfika i efektywność

13. Cel terapii: abstynencja czy ograniczanie szkód ?

14. Profilaktyka – cele, założenia, koncepcje

Literatura:

1.Miller P, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.

2.Rosenham D., Seligman M., Psychopatologia, PTP, Warszawa (nowe wydanie), rozdział „Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych”.

3.Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2012) Psychologia uzależnień – alkoholizm, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa

Uwagi:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin

ZAJĘCIA ZDALNE. Do zaliczenia niezbędne jest zalogowanie się do grupy zajęciowej w Teams Wszystkie wykłady odbywają się online poprzez aplikację Teams zgodnie z planem. Materiały z wykładów dostępne są na platformie Teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acceab48684c745e090d6941237d44565%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dd5d468-c89a-417d-98cb-c36836ae0ab6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bronowski
Prowadzący grup: Paweł Bronowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1)

Link w Team:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acceab48684c745e090d6941237d44565%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dd5d468-c89a-417d-98cb-c36836ae0ab6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

1. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Podstawowe pojęcia. Zasady rozpoznawania w oparciu o ICD 10 i DSM V.

2. Etiologia uzależnień: modele behawioralne, behawioralno poznawcze, okresu rozwojowego, biopsychospołeczne, koncepcja Wspólnoty Anonimowych Alkoholików.

3. Rozpowszechnienie używania substancji psychoaktywnych

4. Podstawowe substancje psychoaktywne: specyfika, działanie, interwencja i leczenie

5. Psychologiczne koncepcje uzależnienia

6. Pojęcia: Używanie, nadużywanie, używanie ryzykowne, uzależnienie

7. Koncepcje leczenia: modele: behawioralno poznawcze, behawioralne, 12 kroków, model Minnesota, redukcja szkód.

8. Screening: problemy związane z używaniem.

9. Krótka interwencja: koncepcja, specyfika, zasady stosowania

10. Populacje specjalne w terapii uzależnień: seniorzy i kobiety w ciąży

11. Czynniki związane z podejmowaniem leczenia i utrzymywaniem abstynencji.

12. Ruchy samopomocowe w terapii uzależnień: specyfika i efektywność

13. Cel terapii: abstynencja czy ograniczanie szkód ?

14. Profilaktyka – cele, założenia, koncepcje

Literatura:

1.Miller P, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.

2.Rosenham D., Seligman M., Psychopatologia, PTP, Warszawa (nowe wydanie), rozdział „Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych”.

3.Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2012) Psychologia uzależnień – alkoholizm, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa

Uwagi:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin

ZAJĘCIA ZDALNE. Do zaliczenia niezbędne jest zalogowanie się do grupy zajęciowej w Teams Wszystkie wykłady odbywają się online poprzez aplikację Teams zgodnie z planem. Materiały z wykładów dostępne są na platformie Teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acceab48684c745e090d6941237d44565%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dd5d468-c89a-417d-98cb-c36836ae0ab6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bronowski
Prowadzący grup: Paweł Bronowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1)

Link w Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acceab48684c745e090d6941237d44565%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dd5d468-c89a-417d-98cb-c36836ae0ab6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

TREŚCI PRZEDMIOTU

1. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Podstawowe pojęcia. Zasady rozpoznawania w oparciu o ICD 10 i DSM V.

2. Etiologia uzależnień: modele behawioralne, behawioralno poznawcze, okresu rozwojowego, biopsychospołeczne, koncepcja Wspólnoty Anonimowych Alkoholików.

3. Rozpowszechnienie używania substancji psychoaktywnych

4. Podstawowe substancje psychoaktywne: specyfika, działanie, interwencja i leczenie

5. Psychologiczne koncepcje uzależnienia

6. Pojęcia: Używanie, nadużywanie, używanie ryzykowne, uzależnienie

7. Koncepcje leczenia: modele: behawioralno poznawcze, behawioralne, 12 kroków, model Minnesota, redukcja szkód.

8. Screening: problemy związane z używaniem.

9. Krótka interwencja: koncepcja, specyfika, zasady stosowania

10. Populacje specjalne w terapii uzależnień: seniorzy i kobiety w ciąży

11. Czynniki związane z podejmowaniem leczenia i utrzymywaniem abstynencji.

12. Ruchy samopomocowe w terapii uzależnień: specyfika i efektywność

13. Cel terapii: abstynencja czy ograniczanie szkód ?

14. Profilaktyka – cele, założenia, koncepcje

Literatura:

1.Miller P, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.

2.Rosenham D., Seligman M., Psychopatologia, PTP, Warszawa (nowe wydanie), rozdział „Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych”.

3.Cierpiałkowska L., Ziarko M. (2012) Psychologia uzależnień – alkoholizm, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa

Uwagi:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- Egzamin – pisemny test wyboru z pytaniami zamkniętymi (40 pytań, wybór jednokrotny, zaliczenie od 60 % +1)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin

ZAJĘCIA ZDALNE. Do zaliczenia niezbędne jest zalogowanie się do grupy zajęciowej w Teams Wszystkie wykłady odbywają się online poprzez aplikację Teams zgodnie z planem. Materiały z wykładów dostępne są na platformie Teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acceab48684c745e090d6941237d44565%40thread.tacv2/conversations?groupId=9dd5d468-c89a-417d-98cb-c36836ae0ab6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bronowski
Prowadzący grup: Tomasz Głowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bronowski
Prowadzący grup: Tomasz Głowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)