Metody i projektowanie badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-MIP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody i projektowanie badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psyochologia społeczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Podstawowy wykład metodologiczny obejmujący metody badawcze (eksperymentalne, kwestionariuszowe, wywiady etc.) z położeniem nacisku na specyfikę badań społeczności. BLOK 1 – metody ilościowe: • Wprowadzenie do metodologii badań społeczności • Planowanie badań krok po kroku (od teorii do operacjonalizacji zmiennych) • Przegląd metod ze szczególnym uwzględnieniem badań eksperymentalnych • Dobieranie próby (liczebność próby, reprezentatywność, losowanie, generalizacja wniosków na populację) • Realizacja badań krok po kroku • Analiza danych. Algorytmy wyboru testów statystycznych BLOK 2 – metody jakościowe: • Kontekst metodologiczny badań jakościowych • Badania z użyciem wywiadów • Analiza narracyjna, analiza tematyczna, analiza dyskursu, teoria ugruntowana • Mixed methods, czyli ilościowo-jakościowe strategie badawcze • Wspomagane komputerowo techniki analizy danych jakościowych |
Literatura: |
Brzeziński, J. (2012). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Marczyk, G., DeMatteo, D., & Festinger, D. (2005). Essentials of Research Design and Methodology. John Wiley & Sons, Inc. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego (FRAGMENTY). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Denzin, N., & Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych, t. 1, t.2 (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Poszerzenie wiedzy na temat metod, klasyfikacji i planowania badań w zakresie psychologii społecznej. Wiedza na temat różnych typów badań, planów i schematów badawczych. Umiejętności Nabycie umiejętności projektowania badań ilościowych i jakościowych, krok po kroku, w obszarze psychologii społecznej. Umiejętność klasyfikacji i dostosowywania metod badań do konkretnych pytań badawczych. Umiejętność formułowania pytań badawczych i hipotez. Umiejętność zaplanowania badania od postawienia problemu badawczego, sformułowania pytań badawczych, operacjonalizacji głównych zmiennych, do kosztorysu i oceny możliwości realizacji. Kompetencje społeczne Poszerzenie kompetencji w zakresie komunikacji, pracy grupowej, w tym argumentacji; rozszerzenie kompetencji kooperacyjnych, decentracji interpersonalnej i percepcji społecznej. Rozszerzenie świadomości odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje, działania i skutki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z pytań testowych w trakcie egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Podstawowy wykład metodologiczny obejmujący metody badawcze (eksperymentalne, kwestionariuszowe, wywiady etc.) z położeniem nacisku na specyfikę badań społeczności. BLOK 1 – metody ilościowe: • Wprowadzenie do metodologii badań społeczności • Planowanie badań krok po kroku (od teorii do operacjonalizacji zmiennych) • Przegląd metod ze szczególnym uwzględnieniem badań eksperymentalnych • Dobieranie próby (liczebność próby, reprezentatywność, losowanie, generalizacja wniosków na populację) • Realizacja badań krok po kroku • Analiza danych. Algorytmy wyboru testów statystycznych BLOK 2 – metody jakościowe: • Kontekst metodologiczny badań jakościowych • Badania z użyciem wywiadów • Analiza narracyjna, analiza tematyczna, analiza dyskursu, teoria ugruntowana • Mixed methods, czyli ilościowo-jakościowe strategie badawcze • Wspomagane komputerowo techniki analizy danych jakościowych |
|
Literatura: |
Brzeziński, J. (2012). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Marczyk, G., DeMatteo, D., & Festinger, D. (2005). Essentials of Research Design and Methodology. John Wiley & Sons, Inc. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego (FRAGMENTY). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Denzin, N., & Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych, t. 1, t.2 (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: test wielokrotnego wyboru, ćwiczenia w małych grupach. |
|
Pełny opis: |
Podstawowy wykład metodologiczny obejmujący metody badawcze (eksperymentalne, kwestionariuszowe, wywiady etc.) z położeniem nacisku na specyfikę badań społeczności. BLOK 1 – metody ilościowe: • Wprowadzenie do metodologii badań społeczności • Planowanie badań krok po kroku (od teorii do operacjonalizacji zmiennych) • Przegląd metod ze szczególnym uwzględnieniem badań eksperymentalnych • Dobieranie próby (liczebność próby, reprezentatywność, losowanie, generalizacja wniosków na populację) • Realizacja badań krok po kroku • Analiza danych. Algorytmy wyboru testów statystycznych BLOK 2 – metody jakościowe: • Kontekst metodologiczny badań jakościowych • Badania z użyciem wywiadów • Analiza narracyjna, analiza tematyczna, analiza dyskursu, teoria ugruntowana • Mixed methods, czyli ilościowo-jakościowe strategie badawcze • Wspomagane komputerowo techniki analizy danych jakościowych |
|
Literatura: |
Brzeziński, J. (2012). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Marczyk, G., DeMatteo, D., & Festinger, D. (2005). Essentials of Research Design and Methodology. John Wiley & Sons, Inc. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego (FRAGMENTY). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Denzin, N., & Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych, t. 1, t.2 (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Wykład z elementami pracy grupowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: test wielokrotnego wyboru, ćwiczenia w małych grupach. |
|
Pełny opis: |
Podstawowy wykład metodologiczny obejmujący metody badawcze (eksperymentalne, kwestionariuszowe, wywiady etc.) z położeniem nacisku na specyfikę badań społeczności. BLOK 1 – metody ilościowe: • Wprowadzenie do metodologii badań społeczności • Planowanie badań krok po kroku (od teorii do operacjonalizacji zmiennych) • Przegląd metod ze szczególnym uwzględnieniem badań eksperymentalnych • Dobieranie próby (liczebność próby, reprezentatywność, losowanie, generalizacja wniosków na populację) • Realizacja badań krok po kroku • Analiza danych. Algorytmy wyboru testów statystycznych BLOK 2 – metody jakościowe: • Kontekst metodologiczny badań jakościowych • Badania z użyciem wywiadów • Analiza narracyjna, analiza tematyczna, analiza dyskursu, teoria ugruntowana • Mixed methods, czyli ilościowo-jakościowe strategie badawcze • Wspomagane komputerowo techniki analizy danych jakościowych |
|
Literatura: |
Brzeziński, J. (2012). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Marczyk, G., DeMatteo, D., & Festinger, D. (2005). Essentials of Research Design and Methodology. John Wiley & Sons, Inc. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego (FRAGMENTY). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Denzin, N., & Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych, t. 1, t.2 (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Wykład z elementami pracy grupowej Zajęcia odbywają się online w TEAMS. Link do grupy zajęciowej podany jest przy opisie danej grupy. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu 45 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: test wielokrotnego wyboru, ćwiczenia w małych grupach. |
|
Pełny opis: |
Podstawowy wykład metodologiczny obejmujący metody badawcze (eksperymentalne, kwestionariuszowe, wywiady etc.) z położeniem nacisku na specyfikę badań społeczności. BLOK 1 – metody ilościowe: • Wprowadzenie do metodologii badań społeczności • Planowanie badań krok po kroku (od teorii do operacjonalizacji zmiennych) • Przegląd metod ze szczególnym uwzględnieniem badań eksperymentalnych • Dobieranie próby (liczebność próby, reprezentatywność, losowanie, generalizacja wniosków na populację) • Realizacja badań krok po kroku • Analiza danych. Algorytmy wyboru testów statystycznych BLOK 2 – metody jakościowe: • Kontekst metodologiczny badań jakościowych • Badania z użyciem wywiadów • Analiza narracyjna, analiza tematyczna, analiza dyskursu, teoria ugruntowana • Mixed methods, czyli ilościowo-jakościowe strategie badawcze • Wspomagane komputerowo techniki analizy danych jakościowych |
|
Literatura: |
Brzeziński, J. (2012). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Marczyk, G., DeMatteo, D., & Festinger, D. (2005). Essentials of Research Design and Methodology. John Wiley & Sons, Inc. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego (FRAGMENTY). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Denzin, N., & Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych, t. 1, t.2 (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Wykład z elementami pracy grupowej. Zajęcia odbywają się online w TEAMS. Link do grupy zajęciowej podany jest przy opisie danej grupy. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu 45 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: test wielokrotnego wyboru, ćwiczenia w małych grupach. |
|
Pełny opis: |
Podstawowy wykład metodologiczny obejmujący metody badawcze (eksperymentalne, kwestionariuszowe, wywiady etc.) z położeniem nacisku na specyfikę badań społeczności. BLOK 1 – metody ilościowe: • Wprowadzenie do metodologii badań społeczności • Planowanie badań krok po kroku (od teorii do operacjonalizacji zmiennych) • Przegląd metod ze szczególnym uwzględnieniem badań eksperymentalnych • Dobieranie próby (liczebność próby, reprezentatywność, losowanie, generalizacja wniosków na populację) • Realizacja badań krok po kroku • Analiza danych. Algorytmy wyboru testów statystycznych BLOK 2 – metody jakościowe: • Kontekst metodologiczny badań jakościowych • Badania z użyciem wywiadów • Analiza narracyjna, analiza tematyczna, analiza dyskursu, teoria ugruntowana • Mixed methods, czyli ilościowo-jakościowe strategie badawcze • Wspomagane komputerowo techniki analizy danych jakościowych |
|
Literatura: |
Brzeziński, J. (2012). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Marczyk, G., DeMatteo, D., & Festinger, D. (2005). Essentials of Research Design and Methodology. John Wiley & Sons, Inc. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego (FRAGMENTY). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. Denzin, N., & Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych, t. 1, t.2 (FRAGMENTY). Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Wykład z elementami pracy grupowej. Zajęcia odbywają się online w TEAMS. Link do grupy zajęciowej podany jest przy opisie danej grupy. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu 45 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.