Komunikacja i media
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-KIM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja i media |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psyochologia społeczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna schemat komunikacji i jego podstawowe elementy; potrafi zdefiniować: komunikację, kanał komunikacji, medium, znak, kod. Potrafi podać pełną definicję komunikowania masowego i prawidłowo objaśnić jej elementy składowe. Zna genezę, rozwój i znaczenie społeczne mediów masowych; może wskazać i objaśnić różne definicje tego zjawiska. Zna w zarysie powstanie, rozwój i historię społeczną mediów masowych: prasy, radia, telewizji oraz Internetu. Zna zjawiska społeczne występujące w mediach tradycyjnych i internetowych; ma wiedzę o różnych nurtach interpretacji zjawisk występujących w sieci. Ma wiedzę o procesach społecznych zachodzących w obrębie tych zjawisk, o nowych formach komunikacji a także o ich społecznych skutkach. Umiejętności Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk oraz przekazów medialnych. Potrafi interpretować historyczne przekazy medialne w kontekście przemian form komunikacji. Opanował umiejętność wnioskowania o współczesnych przemianach mediów przez analogię do zjawisk historycznych. Potrafi samodzielnie rozpoznawać i wstępnie diagnozować zachodzące współcześnie przemiany w komunikacji społecznej. Kompetencje społeczne Ma świadomość, dlaczego warto wnikliwie obserwować nowe media informacyjne i komunikacyjne jako przestrzeń interakcji psychospołecznych. Potrafi w sposób analityczny odbierać przekazy medialne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Piotr Toczyski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: portfolio własnych prac wykonywanych w toku zajęć oraz, do wyboru przez studenta, przeprowadzany jest egzamin ustny bądź pisemny w formie eseju. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Warsztat pracy psychologa z mediami, z elementami internetoznawstwa. Nowe media, media publiczne, media prywatne, mediatyzacja. Migracja treści i konwergencja mediów. Media społecznościowe. Branża medialna. Cotygodniowe zadania oparte na bieżącej lekturze prasy i literatury faktu. Poprzez uczenie oparte na doświadczeniu praktyczne zetknięcie z mediami w sposób wyrabiający trwały nawyk stałej lektury prasy. Uwrażliwienie na rozłożone w czasie zjawiska związane ze społecznym aspektem tematów realizowanych w mediach i internecie. Samodzielne analizy wybranych mechanizmów ujawnianych w przestrzeni mediów, marketingu i public relations. Długoterminowe obserwacje przekazów medialnych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wybrane, odnoszące się do bieżących spraw, artykuły z miesięcznika Press. Wybrane rozdziały z podręcznika: Maigret E. (2012). Socjologia komunikacji i mediów. Oficyna Naukowa |
|
Uwagi: |
UWAGA. Spotkania odbywają się co tydzień na platformie Zoom w terminie przewidzianym planem, a kiedy wszyscy zainteresowani uczestnicy będą mieli aktywowane konta w domenie APS, możliwe jest przeniesienie zajęć na Microsoft Teams. Po każdych zajęciach każdy uczestnik sporządza odpowiedzi na zadania i wysyła emailem do prowadzącego, w ten sposób powstaje portfolio będące dokumentacją zajęć oraz materiałem do rozmowy zaliczeniowej. METODY KSZTAŁCENIA. Zgodnie z zaleceniami pilotażowego programu MNiSW pn. Mistrzowie Dydaktyki realizowanego przez prowadzących w University College London stosowane są metody czynne, oparte na tutoringu małych grup i uczeniu przez doświadczenie. Wykład stosowany jest w powiązaniu z innymi formami i jego rolą jest prowadzić do refleksji nad uprzednim doświadczeniem. Nakład pracy studenta 15 h - godziny kontaktowe 45 h - przygotowanie do egzaminu, prace domowe Punkty ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Piotr Toczyski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: portfolio własnych prac wykonywanych w toku zajęć oraz, do wyboru przez studenta, przeprowadzany jest egzamin ustny bądź pisemny w formie eseju. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Warsztat pracy psychologa z mediami, z elementami internetoznawstwa. Nowe media, media publiczne, media prywatne, mediatyzacja. Migracja treści i konwergencja mediów. Media społecznościowe. Branża medialna. Cotygodniowe zadania oparte na bieżącej lekturze prasy i literatury faktu. Poprzez uczenie oparte na doświadczeniu praktyczne zetknięcie z mediami w sposób wyrabiający trwały nawyk stałej lektury prasy. Uwrażliwienie na rozłożone w czasie zjawiska związane ze społecznym aspektem tematów realizowanych w mediach i internecie. Samodzielne analizy wybranych mechanizmów ujawnianych w przestrzeni mediów, marketingu i public relations. Długoterminowe obserwacje przekazów medialnych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wybrane, odnoszące się do bieżących spraw, artykuły z miesięcznika Press. Wybrane rozdziały z podręcznika: Maigret E. (2012). Socjologia komunikacji i mediów. Oficyna Naukowa |
|
Uwagi: |
UWAGA. Spotkania będą odbywać się na platformie Zoom w terminie przewidzianym planem, a kiedy wszyscy zainteresowani uczestnicy będą mieli aktywowane konta w domenie APS, możliwe jest przeniesienie zajęć na Microsoft Teams. Po każdych zajęciach każdy uczestnik sporządza odpowiedzi na zadania i wysyła emailem do prowadzącego, w ten sposób powstaje portfolio będące dokumentacją zajęć oraz materiałem do rozmowy zaliczeniowej. METODY KSZTAŁCENIA. Zgodnie z zaleceniami pilotażowego programu MNiSW pn. Mistrzowie Dydaktyki realizowanego przez prowadzących w University College London stosowane są metody czynne, oparte na tutoringu małych grup i uczeniu przez doświadczenie. Wykład stosowany jest w powiązaniu z innymi formami i jego rolą jest prowadzić do refleksji nad uprzednim doświadczeniem. Nakład pracy studenta 15 h - godziny kontaktowe 45 h - przygotowanie do egzaminu, prace domowe Punkty ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym, zdalnie za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams. Zostały zaplanowane w pierwszym cyklu semestru letniego w roku akademickim 2020/2021, w każdą środę w godzinach: 15.20 - 16.55. Studenci zaliczają przedmiot na ocenę wypełniając pisemny test. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom problematyki z zakresu komunikowania się oraz mediów. Zdefiniowane zostaną podstawowe pojęcia związane z komunikowaniem się oraz masowymi środkami komunikowania. Omówione zostanie medium jako środek komunikowania. Analizie poddana zostanie komunikacja w wybranych mediach, w tym w telewizji oraz w mediach społecznościowych, a także rola mediów w kształtowaniu opinii publicznej. Dyskusji poddana zostanie kwestia budowania wizerunku medialnego i wpływu mediów na wizerunek wybranych grup. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: T. Goban - Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2004, M. Lisowska - Magdziarz, Media powszechne. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI weku. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, M. Maziarz, Rola mediów elektronicznych i edukacji medialnej w szkole. E - Twinning, blogi i portale społecznościowe w komunikowaniu się z uczniem i w przekazywaniu wiedzy [w] M. Filiciak, G. Ptaszek (red.) Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s.240 - 254, M. Sokołowski. W lustrze mediów. Wizerunki wybranych subkultur, grup społecznych i zawodowych. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012 Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji (Dz.U.1993 nr 7, poz.34) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje o charakterze multimedialnym, dyskusja akademicka, analiza wybranych zagadnień związanych z przedmiotową problematyką, realizacja zadań polegających na przygotowaniu przez studentów analizy konkretnych testów źródłowych lub konkretnych problemów związanych z omawianą tematyką. Punkty ECTS: 1 punkt Nakład pracy studenta: 15 godzin - godziny kontaktowe, 30 godzin - przygotowanie do zajęć oraz do testu Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a63923b33a2ca4d35947c6443f4b4729f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=966932d5-4b65-435e-8eb5-bcb2a1e578f6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Test zaliczeniowy odbędzie się 14 kwietnia 2021 roku. Link do testu: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchtWLXEvxvOtOqbLjTiS0FSBUQ1NYT09VODlXOU9VOTNKWVdUQ1A0OTZQNC4u |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.