Facylitacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-FAC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Facylitacja |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psychologia społeczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: stosowana psyochologia społeczna, (5-l) stacjonarne Obowiązkowy dla V r. PY; spec.: psychologia społeczności, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Facylitacja polega na prowadzeniu spotkań, warsztatów, czy seminariów, podczas których grupa społeczna dąży do osiągnięcia wspólnego celu. Słowo „facylitacja” pochodzi od łacińskiego słowa „ułatwienie” i oznacza „ułatwić coś” lub „swobodnie się poruszać”. Facylitator pomaga konkretnej grupie ludzi w osiąganiu wspólnego celu, pilnując ram i ostatecznego celu procesu, ale nie zajmując stanowiska ani nie wnosząc wkładu. W ramach zajęć omówimy techniki, schematy i obszary pracy facylitatora. Praktycznym elementem zajęć będzie opracowanie indywidualnego projektu w przestrzeni miejskiej, którego elementem będzie konieczność przeprowadzenia facylitacji procesu zbierania potrzeb oraz trening design thinking. |
Pełny opis: |
1. Rola facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów 2. Rola facylitatora w procesie konsultacji społecznych i partycypacji społecznej. 3. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie. 4. Projektowanie oddziaływań społecznych mających na celu udział facyliatora w rozwiązywaniu konfliktów, w konsultacjach partycypacyjnych oraz w twórczym generowaniu pomysłów 5. Prowadzenie spotkania grupowego w roli facylitatora 6. Przygotowanie do prowadzenia procesu mediacji |
Literatura: |
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89. Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4). Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi scharakteryzować role facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów w społecznościach lokalnych Potrafi scharakteryzować role facylitatora w procesie konsultacji społecznych. Potrafi opisać założenia demokracji deliberatywnej. Umiejętności Potrafi zaprojektować i przygotować oddziaływanie społeczne mające na celu udział facyliatora w rozwiązywaniu konfliktów społecznych oraz w konsultacjach społecznych w społeczności lokalnej Kompetencje społeczne Potrafi prowadzić spotkanie grupowe w roli facylitatora |
Metody i kryteria oceniania: |
Praktycznym elementem zajęć będzie opracowanie indywidualnego projektu w przestrzeni miejskiej, którego elementem będzie konieczność przeprowadzenia facylitacji procesu zbierania potrzeb oraz trening design thinking. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Ziembowicz | |
Prowadzący grup: | Karolina Ziembowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Facylitacja polega na prowadzeniu spotkań, warsztatów, czy seminariów, podczas których grupa społeczna dąży do osiągnięcia wspólnego celu. Słowo „facylitacja” pochodzi od łacińskiego słowa „ułatwienie” i oznacza „ułatwić coś” lub „swobodnie się poruszać”. Facylitator pomaga konkretnej grupie ludzi w osiąganiu wspólnego celu, pilnując ram i ostatecznego celu procesu, ale nie zajmując stanowiska ani nie wnosząc wkładu. W ramach zajęć omówimy techniki, schematy i obszary pracy facylitatora. Praktycznym elementem zajęć będzie opracowanie projektu w przestrzeni miejskiej, którego elementem będzie konieczność przeprowadzenia facylitacji procesu zbierania potrzeb oraz trening design thinking. |
|
Pełny opis: |
1. Rola facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów 2. Rola facylitatora w procesie konsultacji społecznych i partycypacji społecznej. 3. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie. 4. Projektowanie oddziaływań społecznych mających na celu udział facyliatora w rozwiązywaniu konfliktów, w konsultacjach partycypacyjnych oraz w twórczym generowaniu pomysłów 5. Prowadzenie spotkania grupowego w roli facylitatora |
|
Literatura: |
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89. Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4). Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Ziembowicz | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Facylitacja polega na prowadzeniu spotkań, warsztatów, czy seminariów, podczas których grupa społeczna dąży do osiągnięcia wspólnego celu. Słowo „facylitacja” pochodzi od łacińskiego słowa „ułatwienie” i oznacza „ułatwić coś” lub „swobodnie się poruszać”. Facylitator pomaga konkretnej grupie ludzi w osiąganiu wspólnego celu, pilnując ram i ostatecznego celu procesu, ale nie zajmując stanowiska ani nie wnosząc wkładu. W ramach zajęć omówimy techniki, schematy i obszary pracy facylitatora. Praktycznym elementem zajęć będzie opracowanie indywidualnego projektu w przestrzeni miejskiej, którego elementem będzie konieczność przeprowadzenia facylitacji procesu zbierania potrzeb oraz trening design thinking. |
|
Pełny opis: |
1. Rola facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów 2. Rola facylitatora w procesie konsultacji społecznych i partycypacji społecznej. 3. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie. 4. Projektowanie oddziaływań społecznych mających na celu udział facyliatora w rozwiązywaniu konfliktów, w konsultacjach partycypacyjnych oraz w twórczym generowaniu pomysłów 5. Prowadzenie spotkania grupowego w roli facylitatora |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Ziembowicz | |
Prowadzący grup: | Karolina Ziembowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zapraszam na platformę online kursu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeaf1fd30362e4cbb98858528074160a0%40thread.tacv2/conversations?groupId=058379fd-fe4a-4a35-bc11-360fcd87fe42&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Proszę o zalogowanie się jeszcze przed rozpoczęciem zajęć w sobotę 25.04! Facylitacja polega na prowadzeniu spotkań, warsztatów, czy seminariów, podczas których grupa społeczna dąży do osiągnięcia wspólnego celu. Słowo „facylitacja” pochodzi od łacińskiego słowa „ułatwienie” i oznacza „ułatwić coś” lub „swobodnie się poruszać”. Facylitator pomaga konkretnej grupie ludzi w osiąganiu wspólnego celu, pilnując ram i ostatecznego celu procesu, ale nie zajmując stanowiska ani nie wnosząc wkładu. W ramach zajęć omówimy techniki, schematy i obszary pracy facylitatora. Praktycznym elementem zajęć będzie opracowanie indywidualnego projektu w przestrzeni miejskiej, którego elementem będzie konieczność przeprowadzenia facylitacji procesu zbierania potrzeb oraz trening design thinking. Sposoby pracy: ćwiczenia w małych grupach, odgrywanie ról, zadania terenowe Sposób pomiaru efektów kształcenia - ocena pisemnego projektu grupowego w oparciu o analizę przeprowadzonej ankiety badającej potrzeby mieszkańców. |
|
Pełny opis: |
1. Rola facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów 2. Rola facylitatora w procesie konsultacji społecznych i partycypacji społecznej. 3. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie. 4. Projektowanie oddziaływań społecznych mających na celu udział facyliatora w rozwiązywaniu konfliktów, w konsultacjach partycypacyjnych oraz w twórczym generowaniu pomysłów. 5. Prowadzenie spotkania grupowego w roli facylitatora |
|
Literatura: |
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89. Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4). Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57. |
|
Uwagi: |
Sposoby pracy: miniwykład, warsztaty, prace w podgrupach Zapraszam na platformę online kursu, na której organizowane są spotkania synchroniczne i publikowane obowiązkowe prace domowe: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeaf1fd30362e4cbb98858528074160a0%40thread.tacv2/conversations?groupId=058379fd-fe4a-4a35-bc11-360fcd87fe42&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Ziembowicz | |
Prowadzący grup: | Karolina Ziembowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Ziembowicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Facylitacja polega na prowadzeniu spotkań, warsztatów, czy seminariów, podczas których grupa społeczna dąży do osiągnięcia wspólnego celu. Słowo „facylitacja” pochodzi od łacińskiego słowa „ułatwienie” i oznacza „ułatwić coś” lub „swobodnie się poruszać”. Facylitator pomaga konkretnej grupie ludzi w osiąganiu wspólnego celu, pilnując ram i ostatecznego celu procesu, ale nie zajmując stanowiska ani nie wnosząc wkładu. W ramach zajęć omówimy techniki, schematy i obszary pracy facylitatora. Praktycznym elementem zajęć będzie opracowanie indywidualnego projektu w przestrzeni miejskiej, którego elementem będzie konieczność przeprowadzenia facylitacji procesu zbierania potrzeb oraz trening design thinking. |
|
Pełny opis: |
1. Rola facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów 2. Rola facylitatora w procesie konsultacji społecznych i partycypacji społecznej. 3. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie. 4. Projektowanie oddziaływań społecznych mających na celu udział facyliatora w rozwiązywaniu konfliktów, w konsultacjach partycypacyjnych oraz w twórczym generowaniu pomysłów 5. Prowadzenie spotkania grupowego w roli facylitatora 6. Przygotowanie do prowadzenia procesu mediacji |
|
Literatura: |
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89. Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4). Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.