Ewaluacja oddziaływań psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-EOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ewaluacja oddziaływań psychologicznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne Obowiązkowy dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura: |
Latkowska, J. (2014). Ewaluacja krok po kroku. Fundacja Praesterno, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe pojęcia dotyczące procesu ewaluacji. Zna zasady podejścia opartego na dowodach. Zna modele badań nad skutecznością oddziaływań interwencyjnych. Potrafi krytycznie spojrzeć na różne metody diagnozy i interwencji. Umiejętności Potrafi ocenić narzędzia i metody badawcze pod kątem kryteriów podejścia opartego na dowodach. Potrafi określić cele, metody i kryteria oceny efektywności oddziaływań psychologicznych. Kompetencje społeczne Ma świadomość naukowej oraz etycznej i społecznej wartości stosowania podejścia opartego na dowodach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, wykład interaktywny, praca w małych grupach (nad zadanymi ćwiczeniami), prezentacja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będą poprzez te same aktywności, jakie zaplanowano dla zajęć stacjonarnych: dwa kolokwia, prace indywidualne / w grupach dwuosobowych, prezentacja. Platformą do przekazywania prac będą TEAMS lub maile. Platformą o realizacji kolokwiów będą TEAMS lub wskazany link zewnętrzny. W przypadku brak powrotu do formy stacjonarnej prowadzenia zajęć istnieje możliwość że prezentacje będą prezentowane podczas synchronicznego spotkania na platformie TEAMS |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1. koncepcja Evidence based w tym Evidence-Based Practice in Psychology. 2. Pojęcie ewaluacji i jej rodzaje. 3. Badania ewaluacyjne w nauce i praktyce psychologicznej. 4. Modele badań nad skutecznością oddziaływań psychologicznych. 5. Metodologiczne problemy ewaluacji. 6. Badania nad skutecznością psychoterapii. 7. Ewaluacja projektów edukacyjnych. 8. Przykłady badań naukowych nad skutecznością oddziaływań psychologicznych. 9. Podsumowanie treści programowych pod kątem ich implikacji praktycznych i możliwości wykorzystania w pracy psychologa w różnych obszarach działań. |
|
Literatura: |
Latkowska, J. (2014). Ewaluacja krok po kroku. Fundacja Praesterno, Warszawa Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2012). Poradnik ewaluacji dla pracowników administracji publicznej, Warszawa [online] Literatura dodatkowa: Ciężka B. (nn). Planowanie i projektowanie ewaluacji wewnętrznej w szkole (placówce) wraz z przykładami projektów ewaluacji, [w:] http://www.npseo.pl/data/documents/2/196/196.pdf Okulicz-Kozaryn, K. (2004). Przegląd badań dotyczących skutecznych strategii profilaktycznych, Serwis Informacyjny Narkomania, 4(27), 21-42 Okulicz-Kozaryn K. (2014). Co profilaktyk powinien wiedzieć o ewaluacji programów profilaktycznych, Serwis Informacyjny Narkomania, 3, 67. |
|
Uwagi: |
Zajęcia będą odbywały się online: - dostęp do literatury - zgodnie z przedstawionymi podczas pierwszych zajęć zasadami (literatura online dostępna poprzez pobranie z one drive lub przesłana mailem; po rozpoczęciu zajęć online - na platformie TEAMS). - materiały wykładowe będą przekazywane mailowo albo poprzez link (po rozpoczęciu zajęć online - na platformie TEAMS) - zadania będą realizowane online i przesyłane do prowadzącego droga mailową (po rozpoczęciu zajęć online - na platformie TEAMS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: 1. kolokwia weryfikujące wiedzę (pytania zamknięte, pytania otwarte z krótką forma odpowiedzi) lub test wiedzy na koniec zajęć 2. praca grupowa - analiza problemu (weryfikacja umiejętności) |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1. koncepcja Evidence based w tym Evidence-Based Practice in Psychology. 2. Pojęcie ewaluacji i jej rodzaje. 3. Badania ewaluacyjne w nauce i praktyce psychologicznej. 4. Modele badań nad skutecznością oddziaływań psychologicznych. 5. Metodologiczne problemy ewaluacji. 6. Badania nad skutecznością psychoterapii. 7. Ewaluacja projektów edukacyjnych. 8. Przykłady badań naukowych nad skutecznością oddziaływań psychologicznych. 9. Podsumowanie treści programowych pod kątem ich implikacji praktycznych i możliwości wykorzystania w pracy psychologa w różnych obszarach działań. |
|
Literatura: |
Latkowska, J. (2014). Ewaluacja krok po kroku. Fundacja Praesterno, Warszawa Literatura dodatkowa: Ciężka B. (nn). Planowanie i projektowanie ewaluacji wewnętrznej w szkole (placówce) wraz z przykładami projektów ewaluacji, [w:] http://www.npseo.pl/data/documents/2/196/196.pdf Okulicz-Kozaryn, K. (2004). Przegląd badań dotyczących skutecznych strategii profilaktycznych, Serwis Informacyjny Narkomania, 4(27), 21-42 Okulicz-Kozaryn K. (2014). Co profilaktyk powinien wiedzieć o ewaluacji programów profilaktycznych, Serwis Informacyjny Narkomania, 3, 67. Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2012). Poradnik ewaluacji dla pracowników administracji publicznej, Warszawa [online] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: 1. kolokwia weryfikujące wiedzę (pytania zamknięte, pytania otwarte z krótką forma odpowiedzi) lub test wiedzy na koniec zajęć 2. praca grupowa - analiza problemu (weryfikacja umiejętności) |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1. koncepcja Evidence based w tym Evidence-Based Practice in Psychology. 2. Pojęcie ewaluacji i jej rodzaje. 3. Badania ewaluacyjne w nauce i praktyce psychologicznej. 4. Modele badań nad skutecznością oddziaływań psychologicznych. 5. Metodologiczne problemy ewaluacji. 6. Badania nad skutecznością psychoterapii. 7. Ewaluacja projektów edukacyjnych. 8. Przykłady badań naukowych nad skutecznością oddziaływań psychologicznych. 9. Podsumowanie treści programowych pod kątem ich implikacji praktycznych i możliwości wykorzystania w pracy psychologa w różnych obszarach działań. |
|
Literatura: |
Latkowska, J. (2014). Ewaluacja krok po kroku. Fundacja Praesterno, Warszawa Literatura dodatkowa: Ciężka B. (nn). Planowanie i projektowanie ewaluacji wewnętrznej w szkole (placówce) wraz z przykładami projektów ewaluacji, [w:] http://www.npseo.pl/data/documents/2/196/196.pdf Okulicz-Kozaryn, K. (2004). Przegląd badań dotyczących skutecznych strategii profilaktycznych, Serwis Informacyjny Narkomania, 4(27), 21-42 Okulicz-Kozaryn K. (2014). Co profilaktyk powinien wiedzieć o ewaluacji programów profilaktycznych, Serwis Informacyjny Narkomania, 3, 67. Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2012). Poradnik ewaluacji dla pracowników administracji publicznej, Warszawa [online] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: 1. kolokwia weryfikujące wiedzę (pytania zamknięte, pytania otwarte z krótką forma odpowiedzi) lub test wiedzy na koniec zajęć 2. praca grupowa - analiza problemu (weryfikacja umiejętności) |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1. koncepcja Evidence based w tym Evidence-Based Practice in Psychology. 2. Pojęcie ewaluacji i jej rodzaje. 3. Badania ewaluacyjne w nauce i praktyce psychologicznej. 4. Modele badań nad skutecznością oddziaływań psychologicznych. 5. Metodologiczne problemy ewaluacji. 6. Badania nad skutecznością psychoterapii. 7. Ewaluacja projektów edukacyjnych. 8. Przykłady badań naukowych nad skutecznością oddziaływań psychologicznych. 9. Podsumowanie treści programowych pod kątem ich implikacji praktycznych i możliwości wykorzystania w pracy psychologa w różnych obszarach działań. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.