Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ewaluacja oddziaływań psychologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-EOP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ewaluacja oddziaływań psychologicznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowy dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura:

Latkowska, J. (2014). Ewaluacja krok po kroku. Fundacja Praesterno, Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawowe pojęcia dotyczące procesu ewaluacji.

Zna zasady podejścia opartego na dowodach.

Zna modele badań nad skutecznością oddziaływań interwencyjnych.

Potrafi krytycznie spojrzeć na różne metody diagnozy i interwencji.

Umiejętności

Potrafi ocenić narzędzia i metody badawcze pod kątem kryteriów podejścia opartego na dowodach.

Potrafi określić cele, metody i kryteria oceny efektywności oddziaływań psychologicznych.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość naukowej oraz etycznej i społecznej wartości stosowania podejścia opartego na dowodach.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, wykład interaktywny, praca w małych grupach (nad zadanymi ćwiczeniami), prezentacja

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rowicka
Prowadzący grup: Magdalena Rowicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będą poprzez te same aktywności, jakie zaplanowano dla zajęć stacjonarnych: dwa kolokwia, prace indywidualne / w grupach dwuosobowych, prezentacja. Platformą do przekazywania prac będą TEAMS lub maile. Platformą o realizacji kolokwiów będą TEAMS lub wskazany link zewnętrzny. W przypadku brak powrotu do formy stacjonarnej prowadzenia zajęć istnieje możliwość że prezentacje będą prezentowane podczas synchronicznego spotkania na platformie TEAMS

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

1. koncepcja Evidence based w tym Evidence-Based Practice in Psychology.

2. Pojęcie ewaluacji i jej rodzaje.

3. Badania ewaluacyjne w nauce i praktyce psychologicznej.

4. Modele badań nad skutecznością oddziaływań psychologicznych.

5. Metodologiczne problemy ewaluacji.

6. Badania nad skutecznością psychoterapii.

7. Ewaluacja projektów edukacyjnych.

8. Przykłady badań naukowych nad skutecznością oddziaływań psychologicznych.

9. Podsumowanie treści programowych pod kątem ich implikacji praktycznych i możliwości wykorzystania w pracy psychologa w różnych obszarach działań.

Literatura:

Latkowska, J. (2014). Ewaluacja krok po kroku. Fundacja Praesterno, Warszawa

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2012). Poradnik ewaluacji dla pracowników administracji publicznej, Warszawa [online]

Literatura dodatkowa:

Ciężka B. (nn). Planowanie i projektowanie ewaluacji wewnętrznej w szkole (placówce) wraz z przykładami projektów ewaluacji, [w:] http://www.npseo.pl/data/documents/2/196/196.pdf

Okulicz-Kozaryn, K. (2004). Przegląd badań dotyczących skutecznych strategii profilaktycznych, Serwis Informacyjny Narkomania, 4(27), 21-42

Okulicz-Kozaryn K. (2014). Co profilaktyk powinien wiedzieć o ewaluacji programów profilaktycznych, Serwis Informacyjny Narkomania, 3, 67.

Uwagi:

Zajęcia będą odbywały się online:

- dostęp do literatury - zgodnie z przedstawionymi podczas pierwszych zajęć zasadami (literatura online dostępna poprzez pobranie z one drive lub przesłana mailem; po rozpoczęciu zajęć online - na platformie TEAMS).

- materiały wykładowe będą przekazywane mailowo albo poprzez link (po rozpoczęciu zajęć online - na platformie TEAMS)

- zadania będą realizowane online i przesyłane do prowadzącego droga mailową (po rozpoczęciu zajęć online - na platformie TEAMS)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rowicka
Prowadzący grup: Magdalena Rowicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia:

1. kolokwia weryfikujące wiedzę (pytania zamknięte, pytania otwarte z krótką forma odpowiedzi) lub test wiedzy na koniec zajęć

2. praca grupowa - analiza problemu (weryfikacja umiejętności)

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

1. koncepcja Evidence based w tym Evidence-Based Practice in Psychology.

2. Pojęcie ewaluacji i jej rodzaje.

3. Badania ewaluacyjne w nauce i praktyce psychologicznej.

4. Modele badań nad skutecznością oddziaływań psychologicznych.

5. Metodologiczne problemy ewaluacji.

6. Badania nad skutecznością psychoterapii.

7. Ewaluacja projektów edukacyjnych.

8. Przykłady badań naukowych nad skutecznością oddziaływań psychologicznych.

9. Podsumowanie treści programowych pod kątem ich implikacji praktycznych i możliwości wykorzystania w pracy psychologa w różnych obszarach działań.

Literatura:

Latkowska, J. (2014). Ewaluacja krok po kroku. Fundacja Praesterno, Warszawa

Literatura dodatkowa:

Ciężka B. (nn). Planowanie i projektowanie ewaluacji wewnętrznej w szkole (placówce) wraz z przykładami projektów ewaluacji, [w:] http://www.npseo.pl/data/documents/2/196/196.pdf

Okulicz-Kozaryn, K. (2004). Przegląd badań dotyczących skutecznych strategii profilaktycznych, Serwis Informacyjny Narkomania, 4(27), 21-42

Okulicz-Kozaryn K. (2014). Co profilaktyk powinien wiedzieć o ewaluacji programów profilaktycznych, Serwis Informacyjny Narkomania, 3, 67.

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2012). Poradnik ewaluacji dla pracowników administracji publicznej, Warszawa [online]

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rowicka
Prowadzący grup: Magdalena Rowicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia:

1. kolokwia weryfikujące wiedzę (pytania zamknięte, pytania otwarte z krótką forma odpowiedzi) lub test wiedzy na koniec zajęć

2. praca grupowa - analiza problemu (weryfikacja umiejętności)

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

1. koncepcja Evidence based w tym Evidence-Based Practice in Psychology.

2. Pojęcie ewaluacji i jej rodzaje.

3. Badania ewaluacyjne w nauce i praktyce psychologicznej.

4. Modele badań nad skutecznością oddziaływań psychologicznych.

5. Metodologiczne problemy ewaluacji.

6. Badania nad skutecznością psychoterapii.

7. Ewaluacja projektów edukacyjnych.

8. Przykłady badań naukowych nad skutecznością oddziaływań psychologicznych.

9. Podsumowanie treści programowych pod kątem ich implikacji praktycznych i możliwości wykorzystania w pracy psychologa w różnych obszarach działań.

Literatura:

Latkowska, J. (2014). Ewaluacja krok po kroku. Fundacja Praesterno, Warszawa

Literatura dodatkowa:

Ciężka B. (nn). Planowanie i projektowanie ewaluacji wewnętrznej w szkole (placówce) wraz z przykładami projektów ewaluacji, [w:] http://www.npseo.pl/data/documents/2/196/196.pdf

Okulicz-Kozaryn, K. (2004). Przegląd badań dotyczących skutecznych strategii profilaktycznych, Serwis Informacyjny Narkomania, 4(27), 21-42

Okulicz-Kozaryn K. (2014). Co profilaktyk powinien wiedzieć o ewaluacji programów profilaktycznych, Serwis Informacyjny Narkomania, 3, 67.

Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2012). Poradnik ewaluacji dla pracowników administracji publicznej, Warszawa [online]

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rowicka
Prowadzący grup: Magdalena Rowicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia:

1. kolokwia weryfikujące wiedzę (pytania zamknięte, pytania otwarte z krótką forma odpowiedzi) lub test wiedzy na koniec zajęć

2. praca grupowa - analiza problemu (weryfikacja umiejętności)

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

1. koncepcja Evidence based w tym Evidence-Based Practice in Psychology.

2. Pojęcie ewaluacji i jej rodzaje.

3. Badania ewaluacyjne w nauce i praktyce psychologicznej.

4. Modele badań nad skutecznością oddziaływań psychologicznych.

5. Metodologiczne problemy ewaluacji.

6. Badania nad skutecznością psychoterapii.

7. Ewaluacja projektów edukacyjnych.

8. Przykłady badań naukowych nad skutecznością oddziaływań psychologicznych.

9. Podsumowanie treści programowych pod kątem ich implikacji praktycznych i możliwości wykorzystania w pracy psychologa w różnych obszarach działań.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)