Case study. Społeczność w kulturze żydowskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-CSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Case study. Społeczność w kulturze żydowskiej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowy dla V r. PY; spec.: psychologia społeczności, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają stanowić wprowadzenie do rozumienia mniejszości i jej skomplikowanych relacji z większością na podstawie wielowiekowej obecności w Polsce mniejszości żydowskiej. Celem zajęć jest pokazanie jaki wpływ miało współistnienie kultury żydowskiej na terenach polskich oraz procesów, które miały wpływ na relacje polsko-żydowskie w czasie Zagłady. Szczególna uwaga zostanie poświęcona aktualnej obecności/nieobecności Żydów w narracji historycznej. Będziemy odnosili się do toczącej się obecnie dyskusji dotyczącej udziału Polaków w Zagładzie oraz zjawisk psychologicznych z tym związanych - międzygeneracyjnego przekazu traumy. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Wspólna dyskusja dotycząca wiedzy oraz stereotypów dotyczących społeczności żydowskiej w Polsce 2. Kuchnia żydowska i święta żydowskie jako przykład bogatej tradycji żydowskiej i jej przenikania się z tradycją Polską 3. Wycieczka do muzeum POLIN 4, 5. Relacje polsko-żydowskie przed wojną i w czasie Zagłady - film POLIN i tekst "przemoc filosemicka" 6. Ocalali i praca terapeutyczna z traumą 7. Transgeneracyjny przekaz traumy |
Literatura: |
polin okruchy pamięci https://www.youtube.com/watch?v=e_d4nVoGAT4&t=2059s Janicka Żukowski "Przemoc filosemicka" Katarzyna Prot "Badania nad skutkami Holokaustu" Psychoterapia 4 (151) 2009, 65-76 Katarzyna Prot, Łukasz Biedka, Krzysztof Szwajca, Kazimierz Bierzyński, Ewa Domagalska, Ryszard Izdebski Psychoterapia grupowa ocalałych z Holocaustu — doświadczenia własne Katarzyna Prot-Klinger, Krzysztof Szwajca Czy można przepracować Zagładę? Doświadczenie pracy grupowej (w druku) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Orientacja w tradycji i kulturze żydowskiej i - Świadomość różnych aspektów kultury żydowskiej i rozumienie historycznych uwarunkowań kształtujących współczesną kulturę Izraela - Świadomość problemów tożsamościowych podczas procesu akulturacji na styku kultur Umiejętności - Umiejętność oceny sytuacji społeczno-psychologicznej mniejszości żydowskiej w Polsce Kompetencje społeczne - Wrażliwość kulturowa, rozumienie zjawiska empatii w kontekście międzykulturowym - Posługiwanie się poznanymi kategoriami w obserwacji i analizie wydarzeń z życia społecznego. - Dostrzeganie dylematów etycznych związanych z pracą w środowisku wielokulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywny udział w zajęciach 2. Esej na temat filmu POLIN i tekstu "Przemoc filosemicka" |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają stanowić wprowadzenie do rozumienia mniejszości i jej skomplikowanych relacji z większością na podstawie wielowiekowej obecności w Polsce mniejszości żydowskiej. Celem zajęć jest pokazanie jaki wpływ miało współistnienie kultury żydowskiej na terenach polskich oraz procesów, które miały wpływ na relacje polsko-żydowskie w czasie Zagłady. Szczególna uwaga zostanie poświęcona aktualnej obecności/nieobecności Żydów w narracji historycznej. Będziemy odnosili się do toczącej się obecnie dyskusji dotyczącej udziału Polaków w Zagładzie oraz zjawisk psychologicznych z tym związanych - międzygeneracyjnego przekazu traumy. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Wspólna dyskusja dotycząca wiedzy oraz stereotypów dotyczących społeczności żydowskiej w Polsce 2. Kuchnia żydowska i święta żydowskie jako przykład bogatej tradycji żydowskiej i jej przenikania się z tradycją Polską 3. Wycieczka do muzeum POLIN 4, 5. Relacje polsko-żydowskie przed wojną i w czasie Zagłady - film POLIN i tekst "przemoc filosemicka" 6. Ocalali i praca terapeutyczna z traumą 7. Transgeneracyjny przekaz traumy |
|
Literatura: |
polin okruchy pamięci https://www.youtube.com/watch?v=e_d4nVoGAT4&t=2059s Janicka Żukowski "Przemoc filosemicka" Katarzyna Prot "Badania nad skutkami Holokaustu" Psychoterapia 4 (151) 2009, 65-76 Katarzyna Prot, Łukasz Biedka, Krzysztof Szwajca, Kazimierz Bierzyński, Ewa Domagalska, Ryszard Izdebski Psychoterapia grupowa ocalałych z Holocaustu — doświadczenia własne Katarzyna Prot-Klinger, Krzysztof Szwajca Czy można przepracować Zagładę? Doświadczenie pracy grupowej (w druku) |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się oo-line na platformie ZOOM zgodnie z harmonogramem zajęc |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.