Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Narracje rodzinne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3M-NRR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Narracje rodzinne
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Kolokwium, aktywny udział w zajęciach, przeprowadzenie włąsnego projektu.

Pełny opis:

Studenci poznają i wykorzystują w praktyce (poprzez stworzenie i realizację własnego projektu) znaczenie i metody badania narracji rodzinnych.

TREŚCI

W ramach warsztatu zapoznamy się z wachlarzem możliwości jakie do rozumienia systemu rodzinnego rodziny wnosi psychologia narracyjna.

Zapoznamy się z pojęciem etosu rodzinnego, wewnątrzrodzinnego systemu znaczeń i wartości, oraz ze sposobami w jaki znaczenia i wartości rodziny są konstruowane w interakcjach. Dowiemy się jakie znaczenie ma znajomość rodzinnych korzeni.

W części praktycznej ćwiczyć rozumienie różnego rodzaju tekstów i dialogów rodzinnych. Pokazane zostaną pojedyncze studia przypadków i metody ich analizy. Będziemy czytać teksty opowiadań, dialogi i metody projekcyjne o charakterze narracyjnym.

Nauczymy się tez pracy z narzędziami służącymi do zbierania wywiadu na temat biografii i historii rodzinnych. Każdy student będzie miał okazję do przeprowadzenie przynajmniej jednego małego badania tego typu.

Warsztat będzie zawierał także elementy pracy uczestników na materiale własnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bruner J. (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny 4/1990, s.3-17

Dryll, E., Cierpka, A. (1996). Badanie etosu rodzinnego metodami analizy narracji. Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej , tom 4, nr 1.

Cierpka, A. (2000b). Metody analizy narracji w badaniach psychologicznych. W: M. Straś – Romanowska (red.) Metody jakościowe w psychologii współczesnej. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.

Cierpka, A. (2001a). Społeczno – kulturowy kontekst rozwoju człowieka (teoria narracyjnego konstruowania rzeczywistości). Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej,4.

Cierpka, A. (2001b). Tożsamość jednostki wśród rodzinnych narracji. W: J. Trzebiński (red.). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Mitosek Z. (2001). Rodzina w opowiadaniu, opowiadanie w rodzinie. W: B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Gajewski (red.). Praktyki opowiadania. Kraków: Universitas. (FRAGMENTY)

Trzebiński J. (red.),(2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP. (FRAGMENTY)

Literatura uzupełniająca:

Sarbin T. (1986). Narrative Psychology: The storied nature of human conduct. NY: Praeger

Ricoeur P. (1984). Time and Narrative. Chicago: University of Chicago Press.

Pennebeker J.W., Mehl M. R., Niederhoffer K. G. (2002). Psychological Aspects of Natural Language use: Our Words, Our Selves. W: Annu. Rev. Psychol 2002, (54) s.547-77

Pennebeker J.W., Stone L. D. (2003) Words of Wisdom: Language Use Over the Life Span

W: Jurnal of Personality and social Psychology, 2003, (85/2) s. 291-301

White M., Epston D. (1990). Narrative means to therapeutic ends. New York, London: W.W. Norton.

McAdams D. (1985). Power, intimacy and the life story. Personological inquires into identity. Homewood, II. The Dorsey Press

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)