Narracje rodzinne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3M-NRR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Narracje rodzinne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kolokwium, aktywny udział w zajęciach, przeprowadzenie włąsnego projektu. |
Pełny opis: |
Studenci poznają i wykorzystują w praktyce (poprzez stworzenie i realizację własnego projektu) znaczenie i metody badania narracji rodzinnych. TREŚCI W ramach warsztatu zapoznamy się z wachlarzem możliwości jakie do rozumienia systemu rodzinnego rodziny wnosi psychologia narracyjna. Zapoznamy się z pojęciem etosu rodzinnego, wewnątrzrodzinnego systemu znaczeń i wartości, oraz ze sposobami w jaki znaczenia i wartości rodziny są konstruowane w interakcjach. Dowiemy się jakie znaczenie ma znajomość rodzinnych korzeni. W części praktycznej ćwiczyć rozumienie różnego rodzaju tekstów i dialogów rodzinnych. Pokazane zostaną pojedyncze studia przypadków i metody ich analizy. Będziemy czytać teksty opowiadań, dialogi i metody projekcyjne o charakterze narracyjnym. Nauczymy się tez pracy z narzędziami służącymi do zbierania wywiadu na temat biografii i historii rodzinnych. Każdy student będzie miał okazję do przeprowadzenie przynajmniej jednego małego badania tego typu. Warsztat będzie zawierał także elementy pracy uczestników na materiale własnym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bruner J. (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny 4/1990, s.3-17 Dryll, E., Cierpka, A. (1996). Badanie etosu rodzinnego metodami analizy narracji. Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej , tom 4, nr 1. Cierpka, A. (2000b). Metody analizy narracji w badaniach psychologicznych. W: M. Straś – Romanowska (red.) Metody jakościowe w psychologii współczesnej. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego. Cierpka, A. (2001a). Społeczno – kulturowy kontekst rozwoju człowieka (teoria narracyjnego konstruowania rzeczywistości). Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej,4. Cierpka, A. (2001b). Tożsamość jednostki wśród rodzinnych narracji. W: J. Trzebiński (red.). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Mitosek Z. (2001). Rodzina w opowiadaniu, opowiadanie w rodzinie. W: B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Gajewski (red.). Praktyki opowiadania. Kraków: Universitas. (FRAGMENTY) Trzebiński J. (red.),(2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP. (FRAGMENTY) Literatura uzupełniająca: Sarbin T. (1986). Narrative Psychology: The storied nature of human conduct. NY: Praeger Ricoeur P. (1984). Time and Narrative. Chicago: University of Chicago Press. Pennebeker J.W., Mehl M. R., Niederhoffer K. G. (2002). Psychological Aspects of Natural Language use: Our Words, Our Selves. W: Annu. Rev. Psychol 2002, (54) s.547-77 Pennebeker J.W., Stone L. D. (2003) Words of Wisdom: Language Use Over the Life Span W: Jurnal of Personality and social Psychology, 2003, (85/2) s. 291-301 White M., Epston D. (1990). Narrative means to therapeutic ends. New York, London: W.W. Norton. McAdams D. (1985). Power, intimacy and the life story. Personological inquires into identity. Homewood, II. The Dorsey Press |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.