Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mniejszości narodowe i etniczne - perspektywa społeczności lokalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3M-MET
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mniejszości narodowe i etniczne - perspektywa społeczności lokalnych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Terminologia i podstawowe zagadnienia związane z mniejszościami narodowymi i etnicznymi w Polsce. Polityka narodowościowa państwa polskiego dawniej i dziś.

2. Przemiany współczesnego świata a konstytuowanie się nowych typów społeczeństwa. Charakterystyka ogólna i rozmieszczenie mniejszości narodowych, etnicznych, językowych i wyznaniowych w Polsce.

3. Prawno międzynarodowe regulacje dotyczące ochrony mniejszości (Ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych RP). Standardy i zasady ochrony prawnej mniejszości narodowych, etnicznych i językowych w Europie. Polityka antydyskryminacyjna.

4. Psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne aspekty pracy w społecznościach mniejszości narodowych i etnicznych oraz społecznościach zróżnicowanych kulturowo (większość i mniejszości narodowe i etniczne) w społecznościach lokalnych. Problematyka tożsamości - między integracją a asymilacją.

5. Specyfika pracy psychologicznej, społecznej i pedagogicznej w społeczeństwie zróżnicowanym etnicznie, narodowościowo i religijnie w wymiarze lokalnym.

6. Psychologiczne wymiary przygotowania do pracy w warunkach przenikania się kultur i ludzi (problem wykluczenia i gettyzacji, syndrom krzywdy własnej, postawy roszczeniowe, analiza różnic pomiędzy asymilacją, akulturacją a integracją w perspektywie krajowej i wojewódzkiej)

7. Przygotowanie do uczestniczenia w życiu społecznym – problemy mniejszości w społeczeństwach lokalnych i w obszarze edukacji. (Ujęcie wielopłaszczyznowe z uwzględnieniem kwestii pamięci zbiorowej). Zidentyfikowane i nieznane obszary stereo typizacji, mowa nienawiści. Wizerunek mniejszości w dyskursie społecznym a dostęp mniejszości do środków masowego przekazu.

8. Zastosowanie paradygmatu integracyjnego i wykluczającego w analizach zjawisk związanych z wychowaniem i kształceniem osób przynależących do mniejszości narodowych i etnicznych.

9. Kultura i oświata mniejszości w Polsce. Czy szkoła potrafi otwierać się na problemy mniejszości? – Rola szkoły w demaskowaniu nierówności i promowaniu równouprawnienia oraz krytycznego postrzegania rzeczywistości społecznej. Rola edukacji w osłabianiu problemów kulturowych, identyfikacja trudności edukacyjnych – przegląd badań, kierunki badań.

10. Analiza zjawisk społeczno-kulturowych i komunikowania się, efektywne funkcjonowanie w środowisku wielokulturowym – mniejszości i większości (perspektywa interdyscyplinarna).

11. Zaplecze teoretyczne i metodologiczne (narzędzia diagnozy) do pracy z grupą mniejszościową w środowisku lokalnym.

12. Przykłady działań, projektów i programów kierowanych do uznanych mniejszości narodowych, etnicznych i językowych w Polsce oraz do nowych mniejszości kulturowych. Charakterystyka i analizy porównawcze.

13. Specyfika przestrzeni i miejsc (centra i pogranicza kultur) a praktyczny wymiar pracy psychologicznej i pedagogicznej w projektach nakierowanych na realizacje potrzeb i wsparcie mniejszości narodowych i etnicznych. Instytucje i organizacje mniejszości oraz instytucje i organizacje zajmujące sie mniejszościami i ich działalność.

14. Zróżnicowanie wizerunków mniejszości narodowych i etnicznych w odmiennych kontekstach kulturowych i społecznych jako uzasadnienie dla pozytywnych i negatywnych praktyk społecznych.

15. Podsumowanie i zakończenie.

Literatura:

1. Konwencja Ramowa Rady Europy o Ochronie Mniejszości Narodowych, Informacja nr 293, BSE Kancelaria Sejmu, luty 1995.

2. Michalik E., Chałupczak H., 2006, Mniejszości narodowe i etniczne w procesach transformacji oraz integracji, Lublin.

3. Budyta-Budzyńka M., 2003, Mniejszości narodowe - bogactwo czy problem? Instytucjonalizacja mniejszości narodowych w Polsce 1989-2002, Warszawa.

4. Adamczuk L., Łodziński S. (red.), 2006, Mniejszości narodowe w Polsce w świetle Narodowego Spisu Powszechnego z 2002 roku, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Poznań.

5. Raport dla Sekretarza Generalnego Rady Europy z realizacji przez Rzeczpospolitą Polską postanowień Konwencji - Ramowej Rady Europy o Ochronie Mniejszości Narodowych.

6. Łodziński S., 2009, Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce: mniejszości narodowe, imigranci, uchodźcy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa,

7. Łodziński S., 2005, Równość i różnica : mniejszości narodowe w porządku demokratycznym w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

8. Nijakowski L.M.(red.), 2005, Polityka państwa polskiego wobec mniejszości narodowych i etnicznych, Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych Sejmu RP, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.

9. Nijakowski L.M., Łodziński S.(red.), 2003, Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce. Informator 2003, , Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych Sejmu RP, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.

10. Szczygielski K., 2006, Geografia mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce. Ujęcie ilościowe, Opole.

11. Walas T., 1995, Narody i stereotypy, Kraków.

12. Lewowicki T.(red.), 2000, Społeczności pogranicza, Katowice.

13. Chałupczak H., Browarek T., Mniejszości narodowe w Polsce 1918-1945, Lublin 2000.

14. Wojciechowski A., 2000, Nacjonalizm w Europie Środkowo-Wschodniej, Wrocław.

15. Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 roku o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, Biuletyny Komisji Sejmowych w latach 2000-2011[fragmenty] oraz Sprawozdania stenograficzne z posiedzeń Sejmu RP w latach 2000-2011 [fragmenty], Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej oraz Dzienniki Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej [wybrane fragmenty].

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Porębski A., 1991, Europejskie mniejszości etniczne. Geneza i kierunki przemian, Warszawa-Kraków.

2. Wojciechowski A., 2000, Nacjonalizm w Europie Środkowo-Wschodniej, Wrocław.

3. Żelazny W., 2006, Etniczność Ład – Konflikt - Sprawiedliwość, Poznań.

4. Walas T., 1995, Narody i stereotypy, Kraków.

5. Hroch M., 2003, Małe narody Europy Perspektywa historyczna, Wrocław.

6. Nijakowski L.M., 2006, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa [fragmenty].

7. Łodziński S., Ochrona praw członków mniejszości narodowych i etnicznych w Europie Środkowej i Wschodniej w świetle standardów międzynarodowych, [w:] Ochrona praw osób należących do mniejszości narodowych, 1995, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa.

8. Mniejszości narodowe w Polsce. Informator 1994, Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych Sejmu RP, Warszawa 1995.

9. Berdychowska B.(red.), 1998, Mniejszości narodowe w Polsce. Praktyka po 1989r., Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.

10. Źródła elektroniczne: Dane urzędów statystycznych państw europejskich - http://www.stat.gov.pl instytucje statystyczne; dalej: urzędy statystyczne państw Europy; www.stat.gov.lt , Organisation for the European Minorities - http://www.eurominority.org

11. Prawa mniejszości narodowych. Standardy Europejskie, Wspólnota Polska, Warszawa 1995.

12. Ochrona praw osób należących do mniejszości narodowych, Helsińska Fundacja Praw człowieka, Warszawa 1995.

13. L. Nijakowski (red.), „Konferencja: Europejskie i regionalne instrumenty ochrony języków zagrożonych”, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2014: http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/988B9C60C56984A1C1257D50003FEDCD/$file/Jezyki_zagrozone.pdf

Efekty uczenia się:

Potrafi scharakteryzować poszczególne mniejszości narodowe i etniczne w Polsce oraz wskazać ich rozmieszczenie na mapie Polski

Potrafi podać różnicę pomiędzy mniejszością narodową, etniczną a grupą z językiem regionalnym w Polsce.

Potrafi scharakteryzować statut prawny mniejszości w Polsce.

Zna definicję mniejszości narodowych i etnicznych zgodną z Ustawą o mniejszościach RP.

Wyjaśnia różnice pomiędzy paradygmatem integracyjnym i wykluczającym w odniesieniu do kwestii związanych z wychowaniem i kształceniem osób przynależących do mniejszości narodowych i etnicznych.

Wymienia założenia pracy psychologicznej, społecznej i pedagogicznej w społeczeństwie zróżnicowanym etnicznie, narodowościowo i religijnie w wymiarze lokalnym.

Posiada umiejętność analizy tekstu naukowego dot. problematyki tożsamościowej i psychologiczno-socjologicznych aspektów integracji i asymilacji mniejszości w Polsce.

Potrafi interpretować wyniki badań dotyczących problematyki mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce.

Potrafi wyszukiwać informacje dotyczące specyfiki pracy w środowiskach lokalnych wśród mniejszości narodowych i etnicznych w odmiennych kontekstach kulturowych i społecznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)