Zastosowanie statystyki w badaniach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-ZSB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zastosowanie statystyki w badaniach społecznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do analizy danych - od statystyk opisowych i wizualizacji danych, po wnoskowanie statystyczne. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studneci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycnego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych, i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętnosć interpretacji uzyskanych wyników. |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN Lektura uzupełniająca: Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe zagadnienia z zakresu zastosowania statystyki w badaniach społecznych, zwłaszcza psychologicznych. Zna statystyki opisowe pojedynczej zmiennej i miary opisowe zależności pomiędzy zmiennymi w stopniu pozwalającym na samodzielne przeprowadzenie obliczeń. Wie na czym polegają różnice pomiędzy opisem zależności i testowaniem zależności stopniu pozwalającym na krótką ustną i pisemną wypowiedź. Rozumie pojęcie standaryzacji – celowości i mechanizmów przeprowadzenia. Zna podstawy rachunku prawdopodobieństwa i wybrane rozkłady zmiennych losowych w stopniu pozwalającym je zdefiniować i rozróżnić. Zna testy istotności różnic i warunki ich zastosowania (chi2, t, F versus parametryczne i nieparametryczne). Zna założenia do poszczególnych testów. Wie na czym polega badania zależności liniowych. Zna dwie analizy (korelacje i regresję liniową). Umiejętności Umie dobrać odpowiednie analizy do postawionego pytania badawczego, zweryfikować założenia, wybrać metody parametryczne lub nieparametryczne, przeprowadzić, zinterpretować i zapisać zgodnie ze standardami APA. Umie obliczyć (w programie statystycznym ale także ze wzoru) i zinterpretować miary chi2, t i F, miary wielkości efektu, poziom istotności. Kompetencje społeczne Ma krytyczny stosunek do doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych. Ma świadomość konsekwencji niewłaściwego zastosowania analiz statystycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prace domowe, kolokwia - uzyskanie powyżej 51% możliwych punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Postek | |
Prowadzący grup: | Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Postek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Oręziak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.