Wprowadzenie do filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-WDF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do filozofii |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. PY, (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla I r. PY, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
I. Podstawowe zagadnienia filozofii 1) Pojęcia i terminy 2) Ontologia 3) Gnoseologia 4) Antropologia filozoficzna II. Główne koncepcje ontologii i gnoseologii 1)Problem stałości i zmiany 2)Relacja umysłu i ciała 3)Wolna wola i determinizm 4)Rodzaje poznania 5)Klasyczna i nieklasyczne definicje prawdy III. Filozofia praktyczna Sokratesa i idealizm Platona 1)Sokratejska dialektyka i intelektualizm etyczny 2)Teoria idei Platona 3)Platońska koncepcja państwa doskonałego i idei sprawiedliwości IV. Etyka cnoty Arystotelesa oraz szkoły stoików i cyników. 1)Pojęcie formy i materii w metafizyce Arystotelesa 2)Klasyczna definicja prawdy i metody dochodzenia do prawdy 3)Pojęcie entelechii i zoon politicon 4)Teoria złotego środka i dzielności etycznej 5)Cnota w ujęciu stoickim 6)Cynicy i etyka indywidualizmu V. Zagadnienia myśli filozoficznej średniowiecza 1)Ontologia i etyka św. Augustyna 2)Teoria predestynacji 3)Ontologia i etyka św. Tomasza z Akwinu 4) Dowody na istnienie Boga VI. Racjonalizm Kartezjusza i 1)Znaczenie zasady cogito ergo sum 2)Dualizm ontologiczny Kartezjusza VII. Teoria nauki F.Bacona 1)Metoda badania naukowego i teoria złudzeń w filozofii F.Bacona 2)Wiedza i władza oraz wizja społeczeństwa idealnego VIII. . Renesansowa i nowożytna filozofia władzy 1)Koncepcja władzy i polityki N.Machiavellego 2)Koncepcja stanu natury, prawa naturalnego i umowy społecznej T.Hobbes’a 3)Empiryzm , teoria praw naturalnych i umowy społecznej J.Locke’ IX. . Dwa holistyczne systemy filozofii niemieckiej 1)I.Kant koncepcja sądów i stosunek do metafizyki 2)Etyka obowiązku 3)G.F.Hegel dialektyczna koncepcja dziejów X. . Filozofia życia F.Nietzschego 1)Relatywizm poznawczy 2) Relatywizm moralny 3) Wola mocy, resentyment, nihilizm, dekadencja XI. Zagadnienia psychoanalizy 1)Klasyczna psychoanaliza Z.Freuda. 2)Psychoanaliza humanistyczna E.Fromma XII. Filozofia egzystencjalna 1)Koncepcja egzystencjalizmu S.Kierkegaarda 2)Wolność i odpowiedzialność w filozofii J.P.Sartre’a XIII. Współczesne koncepcje sprawiedliwości 1)Teoria sprawiedliwości J.Rawlsa 2) Państwo minimalne według R.Nozicka XIV. Koncepcja człowieka ponowoczesnego 1)Spór o szaleństwo w poglądach M.Foucault’a 2) Ponowoczesne wzory osobowe według Z.Baumana XV. Koniec historii F. Fukuyama 1) Odwołanie do Platona i jego koncepcji duszy 2) Problem wolności u I. Kanta i W.G. Hegla 3) Koncepcja idealnej struktury społecznej – liberalna demokracja |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1.W.Tatarkiewicz, Historia Filozofii, t. 1-3, Warszawa 1993 2.R.H.Troll, A .Popkin, Filozofia, Poznań 1994 3.F.Copelstone, Historia filozofii, Warszawa 2002 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.K.Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, Warszawa 2002 2. Z.Bauman, Płynna nowoczesność, Kraków 2006 3 .M.Foucault, Historia szaleństwa, Warszawa 2004 4. Z.Bauman, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994 5. M.McLuhan, Wybór tekstów, Warszawa 2001 6.B.Pascal, Myśli, Warszawa 2005 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w systemie nauk, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zna podstawową terminologię z zakresu filozofii. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorie i metodologię) z zakresu filozofii. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą podstawowych nurtów i dyscyplin filozoficznych. Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w filozofii. Zna i rozumie podstawowe metody i pojęcia filozoficzne. Umiejętności Potrafi prawidłowo interpretować problemy filozoficzne. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych problemów w zakresie filozofii. Posiada umiejętność rozumienia i analizowania problemów filozoficznych. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin Dyskusja na ćwiczeniach Esej jako dodatkowa forma sprawdzenia wiedzy Egzamin Dyskusja na ćwiczeniach Esej Dyskusja na ćwiczeniach Esej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wiktor Wolman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.