Wprowadzenie do filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-WDF | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do filozofii | ||
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. PY, (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla I r. PY, (5-l) stacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Pełny opis: |
I. Podstawowe zagadnienia filozofii 1) Pojęcia i terminy 2) Ontologia 3) Gnoseologia 4) Antropologia filozoficzna II. Główne koncepcje ontologii i gnoseologii 1)Problem stałości i zmiany 2)Relacja umysłu i ciała 3)Wolna wola i determinizm 4)Rodzaje poznania 5)Klasyczna i nieklasyczne definicje prawdy III. Filozofia praktyczna Sokratesa i idealizm Platona 1)Sokratejska dialektyka i intelektualizm etyczny 2)Teoria idei Platona 3)Platońska koncepcja państwa doskonałego i idei sprawiedliwości IV. Etyka cnoty Arystotelesa oraz szkoły stoików i cyników. 1)Pojęcie formy i materii w metafizyce Arystotelesa 2)Klasyczna definicja prawdy i metody dochodzenia do prawdy 3)Pojęcie entelechii i zoon politicon 4)Teoria złotego środka i dzielności etycznej 5)Cnota w ujęciu stoickim 6)Cynicy i etyka indywidualizmu V. Zagadnienia myśli filozoficznej średniowiecza 1)Ontologia i etyka św. Augustyna 2)Teoria predestynacji 3)Ontologia i etyka św. Tomasza z Akwinu 4) Dowody na istnienie Boga VI. Racjonalizm Kartezjusza i 1)Znaczenie zasady cogito ergo sum 2)Dualizm ontologiczny Kartezjusza VII. Teoria nauki F.Bacona 1)Metoda badania naukowego i teoria złudzeń w filozofii F.Bacona 2)Wiedza i władza oraz wizja społeczeństwa idealnego VIII. . Renesansowa i nowożytna filozofia władzy 1)Koncepcja władzy i polityki N.Machiavellego 2)Koncepcja stanu natury, prawa naturalnego i umowy społecznej T.Hobbes’a 3)Empiryzm , teoria praw naturalnych i umowy społecznej J.Locke’ IX. . Dwa holistyczne systemy filozofii niemieckiej 1)I.Kant koncepcja sądów i stosunek do metafizyki 2)Etyka obowiązku 3)G.F.Hegel dialektyczna koncepcja dziejów X. . Filozofia życia F.Nietzschego 1)Relatywizm poznawczy 2) Relatywizm moralny 3) Wola mocy, resentyment, nihilizm, dekadencja XI. Zagadnienia psychoanalizy 1)Klasyczna psychoanaliza Z.Freuda. 2)Psychoanaliza humanistyczna E.Fromma XII. Filozofia egzystencjalna 1)Koncepcja egzystencjalizmu S.Kierkegaarda 2)Wolność i odpowiedzialność w filozofii J.P.Sartre’a XIII. Współczesne koncepcje sprawiedliwości 1)Teoria sprawiedliwości J.Rawlsa 2) Państwo minimalne według R.Nozicka XIV. Koncepcja człowieka ponowoczesnego 1)Spór o szaleństwo w poglądach M.Foucault’a 2) Ponowoczesne wzory osobowe według Z.Baumana XV. Koniec historii F. Fukuyama 1) Odwołanie do Platona i jego koncepcji duszy 2) Problem wolności u I. Kanta i W.G. Hegla 3) Koncepcja idealnej struktury społecznej – liberalna demokracja |
||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1.W.Tatarkiewicz, Historia Filozofii, t. 1-3, Warszawa 1993 2.R.H.Troll, A .Popkin, Filozofia, Poznań 1994 3.F.Copelstone, Historia filozofii, Warszawa 2002 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.K.Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, Warszawa 2002 2. Z.Bauman, Płynna nowoczesność, Kraków 2006 3 .M.Foucault, Historia szaleństwa, Warszawa 2004 4. Z.Bauman, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994 5. M.McLuhan, Wybór tekstów, Warszawa 2001 6.B.Pascal, Myśli, Warszawa 2005 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w systemie nauk, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zna podstawową terminologię z zakresu filozofii. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorie i metodologię) z zakresu filozofii. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą podstawowych nurtów i dyscyplin filozoficznych. Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w filozofii. Zna i rozumie podstawowe metody i pojęcia filozoficzne. Umiejętności Potrafi prawidłowo interpretować problemy filozoficzne. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych problemów w zakresie filozofii. Posiada umiejętność rozumienia i analizowania problemów filozoficznych. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin Dyskusja na ćwiczeniach Esej jako dodatkowa forma sprawdzenia wiedzy Egzamin Dyskusja na ćwiczeniach Esej Dyskusja na ćwiczeniach Esej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wioletta Dziarnowska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Dziarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład Sposoby pomiarów efektów kształcenia: egzamin pisemny Przedmiot ma na celu dostarczenie wiedzy o podstawowych nurtach i problemach filozoficznych podejmowanych w dziejach tej dziedziny refleksji. Przedstawiane zagadnienia zostały tak dobrane, by pozwolić na wykorzystanie tej wiedzy dla szerszego zrozumienia odbiorcy usług pedagogicznych/psychologicznych. Filozoficzne metody ekspresji problemów ogólnoludzkich, specyfika komunikacji, metody uprawomocniania wiedzy mają stanowić skuteczne narzędzia w profesjonalnej działalności w/w zawodach | |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Szczęście jako przedmiot badań filozofii. Szczęście jako harmonia celów osobowości ludzkiej a szczęście jako życie kontemplatywne. Stoicyzm jako dążenie do uniewrażliwienia na cierpienie. Hedonizm psychologiczny a hedonizm racjonalny. Zycie pomyślne a życie moralne – tożsamość czy rozdźwięk. 2. Filozofia – przedmiot, metoda, geneza. Charakterystyka paradygmatów w filozofii: paradygmat ontologiczny, mentalistyczny i lingwistyczny. O kondycji współczesnej filozofii. Podstawowe nurty w filozofii współczesnej - wybór: filozofia pozytywistyczna, pragmatyczna, egzystencjalizm, filozofia życia, personalizm, fenomenologia, filozofia umysłu i neurofilozofia. 3. Tożsamość osobowa w analizach filozoficznych. Charakterystyka pojęcia osoby i tożsamości osobowej. Osoba i jej ciało. Tożsamość osobowa a pamięć. Długowieczność i problem stopniowania tożsamości osobowej. Tożsamość osobowa a etyka terapii genowej i sztucznej inteligencji. 4. Wolność w perspektywie filozoficznej. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania wolności. Wolność oparta na uprawnieniach. Zarzut przedwczesnego określenia podmiotu i wtórnego absolutyzmu. Dylematy pojęcia wolności. Wolność a determinizm. Argumenty przeciw determinizmowi mechanistycznemu i teleologicznemu. 5. Dobro i zło w ujęciu filozoficznym. Znaczenie pojęć dobra i zła. Deontologiczne i teleologiczne teorie dobra. Dobro i zło jako możliwe wolne wybory. Warunki usprawiedliwionego zła. 6. Filozofowie o sprawiedliwości. O związkach pomiędzy sprawiedliwością a moralnością. Charakterystyka założeń wybranych teorii sprawiedliwości: teorie prawa naturalnego, utylitarystyczne teorie sprawiedliwości, teorie prawno-pozytywistyczne. Sprawiedliwość - możliwość czy przymus? 7. Piękno jako kategoria filozoficzna. Doświadczenie estetyczne a inne rodzaje doświadczeń. Piękno zhierarchizowane. Esencjalistyczne i realistyczne uzasadnienie piękna. Piękno a brzydota. 8. Bóg jako przedmiot poznania filozoficznego. Stosunek filozofii do prawd objawionych. Dowody na istnie Boga. Relacja Boga do świata. Kierunki współczesnej filozofii religii: wychodzące od – religijnego a priori”, transcendentalno-filozoficzny, sceptyczny i prakseologiczny. 9. Przyroda jako dziedzina refleksji filozoficznej. Postawy wobec przyrody - przyroda zastana, wymagająca ochrony lub podporządkowana. 10. Kultura a natura i cywilizacja w refleksji filozoficznej. Kultura jako wyalienowanie. Alienacja jako kultura. Umoralnienie, estetyzacja i biologizacja kultury. 11. Elementy filozofii egzystencjalistycznej i filozofii życia. Specyfika idei egzystencji u przedstawicieli nurtu. Kryzys egzystencjalny, sytuacje graniczne, rzucenie w świat jako podstawa ludzkiej egzystencji. Filozofia jako rozjaśnianie egzystencji. Antyesencjalizm i krytyka europejskiej kultury . Antynaturalizm metodologiczny i ontologiczny. Intuicjonizm. 12. Nurt personalistyczny w filozofii – geneza i idee. Kategoria osoby ludzkiej i jej godności oraz teocentryzm. Jednostka i osoba, alter i alienus. Kompleksyfikacja wszechświata i noosfera. Duchowy i psychiczny wymiar miłości, odpowiedzialności, psychiczności, seksualności i pracy. 13. Z zagadnień filozofii codzienności. Dialog, przyjaźń, tolerancja jako podstawy bycia we wspólnocie w ujęciu. Wolność, twórczość i samorealizacja jako możliwość życia spełnionego. Równość, preferencyjność i bezwzględność w życiu publicznym. 14. Wybrane problemy współczesnej filozofii umysłu. Relacja pomiędzy mózgiem, umysłem a ciałem. Idea obiektywności mentalnej. Kategoria nastawienia intencjonalnego i systemu intencjonalnego. Typy umysłów. Koncepcja umysłu rozszerzonego. 15. Przedmiot, zadania i metoda neurofilozofii. Wybrane problemy neurofilozofii - Świadomość i jej poziomy w ujęciu. Sposoby poznawania innych umysłów – teoria umysłu i hipoteza neuronów lustrzanych. Zmysł i namysł moralny w perspektywie neurofilozofii. | |
Literatura: |
Ayer, A.J.; 2003, Filozofia w XX wieku, Warszawa: PWN; Bremer, J., 2005, Jak to jest być świadomym, Warszawa: IFiS PAN Crosby, J., F., 2007, Zarys filozofii osoby, Kraków: WAM Dennett, D., 1997, Natura umysłów, Warszawa: CIS Haeffner, G., 2006, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków:WAM Miś, A., 2006, Filozofia współczesna – główne nurty, Warszawa: Scholar; Miłkowski, M., Poczobut, R., (red.); 2008, Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, Warszawa: IFiS PAN Miłkowski, M., Poczobut, R., (red.); 2012, Przewodnik po filozofii umysłu, Kraków: WAM Mizińska, J., 2010, Podnoszenie iskier, Lublin: Wyd. UMCS Nagel, T., 1997, Pytania ostateczne, Warszawa: Aletheia Przybysz, P.; Dziarnowska, W.; (red.); 2012, Studia z Kognitywistyki i Filozofii Umysłu, 6(1) Klawiter, A.; (red.); 2008, Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość, Warszawa: PWN Singer, P, 2003, Etyka praktyczna, Warszawa: Książka i Wiedza Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu, t. 1-7 Szyszkowska, M., 2010, Filozofia codzienności w rzeczywistości neoliberalnej, Warszawa:Dom Wydawniczy Elipsa Tatarkiewicz, W.; 2011, Historia filozofii, t. 1-3, Warszawa: PWN White, N., 2008, Filozofia szczęścia od Platona do Skinnera, Kraków: WAM | |
Uwagi: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin pisemny Nakład pracy studenta: udział w wykładzie - 30 h przygotowanie do zajęć - 20 h przygotowanie do egzaminu - 25 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Drabarek | |
Prowadzący grup: | Anna Drabarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Drabarek | |
Prowadzący grup: | Anna Drabarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1.egzamin 2.dyskusja na wykładzie 3. esej jako dodatkowa forma sprawdzenia wiedzy | |
Pełny opis: |
1.F.Brentano a) walka z psychologizmem b) intencjonalność i logika uczuć 2. E. Husserl a) metoda fenomenologiczna b) filozofia jako nauka ścisła 3. K. Twardowski a) filozoficzna szkoła Lwowsko-Warszawska b) uczniowie c) postulat jasności myśli i słowa 4. R. Ingarden a) koncepcja poznania b) estetyka 5. Koło Wiedeńskie a) postulat likwidacji metafizyki b) koncepcja nowej filozofii i metody naukowej 6. K. Popper a) filozofia nauki b) warunki rozwoju wiedzy 7. K. Jaspers a) człowiek i historia b) sytuacje graniczne 8. J.P. Sartre a) założenia filozofii egzystencjalnej b) wolność i odpowiedzialność 9. J. Maritaine a) rola wiary w życiu człowieka b) skąd się bierze zło- krytyka omnipotencji rozumu 10. E. Mounier a) struktura świata osobowego b) człowiek i społeczeństwo 11. C.Levi-Strauss a) język i społeczeństwo jako przedmiot badań naukowych b) myśl nieoswojona 12. J.Rawls a) teoria sprawiedliwości b) społeczny wymiar sprawiedliwości 13. Ch. Taylor a) człowiek jako samo interpretujące się zwierzę b) potrzeba nowej duchowości 14. A. MacIntyre a) dziedzictwo cnoty b) o niemożności naukowego przewidywania zjawisk społecznych 15. F.Fukuyama a) rola uznania w tworzeniu społeczeństwa b) liberalna demokracja jako ustrój idealny 16. P.Singer a) utylitaryzm celów i utylitaryzm aktów b) utylitaryzm preferencji 17.Spór liberałów z kom unitarianami a) jak powinno wyglądać dobrze urządzone społeczeństwo b) na czym polega republikański patriotyzm 18. J. Tischner a) personalizm b) stare i nowe tragedie człowieka 19. S. Żiżek a) zasłona dobrego wychowania b) kłopoty z Heideggerem 60 | |
Literatura: |
1. T.Gadacz, Historia filozofii, Nurty, Znak 2009 2. E.Coreth, Filozofia XX wieku, Kęty 2004 3. E.Gilson, T.Langan, A.Mauer, Historia filozofii współczesnej od Hegla do czasów najnowszych, Warszawa 1979 4. W.Mackiewicz, Filozofia współczesna w zarysie, Warszawa 1996 5. A.Miś, Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 1995 6. A.Sarnowski, Świadomość i czas. O początkach filozofii współczesnej, Warszawa 1985 7. J.Woleński, Filozoficzna szkoła Lwowsko-Warszawska, Warszawa 1985 1. J.Górnicka-Kalinowska, Filozofia podmiotu, Warszawa 2001 2. A.MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, Warszawa 1996 3. J.Rawls, Teoria sprawiedliwości, Warszawa 2006 4. C.Levi-Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa 1970 8. K.Popper, Logika odkrycia naukowego, Warszawa 1977 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Drabarek | |
Prowadzący grup: | Anna Drabarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wioletta Dziarnowska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Dziarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w najważniejsze zagadnienia filozoficzne i zapoznanie z rozwiązaniami proponowanymi przez przedstawicieli wybranych nurtów myślowych w dziejach filozofii. Wskazanie na konotacje idei filozoficznych dla rozumienia osoby jako podmiotu odziaływań pedagoga. | |
Pełny opis: |
1. Przedmiot i zadania filozofii. Pochodzenie terminu filozofia. Podstawowe działy filozofii - metafizyka, epistemologia, etyka, estetyka, logika. Filozofia a wiedza potoczna oraz wiedza naukowa. Najważniejsze nurty myślowe w historii filozofii. 2. Wybrane problemy filozoficzne: Szczęście. Szczęście - pojęcie potoczne a perspektywa filozoficzna. Rozumienie szczęścia w ujęciu przedstawicieli starożytnych szkół filozoficznych, w filozofii nowożytnej, współczesnej oraz neurofilozofii. Szczęście a inne modusy ludzkiej egzystencji – problem pełni realizacji człowieczeństwa. Filozofowie wobec problemu osiągalności szczęścia. 3. Wybrane problemy filozoficzne: Osoba. Własności osobowe w perspektywie filozofii starożytnej: rozumność, cnotliwość i ich funkcja w autokreacji podmiotu. Wartości osobowe w ujęciu różnych szkół personalistycznych w dziejach filozofii: personalizmu fenomenologicznego i historycznego, personalizmu egzystencjalistycznego, personalizmu neotomistycznego, personalizmu filozoficzno-religijnego i personalizmu socjologicznego. Kategoria tożsamości osobowej i jej rezultaty dla rozwiązań w sporach bioetycznych. Osobowy a subosobowy poziom rozumienia człowieka w neurofilozofii - jaka definicja człowieka? 4. Wybrane problemy filozoficzne: Wolność. Wolność woli a wolność działania. Determinizm i indeterminizm - rodzaje i ich charakterystyka wraz implikacjami w starożytnych szkołach filozofii życia. Kompatybilizm i inkompatybilizm wobec problemu pogodzenia wolnej woli z determinizmem oraz rozwiązania proponowane w tym sporze przez wybranych filozofów. Współczesne badania nad podejmowaniem wolnych decyzji w cognitive science i ich implikacje dla filozoficznych ujęć przestrzeni ludzkiej wolności. 5. Wybrane problemy filozoficzne: Świadomość. Miejsce świadomości w charakterystyce istoty człowieka, wiedzy oraz kultury w wybranych nurtach filozoficznych. Rodzaje świadomości i ich funkcje w perspektywie przedstawicieli neurofilozofii: świadomość fenomenalna, dostępowa, monitorująca i samoświadomość. Problem redukowalności świadomości - misterianizm a zombizm. Hipotezy neuronaukowe nt biologicznych funkcje świadomości fenomenalnej. 6. Wybrane problemy filozoficzne: Inne umysły. Inny jako przedmiot poznania w ujęciu wybranych przedstawicieli filozofii. Epistemiczna asymetria w poznaniu Innego: dostępność wiedzy o zachowaniach a wiedzy o umyśle. Inny jako cudzy umysł w rozważaniach neurofilozoficznych. Nastawienie intencjonalne, mentalizacja i teoria umysłu jako modele mechanizmów poznawczych cudzych stanów mentalnych. Odzwierciedlanie cudzych umysłów - implikacje hipotezy neuronów lustrzanych dla filozofii Innego. 7. Wybrane problemy filozoficzne: Moralność. Kategoria dobra i zła w dyskusjach filozoficznych. Moralność - efekt konwencji społecznej, mechanizmów rozwoju osobniczego czy wrodzonej struktury moralnej? - poglądy wybranych przedstawicieli filozofii i neurofilozofii. Kompetencja moralna w perspektywie badań neuroetycznych - implikacje dla źródeł oraz roli norm moralnych w funkcjonowaniu człowieka oraz pojmowania zakresu moralnych powinności. 8. Wybrane problemy filozoficzne: Piękno. Esencjalistyczne a relatywistyczne ujęcie piękna w filozofii starożytnej. Rodzaje piękna: piękno estetyczne, piękno etyczne i piękno noetyczne. Doświadczenie estetyczne i mechanizmy odbioru dzieła sztuki w świetle badań fenomenologicznych i neuroestetycznych i wnioski dla rozważań nad istotą dzieła sztuki. | |
Literatura: |
Opracowania: Wł. Tatarkiewicz; Historia filozofii t.1-3; W-wa: PWN; 1990; G. Reale; Historia filozofii starożytnej t.1,2; Lublin: KUL; 2012 Z. Kuderowicz; Filozofia nowożytnej Europy; W-wa: PWN; 1989; A. Miś; Filozofia współczesna. Głowne nurty; W-wa: Scholar; 2006; E. Martens, H. Schnadelbach (red.); Filozofia. Podstawowe pytania; W-wa: Wiedza Powszechna; 1991; R. Scruton; Przewodnik po filozofii dla inteligentnych; W-wa: PWN; 2000; K. Ajdukiewicz; Zagadnienia i kierunki filozofii; W-wa: Aletheia; 2003; T. Nagel; Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii; W-wa: Aletheia; 2006 Pozostałe: Wł. Tatarkiewicz; O szczęściu; W-wa: PWN; 1990; N. White; Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera; Kraków: WAM; 2008; J.F. Crosby; Zarys filozofii osoby; Kraków: WAM; 2007; Filozofia podmiotu. Fragmenty filozofii analitycznej; W-wa: Aletheia:2001; Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej; W-wa: Spacja; 1995; J. Bremer; Jak to jest być świadomym; W-wa: IFIS; 2005; A. Damasio; Tajemnica świadomości; Poznań: Rebis; 2000; D. C. Dennett, Natura umysłów; W-wa: CIS; 1997; T. Nagel; Pytania ostateczne; W-wa: Aletheia; 1997; J. Bremer; Czy wolna wola jest wolna?; Kraków: WAM; 2013; P. Przybysz; O poznawaniu innych umysłów; Poznań: Bogucki: Wydawnictwo Naukowe; 2014; W. Vossenkuhl; Możliwość dobra; Kraków: WAM, 2012; P.S. Churchland; Moralność mózgu; Kraków: Copernicus; 2013 | |
Uwagi: |
Metody i kryteria oceniania: 1. Egzamin pisemny; 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach; 2. Weryfikacja testowa zapoznania się z materiałami przedstawianymi na wykładach (prezentacje power point, obrazy filmowe); 3. Weryfikacja testowa zapoznania się z poleconą literaturą filozoficzną i naukową. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje power point i obrazy filmowe - 15 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i naukową - 30 h 4. Przygotowanie sie do egzaminu końcowego - 15 h 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Drabarek | |
Prowadzący grup: | Anna Drabarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wioletta Dziarnowska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Dziarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Drabarek | |
Prowadzący grup: | Anna Drabarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-03-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wioletta Dziarnowska | |
Prowadzący grup: | Wiktor Wolman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wiktor Wolman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.