Umiejętności pomagania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-UPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umiejętności pomagania |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PY, (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla III r. PY, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności związanych ze skutecznym pomaganiem, poszerzenie repertuaru metod pomocy psychologicznej, rozwinięcie umiejętności definiowania problemu dla celów pomocy psychologicznej |
Pełny opis: |
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z klientem 2. Umiejętności komunikacyjne • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji 3. Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt 4. Praca z oporem 5. Sytuacje trudne w procesie pomagania. Aspekty etyczne. 6. Zajęcia kończące i podsumowujące: udzielenie informacji zwrotnych; kolokwium - test wiadomości; ewaluacja zajęć |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV) Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP. Literatura uzupełniająca: Egan G . (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejętności pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Knapp, H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: WNPWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje i charakteryzuje czynniki służące skutecznemu pomaganiu, tj. techniki werbalnego reagowania, cechy osoby pomagającej i wspomaganej. Umiejętności Podejmuje i planuje zachowania pomocowe adekwatnie do potrzeby osoby wspieranej oraz zgodnie z zasadami etycznymi. Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Stosowane metody kształcenia: praca warsztatowa, odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach, praca indywidualna, analiza materiału filmowego WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: obecność i aktywność na zajęciach test wiadomości – zalicza 60% poprawnych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chotkowska, Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: obecność i aktywność na zajęciach test wiadomości – zalicza 60% poprawnych odpowiedzi |
|
Pełny opis: |
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z klientem 2. Umiejętności komunikacyjne • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji 3. Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt 4. Praca z oporem 5. Sytuacje trudne w procesie pomagania. Aspekty etyczne. 6. Zajęcia kończące i podsumowujące: udzielenie informacji zwrotnych; kolokwium - test wiadomości; ewaluacja zajęć |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV) Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Egan,G . (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejętności pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Knapp, H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: WNPWN |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: praca warsztatowa, odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach, praca indywidualna, analiza matreriału filmowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Zabłocka-Żytka | |
Prowadzący grup: | Maryla Malewicz-Sawicka, Lidia Zabłocka-Żytka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem jest rozwinięcie umiejętności związanych ze skutecznym pomaganiem, poszerzenie repertuaru metod pomocy psychologicznej, rozwinięcie umiejętności definiowania problemu w dla celów pomocy psychologicznej. Oceniana będzie wiedza podczas testu końcowego oraz umiejętności nawiązania i utrzymania kontaktu oraz identyfikacji problemu podczas aktywnego ćwiczenia na warsztatach. |
|
Pełny opis: |
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu (warsztaty pierwsze i drugie): • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z pacjentem 2. Umiejętności komunikacyjne (warsztaty trzecie i czwarte): • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji 3. Budowanie relacji z pacjentem i ustalanie celów pomocy (warsztaty piąte): • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla ceku pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt 4. Umiejętności doboru metod pomocy: szkoły, wskazania, zastosowanie (praca własna studentów, zapoznanie z proponowaną literaturą): • Strategie afektywne • Strategie afektywno –poznawcze • Strategie poznawcze • Strategie poznawczo-behawioralne • Strategie behawioralne • Strategie systemowe 5. Ostatnie zajęcia podsumowujące: • Udzielenie informacji zwrotnych • Kolokwium: test wiadomości • Ewaluacja zajęć |
|
Literatura: |
Egan G . (2002) Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Heaton, J. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejetnosci pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo APS. |
|
Uwagi: |
praca w małych grupach i parach, dyskusja, praca indywidualna Liczba godzin kontaktowych-15 Liczba godzin pracy własnej- 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Adrianna Kawczyńska, Filip Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: obecność i aktywność na zajęciach test wiadomości – zalicza 60% poprawnych odpowiedzi |
|
Pełny opis: |
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z klientem 2. Umiejętności komunikacyjne • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji 3. Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt 4. Praca z oporem 5. Sytuacje trudne w procesie pomagania. Aspekty etyczne. 6. Zajęcia kończące i podsumowujące: udzielenie informacji zwrotnych; kolokwium - test wiadomości; ewaluacja zajęć |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV) Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP. Literatura uzupełniająca: Egan G . (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejętności pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Knapp, H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: WNPWN |
|
Uwagi: |
Linki do zespołów w aplikacji MS Teams: gr warsztatowa III DMPY-PKL 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a627a640e165e4e43bc4dc15ac1a893e2%40thread.tacv2/conversations?groupId=e34b48a5-c0f5-445f-a786-c44b4eadec99&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr warsztatowa III DMPY-PKL 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9de6aa9f39bd4c0cbb8837750b4ec44d%40thread.tacv2/conversations?groupId=6f78302f-a651-4c25-8c45-deaed661eede&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr warsztatowa III DMPY-SPS 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab21d50a0bc50466d9dc96f5dde6a4aec%40thread.tacv2/conversations?groupId=0cc345bf-388c-4b59-8de8-38d1c2f55361&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr warsztatowa III DMPY-WIK 1 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8b7c9fc8b314437a931dec7c70034b60%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=de0a8112-3131-4200-8c37-58e3fbd069fc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Stosowane metody kształcenia: praca warsztatowa, odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach, praca indywidualna, analiza materiału filmowego Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Martyna Skórczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: obecność i aktywność na zajęciach test wiadomości – zalicza 60% poprawnych odpowiedzi |
|
Pełny opis: |
Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: • Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające • Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania) • Cechy związane z klientem 2. Umiejętności komunikacyjne • Postrzeganie przekazów niewerbalnych • Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne) • Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne) • Pogłębianie uzyskanych informacji 3. Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy • Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność) • Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy) • Ustalanie wspólnego celu spotkań • Kontrakt 4. Praca z oporem 5. Sytuacje trudne w procesie pomagania. Aspekty etyczne. 6. Zajęcia kończące i podsumowujące: udzielenie informacji zwrotnych; kolokwium - test wiadomości; ewaluacja zajęć |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V) Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV) Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP. Literatura uzupełniająca: Egan G . (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejętności pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Knapp, H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: WNPWN |
|
Uwagi: |
Linki do zespołów w aplikacji MS Teams: gr. warsztatowa III ZM/PY -PKL1 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a38ec702a637647b0bc5bb8676a629585%40thread.tacv2/General?groupId=44f74164-6455-44e4-9ae0-31ce3a9b2853&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. warsztatowa III ZM/PY -PKL2 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a91d2feb7c6d8418a9e365f43eb18752e%40thread.tacv2/General?groupId=d8b7bae2-25ce-4a77-8ed1-60b68dd1105c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. warsztatowa III ZM/PY -WIK https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a436224dd866d4001bc1b44a3af0bd929%40thread.tacv2/General?groupId=339f7a23-c7d5-4545-8d3a-7bee2cfc7ef5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Stosowane metody kształcenia: praca warsztatowa, odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach, praca indywidualna, analiza materiału filmowego Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 15 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.