Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-SZO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PY, (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla III r. PY, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia.

Pełny opis:

1. Diagnozowanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Zaburzenia wczesnego dzieciństwa.

2. Upośledzenie umysłowe i autyzm.

3. Zaburzenia zachowania i ADHD

4. Charakterystyka zaburzeń psychotycznych i depresji młodzieńczej.

5. Specyfika badania osoby starszej. Psychologia starzenia się.

6. Zmiany osobowościowe i zaburzenia nerwicowe i osób starszych

7. zaburzenia psychotyczne, depresyjne i uzależnienia u osób starszych

8. Zespoły otępienne i zaburzenia w chorobach somatycznych

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA:

1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010

2. Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006

Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013

Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010.

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawowe zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzież i osób starszych, zna systemy klasyfikacyjne chorób psychicznych.

Umie wymienić objawy zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzież i osób starszych.

Zna etiologię i patogenezę zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzież i osób starszych.

Różnicuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzież i osób starszych.

Zna podstawowe metody leczenia u dzieci, młodzież i osób starszych.Ma podstawowe informacje dotyczące systemu leczenia dzieci, młodzieży i osób starszych z problemami psychicznymi w Polsce.

Umiejętności

Umie sporządzić diagnozę psychospołecznych przyczyn zaburzeń u dzieci, młodzież i osób starszych.

Umie zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem.

Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie psychiatryczne, rozważyć różne możliwości diagnostyczne.

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na potrzeby osób chorujących psychicznie.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach

Egzamin testowy

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Prot-Klinger
Prowadzący grup: Katarzyna Prot-Klinger, Beata Staniszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia.

Pełny opis:

1. Diagnozowanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Zaburzenia wczesnego dzieciństwa.

2. Upośledzenie umysłowe i autyzm.

3. Zaburzenia zachowania i ADHD

4. Charakterystyka zaburzeń psychotycznych i deprsji młodzieńczej.

5. Specyfika badania osoby starszej. Psychologia starzenia się.

6. Zmiany osobowościowe i zaburzenia nerwicowe i osób starszych

7. zaburzenia psychotyczne, depresyjne i uzależnienia u osób starszych

8. Zespoły otępienne i zaburzenia w chorobach somatycznych

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA:

1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010

2. Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006

Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013

Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010.

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Prot-Klinger
Prowadzący grup: Katarzyna Prot-Klinger, Katarzyna Urbaniak-Głąb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia.

Pełny opis:

1. Diagnozowanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Zaburzenia wczesnego dzieciństwa.

2. Upośledzenie umysłowe i autyzm.

3. Zaburzenia zachowania i ADHD

4. Charakterystyka zaburzeń psychotycznych i deprsji młodzieńczej.

5. Specyfika badania osoby starszej. Psychologia starzenia się.

6. Zmiany osobowościowe i zaburzenia nerwicowe i osób starszych

7. zaburzenia psychotyczne, depresyjne i uzależnienia u osób starszych

8. Zespoły otępienne i zaburzenia w chorobach somatycznych

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA:

1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010

2. Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006

Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013

Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010.

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Prot-Klinger
Prowadzący grup: Katarzyna Prot-Klinger, Marcin Sękowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia.

Pełny opis:

1. Diagnozowanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Zaburzenia wczesnego dzieciństwa.

2. Upośledzenie umysłowe i autyzm.

3. Zaburzenia zachowania i ADHD

4. Charakterystyka zaburzeń psychotycznych i depresji młodzieńczej.

5. Specyfika badania osoby starszej. Psychologia starzenia się.

6. Zmiany osobowościowe i zaburzenia nerwicowe i osób starszych

7. zaburzenia psychotyczne, depresyjne i uzależnienia u osób starszych

8. Zespoły otępienne i zaburzenia w chorobach somatycznych

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA:

1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010

2. Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006

Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013

Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010.

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Uwagi:

wykład prowadzony jest na platformie teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3f6adac96aea4e51b2635262816ad492%40thread.tacv2/conversations?groupId=978d8351-5ab3-4e4e-b01f-d46e775bf4de&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Sękowski
Prowadzący grup: Edyta Idczak-Paceś, Monika Pudło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Metody badania dziecka.

2. Wczesne dzieciństwo: Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie.

3. Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie lub w wieku młodzieńczym (np. mutyzm wybiórczy).

4. Upośledzenie umysłowe. Autyzm.

5. Zaburzenia zachowania. ADHD. Tiki.

6. Zaburzenia jedzenia. Inne zaburzenia występujące w wieku młodzieńczym.

7. Psychologia starzenia się. Kontakt i badanie osoby starszej.

8. Przebieg zaburzeń psychicznych u osób starszych.

9. Otępienie.

Ćwiczenia:

1. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych u osób w specyficznych grupach wiekowych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA:

1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010

2. Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006

Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013

Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010.

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)