Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Specjalności psychologiczne w praktyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-SPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Specjalności psychologiczne w praktyce
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych na Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności.

Pełny opis:

Rodzaje i charakterystyka specjalności w psychologii. Wybrane regulacje prawne dotyczące pracy psychologa. Psycholog praktyk czy teoretyk? Badania naukowe w obszarze psychologii.

Psycholog klinicysta i terapeuta. Obszar zastosowań psychologii klinicznej człowieka dorosłego. Diagnoza zaburzeń zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna. Psycholog jako interwent.

Psycholog w obszarze wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych.

Psycholog w obszarze rodziny. Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży.

Psycholog w szkole. Wspieranie rozwoju i edukacji w środowisku szkolnym. Współpraca z nauczycielami i placówkami oświatowymi.

Psychologia pracy i doradztwa zawodowego. Psycholog w biznesie, reklamie, rekrutacji, trener, szkoleniowiec, couch.

Literatura:

PODSTAWOWA

1. Cierpialkowska, L., Sęk, H. (2016), Psychologia kliniczna, Warszawa, PWN, r. 6

2. Stemplewska Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. r. 1

3. Kendall, P. (2012) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji.Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, rozdział 2 i 3

4. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12

5. Janicka, Liberska (2014) psychologia rodziny. Warszawa, PWN, r. 1 i 4 Warszawa: PWN

UZUPEŁNIAJĄCA

1. Badura-Madej, W. (red.) (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Kraków: Interart.

2. Birchwood, M., Jackson, C. (2006) Schizofrenia, GWP.

3. Cave, S. (2005) Terapie zaburzeń psychicznych. Gdańsk, GWP

4. Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2001 nr 73 poz. 763)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada rozszerzoną wiedzę o psychologii w jej miejscu w systemie nauk, zna jej powiązania z innymi naukami oraz sferami życia społecznego.

Ma pogłębioną wiedzę o zastosowaniach umiejętności psychologicznych w praktyce klinicznej, działaniach profilaktycznych i interwencyjnych.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu analizy możliwości jej zastosowania w praktyce;

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności psychologicznej sposób postępowania w dziedzinach praktycznych;

Potrafi zastosować zasady etyki zawodu psychologa w praktyce.

Kompetencje społeczne

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów społecznych.

Odznacza się odpowiedzialnością i zna zasady związane z kierowaniem się dobrem osób korzystających z usług psychologicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin testowy na ocenę, test jednokrotnego wyboru - 20 pytań, zalicza 60% poprawnych odpowiedzi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Odachowska-Rogalska
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak, Paweł Bronowski, Michał Szulawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych na Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności.

Zajęcia kończą się egzaminem zaliczającym przedmiot.

Pełny opis:

Zakres przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych w APS, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności. Szczegółowy zakres tematyczny obejmuje program realizowany przez każdą ze specjalności.

Literatura:

PODSTAWOWA

1. Cierpialkowska, L., Sęk, H. (2016), Psychologia kliniczna, Warszawa, PWN, r. 1 i 6

2. Stemplewska Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. r. 1

3. Kendall, P. (2012) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji.Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, rozdział 2 i 3

4. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12

5. Janicka, Liberska (2014) psychologia rodziny. Warszawa, PWN, r. 1 i 4 Warszawa: PWN

UZUPEŁNIAJĄCA

1. Badura-Madej, W. (red.) (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Kraków: Interart.

2. Birchwood, M., Jackson, C. (2006) Schizofrenia, GWP.

3. Cave, S. (2005) Terapie zaburzeń psychicznych. Gdańsk, GWP

4. Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2001 nr 73 poz. 763)

Uwagi:

Egzamin testowy na ocenę, test jednokrotnego wyboru - 20 pytań, zalicza 60% poprawnych odpowiedzi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Odachowska-Rogalska
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak, Ewa Odachowska-Rogalska, Michał Szulawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych w Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności.

Zajęcia kończą się egzaminem zaliczającym przedmiot.

Pełny opis:

Zakres przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych w APS, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności. Szczegółowy zakres tematyczny obejmuje program realizowany przez każdą ze specjalności.

Literatura:

1. Cierpialkowska, L., Sęk, H. (2016), Psychologia kliniczna, Warszawa, PWN, r. 1 i 6

2. Stemplewska Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. r. 1

3. Kendall, P. (2012) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji.Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, rozdział 2 i 3

4. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12

5. Janicka, Liberska (2014) psychologia rodziny. Warszawa, PWN, r. 1 i 4 Warszawa: PWN

Uwagi:

Egzamin testowy na ocenę, test jednokrotnego wyboru - 20 pytań, zalicza 60% poprawnych odpowiedzi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Odachowska-Rogalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Odachowska-Rogalska
Prowadzący grup: Ewa Odachowska-Rogalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych na Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności.

Pełny opis:

Rodzaje i charakterystyka specjalności w psychologii. Wybrane regulacje prawne dotyczące pracy psychologa. Psycholog praktyk czy teoretyk? Badania naukowe w obszarze psychologii.

Psycholog klinicysta i terapeuta. Obszar zastosowań psychologii klinicznej człowieka dorosłego. Diagnoza zaburzeń zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna. Psycholog jako interwent.

Psycholog w obszarze wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych.

Psycholog w obszarze rodziny. Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży.

Psycholog w szkole. Wspieranie rozwoju i edukacji w środowisku szkolnym. Współpraca z nauczycielami i placówkami oświatowymi.

Psychologia pracy i doradztwa zawodowego. Psycholog w biznesie, reklamie, rekrutacji, trener, szkoleniowiec, couch.

Literatura:

PODSTAWOWA

1. Sęk, H. (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. (Rozdziały: 1, 2, 5, 13)

2.. Kendall, P. (2012) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji.Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, rozdział 2 i 3

3. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12

4. Czapiński, J. (2004/2012). Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rozdział 3 „Psychologiczne teorie szczęścia. Dwa ujęcia: „dół-góra” i „góra-dół” str.51-102

5. Pyżalski J., Merecz D. (2010) Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls” s. 23 – 29; s. 107-117

UZUPEŁNIAJĄCA

1. Badura-Madej, W. (red.) (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Kraków: Interart.

2. Birchwood, M., Jackson, C. (2006) Schizofrenia, GWP.

3. Cave, S. (2005) Terapie zaburzeń psychicznych. Gdańsk, GWP

4. Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2001 nr 73 poz. 763)

Uwagi:

Wykład jest realizowany w formie zdalnej w czasie rzeczywistym, zgodnie z planem zajęć. Poniżej link do platformy Teams. Student po dołączeniu do zespołu staje się słuchaczem wykładu:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a57296109e5de42a89dbf02fc1d8f7215%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2e87ebd1-1126-4365-97f0-64c9bca1a96b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

W przypadku kontynuacji kształcenia zdalnego egzamin będzie prowadzony z użyciem platformy Forms w uprzednio uzgodnionym terminie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)