Prawa człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-PCL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawa człowieka |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmować będą zagadnienia dotyczące wolności i praw człowieka z perspektywy prawa krajowego oraz międzynarodowego. Uczestnictwo w zajęciach pozwoli podjąć dyskusję na temat podstawowych wolności i praw człowieka, przewodnich zasad konstytucyjnych: godności, wolności i równości, źródeł praw człowieka, a także sytuacji grup społecznych w sposób szczególny narażonych na dyskryminację (kobiety, osoby z niepełnosprawnościami osoby LGBTQ) w wielu obszarach życia – w życiu rodzinnym, zawodowym, publicznym. Uczestnicy i uczestniczki zastanawiać się będą, jak rozwiązywać trudne sprawy związane z przestrzeganiem wolności i praw człowieka oraz ochroną interesu publicznego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę na temat historii praw człowieka oraz najważniejszych źródeł (międzynarodowych i krajowych) praw człowieka, w tym zna tryb ratyfikacyjny i zasady obowiązywania tych aktów prawa. Ma pogłębioną wiedzę na temat generacji praw człowieka, zasad przewodnich statusu jednostki, europejskich i międzynarodowych organów ochrony praw człowieka i środków ich ochrony. Ma szczegółową wiedzę na temat wolności i praw człowieka, dylematów ich realizowania i przestrzegania (uniwersalizm a relatywizm praw człowieka, np. prawa do życia, prawa do prywatności, wolności słowa, praw dziecka, praw osób z niepełnosprawnościami), w tym sytuację wybranych grup społecznych. Rozpoznaje przypadki dyskryminacji bezpośredniej i pośredniej, molestowania, molestowania seksualnego, dyskryminacji poprzez asocjację lub odmowę racjonalnych dostosowań, a także przypadki mowy nienawiści. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad ograniczeń wolności i praw człowieka. Zna najważniejsze orzeczenia organów ochrony praw człowieka ostatnich lat. Umiejętności Potrafi odnaleźć interesujące go umowy międzynarodowe na temat praw człowieka i zastosować właściwy przepis służący ich ochronie. Potrafi zdiagnozować przypadki naruszeń praw człowieka, w tym dyskryminacji, wskazać ich podstawę prawną oraz zaproponować zastosowanie odpowiednich środków prawnych ich ochrony. Analizuje dylematy praw człowieka, współczesne problemy przestrzegania praw człowieka. Umie zinterpretować orzecznictwo sądów krajowych i międzynarodowych organów ochrony praw człowieka. Potrafi przygotować projekt pisma procesowego w sprawie naruszeń praw człowieka, w tym. skargi do Trybunału Praw Człowieka i Obywatela w Strasburgu. Kompetencje społeczne Prezentuje postawę legalistyczną. Ma szacunek do prawa i wartości, jakie prawo chroni. Jest wrażliwy na wszelkie przejawy naruszeń praw człowieka. Utożsamia się z zasadą równości i niedyskryminacji, ma pogłębioną świadomość istnienia różnorodnych grup społecznych narażonych na dyskryminację. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: 1. wykład z prezentacją multimedialną 2. praca z aktami normatywnymi 3. dyskusja dydaktyczna Kryteria oceniania: 1. aktywność na zajęciach, udział w dyskusji 2. test zaliczeniowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. dyskusja dydaktyczna 2. test zaliczeniowy |
|
Pełny opis: |
1. Źródła praw człowieka, hierarchia aktów prawnych 2. Prawa człowieka w systemie ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej 3. Konstytucyjny katalog wolności, praw i obowiązków człowieka 4. Prawo do równego traktowania i zakaz dyskryminacji 5. Prawo do życia a prawo do decydowania o swoim życiu osobistym 6. Prawo i płeć - sytuacja kobiet w ujęciu międzynarodowym i krajowym 7. Prawa osób z niepełnosprawnościami w świetle Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami 8. Ochrona praw człowieka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Konstytucja z 2 kwietnia 1997 2. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania 3. Europejska Konwencja o Ochronie Podstawowych Praw i Wolności z 4 listopada 1950 Literatura uzupełniająca 1. Z. Hołda, J. Hołda i in.: Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2014 2. Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe- wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do zaliczenia 15 Inne formy 10 Metody kształcenia: 1. praca z aktami normatywnymi 2. wykład z prezentacją multimedialną 3. analiza orzecznictwa 4. dyskusja dydaktyczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. dyskusja dydaktyczna 2. test zaliczeniowy |
|
Pełny opis: |
1. Źródła praw człowieka, hierarchia aktów prawnych 2. Prawa człowieka w systemie ONZ, Rady Europy, Unii Europejskiej 3. Konstytucyjny katalog wolności, praw i obowiązków człowieka 4. Prawo do równego traktowania i zakaz dyskryminacji 5. Prawo do życia a prawo do decydowania o swoim życiu osobistym 6. Prawo i płeć - sytuacja kobiet w ujęciu międzynarodowym i krajowym 7. Prawa osób z niepełnosprawnościami w świetle Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami 8. Ochrona praw człowieka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Konstytucja z 2 kwietnia 1997 2. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania 3. Europejska Konwencja o Ochronie Podstawowych Praw i Wolności z 4 listopada 1950 Literatura uzupełniająca 1. Z. Hołda, J. Hołda i in.: Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2014 2. Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe- wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do zaliczenia 15 Inne formy 10 Metody kształcenia: 1. praca z aktami normatywnymi 2. wykład z prezentacją multimedialną 3. analiza orzecznictwa 4. dyskusja dydaktyczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.