Neuronauka dla psychologów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-NEN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neuronauka dla psychologów |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
test jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych (maksymalna liczba punktów do zdobycia 20), próg zaliczenia 11 |
Pełny opis: |
1. Określenie zakresu przedmiotu, zarys tematyki, krótka historia neuronauki, omówienie źródeł informacji i wiedzy o przedmiocie. 2. Metody strukturalnego i funkcjonalnego badania układu nerwowego. 3. Rozwój układu nerwowego i plastyczność neurorozwojowa. 4. Neurony i neurotransmisja. Molekularne mechanizmy uczenia się – zjawisko plastyczności synaptycznej. 5. Mechanizmy modulowania aktywności synaps na przykładzie działania związków psychoaktywnych. Fizjologia i patologia układu nagrody. Plastyczność patologiczna związana z powstawaniem uzależnień. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2012). PWN, Warszawa 2. Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2012). PWN 3. Neurobiologia. A. Longstaff (2009). PWN, Warszawa 4. Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca 1. Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat. C. Firth (2017), Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego 2. Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice. J. Vetulani (2010), Wyd. Homini S.C., Kraków 3. Piękno neurobiologii. J. Vetulani (2014) , Wyd. Homini, Krakow 4. Kto tu rządzi- ja czy mój mózg? M. Gazzaniga (2013) Wyd. Smak Słowa, Sopot 5. Mózg incognito. Wojna domowa w twojej głowie. D. Eagleman (2012), Wyd. Carta Blanca 6. Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. O. Sacks (2009), Wyd. Zysk i S-ka 7. Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg? V.S. Ramachandran (2012), Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego 8. Mózg na manowcach - Dlaczego oszukujemy, udajemy i ulegamy pokusom? D. DiSalvo (2013), Wyd. Carta Blanca |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna rodzaje i funkcję komórek budujących układ nerwowy. Potrafi wymienić klasy neuronów, rolę i typy komórek glejowych, budowę funkcjonalną neuronu. Zna zasady przekazywania informacji w układzie nerwowym, umie wyjaśnić potencjały elektryczne i chemiczną transmisje synaptyczną. Zna, w stopniu niezbędnym , podstawy farmakologiczne działania substancji psychoaktywnych w szczególności leków wykorzystywanych w terapii zaburzeń psychicznych. Potrafi opisać podstawową anatomię układu nerwowego ze szczególnym uwzględnieniem roli poszczególnych pięter funkcjonalnych i anatomii układów neurotransmisyjnych. Umiejętności Potrafi krytycznie odnieść się do terapii związanych ze zdrowiem psychicznym. Umie wyszukać i aktywnie analizować informacje dotyczące metod opartych na wiedzy. Kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zagrodzka-Szmagalska | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 -10: 2 11 - 12: 3 13 - 14: 3,5 15 - 16: 4 17 - 18: 4,5 19 - 20: 5 *zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu egzaminu na zdalny przy pomocy np. aplikacji MS Forms) |
|
Pełny opis: |
Plan wykładów: 1. Wstęp: krótka historia neuronauki, omówienie źródeł informacji i wiedzy o przedmiocie. Przypomnienie podstawowych informacji z neuroanatomii. 2. Metody badania układu nerwowego: obrazowanie strukturalne (tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny), obrazowanie funkcjonalne (funkcjonalny rezonans magnetyczny i pokrewne, pozytonowa emisyjna tomografia komputerowa, magnetoencefalografia, tomografia emisyjna pojedynczych fotonów), badania funkcjonalne (elektroencefalografia klasyczna, rejestracja potencjałów wywołanych skorelowanych ze zdarzeniem, rejestracja aktywności pojedynczych neuronów - single units, technika łatkowa - patch clamp, przezczaszkowa stymulacja magnetyczna. 3 i 4. Neuron i neurotransmisja: metody przekazywania sygnału w układzie nerwowym. Pojęcie neuroprzekaźnika i charakterystyka wybranych układów neuroprzekaźnikowych. Synapsy i ich rodzaje. Molekularne mechanizmy uczenia się – zjawisko plastyczności synaptycznej (LTP, LTD). Mechanizmy modulowania aktywności synaps na przykładzie działania związków psychoaktywnych. Fizjologia i patologia układu nagrody. Plastyczność patologiczna związana z powstawaniem uzależnień. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2012). PWN, Warszawa 2. Mózg a zachowanie. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red) (2012). PWN 3. Neurobiologia. A. Longstaff (2009). PWN, Warszawa 4. Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. B. Sadowski (2012). PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca 1. Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat. C. Firth (2017), Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego 2. Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice. J. Vetulani (2010), Wyd. Homini S.C., Kraków 3. Piękno neurobiologii. J. Vetulani (2014) , Wyd. Homini, Krakow 4. Kto tu rządzi- ja czy mój mózg? M. Gazzaniga (2013) Wyd. Smak Słowa, Sopot 5. Mózg incognito. Wojna domowa w twojej głowie. D. Eagleman (2012), Wyd. Carta Blanca 6. Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. O. Sacks (2009), Wyd. Zysk i S-ka 7. Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg? V.S. Ramachandran (2012), Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego 8. Mózg na manowcach - Dlaczego oszukujemy, udajemy i ulegamy pokusom? D. DiSalvo (2013), Wyd. Carta Blanca 9. Mózg. Opowieść o nas. D. Eagleman (2015), Wyd. Zysk i S-ka 10. Po obu stronach mózgu. Moja przygoda z neuronauką. M. Gazzaniga (2017), Wyd. Copernicus Center Press |
|
Uwagi: |
Z uwagi na zagrożenie COVID-19, zajęcia będą przeprowadzane zdalnie, przy wykorzystaniu aplikacji MS Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7910bf2c9c7d48debc44c27f7a94ffe2%40thread.tacv2/conversations?groupId=d2d3e03d-6a1e-4ee1-95f7-db73c6a0de7e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.