Narzędzia diagnozy psychologicznej dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-NDD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Narzędzia diagnozy psychologicznej dziecka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PY, (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla III r. PY, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład przedstawia problematykę diagnozy dzieci i młodzieży. Komplementarnie do tego, uczestnictwo w ćwiczeniach pozwala na dokładniejsze zapoznanie się z wybranymi narzędziami diagnozy psychologicznej. Studenci poznają techniki pochodzące z różnych obszarów teoretycznych, powstałe w kontekście różnorodnych podejść metodologicznych. Zaznajomienie się z narzędziami uwzględnia ich mocne i słabe strony, możliwości i ograniczenia. Formuła ćwiczeń pozwala na opanowanie umiejętności posługiwania się użytecznymi metodami badań w diagnozie dzieci i młodzieży |
Pełny opis: |
WYKŁAD - zagadnienia 1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka? 2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka 3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży 4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych 5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej 6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych 7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD 8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży 9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego 10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży 11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży ĆWICZENIA - zagadnienia 1. Metody kwestionariuszowe w diagnostyce dzieci i młodzieży 2. Analiza rysunków dziecka 3. Diagnostyka funkcji poznawczych (m.in. DSR WISC-R, Międzynarodowa Skala Wykonaniowa LEITERA) 4. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży |
Literatura: |
Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K. (2008). Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej (rozdz. 4, rozdz. 5, rozdz. 6; s. 73-182). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. Suchańska A., (2007); Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne + podręczniki do wybranych narzędzi diagnostycznych |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży oraz kontekst teoretyczny, na bazie którego powstały. Zna i rozumie zasady etyczne obowiązujące w pracy z dziećmi i młodzieżą. Zna specyfikę kontaktu z dzieckiem i podstawowe zasady związane z procesem jego diagnozy. Umiejętności Refleksyjnie korzysta z narzędzi diagnostycznych, znać ich ograniczenia i wykorzystać tkwiące w nich możliwości. Potrafi zaplanować przebieg badania diagnostycznego dobierając odpowiednie narzędzia, biorąc pod uwagę takie czynniki jak wiek dziecka, poziom rozwoju mowy, rozwój psychomotoryczny, postawę wobec badania, zgłaszany problem. Potrafi przeprowadzić badanie diagnostyczne wybranymi metodami, uwzględniając możliwości i potrzeby oraz opracować ilościowo oraz jakościowo ich wyniki. Potrafi opracować i zinterpretować wyniki przeprowadzonych osobiście badań diagnostycznych na poziomie analizy ilościowej i jakościowej. Umie sformułować diagnozę osobowości i poziomu intelektualnego dziecka, wskazując jego mocne i słabe strony. Umie opisać jego funkcjonowanie psychologiczne w podstawowych sferach rozwoju (emocjonalna, społeczna, obraz siebie, temperament, sfera poznawcza itd.) oraz sformułować prognozę w zakresie funkcjonowania osobowości i intelektu badanego dziecka. Kompetencje społeczne Umie współpracować zadaniowo w grupie. Dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy diagnostycznej. Jest odpowiedzialny w wykonywaniu wyznaczonych zadań. Dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie diagnostycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - zaliczenie w formie egzaminu (pytania otwarte i zamknięte) - przeprowadzany w formie zdalnej lub stacjonarnej Ćwiczenia - oceniana będą trzy zadania indywidualne - dwa z nich wymagać będą zaprezentowania na zajęciach. Jedno zadanie będzie miało formę pracy grupowej w trakcie zajęć. Wymagana jest obecność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Siedler | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak, Agnieszka Siedler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład przedstawia problematykę diagnozy dzieci i młodzieży. Komplementarnie do tego, uczestnictwo w ćwiczeniach pozwala na dokładniejsze zapoznanie się z wybranymi narzędziami diagnozy psychologicznej. Studenci poznają techniki pochodzące z różnych obszarów teoretycznych, powstałe w kontekście różnorodnych podejść metodologicznych. Zaznajomienie się z narzędziami uwzględnia ich mocne i słabe strony, możliwości i ograniczenia. Formuła ćwiczeń pozwala na opanowanie umiejętności posługiwania się użytecznymi metodami badań w diagnozie dzieci i młodzieży |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD - zagadnienia 1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka? 2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka 3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży 4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych 5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej 6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych 7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD 8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży 9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego 10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży 11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży |
|
Literatura: |
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Siedler | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak, Agnieszka Siedler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład przedstawia problematykę diagnozy dzieci i młodzieży. Komplementarnie do tego, uczestnictwo w ćwiczeniach pozwala na dokładniejsze zapoznanie się z wybranymi narzędziami diagnozy psychologicznej. Studenci poznają techniki pochodzące z różnych obszarów teoretycznych, powstałe w kontekście różnorodnych podejść metodologicznych. Zaznajomienie się z narzędziami uwzględnia ich mocne i słabe strony, możliwości i ograniczenia. Formuła ćwiczeń pozwala na opanowanie umiejętności posługiwania się użytecznymi metodami badań w diagnozie dzieci i młodzieży |
|
Pełny opis: |
1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka? 2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka 3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży 4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych 5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej 6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych 7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD 8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży 9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego 10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży 11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży |
|
Literatura: |
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Siedler | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak, Agnieszka Siedler, Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład przedstawia problematykę diagnozy dzieci i młodzieży. Komplementarnie do tego, uczestnictwo w ćwiczeniach pozwala na dokładniejsze zapoznanie się z wybranymi narzędziami diagnozy psychologicznej. Studenci poznają techniki pochodzące z różnych obszarów teoretycznych, powstałe w kontekście różnorodnych podejść metodologicznych. Zaznajomienie się z narzędziami uwzględnia ich mocne i słabe strony, możliwości i ograniczenia. Formuła ćwiczeń pozwala na opanowanie umiejętności posługiwania się użytecznymi metodami badań w diagnozie dzieci i młodzieży Sposoby pomiaru efektów kształcenia: egzamin (pytania otwarte i zamknięte), analiza studium przypadku, praca indywidualna. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD - zagadnienia 1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka? 2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka 3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży 4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych 5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej 6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych 7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD 8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży 9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego 10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży 11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży Ćwiczenia 1. Jak używać metod kwestionariuszowych? 2. Jak badać intelekt dziecka? 3. Jak stosować podstawowe narzędzia pomiaru? 4. Jak używać narzędzi diagnostycznych w kontekście zaburzeń wieku dziecięcego? |
|
Literatura: |
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja, praca własna studenta, analiza literatury, analiza studium przypadku, ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: 30h - uczestniczenie w wykładach 15h - uczestniczenie w ćwiczeniach 15h - praca z literaturą 15h - ćwiczenia praktyczne Link do zespołu TEAMS: Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab09a1287f3f54e76b098cc68a3e61010%40thread.tacv2/conversations?groupId=0eb6af0e-7a8d-48b2-9365-55a879a98f07&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams. Link do zajęć (ćwiczeń) znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Siedler | |
Prowadzący grup: | Edyta Idczak-Paceś, Agnieszka Siedler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład przedstawia problematykę diagnozy dzieci i młodzieży. Komplementarnie do tego, uczestnictwo w ćwiczeniach pozwala na dokładniejsze zapoznanie się z wybranymi narzędziami diagnozy psychologicznej. Studenci poznają techniki pochodzące z różnych obszarów teoretycznych, powstałe w kontekście różnorodnych podejść metodologicznych. Zaznajomienie się z narzędziami uwzględnia ich mocne i słabe strony, możliwości i ograniczenia. Formuła ćwiczeń pozwala na opanowanie umiejętności posługiwania się użytecznymi metodami badań w diagnozie dzieci i młodzieży Sposoby pomiaru efektów kształcenia: egzamin (pytania otwarte i zamknięte), analiza studium przypadku, praca indywidualna. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD - zagadnienia 1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka? 2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka 3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży 4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych 5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej 6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych 7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD 8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży 9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego 10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży 11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży Ćwiczenia 1. Jak używać metod kwestionariuszowych? 2. Jak badać intelekt dziecka? 3. Jak stosować podstawowe narzędzia pomiaru? 4. Jak używać narzędzi diagnostycznych w kontekście zaburzeń wieku dziecięcego? |
|
Literatura: |
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja, praca własna studenta, analiza literatury, analiza studium przypadku, ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: 30h - uczestniczenie w wykładach 15h - uczestniczenie w ćwiczeniach 15h - praca z literaturą 15h - ćwiczenia praktyczne Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams. Link do zajęć (ćwiczeń) znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowe Link do zespołu TEAMS: Wykład https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3d5cf6ab90324ba1818844535a883cf0%40thread.tacv2/conversations?groupId=c33d4406-8e75-4f11-a553-b60cb50b9b17&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7cc02c29ebbb46bf9d1cdc26aaec620d%40thread.tacv2/conversations?groupId=dba0629b-192e-4cca-83bb-0f7d294505b0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab057477fb87f453a8ad43d3783c9562b%40thread.tacv2/conversations?groupId=207a8d72-473c-46d7-8205-e6e97f5931ac&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab6eb23fb09304d30851483baaa3412fe%40thread.tacv2/conversations?groupId=70ed1f79-670a-433d-acf5-7e22d082af92&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.