Metodologia badań psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-MBP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań psychologicznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. PY, (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla I r. PY, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe pojęcia filozofii poznania i filozofii nauki; Znać różnicę pomiędzy poznawaniem naukowym i nie naukowym – zwłaszcza zaś umieć krytycznie oceniać jakość wszelkich doniesień badawczych w wersjach strywializowanych przez media popularne; Rozumie różnice między klasyczną (neopozytywistyczną) definicją nauki a definicją współczesną (bardziej adekwatną do takich nauk jak psychologia) Zna zasadę bez straty (ścisłego) upraszczania informacji w ramach procesu poznania i wnioskowania naukowego; Zna zasadę falsyfikowalności w ramach procesu poznawania i wnioskowania naukowego; Zna kolejne etapy procesu poznania i wnioskowania naukowego; Zna pojęcia doboru wskaźników i doboru metody adekwatne do postawionych w hipotez teoretycznych; Rozróżnia różnego rodzaju wskaźniki zmiennych w ramach problematyki pomiaru (empiryczne, inferencyjne, definicyjne); Rozróżnia różnego rodzaju metody badawcze (metody korelacyjne i eksperymentalne); Zna różnego rodzaju metody doboru próby z populacji (próba celowa, celowa kwotowa, losowa, losowa warstwowa). Umiejętności Potrafi formułować na podstawie własnych obserwacji i literatury przedmiotu proste problemy badawcze i stawiać adekwatne, odpowiadające im hipotezy teoretyczne; Umie stworzyć zgodną ze standardami nauki I część raportu badawczego (wprowadzenie); Umie zastosować procedury II części procesu badawczego (dobór próby, dobór wskaźników i dobór metody) adekwatne do postawionych w ramach I części procesu badawczego hipotez teoretycznych; Umie przeprowadzić badanie zgodne ze standardami nauki ; Umie stworzyć zgodny ze standardami nauki raport badawczy z I i II części procesu badawczego. Kompetencje społeczne Ma krytyczny i refleksyjny stosunek do zagadnień metodologicznych i problemów etycznych z nimi związanych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Łukasz Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.